Kas jāzina, lai izvēlētos piemērotāko transmisijas eļļu savam auto? - iAuto

Kas jāzina, lai izvēlētos piemērotāko transmisijas eļļu savam auto? 6

 
Total Energies | 21.jūnijs 2023 15:18

Transmisijas jeb ātrumkārbas eļļas nereti paliek motoreļļu “ēnā”, jo par tām dzirdām un lasām retāk, lai gan tās ir vienlīdz svarīgas, lai uzturētu savu transportlīdzekli tehniski labā kārtībā un nodrošinātu tā ilgmūžību un efektivitāti.

Par to, ko ņemt vērā, izvēloties piemērotāko transmisijas eļļu savam spēkratam, stāsta “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński).

Atšķirība starp motoreļļu un ātrumkārbas eļļu

Pirmā pazīme, kā atšķirt ātrumkārbas eļļas no motoreļļām, ir SAE viskozitātes kategorija. Tomēr augstāka numerācija, piemēram, 75W-80; 80W-90 vai 85W-140 nenozīmē to, ka šīm eļļām ir augstāka viskoze. Viskozitātes ziņā 5W-30 motoreļļas ir līdzīgas 75W-85 ātrumkārbas eļļām. Der atcerēties, ka motoreļļas ieliešana ātrumkārbas eļļas vietā var izraisīt paātrinātu nodilumu, kas ātri vien novedīs pie piemaisījumu uzkrāšanās dzinējā un korozijas, līdz ar to netīši pieļautā kļūda dārgi maksās.

Populārākā transmisijas eļļu klasifikācija - API: GL-4, GL-5 un GL-4/GL-5 –  nosaka attiecīgā produkta paredzēto lietojumu -  vai tā ir paredzēta tieši ātrumkārbai, priekšējām un aizmugurējām asīm vai der abām detaļām.

Raksturīgākā transmisijas eļļas iezīme ir ievērojamā atšķirība starp īsāko un garāko eļļas maiņas intervālu. Zemākā robeža līdz eļļas maiņai ir aptuveni 80-100 tūkstoši km, bet beidzamā robeža ir 500 tūkstoši km. Maiņas intervālu nosaka ražotājs, to apzīmējot ar MAN 341. Z1 vai MAN 341. Z5. Ja plānoti īsāki nobraukumi, tad iesaka izmantot minerāleļļas, vidējiem nobraukumiem –  pussintētiskās eļļas, bet garākiem nobraukumiem (vairāk par 500 000 km) –  sintētiskās eļļas.

Traxium Gear un Traxium Axle eļļas

Runājot par Traxium transmisijas eļļām, ar šo nosaukumu jāsaprot eļļas manuālajām ātrumkārbām. Transmisiju eļļas (Traxium Gear) apzīmē API GL-4 klasifikācija. Aizmugurējās ass eļļas (Traxium Axle) ir apzīmētas ar API GL-5. Traxium Axle ir vairāk EP (Extreme Pressure), kas nozīmē, ka tās ir izturīgas pret augstu spiedienu. API GL-5 eļļas (paredzētas asīm) nav piemērotas ātrumkārbai, jo izmantotās EP piedevas lielā daudzumā izraisīs paātrinātu savienojošo virsmu nodilumu. Tāpat arī GL-4 jeb transmisiju eļļas nevajadzētu liet aizmugurējās asīs, jo tām, pilnīgi pretēji, būs pārāk maz EP piedevu.

No 80 tūkstošiem līdz 500 tūkstošiem kilometru

Zinot, ka GL-4 ir paredzēts ātrumkārbām un GL-5 ir paredzēts asīm, rodas jautājums – kā zināt, cik liels drīkst būt nobraukums? Gan GL-4, gan GL-5 eļļas gadījumā to norāda ražotāju apstiprinājumi. Piemēram, viens no līderiem ātrumkārbu ražošanā, uzņēmums “ZF”, dala GL-4 eļļas TE-ML 01 un 02 grupās. Ciparu apzīmējumiem pievieno burtu apzīmējumus (no A līdz E). Alfabēta burts norāda eļļas kvalitāti un intervālu starp tās izmaiņām. Ja eļļas iepakojumā blakus GL-4 zīmei ir FM TE-ML 01A apstiprinājums, tas nozīmē, ka tā ir īsā nobraukuma eļļa, turpretī TE-ML-01E garākiem nobraukumiem. Intervāla garuma atšķirība starp īsāko un garāko var būt līdz pat piecām reizēm!

Garāks nobraukums vai īsāks – kas tad īsti labāk?

Daži autovadītāji šajā brīdī var jautāt, vai šāds būtisks intervāla pagarinājums nesaīsina auto dzīves mūžu. “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński) apgalvo, ka vairāki autoražotāji ir vienisprātis, ka labāk tomēr ieteicams izmantot sintētiskās eļļas, kas paredzētas garākiem nobraukumiem. Izņēmums ir smagie transportlīdzekļi, kas pārvietojas kalnainos ceļos, būvlaukumos utt., tiem iesaka izvēlēties pussintētisko transmisijas eļļu. Ja tomēr māc šaubas par pareizo izvēli, detalizētu informāciju par piemērotāko eļļu savam auto vienmēr var atrast transportlīdzekļa īpašnieka rokasgrāmatā.

“Cilvēkiem, kuri šaubās par pareizās transmisijas eļļas izvēli, iesaku pievērst uzmanību degvielas patēriņam. Ja tas ir zems, tad eļļu var mainīt retāk, tomēr ja patēriņš augstāks, tas nozīmē, ka viss barošanas bloks strādā zem smagas slodzes, un tad labāk eļļas nomaiņu veikt biežāk,” iesaka “Total Energies” tehniskās nodaļas vadītājs Andžejs Hušatinskis.

Dārgāku sintētisko eļļu izmantošana, lai arī sākumā šķiet dārga izvēle, tālredzīgi domājot, sanāk izdevīgāka izvēle, jo par nelielu papildus maksu pagarina intervālu līdz nākamajai eļļas nomaiņai pat par 5 reizēm!

“Divi vienā – izmanto labāko iespējamo eļļu un ietaupi uz eļļas maiņu. Jāatceras gan, šādi ekonomējam ne tikai izdevumus par auto servisu, bet arī izvairāmies no neparedzētiem negadījumiem, ja nu gadās aizmirst laicīgi nomainīt eļļu. Turklāt labākās Traxium eļļas ar FE apzīmējumu samazina arī degvielas patēriņu līdz pat 0,5%, salīdzinājumā ar minerāleļļām,” apgalvo Andžejs Hušatinskis.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Rexx 21.jūnijs 2023 17:59
2 0 Atbildēt

Izlasot tikai virsrakstu, atbilde,- jāzin, kā atrast informāciju par to, kādu eļļu ir ieteicis lietot attiecīgā trasmisijas mezgla ražotājs.

srt 21.jūnijs 2023 18:03
2 4 Atbildēt

Vidējam autobraucējam ar vidējo statistisko auto nekas nav jāzin! Eļļa ir paredzēta visam kārbas kalpošanas laikam un neviens tipiskais ikdienas braucējs to nekad nemaina.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Talsu novadā kravas un vieglās automašīnas sadursmē gājuši bojā divi cilvēki 28

Otrdienas rītā Talsu novadā kravas un vieglās automašīnas sadursmē gājušas bojā divas personas, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Infiniti izstrādājis konceptu QX65 Monograph (+ FOTO) 1

Nissan luksusa zīmols Infiniti Monterejas Car Week pasākumā atklājis savu nākotnes redzējumu par vidējās klases SUV kupeju – konceptauto QX65 Monograph. Lasīt vairāk

 

Jūrmalas dome, paaugstinot iebraukšanas maksu, cer iekasēt ap 7,5 miljoniem eiro gadā (+ VIDEO) 15

Jūrmalas dome, paaugstinot iebraukšanas maksu no trim līdz pieciem eiro, cer iekasēt ap 7,5 miljoniem eiro gadā. Maksas paaugstināšana plānota nevis lai palielinātu pašvaldības ieņēmumus, bet lai samazinātu automašīnu plūsmu kūrortpilsētā. Lasīt vairāk

 

MG Motors oficiāli pieteicis sevi Latvijā(+ VIDEO) 3

Augusta viducī Rīgas Motormuzejā norisinājās britu auto zīmola MG oficiālā prezentācija, ko rīkoja tā dīleris Latvijā Autobrava Motors. Par godu svinīgajam notikumam Rīgā bija ieradies MG zīmola vadītājs Mants Trakšelis (Mantas Trakšelis). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti