Autobūves nozare darbojas cikliski, un modeļu paaudzes, tehnoloģijas un dizaina valodas nepārtraukti mainās. Pircējus visvairāk sajūsmina jaunumi – nākamās paaudzes modeļi –, kas pārdošanas rādītājos nereti pārspēj esošo versiju. Bet vai tiešām jaunās paaudzes modeļi vienmēr ir labāki par to priekštečiem?
Vienas paaudzes dzīves cikls
Visaugstāko popularitātes punktu modeļi parasti sasniedz otrajā un trešajā ražošanas gadā. Vēlāk pieprasījums sāk samazināties, jo arī konkurenti nesnauž, laižot tirgū jaunus produktus. Modeļa dzīves cikla vidū ražotāji veic tā saucamo modernizāciju, papildinot automobili ar jaunākajām tehnoloģijām, lai tas nezaudētu aktualitāti attiecībā pret konkurentiem. Laikam ritot, pircējiem tiek piedāvātas arī dažādas atlaides, kas attiecīgo modeli padara vēl izdevīgāku. Kad pagājuši seši līdz astoņi gadi, tirgū nonāk modeļa jaunā paaudze, un cikls atkārtojas.
To var redzēt arī Latvijā pircēju iecienītajā C SUV segmentā. 2022. gadā tirgū ieradās piektās paaudzes Kia Sportage, kas uzreiz kļuva par vienu no pirktākajiem krosoveriem, palīdzot Korejas zīmolam nostiprināties populārāko autoražotāju septītniekā jauno auto tirgū.
2024. gadā debitēja trešās paaudzes Volkswagen Tiguan, kas uzreiz uzrādīja pārliecinošus pārdošanas rādītājus. Lai vēl vairāk pastiprinātu sāncensību, gadu vēlāk tika atjaunināts Kia Sportage – tika ieviesta "Opposites United" dizaina valoda, ko papildināja arī jaunākās tehnoloģijas. Cīņa par pircēju maciņiem nemazināsies arī 2026. gadā, jo tirgū tiek gaidīts jaunās paaudzes Toyota RAV4 – modelis, kas pat bez būtiskiem atjauninājumiem allaž ierindojas līderu vidū.
Elektronikas attīstība kā prioritāte
Jauns modelis vienmēr piesaista pircēju uzmanību. Bet vai ir prātīgi akli sekot tendencēm? Un vai jauns modelis vienmēr ir labāka izvēle? Eksperti, kas ikdienā testē automašīnas, saka, ka braukšanas īpašības un praktiskums zīmolu vidū ir līdzsvarojies, tāpēc mūsdienās ražotāji galvenokārt konkurē ar tehnoloģijām.
"Runājot par balstiekārtu vai citiem elementiem, kas ietekmē gaitas īpašības, brīnumus manām reti – vairums automašīnu izstrādātas tā, lai būtu piemērotas ikdienai. Izteikti redzams tas, ka no dārgā "plauktiņa" modeļiem uz lētākiem spēkratiem pakāpeniski tiek nodotas arvien modernākas tehnoloģijas. Uzskatu, ka šobrīd visstraujāk attīstās tieši elektronikas komponentes. Tiklīdz displeji un multimediju sistēmas iepaliek aiz konkurentiem, daži šo auto jau uzskatīs par novecojušu – neatkarīgi no tā, cik labi tas brauc," saka portāla iAuto žurnālists un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedrs Viesturs Leitholds.
"Automašīnas kļūst tehnoloģiski progresīvākas – vairāk drošības sistēmu, ātrāka multimediju sistēma. Ražotāji pastāvīgi cenšas izgudrot kaut ko jaunu, demonstrēt tehnoloģisko attīstību, jo, ja neesi pionieris, citi tevi apsteigs. Protams, dažkārt ražotāji pārspīlē – to lieliski ilustrē skārienjutīgās slīdvirsmas klimata kontroles vadībā vai skārienjutīgās pogas uz stūres. Dažkārt tas liek dizaineriem atgriezties pie praktiskākiem risinājumiem, citādi viņi riskē zaudēt klientus. Ir daļa pircēju, kas šādu risinājumu dēļ neizvēlas iegādāties vienu vai otru modeli," piebilst portāla kursors.lv autožurnālists Māris Gaugers.
Jauns, bet tomēr tas pats
Lai gan pilnīgi jaunas paaudzes modeļi izceļas ar modernu, acīm tīkamu dizainu, zem spožās virsbūves nereti slēpjas jau iepriekš iepazīti inženierijas risinājumi.
Piemēram, trešās paaudzes Volkswagen Tiguan ir būvēts uz tās pašas, tikai modernizētas MQB EVO platformas kā iepriekšējā paaudze. Šeit tiek izmantoti tie paši 1,5 un 2,0 litru benzīna un dīzeļa dzinēji, kas papildināti ar vieglā hibrīda sistēmu. Lielākās izmaiņas skārušas plug-in hibrīda versijas, kas tagad aprīkotas ar lielākas kapacitātes akumulatoriem.
Sestās paaudzes Toyota RAV4, kas nākamgad ieradīsies ar jaunu dizainu, arī tiks būvēts uz tās pašas GA-K platformas kā pašreizējais modelis. Jaunā modeļa virsbūve būs izturīgāka pret vērpi, arī turpmāk tiks izmantoti tie paši A25A-FXS dzinēji ar atjauninātu hibrīda sistēmu, bet interjers būs pilnībā jauns un vadītājam būs pieejams ievērojami plašāks tehnoloģiju klāsts.
2021. gadā debitējušais Kia Sportage tika būvēts uz pilnīgi jaunas N3 platformas, kas pirmo reizi tika izmantota 2019. gadā, padarot to par vienu no modernākajiem modeļiem tirgū. 2025. gadā tas tika atjaunināts: jaunie LED Matrix lukturi to pielāgoja Kia jaunākajam dizaina virzienam, un ievērojamas pārvērtības piedzīvoja arī interjers. Tagad tas ir aprīkots ar 12,3 collu ekrāniem, kā arī modernizētu multimediju sistēmu, kurai programmatūras atjauninājumus var uzstādīt attālināti. Būtiski, ka galvenās funkcijas joprojām tiek vadītas ar fiziskām pogām, nodrošinot labāku ergonomiku. Šis piemērs parāda, ka moderno tehnoloģiju laikmetā bieži vien pietiek laicīgi veikt modeļa atjauninājumu, lai automobilis saglabātu savu aktualitāti.
Hibrīdu ēra
Kia atjaunināja arī savu hibrīdu sistēmu, kas tagad nodrošina 235 ZS jaudu, bet reālais degvielas patēriņš joprojām ir aptuveni 5,6 litri benzīna uz katriem 100 km. V. Leitholds norāda, ka arvien vairāk ražotāju pievērš uzmanību hibrīda tehnoloģiju jomai.
"Lielākais progress, manuprāt, ir panākts hibrīda piedziņas jomā. Agrāk daļa autobraucēju pret hibrīdiem izjuta pamatotu nepatiku vairāku iemeslu dēļ. Lai gan šī tehnoloģija jau sākotnēji bija visai efektīva, braukšanas sajūtas ne vienmēr bija patīkamas – CVT transmisijas lika dzinējiem uzvesties skaļi, trūka arī dinamikas. Tagad viss ir mainījies – ražotāji koncentrējas ne tikai uz skaitļiem, bet arī uz braukšanas pieredzi. Sinerģija starp iekšdedzes un elektromotoriem tagad ir diezgan labi sabalansēta," uzskata autožurnālists.
Pircējiem vissvarīgākais faktors joprojām ir cena. Lielā pieprasījuma dēļ jauno modeļu cenas gandrīz vienmēr ir augstākas nekā priekštečiem. Daļēji tāpēc, ka tie ir aprīkoti ar modernākajām tehnoloģijām. Tomēr arī tas nav neapstrīdams likums.
Piemēram, atjauninātais Kia Sportage bāzes versijā pieejams no 28 521 eiro, bet par hibrīda versiju būs jāmaksā vismaz 34 281 eiro. Volkswagen Tiguan bāzes modifikācija ar benzīna dzinēju pieejama no 34 237 eiro, bet dzīves cikla beigās esošā Toyota RAV4 cena sākas no 37 600 eiro.
Man, luudzu, piedaavaat atmosfeerisku diizeli ar chetru cilindru motoru, bez start-stop sisteemas, bez ekraana, ar meh. kaarbu, normaalu klirensu! Nav taada jauna auto piedaavaajumaa, jo marketologji piekjeezijushi visu autobuuvi ar visaadaam nevajadziigaam opcijaam, kas sadaardzina pirkumu un uztureeshanas izmaksas.