Viedās auto gaismas jau pieejams latviešiem: kā jaunās paaudzes lukturi palīdz izvairīties no negadījumiem
Pēdējās desmitgadēs auto apgaismojuma pasaule ir piedzīvojusi īstu revolūciju - no tradicionālajiem halogēna un ksenona lukturiem līdz energoefektīvajiem LED, lāzera un pat digitālajiem risinājumiem. Ja agrāk lukturis bija tikai praktisks instruments ceļa izgaismošanai, tad mūsdienu jaunākās tendences nosaka, ka tas kļūst par viedu tehnoloģiju centru, kas ne vien uzlabo redzamību, bet arī palīdz komunicēt ar citiem satiksmes dalībniekiem un samazināt negadījumu riskus, pielāgojoties laikapstākļiem, spējot projicēt brīdinājumus uz seguma un dodot vadītājam papildu drošības sajūtu.
"Inter Cars" produktu vadības jaunākais speciālists Dāvis Rollis skaidro, ka LED lukturi ir ne tikai energoefektīvāki, bet arī daudz spilgtāki un izturīgāki. Tiem ir ilgs kalpošanas laiks, bieži vien pat vairāk nekā 20 000 stundu, un mazāks enerģijas patēriņš, kas palīdz uzlabot automobiļa kopējo efektivitāti. "Svarīgi, ka šie LED lukturi vairs nav tikai dārgu modeļu priekšrocība. Daudzi LED lukturi tiek izstrādāti tā, lai pielāgotos standarta halogēno spuldžu ligzdām, padarot to pieejamu arī vecākiem auto modeļiem," skaidro Dāvis Rollis.
Auto gaismas, kas spēj sarunāties
Mūsdienās tirgū jau ienāk gaismas, kas spēj "sarunāties" ar ceļu satiksmes dalībniekiem, tostarp, projicējot brīdinājumus vai norādes. "Šādas tehnoloģijas vairs nav redzamas tikai filmās. Digitālās gaismas jeb projekcijas sistēmas spēj uz ceļa seguma attēlot brīdinājuma simbolus, gājēju pārejas, pagrieziena un citus brīdinājumus. Lai gan šīs funkcijas galvenokārt tiek testētas vai ir pieejamas premium klases automobiļos, piemēram, Audi vai Mercedes-Benz, tomēr tiek prognozēts, ka tuvākajā nākotnē tās kļūs pieejamas plašākai sabiedrībai. Šāds vizuāls signāls uz ceļa palīdz labāk komunicēt ar gājējiem, velosipēdistiem vai citiem autovadītājiem. Šīs funkcijas ļauj vadītājam koncentrēties uz braukšanu, vienlaikus samazinot negadījumu risku, īpaši naktī vai sarežģītos laikapstākļos," stāsta D. Rollis.
Negadījumu risku sliktos laikapstākļos palīdz samazināt specializēti apgaismojuma režīmi, kuros auto tehnoloģijas pielāgo gaismu atkarībā no laikapstākļiem, tostarp miglas režīms izkliedē gaismu zemāk un platāk, samazinot atspīdumu miglā. Lietus režīms savukārt palīdz labāk izgaismot ceļa malas un uzlabot redzamību slapjā laikā. Sniega apstākļu režīms samazina gaismas atstarošanu no sniega virsmas, bet daži luksusa segmenta auto izmanto arī termokameras vai infrasarkanos sensorus, lai noteiktu cilvēkus vai dzīvniekus, kurus ar neapbruņotu aci vai parasto gaismu redzēt būtu grūti.
Jaunākās automašīnu gaismu tehnoloģijas
"Inter Cars" eksperts norāda, ka šobrīd no jaunākajām automašīnu gaismu tehnoloģijām ir iespējams izcelt vairākas. Pirmkārt, Matrix LED lukturus, kas sastāv no vairākām neatkarīgi vadāmām LED vienībām. Tās ļauj izgaismot ceļa daļas, vienlaikus "izgriežot" pretim braucošo automobiļu zonu, neapžilbinot vadītājus. Otrkārt, jāpiemin Digital Light tehnoloģijas, piemēram, Mercedes-Benz risinājumi, kur tiek izmantoti vairāk nekā miljons mikrospoguļi, lai precīzi vadītu gaismu un pat projicētu zīmes uz ceļa seguma. Treškārt, jāizceļ lāzera lukturi, kas nodrošina īpaši spēcīgu tālo gaismu - piemēram, redzamības attālums var sasniegt līdz pat 600 metriem. Visbeidzot, OLED apgaismojums tiek izmantots aizmugurējo lukturu dizainā, jo tas ļauj veidot plānākas un daudzveidīgākas formas, uzlabojot gan estētiku, gan funkcionalitāti.
Adaptīvās priekšējās gaismas samazina auto vadītāja slodzi
Dāvis Rollis norāda, ka vēl ir jāizceļ adaptīvās priekšējās gaismas, kas ir izstrādātas, lai dinamiski pielāgotu gaismas virzienu un intensitāti atbilstoši braukšanas apstākļiem. Adaptīvās priekšējās gaismas izmanto iegūto informāciju no sensoriem, kas ir iestrādāti lukturī - stūrēšanas leņķa sensors, ātruma sensors un apkārtējās vides sensori.
Sistēma arī bieži sevī iekļauj automātisko pārslēgšanos starp tuvajām un tālajām gaismām, kas ir īpaši ērti uz lauku ceļiem vai nakts laikā. Tas viss ievērojami samazina vadītāja slodzi un palīdz ātrāk pamanīt šķēršļus vai gājējus. "Piemēram, ja tuvojas līkums, lukturi pagriezīsies līdzi stūrei, izgaismojot ceļa malu, nevis taisni uz priekšu - tas dod vadītājam iespēju laicīgāk pamanīt dzīvnieku vai šķērsli ceļa malā," skaidro "Inter Cars" eksperts.
“Inter Cars" eksperts norāda, ka šobrīd no jaunākajām automašīnu gaismu tehnoloģijām ir iespējams izcelt vairākas. Pirmkārt, Matrix LED lukturus, kas sastāv no vairākām neatkarīgi vadāmām LED vienībām. Tās ļauj izgaismot ceļa daļas, vienlaikus "izgriežot" pretim braucošo automobiļu zonu, neapžilbinot vadītājus.”
————————————————
Cienījamais “ekspert”, nu nevajag stāstīt muļķības. Šīs gaismas patiesi ir ļoti labas konkrētā auto lietotājam, bet ne tiem, kas brauc pretī šādam auto. Jā, tālās gaismas it kā “nogriež” gaismas starus mēğinot neapžilbināt pretīm braucošos auto, bet realitātē viss ir pavisam savādāk un skarbāk. Šo jauno lukturu ražotājiem vēl ir pamatīgi jāpiestrādā pie adaptīvo gaismu darbības algoritma. Nu tas nav OK, ja tev braucot tumsā ar ieslēgtām automātskajām tālajām gaismām katrs otrais vai trešais pretīmbraucējs signalizē ar tālajām gaismām…