Ražotāju ieteikumi vs. realitāte. Kad automašīnai jāmaina eļļa? - iAuto

Ražotāju ieteikumi vs. realitāte. Kad automašīnai jāmaina eļļa? 28

 

Foto: Ronijs Vītols

LEAD | 11.jūnijs 2021 11:03

Mēs visi zinām – lai mūsu automašīna kalpotu ilgi un labi, tā ir regulāri jākopj. Viena no lietām, par ko būtu jāparūpējas, ir regulāra eļļas maiņa.

Sabiedrībā motoreļļas maiņa vēl joprojām ir strīdīga tēma, jo nav viena noteikta perioda vai nobraukto kilometru skaita, pēc kura būtu obligāti jāmaina eļļa, tas ir atkarīgs no auto modeļa, eļļas veida un citiem faktoriem.

Lai gan motoreļļas galvenā funkcija ir eļļot automašīnas motora iekšējās sastāvdaļas, tomēr tā veic arī virkni citu uzdevumu, piemēram, motora dzesēšanu, vienmērīgāk sadalot siltumu, notīrot virsmas un kavējot korozijas veidošanos. Motoreļļas galvenais mērķis ir novērst metāla detaļu tiešu saskari, lai mazinātu berzi un nodilumu. Berze rada arī papildu siltumu, kas var deformēt motora detaļas, ja tas nav pietiekami labi eļļots.

Pastāv trīs veidu motoreļļas, katra no tām atšķiras gan pēc sastāva, gan funkcionalitātes:

·         Sintētiskās eļļas, kas tiek izmantota gandrīz visās automašīnās, kas ražotas pēdējo gadu laikā, un tiek uzskatīta par vislabāko variantu, jo tā visefektīvāk pilda motoreļļas galvenās funkcijas.

·         Pussintētiskās eļļas ir veidotas, savienojot dabiskās un sintētiskās izejvielas. Mūsdienās šo eļļu sāk izmantot arvien mazāk. Pussintētiskā eļļa piemērota ātriem braucējiem un cilvēkiem, kuriem bieži nākas braukt ļoti augstās vai zemās temperatūrās.

·         Minerāleļļas tiek ražotas tikai no dabiskām izejvielām. Mūsdienās to lieto arvien retāk, jo tā nepilda motoreļļas galvenās funkcijas tik labi kā sintētiskā un pussintētiskā motoreļļa.

“Mūsdienās dzinēji strādā zem augstas temperatūras un darbības spiediena. Tas veicina eļļas oksidēšanos un negatīvi ietekmē tās molekulāro struktūru, kā rezultātā palielinās pretestība, piesārņojums un nogulsnes dzinējā. Eļļa zaudē savas īpašības kontaktā ar citiem metāliem dzinēja iekšienē, tāpat eļļas kvalitāti ietekmē arī ieplūdušais nelielais degvielas daudzums. Eļļas maiņas kritērijs ir ražotāja noteiktais kilometru skaits vai laiks, atkarībā no tā, kurš nosacījums izpildās ātrāk. Lai gan lielākā daļa automašīnu rokasgrāmatu iesaka šo procedūru veikt saprātīgā laika intervālā, ir jāņem vērā vairāki faktori, lai nomainītu eļļu pareizajā brīdī,” skaidro Eva Kalinovska (Ewa Kalinowska), “Total Polska” Mārketinga un tirgus izpētes direktore.

Optimāls motoreļļas maiņas intervāls ir ik pēc 10–15 tūkstošiem km vai ne retāk kā reizi gadā. Šādu motoreļļas maiņas biežumu rekomendē arī vairums auto ražotāju. Turklāt pie šāda intervāla ieteicams pieturēties arī to automašīnu īpašniekiem, kuriem auto ražotājs kā pietiekamu ir norādījis eļļas maiņu pēc nobrauktiem 30 tūkstošiem km.

Papildus ražotāju ieteikumiem eļļas maiņas biežums ir atkarīgs no vairākiem aspektiem, proti, braukšanas paradumiem, motoreļļas veida, automašīnas vecuma un modeļa. Ja pilsētā tiek braukti nelieli attālumi un dzinējs nespēj pienācīgi uzsilt, tas radīs sarežģītus darbības apstākļus jebkurai eļļai. Šādu situāciju dēļ eļļa būs jāmaina biežāk. Savukārt, ja ikdienā tiek mēroti lieli attālumi, neradot pārāk lielu noslodzi automašīnai, un dzinējs tiek pareizi uzsildīts, pastāv iespēja nedaudz pagarināt eļļas maiņas intervālu. Agresīvas braukšanas rezultātā eļļa ātrāk zaudēs kvalitāti un viskozitātes īpašības. Šādos gadījumos smērviela nespēs pareizi ieeļļot un atdzesēt automašīnas dzinēju, kas var veicināt tā agrīnu darbības atteikumu.

Papildus regulārai eļļas maiņai ir ļoti svarīgi izmantot labas kvalitātes eļļu, jo tas ietekmē jebkura dzinēja, kā arī citu komponentu, piemēram, turbokompresora, kalpošanas laiku.

“Augstākās kvalitātes smērvielu piemēri iekļauj “Total” eļļas, kurās ir izmantota novecošanas pretestības tehnoloģija (Age Resistance Technology or ART). Šī ir uzlabota, mūsdienīga formula, kas nodrošina izcilas antioksidanta īpašības un eļļas nodilumizturību. Šāda veida eļļas nodrošina lielisku aizsardzību pret nogulsnēm un dzinēja nodilumu, kas būtiski ietekmē ilgstošu un uzticamu dzinēja darbību. Paturot to prātā, vienmēr jācenšas izmantot augstākās kvalitātes produktus,” skaidro Eva Kalinovska.

 
28 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
R(8) 11.jūnijs 2021 12:01
6 2 Atbildēt

Ella + filtrs 1x gada , ella + filtrs , gaisa filtrs un degvielas filtrs ik pa 2 gadi , bremzu kluci un riepas ir atkarigas no tava brauksanas stila , idioti tas maina ik gadu , bet ja brauc normali , cetrus gadus var nokalpot mierigi

rumcajs 12.jūnijs 2021 11:14
5 0 Atbildēt

Par pazīšanos ar pērtiķiem nu gan nevajadzētu lielīties...

Nu 11.jūnijs 2021 12:51
5 1 Atbildēt

nezinu cik t km jānobrauc, lai ķēde nokristu?

Pēc pieredzes pie 200t km vispār nav nekādu pazīmju, ka ar ķēdi varētu būt problēmas un eļļu arī neēd. Arī Cee'd, gandrīz 10 gadi jau.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Korejietis ar elektrisko Hyundai Ioniq 5 nobrauc 666 255 km, turklāt tikai 3 gados! 6

Tikai trīs gadi bija nepieciešami kādam Dienvidkorejas iedzīvotājam, lai ar elektrisko Hyundai Ioniq 5 nobrauktu vairāk par 600 000 kilometriem. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: KIA Sportage pret KIA Sportage.Vērtē Jānis Vanks(+ VIDEO) 2

KIA Sportage ir viens no svarīgākajiem korejiešu ražotāja modeļiem Eiropā, tostarp Latvijā, attiecīgi uzlabotā Sportage izmaiņas ir veiktas ļoti rūpīgi un pārdomāti, bet cik daudz tas atšķiras no sava vecākā brāļa. Lasīt vairāk

 

Tesla pārdošanas apjomi Eiropā krītas; BYD uzņem tempu 31

Tesla problēmas Eiropā turpina pieaugt, izjūtot arvien lielāku spiedienu no Ķīnas ražotāja BYD puses. Lasīt vairāk

 

Grūts laiks Lotus – jāatlaiž gandrīz puse darbinieku 5

Vājie pārdošanas apjomi, apgrūtinājumi muitas dēļ un pieaugošie zaudējumi liek britu ražotājam Lotus pieņemt nepatīkamus lēmumus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti