Pieci ieteikumi elektroauto riepu izvēlei - iAuto

Pieci ieteikumi elektroauto riepu izvēlei 8

 

Foto: Publicitātes attēls

Public ID | 11.marts 2022 10:49

Kā iekšdedzes automobiļiem, tā arī elektroauto viena no nozīmīgākajām daļām ir riepas, jo tās vienīgās nodrošina transportlīdzekļa saskari ar zemi, taču elektrisko spēkratu gadījumā nepiemērotu riepu izvēle var būtiski pazemināt braukšanas efektivitāti, uzsver IC24.lv vecākais tirdzniecības pārstāvis riepu segmentā Gundars Liekne.

Jāņem arī vērā, ka, izvēloties savam elektrotauto neatbilstošas riepas, mainās tā vadāmība, stabilitāte, noturība līkumos, veicot sānkustības, daļēji nākas upurēt arī komfortu, kā arī neparedzētās slodzes dēļ tās dilst pastiprināti.

“Jāatzīst, ka daudzi riepu ražotāji ir salīdzinoši maz testējuši elektroauto riepas un tās vēl tikai izstrādā, tāpēc piedāvājums nav ļoti liels. Taču ir jau skaidri vairāki aspekti, kas noteikti būtu jāņem vērā, iegādājoties jaunas riepas savam elektromobilim,” stāsta Liekne.

Šobrīd tirgū pieejamo elektroauto riepu izmēri nereti ir specifiski un lielākoties tādus piedāvā tikai premium klases riepu ražotāji, kas nozīmē, ka to iegādes izmaksas elektrisko dzelzs rumaku īpašniekiem būs augstākas.

“IC24.lv ir pieejamas visu ražotāju riepas un sortimentu veidojam atbilstoši sezonai, taču arī ne visi ražotāji piedāvā produktu ar atbilstošu homologāciju – riepas, kas paredzētas konkrētam automašīnas modelim,” pauž Liekne.

Riepas veido 30% no transportlīdzekļa enerģijas patēriņa. Galvenais mērķis, ko vēlas sasniegt elektroauto riepu ražotāji, ir samazināt auto rites pretestību, lai būtu iespējams nobraukt maksimāli lielu attālumu ar vienu uzlādi, taču tajā pašā laikā ir jāņem vērā arī dažādi citi būtiski aspekti.

Jo lielāks auto svars, jo lielāka slodze riepām

Viens no galvenajiem faktoriem, kas ir jāizvērtē, iegādājoties elektroauto riepas, ir spēkrata svars. Elektrisko automobiļu galvenā komponente – akumulators – transportlīdzekli padara smagāku par tā iekšdedzes dzinēja brāļiem.

Pēc Lieknes vārdiem, elektroauto riepām konstruktīvi ir citādāka uzbūve - tām ir pastiprinātas kordu daļas, kas nozīmē, ka to celtspēja jeb svara izturība ir augstāka. Ražotāji nostiprina riepu sānu malas, lai tās varētu tikt galā ar šo papildu svaru.

“Ir tādi elektriskie auto, kuriem izmēra ziņā der iekšdedzes dzinēju auto riepas, bet nodiluma atšķirība tādā gadījumā var sasniegt pat 30%,” uzsver Liekne. Tāpat noteikti jāņem vērā, ka riepu mūžu ietekmē arī elektromotoru spēja strauji sasniegt lielu griezes momentu.

Balanss starp rites pretestību, saķeri un radīto troksni

Elektrisko dzelzs rumaku riepām ir būtiski nodrošināt maksimāli mazu rites pretestību, labu saķeri ar segumu un liela ietekme ir arī to radītajam troksnim, jo tas ietekmē braukšanas komfortu. Tā kā elektromotors darbojas ļoti klusi, auto salonā to var dzirdēt daudz izteiktāk.

Ņemot vērā elektroauto ražotāju vēlmi maksimāli palielināt attālumu, ko iespējams nobraukt ar vienu uzlādi, vairākiem auto modeļiem ir izvēlētas šaurākas riepas ar lielu diametru, lai samazinātu radīto rites pretestību. Piemēram, vienam no Latvijā populārākajiem elektroauto modeļiem “BMW i3” standarta riepu izmēri ir 155/70 R19, bet ir iespējams izvēlēties arī 155/60 R20 izmēra riepas.

Kvalitatīvas riepas - īsāks bremzēšanas ceļš

Kvalitatīvas un sezonai atbilstošas riepas garantē arī labāku drošību uz ceļa. Pētījumi rāda, ka augstākās klases riepas nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu.

“Izvēloties zemākas klases riepas, saķere uz slapja ceļa būs sliktāka un bremzēšanas ceļš var pagarināties pat par 18 metriem. Piemēram, ja protektora dziļums ir astoņi milimetri, apstāšanās ceļš, braucot ar 80 km/h, būs 25,9 metri, taču, ja tas ir vien 1,6 milimetri, tad bremzēšanas ceļš būs jau 39,5 metri,” uzsver Liekne.

Braukšanas stils ir svarīga riepu ilgmūžības atslēga jebkuram auto

Nepietiek vien ar kvalitatīvām un piemērotām riepām, lai nodrošinātu maksimālu to efektivitāti un mūža garumu. Tāpat kā iekšdedzes dzinēju auto, arī elektroauto riepas būtiski ietekmē braukšanas stils.

“Ja autobraucējs regulāri strauji uzsāk braukšanu un arī strauji bremzē, riepas nodils daudz īsākā laikā. Braucot vienmērīgi, tas nenotiks tik ātri. Atrodoties uz ceļa, protams, vienmēr ir jāņem vērā arī tā stāvoklis un seguma veids,” tā Liekne.

Izvērtējot riepu cenu, izdevīgāk salīdzināt izmaksas vienam kilometram

“Auto īpašnieks, dodoties iegādāties jaunas riepas, lielāko uzmanību parasti pievērš uzreiz redzamajai cenai. Taču arī privāto transportlīdzekļu vadītāji var mācīties no komerctransporta īpašniekiem, kuri, pērkot riepas, to izdevīgumu vērtē pēc izmaksām uz vienu kilometru. Arī privātpersonas parasti zina, cik aptuveni kilometrus gadā nobrauc, tāpēc var izmantot šo aprēķina metodi,” skaidro IC24.lv eksperts.

Liekne arī atgādināja, ka nereti, izvēloties šķietami dārgāku produktu, izmaksas uz vienu kilometru ir mazākas, jo riepas dzīves cikls ir daudz garāks.

Visbiežāk piemērotākās riepas ir tās, ko jau sākotnēji ir izvēlējies automašīnas ražotājs. Elektroautomobiļu gadījumā tās vēl jo vairāk ir īpaši pielāgotas automašīnas īpatnībām un vajadzībām, lai nodrošinātu maksimālu brauciena efektivitāti un drošību.

 

 
8 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
anoagask 11.marts 2022 13:38
3 0 Atbildēt

kāda riepai starpība - elektropiedziņa vai parastā? Tik vien kā elektrorumaks ir smagāks

imzz 11.marts 2022 11:49
1 0 Atbildēt

Un neviena vārda par e-auto riepu sezonalitāti.

Jo 11.marts 2022 12:50
1 0 Atbildēt

Izrādās, ka riepu klase mainās atkarībā no protektora dziļuma.

Savukārt, slapjš ceļs neatkarīgi no peļķes dziļuma, uzreiz dramatiski reducē apstāšanās iespēju?

Griezes moments arī e_auto pieaug vienmērīgi, ja vien nav ieslēgts Ludicrious režīms u.tml.

Izvēloties nedilstošas riepas tās savukārt vnk novecos un arī būs izmetamas (vismaz tā apgalvo Vanks).

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

23 200 eiro: Xpeng G7 vēl lētāk nekā solīts (+ FOTO)

Ķīnas elektromobiļu ražotājs Xpeng laidis klajā Tesla Model Y konkurentu, vidējās klases SUV G7. Cena, ko ražotājs prasa, ir ievērojami zemāka nekā Tesla. Lasīt vairāk

 

Minikrosovers Toyota Aygo X kļuvis par mazāko hibrīdauto savā klasē (+ VIDEO) 1

Čehijā ražotā supermini paaugstinātā versija ir pazīstama kopš 2022. gada. Aygo X garums ir tikai 3,7 metri pie 2,43 m garas riteņu bāzes. Sanāk, ka vairums garuma aizgājis salonā. Lai cik mazs būdams, tas ir četrvietīgs auto, tikai aizmugurējo durvju stikli gan atveras kā vēdlodziņi. Lasīt vairāk

 

BMW M2 CS uzstāda jaunu Nirburgringas rekordu (+ VIDEO) 4

Jaunais BMW M2 CS uzstādījis ātruma rekordu kompakto sērijveida automašīnu klasē, pārspējot iepriekšējo sasniegumu, kas piederēja Audi RS 3. Lasīt vairāk

 

Gāja līdz galam (+ VIDEO) 33

Aprakstā teikts, ka Hyundai vadītājs veicis apdzīšanu, neaprēķinot manevru. Rezultātā tas izdevās tikai aizķerot filmētāja Scania un gandrīz ielidojot grāvī, kā arī vēlreiz iebraucot pretējā joslā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti