It kā sīka nianse, bet pareiza vai nepareiza dzesēšanas šķidruma izvēle var noteikt automašīnas vai motocikla motora likteni. "Sajaucot nesaderīgus šķidrumus, var panākt nevis dzesēšanu, bet gan sistēmas bloķēšanu un pārkaršanu," pirms vasaras karstākajiem izbraucieniem atgādina "Inter Cars" Produktu vadītājs Jānis Kaļķis.
Antifrīzs vai dzesēšanas šķidrums - kā tad īsti ir?
Pretēji nosaukumam antifrīzs nav paredzēts tikai aizsardzībai pret sasalšanu. Tas sargā dzinēju arī vasarā - novērš pārkaršanu, pasargā no korozijas un pagarina dzesēšanas sistēmas kalpošanas laiku.
"Būtībā dzesēšanas šķidrums, ko izmanto automašīnās un motociklos, ir atšķaidīts antifrīzs - glikola bāzes šķidrums, kas sajaukts ar destilētu ūdeni proporcijā 1:1. Tas nodrošina aizsardzību gan pie -36 °C, gan paaugstina vārīšanās temperatūru līdz +125 °C vasarā," skaidro Jānis Kaļķis.
Krāsa nav rādītājs - galvenais ir sastāvs
"Klients veikalā var ierasties un jautāt sarkanu antifrīzu, jo iepriekš lietots tādā krāsā. Tomēr tā ir tikai vizuāla līdzība - krāsa negarantē saderību ar dzesēšanas sistēmu," stāsta Kaļķis. Neatkarīgi no tā, vai dzesēšanas šķidrums ir zaļš, sarkans vai dzeltens, svarīgs ir tā sastāvs, kas izlasāms uz iepakojuma etiķetes.
Dzesēšanas šķidrumiem ir divi galvenie veidi - IAT (neorganisko piedevu tehnoloģija) un OAT (organisko piedevu tehnoloģija). Tos nedrīkst jaukt. "IAT kalpo apmēram divus līdz trīs gadus, bet OAT - līdz pat pieciem. Sajaucot tos, dzesēšanas sistēmā veidojas nogulsnes - būs biezputra, dzinējs pārkarsīs," brīdina Kaļķis.
Lai izvairītos no improvizētas "ķīmijas laboratorijas" garāžā, veikalos un DUS ir pieejami gatavi dzesēšanas šķidrumi, ko var liet tieši sistēmā. Savukārt, ja nav pārliecības, kāds šķidrums iepriekš lietots, drošākais risinājums ir izskalot sistēmu un uzpildīt ar ražotāja ieteikto šķidrumu.
Motocikliem - augstāka viršanas temperatūra
Motociklu dzesēšanas šķidrumi sastāva ziņā būtiski neatšķiras no tiem, ko izmanto automašīnās - arī šeit tiek izmantotas IAT vai OAT tehnoloģijas, un krāsa nav drošs indikators.
"Galvenā atšķirība slēpjas dzesēšanas šķidruma viršanas temperatūrā. Ja automašīnām tā parasti ir nedaudz virs 100 °C, tad motocikliem tā var pārsniegt pat 130 °C. Tas saistīts ar to, ka lielākajā daļā motociklu dzesēšanas ventilators ieslēdzas tikai pie +104 °C vai augstākas temperatūras," norāda "Inter Cars" speciālisti.
Tā kā dzesēšanas šķidrumu ražotāji izmanto atšķirīgus krāsu un apzīmējumu standartus, ieteicams pilnībā nomainīt visu dzesēšanas šķidrumu sistēmā - motocikliem tā ietilpība parasti ir divi līdz četri litri. Optimāli to darīt reizi divos līdz trīs gados, nodrošinot uzticamu dzesēšanu arī pie paaugstinātām slodzēm.
Šķidruma zudums bez sūcēm - fizika
Lai gan dzesēšanas šķidrums nav sezonāls kā vējstiklu šķidrums, tā līmeni ieteicams pārbaudīt vismaz divreiz gadā. "Arī tad, ja nav vizuāli redzamu sūču, šķidruma līmenis sistēmā var nedaudz samazināties - tā ir fizika," skaidro Kaļķis.
"Sistēma darbojas augstā temperatūrā un zem spiediena. Tā nav pilnībā hermētiska - īpaši karstumā neliels šķidruma daudzums var iztvaikot vai izkļūt caur mikrospraugām. Laika gaitā arī blīves kļūst trauslākas, un tas rada mikrozudumus."
Arī pašam dzesēšanas šķidrumam ir derīguma termiņš - laika gaitā tas zaudē ķīmiskās īpašības un kļūst mazāk efektīvs. Kaļķis iesaka to pārbaudīt vai nomainīt ik pēc pusgada, īpaši pie intensīvas braukšanas.
Triks motora atdzesēšanai sastrēgumā
Ja temperatūras rādītājs tuvojas vai pārsniedz 100 °C, tas signalizē par iespējamu defektu dzesēšanas sistēmā. "Autovadītājam nekavējoties jāstājas malā un jāizslēdz dzinējs, ļaujot tam atdzist. Tikai tad var droši pārbaudīt dzesēšanas šķidruma līmeni. Nekādā gadījumā neatveram tvertnes vāciņu kamēr dzinējs ir karsts, jo tas var izraisīt apdegumus," brīdina Kaļķis.
Ja pārkaršana notiek sastrēgumā, Kaļķis iesaka izmēģināt sekojošu triku:
"Uzgriez apsildi salonā uz maksimumu un atver logus. Būs suta kā pirtī, bet tas palīdzēs dzesēšanas šķidrumam cirkulēt caur salona radiatoru, mazinot motora temperatūru. Tas nav ilgtermiņa risinājums, bet var palīdzēt tikt līdz tuvākajam servisam."
Gan jauns, gan pieredzējis šoferis var kļūdīties, izvēloties antifrīzu "pēc krāsas". Tāpēc Jānis Kaļķis atgādina - pareizs dzesēšanas šķidrums, regulāra pārbaude un savlaicīga apkope ir laba kombinācija, lai automašīna vai motocikls vasaras karstumā uzticami ripotu.
Papildu informācija:
Apturot auto, vajag uzreiz pacelt kapota vāku, jo pretējā gadījumā karstums kādu laiku pieaugs nevis kritīsies.