Uz ceļiem sācies gada bīstamākais laiks - iAuto

Uz ceļiem sācies gada bīstamākais laiks 1

 

Foto: Publicitātes attēls

Jānis Vanks | 4.novembris 2021 13:17

Lielas temperatūras svārstības, tumsa no rītiem un vakaros, kad ir intensīvākā satiksme, nokritušās lapas, kas rada slīdēšanas riskus, un liela daļa autovadītāju, kuri vēl joprojām domā un brauc kā vasarā.

Visi šie aspekti nozīmē, ka uz ceļiem sācies gada bīstamākais laiks, tāpēc šoferiem ir laiks pāriet uz “ziemas domāšanu”, būt uzmanīgākiem, papildus rūpēties par redzamību un mierīgāku braukšanas stilu.

Nokritušās lapas var radīt slīdēšanu

Lai gan valstī noteikta mājsēde, no rītiem un vakaros joprojām ir ļoti intensīva satiksme. Īpaši laikā, kad no rīta vēl ir tumšs, vai vakarā, kad jau ir tumšs. Tas būtiski apgrūtina redzamību. Šobrīd, kamēr vēl nav uzsnidzis sniegs, arī cilvēki ir mazāk piesardzīgi. Turklāt, pirms ziemas sākšanās ir arī paaugstināta meža dzīvnieku aktivitāte. Lai gan autovadītāji, lielākoties, vēl domā un brauc tāpat kā vasarā, tas ir jāmaina. Paaugstinātu slīdēšanas risku šajā laikā var radīt gan nokritušās koku lapas, kas samirkstot kļūst par slidenu virsmu. Ārpus pilsētas var būt slidens, jo rit noslēdzošie lauku darbi un lauksaimniecības tehnika uz brauktuves var pārnest dubļus, izbirušus graudus u.tml.

Vasaras riepu gumija paliek cietāka

Tāpat jāņem vērā krasās temperatūras svārstības, piemēram, nakts laikā un no rīta var veidoties melnais ledus, bet dienas vidū temperatūra atkal var sasniegt pat +10 C. Ja automašīnai vēl nav ziemas riepu, jāatceras, ka aptuveni +5C temperatūrā vasaras riepu gumija paliek cietāka un saķere ar segumu vairāk nav tāda, kā nepieciešams. Savukārt, ja automašīnai jau ir ziemas riepas, vadītājam jāatceras, ka liels riepu protektora atlikums, nozīmē arī atšķirīgu auto vadāmību, piemēram, ilgāku bremzēšanas ceļu, aizturi stūres darbībai u.tml.

Pie stūres jāaizmirst par blakus lietām

Neatkarīgi no tā, vai automašīnai jau ir vai vēl nav ziemas riepas, šoferīšiem ir jāmaina braukšanas paradumi un jāpāriet uz ziemas domāšanu. “GO atbildīgas braukšanas indeksa” dati iezīmē būtisku problēmu – liela daļa autovadītāju pie stūres nodarbojas ar blakus lietām. 33% autovadītāju, braucot pie stūres, mēdz runāt pa telefonu, 27% - dzert kafiju, 20% - ēst, bet 5% - rakstīt ziņas telefonā. Savienojumā ar tumšu laiku un “neredzamiem” gājējiem bez atstarotājiem, sekas var būt ļoti smagas, tāpēc ikvienam autovadītājam jādomā par mierīgāku braukšanas stilu un jāizvairās no paralēlām lietām.

Vairāk laika sev un citiem satiksmes dalībniekiem

Ko nozīmē pāriet uz ziemas domāšanu braukšanā? Tas nozīmē dot vairāk laika gan sev, gan automašīnai, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Vairāk laika automašīnai nozīmē ieturēt atbilstošu distanci, izvairīties no sasteigtas bremzēšanas u.tml. Vairāk laika citiem satiksmes dalībniekiem nozīmē savlaicīgu pagrieziena rādītāju un citas lietas, savukārt, vairāk dot vairāk laiku sev nozīmē rūpīgi plānot maršrutu, ierēķinot ne tikai braukšanas laiku, bet arī desmit, divdesmit minūtes, kas paiet, sagatavojoties braukšanai, piemēram, skrāpējot stiklus vai sasildot auto. Neierēķinot šo laiku, mēs nereti attopamies, ka kavējam, sākam steigties, izvēlamies neatbilstošu ātrumu un radam paaugstinātus riskus sev un citiem.

Caurspīdīgi un nesabojāti lukturi un stikli

Ļoti svarīgs aspekts ir arī auto sagatavošana braukšanai un maksimālas redzamības nodrošināšana – nepieciešams atbilstošs ziemas logu šķidrums un kvalitatīvas slotiņas. Jārēķinās, ka šajā gadalaikā priekšā braucošie auto var iemest vējstiklā dubļus un netīru lietus ūdeni. Ja auto salonā ātri aizsvīst logi, iespējams, vērts pārbaudīt salona gaisa filtrus, jo labai redzamībai jābūt arī caur sānu logiem. Noteikti jāpārbauda, vai priekšējais vējstikls nav pārāk bojāts un jāparūpējas, lai visi lukturi būtu darba kārtībā. Tā noteikti nav lieta, uz ko jāmēģina ietaupīt. Lukturu aizsargstikliem jābūt caurspīdīgiem – ja gaisma tiek slāpēta, lukturus var nopulēt, tie nav uzreiz jāmaina.

Neredzamie gājēji

Rudens periodā, pirms sniega uzsnigšanas, būtiskus riskus rada arī neredzamie gājēji, kas nelieto atstarotājus. Autovadītājus aicinu būt īpaši uzmanīgus un atcerēties, ka arī pie labi apgaismotām pārejām gājējs var iznirt no tumsas, parādoties ļoti pēkšņi. Pats gājējs domā, ka ir labi redzams, jo pāreja ir apgaismota, tāpēc šoferīšiem jābūt piesardzīgus arī tad, ja no attāluma uz pārejas nevienu neredzat. Tāpat ir vērts atcerēties, ka arī šajā gada laikā uz ceļiem joprojām ir arī motobraucēji un velosipēdisti.

 
Visi komentāri
 
650 4.novembris 2021 18:24
0 0 Atbildēt

Labām vasaras riepām pie +5 ir labāka saķere ar jebkādu asfaltu, nekā apšaubāmas kvalitātes mahimā vai krautā iegādātai ķīniešu "ziemasriepai" pie +3 grādiem.

Jo slapjāks šis asfalts, jo šī atšķirība vēl dramatiskāka.Īpaši bremzēšanas ceļa garumā.Nerunājot par draņķa klases "ziemasriepu" (teicamo..)uzvedību pie +10 vai +padsmit.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

20 kilometrus "pret spalvu" (+ VIDEO) 1

Komentārā teikts, ka Čehijas pilsonis pa S12 šoseju Polijā braucis pretēji satiksmes kustībai. Viņš apstājies tikai tad, kad izsauktā policija uzsākusi aktīvas darbības, lai bīstamo braucienu pārtrauktu. Lasīt vairāk

 

Latvijā pirmo reizi izmanto šūnu tehnoloģiju cilvēku apziņošanai par stiprām lietusgāzēm 13

Ceturtdienas vakarā Latvijā pirmo reizi izmantota šūnu tehnoloģija daļas iedzīvotāju apziņošanai par naktī gaidāmajām stiprajām lietusgāzēm. Lasīt vairāk

 

56 020 eiro - Volkswagen piesaka īpašo modeli ID.3 GTX Fire + Ice (+ FOTO) 8

Pavisam tiks izlaisti 1990 ID.3 GTX Fire + Ice eksemplāru. Lasīt vairāk

 

Latvijas neatbalsta EK priekšlikumu samazināt SEG emisijas ES par 90% līdz 2040.gadam 7

Latvijas neatbalsta Eiropas Komisijas (EK) jūlija sākumā publicēto priekšlikumu samazināt siltumnīcefektu gāzu (SEG) emisijas Eiropas Savienībā (ES) par 90% līdz 2040.gadam, salīdzinot ar 1990.gadu, aģentūru LETA informēja Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti