VTT un Neste vienojas būvēt integrētu enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģiju - iAuto

VTT un Neste vienojas būvēt integrētu enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģiju 3

 

Foto: Publicitātes attēls

Neste | 28.jūnijs 2022 11:27

VTT un Neste vienojas būvēt integrētu enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģiju (e-degvielas) demonstrācijas rūpnīcu VTT Bioruukki eksperimentālajā centrā, lai veiktu CO2 uztveršanu, ražotu videi draudzīgu ūdeņradi un e-degvielas.

Enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģijas ir ceļā uz vērienīgu komercializāciju. E-degvielas piedāvā veidu, kā paplašināt oglekļa izmešu ziņā neitrālu transportlīdzekļu degvielu piedāvājumu, ne tikai izmantojot no biomasas iegūtu atjaunojamo degvielu, lai aizstātu fosilās degvielas esošajos iekšdedzes dzinējos. Iegūtais galaprodukts ir transportlīdzekļu degviela, kas piemērota lidmašīnām, kuģiem, kā arī smagajiem un vieglajiem automobiļiem.

Augstas temperatūras elektrolīzes, CO2 uztveršanas un ogļūdeņražu sintēzes tehnoloģiju izstrāde ir pabeigta Business Finland finansētajā Veturi e-degvielas izpētes projektā, un integrētā tehnoloģija tagad ir gatava ieviešanai. VTT un Neste ir vienojušies būvēt tehnoloģiju demonstrācijas rūpnīcu VTT Bioruukki eksperimentālajā centrā Espo. Darbs jau ir sācies ar pirmajām izmaiņām VTT Bioruukki izpētes infrastruktūrā. 2022. gadā un 2023. gada sākumā jūras konteineros esošās elektrolīzes, CO2 uztveršanas un sintēzes iekārtas tiks savienotas savā starpā un ar VTT Bioruukki izpētes infrastruktūru. Paredzams, ka e-degvielas projekta izmēģinājumi tiks pabeigti 2023. gadā. Infrastruktūras izveide enerģijas pārvēršanas šķidrumā ražošanai veicina Neste un VTT sadarbības stiprināšanu e-degvielas ražošanas attīstībā no izmēģinājuma līdz komerciālam mērogam.

“Neste kā pasaulē vadošais atjaunojamās dīzeļdegvielas un no atkritumiem un atlikumiem attīrītas ilgtspējīgas aviācijas degvielas ražotājs uzskata, ka enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģija spēj papildināt ilgtspējīgu degvielas ražošanu nākotnē. Mums nepieciešamas revolucionāras inovācijas un nepārtraukta koncentrēšanās uz izpēti un tehnoloģiju attīstību, lai nodrošinātu ekonomiski izdevīgus un vērtību radošus risinājumus nākotnei,” norāda Neste inovāciju nodaļas vecākais viceprezidents Larss Pēters Lindfors.

Tehnoloģiju demonstrācijā tiks izmantota CO2 uztveršana no dūmgāzēm, ūdeņraža ražošana ar ļoti efektīvu augstas temperatūras elektrolīzi un degvielas sintēze, kuras pamatā ir Fischer-Tropsch tehnoloģija. Gan CO2 uztveršanas, gan elektrolīzes risinājumus nodrošina Somijas projekta partneri Kleener Power Solutions Oy un Carbonreuse Finland Oy, kā arī Convion Oy un Elcogen Oy. VTT nodrošinās degvielas sintēzes iekārtu un tehnoloģiju, bet Neste veic sintētiskās jēlnaftas pārveidi par specifikācijām atbilstošiem degvielas produktiem. Neste sagaida veiksmīgu integrētu tehnoloģiju demonstrāciju un vismaz 300 kilogramus sintētiskās jēlnaftas sintētiskās degvielas pārstrādei.

Neste aktīvi veido tehnoloģiskos risinājumus un attīsta uzņēmējdarbību, lai realizētu ilgtspējīgas e-degvielas komerciālu ražošanu. Neste šo biznesa platformu savā Inovāciju nodaļā uzsāka 2019. gadā saistībā ar saviem centieniem komercializēt Power-to-X stratēģiju sintētiskās e-degvielas un e-izejmateriālu ražošanai. Šādi pilotprojekti atbalsta kompetenču attīstīšanu uzņēmumā Neste, kā arī plašākā nozīmē, un piedāvā vietu mērķtiecīgai procesu attīstīšanai un izpētei un izstrādei galvenajās tehnoloģiju jomās, kas ir svarīgas Power-to-X komercializācijai.

“Lai transporta nozarē spētu aizstāt jēlnaftu, jāizmanto visi ilgtspējīgie risinājumi, tai skaitā atjaunojamās degvielas, elektriskie transportlīdzekļi un sintētiskās degvielas (e-degvielas, izmantojot Power-to-X). Power-to-X ir viens no tehnoloģiju veidiem, kam ir potenciāls sniegt jaunus izejmateriālus papildus biomasai, izmantojot inovācijas, lai paātrinātu izmešu samazināšanu transporta nozarē,” saka Neste inovāciju biznesa platformas Power-to-X viceprezidents Ditmārs Hūbers.

 

 

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
imzz 29.jūnijs 2022 7:38
1 0 Atbildēt

e-degvielas, saprotams, ir zināma lieta, un atbalstāma, vismaz tajā sakarā, ka domāšanā cilvēki neaizķeras tikai pie ūdeņraža un iet tālāk; tikai no raksta galīgi nav saprotama ķīmija, t.i. tieši ko ražos, raksts ir "priekš spiegiem". CO2, ūdeņradis un sintētiskā, atvainojos, kas ? jēlnafta (?) Virsraksts vispār ir augstā stilā: "enerģijas pārvēršanas šķidrumā tehnoloģiju" , enerģija par matēriju, tas ir veids, kā pēc vienas teorijas , rodas visumi.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vēl viens Ķīnas autoražotājs ienāks Latvijas tirgū - "Chery" 7

Chery ir Ķīnas automobiļu ražotājs, valsts uzņēmums, kas dibināts 1997. gadā un atrodas Vuhu pilsētā, Ķīnas Anhui provincē. Tas ir viens no lielākajiem Ķīnas autoeksportētājiem un ir pazīstams ar savu pieaugošo klātbūtni starptautiskajos tirgos. Lasīt vairāk

 

LRTK: Ceļu satiksmes likuma grozījumos nav risinājuma ārvalstu vadītāja apliecību pārbaudei 1

Satiksmes ministrijas (SM) rosinātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā par stingrāku vecuma pārbaudi, vadītāja apliecības esamību un alkohola vai citu apreibinošu vielu testu koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanai nerisina jautājumu par ārvalstu vadītāja apliecību pārbaudi, teikts Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētāja Jāņa Endziņa vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Lasīt vairāk

 

Volkswagen koncerns šogad realizējis 6,6 miljonus transportlīdzekļu 2

Volkswagen grupa 2025. gada pirmajos deviņos mēnešos visā pasaulē piegādājusi klientiem kopumā 6,6 miljonus transportlīdzekļu. Lasīt vairāk

 

Jauni modeļi, jauni zīmoli un rekordi – sāksies ‘Latvijas Gada auto 2026’ aktīvā vērtēšanas sezona (+ VIDEO) 2

Konkurss “Latvijas Gada auto 2026” tuvojas noslēgumam – oktobra beigās noslēgsies jaunu dalībnieku pieteikšana un uzreiz sāksies automobiļu vērtēšana 4 dienu garumā. Jau gada vidū bija sasniegts rekordliels dalībnieku skaits, ar kuriem konkursa žūrijas biedri jau paspēja izbraukt un iepazīties, un dalīties iespaidos. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti