Automašīnas ar unikālu raksturu – tās vienmēr ir iekarojušas auto entuziastu sirdis. Radīti pilnīgā radošā brīvībā, tādi šedevri kā Hispano Suiza H6B Dubonnet Xenia un Mercedes-Benz 710 SSK Trossi Roadster savulaik mainīja autobūves vēsturi. Tomēr mūsdienu pasaulē, kur jaunu modeļu dizains sākas ar tirgus izpēti un precīziem budžeta aprēķiniem, krasi savdabīgu ideju īstenošanu vajag septiņreiz nomērīt.
Protams, retu un ļoti dārgu automašīnu radītāji var neuztraukties par gala izmaksām, degvielas patēriņu un uzturēšanas izdevumiem, kas lielākajai daļai cilvēku ir kritiski svarīgi faktori. Tomēr kontrasts starp dizaina filozofiju, kas orientēta uz auto gardēžiem, un to, kas vērsta uz ikdienas braucējiem, ir kļuvis par radošuma dzinuli, un dažas kompānijas ir spējušas rast līdzsvaru starp praktiskumu un emocionālo saikni ar auto. Te var minēt tādus zīmolus kā CUPRA, Mercedes-AMG un Polestar. Tie reiz bija uzņēmumu apakšzīmoli, bet pilnveidoja standarta auto sportiskās versijas un tagad piedāvā plašākam tirgum paredzētus modeļus, kuros modernas drošības sistēmas un komforts apvienojas ar sportiskumu un spēcīgu raksturu.
Dizains bieži atklāj, kas modeli padara īpašu
Balstiekārtas un virsbūves detaļas, motori, transmisija vai pat pagrieziena rādītāji sviras – tie ir tikai daži elementi, kas var būt vienādi automašīnām ar pilnīgi atšķirīgu raksturu. Šī unificēšanas stratēģija, kad no vieniem un tiem pašiem tehniskajiem būvelementiem rada atšķirīga stila auto, gadu desmitiem ir palīdzējusi kompānijām ievērojami samazināt ražošanas izmaksas. Jau pagājušā gadsimta 80. gados par šādām partnerattiecībām vienojās, piemēram, Citroën un Peugeot savos modeļos BX un 405. Desmit gadus vēlāk tas notika Honda Civic un Rover 400 gadījumā.
Mūsdienās zīmoli, kas dzīvo vienas korporācijas paspārnē, parasti izmanto vienas un tās pašas komplektējamās daļas. Piemēram, Lexus LBX un Toyota Yaris Cross, kā arī CUPRA Terramar un Volkswagen Tiguan – tehniskā ziņā tuvi modeļi ar atšķirīgu dizainu un attiecīgi pilnīgi citādu tēlu.
Latvijas Gada auto konkursa žūrijas loceklis Toms Timoško Terramar un Tiguan gadījumā saskata vairāk atšķirīgā nekā līdzīgā, lai gan abiem ir viena un tā pati tehniskā platforma.
“Terramar ir tikai par pāris centimetriem īsāks un par septiņiem centimetriem zemāks nekā Tiguan, tomēr izskatās ievērojami agresīvāks un sportiskāks,” saka Toms, kurš viens no pirmajiem autožurnālistiem pasaulē Terramar sacīkšu trasē Spānijā izmēģināja jauno krosoveru.
Turklāt tik pārsteidzošais efekts panākts, nemainot ne galvenos konstrukcijas elementus, ne spēka agregātus. Viss izdevies, pateicoties tikai citādai dizaina koncepcijai.
“Spicāka virsbūves priekšdaļa, kas līdzinās haizivs degunam, priekšējie lukturi, kas atgādina bultas, – tas viss skaļi pauž to, ka šis auto atšķiras no ikdienišķa krosovera,” piebilst Toms.
Unikāls nosaukums – vairāk nekā tikai mārketinga triks
Lai izveidotu emocionālu saikni starp vadītāju un auto, bet tajā pašā laikā apmierinātu dažādas cilvēku vajadzības, ražotāji bieži vien atļaujas drosmīgus radošos eksperimentus ne tikai eksterjera dizainā. Veidot automašīnas raksturu var palīdzēt arī modeļa nosaukums, kas atspoguļo tā mērķi un filozofiju.
Piemēram, Maserati savus GT klases sporta modeļus sauc vēju vārdos. Tas aizsākās 1963. gadā, un nu tā ir kļuvusi par tradīciju. Arī Maserati Shamal, kas klajā tika laists 90. gados, nesa karsta Mezopotāmijas vasaras vēja vārdu.
Citi uzņēmumi nosaukumus saista ar nozīmīgām ģeogrāfiskām vietām. Piemēram, CUPRA komanda savu jaunāko modeli nosauca par Terramar. Tas darīts, par godu 1923. gadā Spānijā uzbūvētajai sacīkšu trasei Autódromo de Sitges-Terramar. Tādējādi šis nosaukums uzsver gan zīmola spāniskās saknes, gan automobiļa dinamisko raksturu.
“Šāds lēmums gan ir riskants – īpaši, ja nosaukums ļauj sapņot par sportisku braukšanu, bet realitātē nekā tāda nav. Tomēr ar Terramar šāda vilšanās nedraud, kaut arī tas ir praktisks un aprīkots ar modernām drošības tehnoloģijām, kas raksturīgi ģimenes krosoveriem,” uzskata Toms.
Konkurence krosoveru klasē ir īpaši sīva, un līdzīgā cenu diapazonā pieejami arī daudzi ģimenei draudzīgi SUV – no parastajiem benzīna modeļiem un pilsētas hibrīdiem, tādiem kā Toyota RAV4, līdz jaudīgiem benzīna auto un plug-in hibrīdiem sportisku SUV izskatā, tādiem kā CUPRA Terramar, kas elektriskā režīmā ar pilnu uzlādi var nobraukt pat 100 km.
“Brauciens ar jaudīgo 265 zirgspēku benzīna versiju ātri vieš skaidrību par to, kāpēc šim modelim dots tieši Terramar nosaukums. Braucot ar to, ātruma ierobežojumi šķiet kā aizkavējusies tvaika dzinēju laikmeta palieka – nevajadzīgi stingri un slāpē braukšanas prieku,” smejas Toms Timoško.
Lieliskas emocijas par pieņemamu cenu
Mūsdienu tirgū, kur daudzi ražotāji izmanto līdzīgus tehniskos risinājumus, par galveno pārdošanas vērtību bieži kļūst izteiksmīgs dizains un emocionālā pievilcība. Taču pat ar visskaistāko dizainu nepietiek, ja šāda auto gribētājam neder cena.
“Nav noslēpums, ka globalizācijas laikmetā dažādu marku auto tehniski kļūst arvien līdzīgāki. Pat sīvākie konkurenti savstarpēji apmainās ar tehnoloģijām, cenšoties samazināt ražošanas izmaksas, bet klientus iekaro ar dizainu un cenu politiku,” saka Toms.
Galu galā šajā zīmolu konkurencē patiesā labuma guvēji ir pircēji, kam ir lielākas izvēles iespējas, meklējot savai gaumei atbilstošu auto.