Ceļš - kā tosteris pret sienu! - iAuto

Ceļš - kā tosteris pret sienu! 8

 
LAMB | 7.augusts 2013 14:59

54% reģionālo ceļu un 57% tiltu Latvijā ir sliktā stāvoklī, un kad meklējam šīs bēdīgās statistikas iemeslus, kādēļ ceļi dažkārt atgādina zemestrīces skārušu teritoriju, kā iemeslus minam vai nu finansējuma trūkumu vai nepietiekamo uzbūvēto ceļu kvalitāti.

Juris Zvirbulis, Autokluba LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis Foto: A.Jansons

Tie ir nopietni iemesli, jo finansējums mūsu ceļiem ir pārāk mazs, un dažkārt nepietiek pat pašu līdzekļu, lai līdzfinansētu ceļu infrastruktūras projektus, kuros tiek ieguldīta ES struktūrfondu nauda. Autovadītājus satrauc arī ceļu kvalitāte, jo daudz kur Latvijā varam redzēt, ka nesen uzbūvētā ceļa segumā parādās tādi defekti, kā automašīnu riteņu iebrauktās vagas, dažviet arī plīsumi segumā. Parasti to norakstām uz ceļu būvnieku nekvalitatīvo darbu, tomēr vai vienmēr tā ir vienīgā problēma.

Piemēram, automašīnu riteņu izveidotas vagas ir jūtamas katram autovadītājam, braucot pa nesen uzbūvēto Tukuma šoseju Jūrmalas tuvumā. Darbi tika paveikti aptuveni pirms gada, bet mašīnas jau ļogās un gorās braucot pa „jauno” segumu. Kādēļ braucot pa VIA Baltica no Igaunijas puses viss ir kārtībā, bet iebraucot Latvijā parādās šīs rievas asfaltā, kuras sliktākā laikā var izraisīt arī satiksmes negadījumu. Šo ceļu taču arī būvēja ne tuvu ne padomju laikos!

Aizvadītā gada martā Latvijas Automoto biedrība atbalstīja forumu „Latvija ar vai bez ceļiem?”, un jau toreiz satraukumu ceļu būves ekspertu vidū izraisīja ne tikai kvalitātes, bet arī ceļu noslodzes regulārie palielinājumi un arī pārkāpumi. Latvijā kā lielākajā daļā ES valstu ir atļauts satiksmē piedalīties transporta līdzekļiem ar svaru līdz 40 tonnām. Tomēr ir iespēja izņemt atļauju par smagākas kravas pārvadāšanu, ko mūsu uzņēmēji, pamatā lauksaimniecībā un kokapstrādē strādājošie bieži izmanto. Saprotams, ka izdevīgāk ir piekraut pilnu „baļķinieku” nekā apmaksāt tā braucienu divas reizes ar mazāku kravu. Uzņēmējam nav ko pārmest, ja viņš to drīkst darīt, kādēļ šādu iespēju neizmantot un nenodarīt sev zaudējumus. Acīmredzot problēma ir normatīvajos aktos un amatpersonās, kas no vienas puses žēlojas par finansējuma trūkumu ceļiem, bet no otras nenovērš jau zināmos ceļu laušanas riskus.

Nekur citur ES nav iespēja izņemt atļauju un lauzt nesen uzbūvētus ceļus, kuri nav paredzēti lielākiem smagumiem nekā transporta līdzekļi līdz 40 tonnām. Tas izraisa arī jautājumus par VAS „Latvijas Valsts ceļi” garantijas prasībām. No vienas puses tās ir ļoti svarīgas, jo tik tiešām mazina iespēju ceļu būvniekiem iesniegt nepamatoti zemas ceļu būves tāmes, lai tikai uzvarētu iepirkumā un halturēt, nedomājot par ceļa stāvokli turpmākajos trijos, piecos gados. Tomēr labi zinām, ka garantijas remonts ir tikai pareizi ekspluatētiem priekšmetiem. Ja jūs jaunu tosteri metīsiet pret sienu un salauzīsiet korpusu, diez vai saņemsiet garantijas remontu. Rodas jautājums, cik pamatotas ir garantijas prasības būvniekiem, kas ceļu būvējuši vienai noslodzei, bet realitātē noslodze bijusi daudz lielāka.

Ierosinām, pakāpeniski novērst iespēju brīvi izņemt atļaujas braukt ar pārkrautiem transporta līdzekļiem, ja iemesls šādas atļaujas saņemšanai ir, piemēram, nevēlēšanās vest noteiktu baļķu vai lauksaimniecības produktu apjomu divreiz. Sākumā atļaujas varētu saņemt tikai īpaši pamatotos gadījumos, kad svara palielināšana ir nepieciešama, bet ilgtermiņā novērt iespēju izņemt šādas atļaujas vispār. Nevar no vienas puses žēloties par ceļu kvalitāti, bet no otras tos apzināti lauzt.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 

 
8 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Nauris 7.augusts 2013 15:43
4 0 Atbildēt

Automašīnas kopējam svaram ar ceļu bojāšanu ir maz sakara. Svarīgs ir svars uz atbalsta laukumu, jeb riteņu skaitu. 40 tonnas uz 6 riepām nav tas pats kas 40 tonnas uz 12 riepām. Tāpat nav īsti klorekti mērīt slodzi uz asi, jo kā zināms uz ass parasti mēdz būt 2 vai 4 riteņi.

Vedam kaut 100 tonnas bet ar '' simtkāji''.

Palaidniex 7.augusts 2013 15:30
2 0 Atbildēt

kamēr mums mēnesi pirms "akcijas" izziņos kur un cikos svērs, kratīs, pārbaudīs vai kontrolēs - uz šādiem krābekļiem uzkāps tikai totāli stulbeņi.

Valsts maza un bieži vien tie, kas kontrolē, pārbauda, sver vai ko citu dara paši padalās ar saviem paziņām ar info. Cik uzspēj džungļu telefons ātri nostrādāt - tik nostrādā.

Palaidniex 8.augusts 2013 12:05
1 0 Atbildēt

Pērnavā ir tādi kā savādāki miliči (mūsējiem visam vajag kursus, to nesaprot, šitais par sarežģīu utt., bet algu grib lielu), tiem ir svari, ko katru rītu izvēles kārtībā paķer kāda ekipāža. Brauc - skatās aizdomīga fūre, noliek mierā, izceļ no grabažnieka svarus nosver fūri un vai nu novēl laimīgui ceļu vai nu ņem priekšā.

Uzrauties vari negaidot, jo nezini vai un kuram milicim tie svari ir grabažniekā...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Renault Clio 2025 - Dizains pārsteidz, man patīk! Pirmie iespaidi (+ VIDEO)

Jaunās paaudzes Renault Clio drīzumā būs redzams visas Eiropas un arī mūsu ceļos. iAuto.lv vērtē tā izskatu un pirmais iespaids ir pozitīvs. Kā jums? Lasīt vairāk

 

Vai ar birstēm automātiskajā automazgātuvē var saskrāpēt auto — saskrāpēt motora pārsegu? (+ VIDEO) 32

Auto īpašnieks atklāj švīkas uz motora pārsega. Ir aizdomas, ka tās radušās pēc pabūšanas Pro Bro tuneļveida automazgātavā. Pierādīt to nevar, tādēļ īpašnieks vaicā: "Vai švīkas varēja atstāt Bro Pro birstes?, kāda ir jūsu pieredze". Lasīt vairāk

 

Ko plāno Toyota un Lexus? Reportāža no Tokijas mobilitātes šova (+ VIDEO) 1

Viens no ietekmīgākajiem auto industrijas notikumiem Āzijā - Tokijas motoršovs atbilstoši laika garam pārdēvēts par Japānas mobilitātes šovu. Kā pārliecinājās TV Auto ziņu pārstāvis, uzsvarus tas gan nemaina, un noteicošā loma Tokijā arvien pieder nevis ķīniešiem, bet pašmāju gigantiem, piemēram Toyotai: Lasīt vairāk

 

Autostāvvietu operatori un PTAC paraksta memorandu par godīgu komercpraksi (+ VIDEO) 3

Lai mazinātu pārpratumus un neapmierinātību saistībā ar sodiem par autostāvvietu izmantošanu, šodien nozares lielākie autostāvvietu operatori parakstīja memorandu ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti