Automašīnas iegāde ir lēmums, kas prasa rūpīgu dažādu faktoru izvērtēšanu, lai patiešām tiktu nopirkts īpašnieka vajadzībām, budžetam un dzīvesveidam atbilstošs auto.
Jaunākie dati par automašīnu reģistrāciju liecina, ka aizvien straujāk pieaug gan jaunu, gan lietotu elektroauto skaits. Kaut arī bieži tiek runāts par elektroauto zemākām uzturēšanas izmaksām, ir svarīgi pārdomāt arī citus variantus.
Eksperti skaidro, kā pārliecināties, vai ar mašīna ar elektropiedziņu ir piemērotākā un budžetam draudzīgākā izvēle.
#1 Jo precīzāk uzskaitītas budžeta pozīcijas, jo mazāk pārsteigumu nākotnē
Pieredzējuši autovadītāji jau zina "melnos caurumus" mašīnas uzturēšanā, kas prasa vislielākos tēriņus. Ja šādas pieredzes vēl nav, tad ir vērts parēķināt, cik ikdienā izmaksās noskatītais auto.
"Prasmīga naudas izlietošana sākas ar godīgu skatu uz savu finanšu situāciju. Kādi ir mani ienākumi, cik lieli ir obligātie izdevumi, kā tik lielu pirkumu kā mašīnu var iekombinēt budžetā? Ļoti bieži cilvēki apsver iespējamo kredītmaksājumu un paskatās uz degvielas cenām uzpildes stacijās, taču nepadomā par papildu izmaksām. Un to nav mazums. Jāņem vērā arī fakts, ka mēs dzīvojam enerģētiskās pārejas laikmetā, proti, ar fosilajām degvielām darbināmas mašīnas ekspluatācijā kļūs aizvien dārgākas. Tādēļ, domājot par auto iegādi, ir jāatbild gan uz jautājumu "jaunu vai lietotu?", gan arī uz jautājumu "benzīns, dīzelis, gāze, elektrība vai hibrīds?"," skaidro "Bigbank" Latvijas filiāles vadītājs Edgars Surgofts.
Rēķinot izmaksas par mašīnas iegādi, ļoti svarīgi ir ņemt vērā papildu izdevumus, piemēram, obligāto apdrošināšanu, maksu par auto reģistrāciju, īpašnieka maiņu un citus administratīvos izdevumus. Savukārt, domājot par auto uzturēšanas izdevumiem, ir jāskatās ne tikai uz degvielas cenām, bet jāparēķina arī maksa servisa apkopēm, kā arī transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa apmērs. Jāatzīmē, ka no 2025. gada 1. janvāra ekspluatācijas nodoklis visiem vieglajiem transportlīdzekļiem tika palielināts par 10 %, un līdzīga 10 % pieauguma korekcija paredzēta arī 2027. gadā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļu segmentā.
#2 Ilgtermiņā elektroauto uzturēšana izmaksā lētāk
Izlemt par to, kas ilgtermiņā būs izdevīgāk – elektroauto vai mašīna ar iekšdedzes dzinēju, var palīdzēt dzīves cikla izmaksu aprēķini pieciem vai pat desmit gadiem. Šajos aprēķinos tiek iekļautas gan izmaksas par degvielu, gan arī par regulāro apkopi, gan ar auto uzturēšanu sasaistītie nodokļi, gan atvieglojumi dažādām izmaksām, piemēram, par autostāvvietām utt.
Ja noskatīts konkrēts auto zīmols, tad ir vērtīgi salīdzināt atšķirības starp līdzvērtīgas kategorijas modeļiem. Internetā pieejamie kalkulatori liecina, ka, piemēram, pie 30 000 km nobraukuma "Volksvagen Golf 8" un "Volksvagen ID.3" ikdienas uzturēšanas izmaksas var atšķirties pat uz pusi. Iemesls ir itin vienkāršs: elektromotoram nav nepieciešama eļļu, filtru maiņa, tajā ir mazāk kustīgu detaļu, arī bremžu kluči un diski nodilst lēnāk. Varat izmēģināt dažus no kalkulatoriem – greencarscompare.com, zap-map.com – vai izmantot tradicionālo meklētājprogrammu "Google".
Ja tas šķiet pārāk sarežģīti, tad var sarēķināt prognozējamo enerģijas patēriņu konkrētā laika posmā un salīdzināt to ar līdzvērtīgas klases iekšdedzes dzinēja auto. Piemēram, "Golf 8" vidējais degvielas patēriņš ir aptuveni 7 l/100 km, savukārt "ID.3" patērē ap 16 kWh/100 km elektroenerģijas. Pie 30 000 km nobraukuma gadā tas nozīmē aptuveni 1800 litru degvielas salīdzinājumā ar 4800 kWh elektroenerģijas. Ja pieņemam vidējās cenas – degviela ap 1,50 €/l, elektrība ap 0,20 €/kWh –, tad izmaksu starpība degvielā vien ir 2190 eiro gadā. Aprēķiniem var izmantot vai nu ražotāja norādīto vidējo patēriņu, vai arī, piemēram, "Elektrum Drive"veiktos testa mērījumus.
Latvijas Auto asociācijas dati liecina, ka šā gada pirmajos piecos mēnešos reģistrēti 1879 elektroauto (M1 un N1 klasē), aptuveni divas trešdaļas no tiem – lietoti. Tas ir vairāk nekā pērn visa gada laikā, kad tika reģistrēts 1761 elektroauto.
Privātpersonu interesi par elektroauto ietekmē pieejamais valsts atbalsts to iegādei no emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII), skaidro lielākā lietoto auto pārdevēja Baltijas valstīs "BRC Autocentrs" direktors Matīss Mežaks. Kaut arī atbalsta programma ir spēkā līdz šā gada beigām, tai atvēlētie līdzekļi jau ir papildināti vairākas reizes. Aprīlī valdība šai programmai piešķīra vēl papildu 11 miljonus eiro un samazināja cenas griestus līdz 45 tūkstošiem eiro.
Kā stāsta Mežaks, klienti labprāt izvēlas elektroauto pēc pasūtījuma no ārvalstīm, par kuru var saņemt valsts atbalstu. Tas vērojams pat gadījumos, ja vietējā tirgū jau ir pieejams līdzvērtīgs automobilis. Eksperta vērtējumā, tādējādi privātpersonu segmentā vietējais elektroauto otrreizējais tirgus neattīstās tik strauji, kā varētu vēlēties.
Viens no iemesliem ir valsts atbalsta mehānisma specifika, kas biežāk piemērojama importētajiem elektroauto – īpaši, ja tie atbilst noteiktiem CO2 vai reģistrācijas kritērijiem. Tomēr tas nebūt nenozīmē, ka ar vietējiem elektroauto kaut kas nav kārtībā. Gluži pretēji – Latvijā reģistrētie lietotie elektroauto ir labi pārbaudīti, ar skaidru servisa vēsturi un reāli pieejami apskatei klātienē, bez papildu importa riskiem.
#3 Mazlietots auto var būt finansiāli izdevīgāks
Pilnīgi jauna automašīna nozīmē piekļuvi modernākajām tehnoloģijām un funkcijām, piemēram, uzlabotām drošības sistēmām. Tām parasti ir arī labas garantijas, kas ļauj izvairīties no negaidītām izmaksām pirmajos ekspluatācijas gados. Taču parasti jauni auto tieši tad piedzīvo straujāko vērtības kritumu, kas var radīt finanšu zaudējumus, ja mašīna ir jāpārdod ātrāk nekā plānots.
"Mēs pieturamies pie pārliecības, ka prātīgāk ir iegādāties mazlietotu automašīnu. Jo tā jau ir piedzīvojusi pirmo vērtības kritumu, izbraucot no salona," atzīst "BRC Autocentrs" direktors.
Salīdzinoši zemākas iegādes un apdrošināšanas izmaksas ir galvenā mazlietotu mašīnu priekšrocība, vienlaikus tehnoloģiski tās būtiski neatšķiras no pilnīgi jauniem auto. Savukārt, pērkot vecāku transportlīdzekli, jārēķinās ar biežākiem remontiem un regulāro apkopi.
Mežaks neprognozē būtisku mazlietoto mašīnu cenu pieaugumu tuvākajos mēnešos, jo jaunu auto tirgotāji ļoti aktīvi strādā ar dažādām akcijām un tās pastarpināti ietekmē arī lietoto automobiļu cenas. Meklējot piemērotāko finansējuma risinājumu, pircējiem der atcerēties, ka nosacījumi bieži vien ir ļoti līdzīgi gan jaunām, gan arī mazlietotām mašīnām, uzsver eksperts.
#4 Finansēšanas risinājums atkarīgs no vajadzībām un iespējām
Automašīnas iegāde ir nopietns finanšu lēmums, tāpēc vislabākais risinājums ir pašam iepriekš sakrāt nepieciešamos līdzekļus. Tas ļauj ne tikai izvairīties no papildu izmaksām procentu un komisijas maksās, bet arī nodrošina lielāku izvēles brīvību un mieru ilgtermiņā.
Lai mērķtiecīgi uzkrātu auto iegādei, ieteicams, pirmkārt, noteikt konkrētu mērķa summu un termiņu, līdz kuram vēlaties to sasniegt, otrkārt, izveidot ikmēneša uzkrājumu plānu, kas būtu reālistisks un atbilstošs jūsu ienākumiem, un, treškārt, izmantot uzkrājumu kalkulatorus, lai redzētu, kā pat nelieli, bet regulāri maksājumi var laika gaitā pārvērsties ievērojamā summā.
Ja tomēr apsverat papildu finansējuma piesaisti, ir svarīgi veltīt laiku vairāku kredītdevēju piedāvājumu salīdzināšanai, kā arī izvērtēt aizņēmuma ilgtermiņa ietekmi uz jūsu budžetu. Arī šajā gadījumā labs palīgs būs tiešsaistē pieejamie kalkulatori, kas palīdz novērtēt iespējamo kredīta maksājumu un kopējās izmaksas. Eksperti brīdina, ka maksājumam par kredītu vai līzingu nevajadzētu pārsniegt 15–20 % regulāro ienākumu pēc nodokļiem. Jebkurā gadījumā – neatkarīgi no izvēlētā ceļa – atbildīga plānošana ir pirmais solis uz gudru un ilgtspējīgu auto iegādi.
#5 Pirms auto pirkšanas jāpārbauda tā vēsture
Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, pērkot lietotu auto, ir vērts ieskatīties tā lietošanas un pārdošanas vēsturē. Ja auto jau ir bijis reģistrēts Latvijā, VIN kodu var pārbaudīt, piemēram, eCSDD lietotnē, ja vēl nē – tad līdzīgu informāciju var meklēt citu valstu reģistros. Savukārt, ja mašīna tiek pirkta sludinājumu portālā, tad sludinājumu vēsturi var meklēt vietnē tirgusdati.lv.