Lielā cīņa: lai mēs automašīnās elpotu tīru gaisu - iAuto

Lielā cīņa: lai mēs automašīnās elpotu tīru gaisu 1

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 22.oktobris 2022 15:18

Lai gan cilvēce izmisīgi cenšas samazināt vides piesārņojumu, pilnībā likvidēt šo problēmu tā diemžēl nespēj. Piesārņojums ir arī automašīnu salonā, tiesa, jaunākie modeļi samazina tā negatīvo ietekmi uz veselību ar gaisa kvalitātes kontroles sistēmām.

Efektīvus filtrus izmanto daudzi

Pat vismodernākajās mašīnās galvenā loma gaisa kvalitātes uzturēšanā joprojām ir salona gaisa filtram. Pirmais sērijveida auto, kas tika aprīkots ar šo svarīgo detaļu, bija Saab 900, kas pie pircējiem nonāca 1979. gadā. Nākamais solis filtru attīstībā bija aktivētā ogle. Tā ne tikai spēja aizturēt cietās daļiņas, bet arī neitralizēja veselībai kaitīgās izplūdes gāzes. Dārgākie vācu sedani ar šādiem filtriem tiek aprīkoti jau kopš 20. gadsimta 80. gadiem, taču lētākajā segmentā ražotāji tos masveidā sākuši uzstādīt tikai nesen.

Tā dēvētajā budžeta klasē izmanto parastos sintētiskos filtrus. Jāņem vērā, ka sintētiskās šķiedras spēja uztvert daļiņas praktiski nav atkarīga no auto zīmola. Mercedes-Benz savā S klases aprakstā  apgalvo, ka salona filtrs spēj notvert pat 2,5 mikronu daļiņas, taču tagad to spēj arī sistēma, kas uzstādīta, piemēram, C segmenta hečbekā Peugeot 308.

Par tīru gaisu augstākās klases automobiļu salonā gādā aktivētās ogles filtri, kas ir efektīvāki. Tiesa, ir izņēmumi. Piemēram, jaunās paaudzes Peugeot 308 modeļos, sākot ar GT komplektācijas līmeni, tiek uzstādīta Clean Cabin gaisa attīrīšanas sistēma, kuras pamatā ir aktivētās ogles filtrs, kas absorbē ne tikai daļiņas, bet arī veselībai kaitīgās izplūdes gāzes.

Gaisa kvalitātes kontroles sistēma automātiski aktivizē gaisa recirkulāciju un attīrīšanu. Informācija par gaisa kvalitāti salonā vadītājam un pasažieriem ir redzama centrālajā ekrānā.

Atkarībā no modeļa un aprīkojuma aktivētās ogles filtri tagad pieejami ne tikai Audi, BMW un Mercedes-Benz, bet arī Volkswagen, Renault, Seat un citās dažādu segmentu mašīnās. Dārgākajos Volvo XC60 filtrs būs iekļauts standarta aprīkojumā, savukārt pieticīgākajā Opel Astra par to būs jāmaksā papildus.

Starp citu – parasto gaisa filtru ar aktivētās ogles filtru var aizstāt arī lietotā auto, jo populārākajos modeļos vieta tam ir paredzēta. Labāka aizsardzība īpaši ieteicama autovadītājiem, kas pārvietojas pa pilsētu un tāpēc lielāko daļu laika pavada piesārņotākā vidē.

Pilsētā – recirkulācija ir obligāta

Kad ir bezvējš un ilgāku laiku nav lijis, gaisa kvalitāte lielajās pilsētās pasliktinās. Līdzīgi kritiski brīži vērojami arī pēc ziemas, ja ielas nav attīrītas no smiltīm. Īpaši smagi to izjūt cilvēki ar elpceļu problēmām, jo acij neredzamās putekļu daļiņas pēc ieelpošanas var palikt plaušās un izraisīt alerģiskas reakcijas.

Te lielisks palīgs ir gaisa recirkulācijas režīms, tomēr autovadītāji nereti aizmirst vai neiedomājas to ieslēgt. Tāpēc par viņiem jau laikus parūpējas ražotāji – viņi mašīnās uzstāda sistēmas, kas uzrauga gaisa sastāvu un piesārņojuma gadījumā automātiski aktivizē recirkulāciju. Šoferi šīs sistēmas informāciju, piemēram, gaisa kvalitātes datus, var redzēt centrālajā ekrānā, un tagad šī funkcija ir pieejama ne tikai Volvo, bet arī Peugeot, Citroën un Hyundai modeļos.

Mašīnām bez gaisa kvalitātes sistēmas recirkulāciju iesaka izmantot tikai tad, kad gaiss ir patiešām slikts. Tas var gadīties, stāvot tunelī un lēni virzoties sastrēgumā, un vienīgais rādītājs te ir vadītāja un pasažieru oža. Jāņem gan vērā, ka, izslēdzot gaisa padevi no ārpuses, svaigs gaiss salonā ieplūdīs minimāli. Mūsdienu filtri ir ļoti efektīvi, taču, palaižot recirkulāciju, gaiss tiem cauri netiek. Arī atteikšanās no recirkulācijas nav labākais variants, jo ļoti piesārņotā vidē aktivētās ogles filtrs drīz vien var kļūt mazefektīvs.

Svarīgs aspekts – apkope

Kā uzsver Rīgas Tehniskās universitātes asociētais profesors Māris Gailis, gaisa filtrs nosaka, cik tīrs gaiss būs mašīnā, jo apkārtējās vides gaiss vienmēr tam iziet cauri. Salīdzinot ar parastajiem filtriem, ogles filtri ir manāmi dārgāki. Tie spēj aizturēt ne tikai īpaši smalkās cietās daļiņas, bet arī kaitīgākās izplūdes gāzu sastāvdaļas, tāpēc eksperti iesaka uz filtra rēķina netaupīt un pirkt vislabāko.

Tāpat ir svarīga arī filtra nomaiņa – tās intervāls jāpieskaņo nobraukumam un lietošanas apstākļiem. “Gads nebūtu īstais kritērijs, jo milzīga nozīme ir tam, pa kādu segumu auto pārvietojas. Ja brauc tikai pa asfaltu, tad filtrs var būt maināms pēc gada. Ja pārsvarā izmanto zemes ceļus, filtru var nākties mainīt vai tīrīt pat pēc nedēļas,” – tā Māris Gailis.

Mainīt filtru vajag vismaz reizi gadā, vēlams – pirms aukstās sezonas. Tomēr ir vērts vēlreiz uzsvērt – filtra maiņas biežums var ievērojami atšķirties atkarībā no mašīnas ekspluatācijas apstākļiem. Viss ir atkarīgs no tā, cik blīvi uz filtra nosēdušies ziedputekšņi un citas daļiņas, jo tas ietekmē filtra efektivitāti: braucot sarežģītos apstākļos un pa grants ceļiem, aizsardzības spējas saruks daudz ātrāk nekā pilsētā. Savukārt filtra aizsērēšana radīs papildu problēmas, piemēram, logu aizsvīšanu.

Gaisa filtru nākotne

Gaisa kvalitātes nodrošināšanai ražotāji izmanto atšķirīgus risinājumus, turklāt ir vēl kāds būtisks faktors – dažādu valstu tirgus īpatnības. Dažās valstīs auto standartā tiek aprīkoti ar dažādām gaisa jonizācijas vai attīrīšanas ierīcēm.

Arvien biežāk tiek izmantoti arī antibakteriālie salona filtri, kur sintētiskais materiāls un aktivētās ogles slāņi tiek papildus apstrādāti, lai novērstu baktēriju vairošanos. Uz šiem filtriem neveidojas pelējums līdz pat to kalpošanas laika beigām.

Savukārt nākamais evolūcijas solis ir pretvīrusu filtri, kurus atsevišķos reģionos jau piedāvā, piemēram, Honda.

 
1 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Jo 22.oktobris 2022 18:30
5 0 Atbildēt

Nu jau gan lecam augstāk par savu pakaļu.

"PanKūka", vēl savos dzīvokļos neesam varējuši ieviest gaisa filtrus, recirkulāciju, rekuperāciju, bet raugies, automobiļos būtu bezmaz obligātā prasība!?

Baisā nu vajadzība, sūda propa...... raksti top un top.

Lasa taču arī cilvēciņi ar īpašām vajadzībām, kuri to var arī uztvert nopietni.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geely EX5 – vēl viens Ķīnas modelis Eiropas tirgum (+ FOTO) 1

Ar Volvo radnieciskais Ķīnas autoražotājs Geely uzsācis elektriskā krosovera EX5 pārdošanu Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 

Mercedes-Benz Arocs ar koksnes smalcinātāju (+ VIDEO) 6

530 Zs Mercedes-Benz Arocs apvienots ar Heizohack koksnes smalcinātāju. Kravas auto īpašās iezīmes ir kabīne ar rotējošu sēdekli, 3 m² panorāmas logs aizmugurē, kas izgatavots no drošības stikla, aizmugurējā jūgvārpsta, dažādi hidrauliskie savienojumi un iespēja pielāgoties smalcinātājam, izmantojot īpašas vadības ierīces. Lasīt vairāk

 

Elektroauto tirgus Eiropā 2025. gada maijā – Tesla ir atpakaļ 4

2025. gada maijā Eiropā par visvairāk pirkto elektriskās piedziņas transportlīdzekli kļuvis Tesla Model Y. TOP-10 arī trīs Volkswagen un divi Škoda modeļi. Lasīt vairāk

 

EK piedāvā līdz 2040.gadam izmešus samazināt par 90% 16

Eiropas Komisija (EK) trešdien piedāvājusi jaunu saistošu mērķi siltumnīcefekta izraisošo gāzu emisijas samazināšanai Eiropas Savienībā (ES) nākamajiem 15 gadiem, lai bloks līdz 2050.gadam kļūtu oglekļa emisijas ziņā neitrāls. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti