Vai motoreļļa ir piemērota pārnesumkārbas eļļošanai un otrādāk? - iAuto

Vai motoreļļa ir piemērota pārnesumkārbas eļļošanai un otrādāk? 14

 

Foto: Publicitātes attēls

LEAD | 28.septembris 2022 15:21

Viena no svarīgākajām smērvielu funkcijām ir berzes samazināšana, kas rodas, piemēram, dzinējā vai pārnesumkārbā. Šo funkciju nodrošināšanai tiek izmantotas specializētas dzinēju un transmisijas eļļas, kas savā būtībā var šķist līdzīgas vai pat identiskas, taču tā nemaz nav.

Ikvienai motoreļļai ir noteiktas funkcijas un to galvenais uzdevums ir nodrošināt pareizu dzinēja kustīgo daļu eļļošanu, izveidojot izturīgu eļļas kārtu, kas aizsargā konkrētās detaļas.  Tomēr pastāv arī citi svarīgi eļļas uzdevumi, piemēram:

·         siltuma izkliedēšana – atdzesējot karstus elementus (virzuļa gredzens – 250° C, virzuļa lejasdaļa – 200° C, dzinēja apvalki līdz 130° C), kā arī nodrošinot siltuma izkliedi uz eļļas kartera, kas palīdz uzturēt pareizo dzinēja temperatūru;

·         aizsardzība pret koroziju – ar nepieciešamajām piedevām, kas palielina eļļas sārmainību, ir iespējams novērst vai vismaz mazināt korozijas rašanos;

·         degkameras atbilstošas darbības nodrošināšana – dzinējs tiek veidots tā, lai tikai pēc atbilstošas viskozitātes eļļas ievadīšanas starp gredzeniem un cilindra čaulu dzinējs sasniegtu atbilstošo kompresijas spiedienu;

·         dzinēja tīrīšana – augstas kvalitātes bāzes eļļa novērš zemas un augstas temperatūras piemaisījumu radītos nosēdumus, izšķīdinot tos un liekot nogulsnēties eļļas virspusē, līdz tā tiek nomainīta.

Izvēloties eļļu pārnesumkārbai, nosacījumi būs tādi paši kā izvēloties motoreļļu – eļļai jāatbilst noteiktiem kvalitātes un viskozitātes standartiem, ko ir norādījis transportlīdzekļa ražotājs. Tomēr jāatceras, ka katra konkrētā eļļa darbojas pilnīgi atšķirīgā vidē, un, lai gan to galvenais uzdevums un funkcijas sakrīt, tas nemaina faktu, ka katra pievienotā piedeva rada īpašas atšķirības katrā no eļļas tipiem. Motoreļļas nesatur berzes piedevu, kas atbild par sinhronizatoru darbību transmisijā, kas, savukārt, ietekmē ātrumkārbas kustības kvalitāti. Turklāt tām ir mazāks EP (extreme pressure) daudzums. Rezultātā dažādu nepieciešamo piedevu trūkums var izraisīt kārbas nodilumu vai ķeršanos (atkarībā no tās slodzes), kas pierāda to, ka motoreļļas nav piemērotas izmantošanai pārnesumkārbā.

“Nedrīkst aizmirst arī par pārnesumkārbas smērvielām, to piemērotību konkrētajai darbības veikšanai un būtisko atšķirību starp motoreļļu. Arī transmisijas eļļu nedrīkst izmantot dzinēja eļļošanai, galvenokārt tādēļ, ka tai trūkst sārmaino eļļas piedevu, lai neitralizētu skābos sadegšanas produktus, piemēram, kvēpu daudzumu. Turklāt EP piedevas – sērs, fosfors – sabojā vai aizsprosto katalizatoru un DPF jeb kvēpa filtru, kas samazina toksiskās emisijas no dīzeļdegvielas izplūdes gāzēm,” norāda Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Svarīgs aspekts, ko daudzi autovadītāji dažkārt neapzinās, ir arī eļļas viskozitāte un darba temperatūras diapazons, kas dzinējam un pārnesumkārbai krasi atšķiras. Motoreļļa darbojas daudz plašākā temperatūras diapazonā, taču kārbas eļļas  – “labvēlīgākā” temperatūras vidē, kas nav par augstu un nav arī par zemu.

"Ap virzuļa gredzeniem motoreļļa sasniedz līdz pat 250 grādus, kas to pakļauj oksidācijas riskam. Savukārt pārnesumkārbas darba temperatūra svārstās izteikti zemākā temperatūrā, reti vien sasniedzot 100 grādus, kas eļļai ļauj darboties tikai berzes procesā. Tomēr jāvērš uzmanība, ka kārbā esošajai eļļai jābūt ļoti kvalitatīvai un izturīgai pret salu, un jādarbojas efektīvi sākot jau ar uzsilšanas brīdi. Jāizprot arī tas, ka pārnesumkārbās eļļa nonāk tiešā saskarsmē ar detaļu berzi un tai ir nemitīgs uzdevums tās noturēt labā darba stāvoklī, kas prasa izmantot specializētas viskozitātes indeksu paaugstinošas piedevas,” atgādina Andžejs Hušatinskis.

 

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
saf 28.septembris 2022 19:09
3 1 Atbildēt

Nu labs raksts ar negaidītu secinajumu, vajadzetu vel tādus kā "vai tosols piemērots dzinēja eļļošanai", "vai bremžu šķidrums piemerots ātrumkārbas eļļosanai", un tml....

Kāds takā mēģina kombinēt šitās eļļas?

Slinkais 28.septembris 2022 19:17
3 1 Atbildēt

ir lērums auto kuriem rokas kārbas specenē ir parasta motoreļļa. teju vai visi močiem ir viens apjoms dzinējam un kārbai. vienīgi autors neko par to nezin

insekc 30.septembris 2022 16:35
1 0 Atbildēt

Jā, tā visprecīzāk atbilst tam, ko ražotājs lej kārbās un par dārgu naudu tirgo kā OEM.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 35 000 eiro: Kompaktais MG HS tagad arī Hybrid+ versijā (+ FOTO)

MG papildinājis kompaktā SUV saimi ar Hybrid+ versiju, piedāvājot šo modeli par nepilniem 35 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Stellantis atsauc gandrīz 142 000 ar dīzeļdzinēju aprīkotu transportlīdzekļu 10

Stellantis Vācijā atsauc 141 700 Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles un Fiat transportlīdzekļu, kuriem būs jānovērš problēmas ar 1,5 litru Blue HDi dīzeļdzinēju. Lasīt vairāk

 

Vai izdosies? – elektriskais ID.Buzz dosies braucienā apkārt pasaulei 3

Volkswagen iecerējis braucienu ar elektrisko ID.Buzz apkārt pasaulei, plānojot tā laikā apmeklēt 75 pasaules valstis. Ja brauciens izdosies, tas būs jauns Ginesa rekords. Lasīt vairāk

 

Citāds Renault - Mitsubishi piesaka krosoveru Grandis (+ FOTO) 1

Japānas autoražotājs ir nolēmis atdzīvināt modeli Grandis, taču šoreiz tas nav trīs rindu minivens, kāds tika ražots no 2003. līdz 2011. gadam, bet gan krosovers uz partnera Renault Symbioz bāzes. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti