Rudens iestāšanās ir īstais brīdis, kad sākt domāt par savlaicīgu riepu iegādi. Lai arī Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemas riepas Latvijā ir obligātas tikai no 1. decembra, nogaidīšana līdz pēdējam brīdim var sagādāt lielu vilšanos.
Pirmās salnas vai sniegs var atnākt daudz agrāk, un tad rindas pie servisiem ir neizbēgamas. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē ne tikai mierīgāku prātu, bet arī drošību uz ceļa. Rakstā uzzināsi riepu vairumtirgotāja “Latakko” pieredzē balstītus padomus par to, kā novērtēt esošo riepu stāvokli, kā izvēlēties piemērotākās riepas tieši saviem braukšanas paradumiem un kā neapjukt tendencēs.
Kad un kāpēc mainīt riepas?
Kad vidējā gaisa temperatūra nokrītas zem +7 °C, vasaras riepu veiktspēja samazinās – gumija kļūst cietāka un pasliktinās saķeres rādītāji, īpaši uz auksta ceļa seguma. Ziemas riepas savukārt zemākās temperatūrās saglabā elastību, nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību uz sniega, ledus un slapja asfalta. Latvijā ziemas riepas ir obligāta prasība no 1. decembra līdz 1. martam, taču laikapstākļi mēdz būt neprognozējami, tādēļ lēmumu par atbilstošāko riepu izvēli un laicīgu pierakstu uz servisu vēlams veikt jau oktobrī vai novembrī.
Pārbaudi savas riepas pirms sezonas
Pirmais solis pirms ziemas riepu maiņas ir rūpīgi apskatīt to, kas tev jau ir. Ja riepas tiek uzglabātas sev piederošā īpašumā, piemēram, šķūnī, garāžā vai sausā pagrabā, sāc ar protektoru - tas ir galvenais drošības rādītājs. Ja tā dziļums ir mazāks par četriem milimetriem, riepas ir nolietotas un ziemā tās vairs nebūs drošas, jo nespēs nodrošināt nepieciešamo saķeri uz sniegota vai apledojuša ceļa.
Visām riepām ūdens izvadīšanas kanālos ir nodiluma indikatori – nelieli gumijas izciļņi 4 mm augstumā. Ja protektors ir nodilis līdz šiem indikatoriem vai tuvu tiem, riepas vairs nav piemērotas drošai lietošanai ziemā. Jāatceras, ka vasaras riepām minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 mm, savukārt ziemas riepām vismaz 4 mm.
Riepas protektors ir kā automašīnas ritošās daļas “pirkstu nospiedums”. Ja kāda detaļa ir nolietojusies, gaisa spiediens riepās nav pareizs vai ir izregulējies savērsums, to varēs pamanīt kā nevienmērīgu protektora nodilumu. Tas ir skaidrs signāls, ka automašīnas ritošā daļa jāpārbauda un jāsalabo. Īpaši svarīgi to izdarīt pirms jaunu riepu iegādes, lai tās netiktu bojātas priekšlaicīgi.
Ja riepas tiek uzglabātas servisā, ieteicams laikus piezvanīt un noskaidrot, kādā stāvoklī ir esošās ziemas riepas. Nereti gadās, ka servisa apmeklējuma laikā tiek rekomendēta jaunu riepu iegāde, jo vecās vairs nav drošas lietošanai. Šāda situācija var kļūt par nepatīkamu pārsteigumu un neplānotiem izdevumiem.
Ko izvēlēties: ziemas vai vissezonas riepas?
Izvēle starp ziemas un vissezonas riepām ir viens no biežākajiem jautājumiem, kas nodarbina autovadītājus. Nenoliedzami, vissezonas riepu izmantošana ir tendence, kas pie mums ienākusi no dienvidu valstīm, kur ziemas apstākļi ir īpaši maigi.
Lai arī vissezonas riepas šķiet ērts risinājums, jo nav jāraizējās par to, kur likt otru riepu komplektu, tās nekad pilnībā neaizstās ziemas riepas, it īpaši Latvijas apstākļos. Ziemas riepas ir paredzētas braukšanai aukstumā, sniegā un uz ledus. Tās saglabā elastību zemās temperatūrās un pie pareiza riepa modeļa izvēles saviem braukšanas apstākļiem nodrošina labāko iespējamo saķeri, attiecīgi tas nozīmē īsāku bremzēšanas ceļu un drošāku vadāmību ekstremālos laikasptākļos.
Vissezonas riepas ir kompromiss starp vasaras un ziemas riepām, un sākotnēji var šķist maciņam draudzīgāks risinājums, taču vai tas ir pats drošākais? Vissezonas riepas labi darbojas pavasarī un rudenī, kad laikapstākļi ir mainīgi, taču vasarā karstā asfaltā un ziemā uz ledus vai lielā salā tās vairs nav tik drošas. Šāds risinājums varētu būt piemērots autovadītājiem, kas ikdienā pārvietojas maz, ģimenēm ar vairākiem auto vai situācijās, kad īpaši ziemīgos apstākļos iespējams izmantot citu transportlīdzekli.
Ja ikdienā ceļi tiek mēroti lauku apvidū, kur ir lielāks sals un jāizbrauc sasniguši ceļi, ieteicams izvēlēties rupjāka protektora raksta vai virzīta tipa ziemas riepas. Maksimālu saķeri un drošību visizaicinošākajos apstākļos nodrošinās riepas ar radzēm. Šādas riepas ir visdrošākās uz apledojušiem un netīrītiem ceļiem, īpaši laukos. Jāatceras, ka Latvijā tās atļauts lietot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam un tās nedrīkst kombinēt ar parastajām riepām.
Nomaini laicīgi, brauc mierīgi
Pieredzējuši autovadītāji pierakstu servisā veic jau rudenī. Jo, gaidot līdz pēdējām novembra dienām, visticamāk nāksies stāvēt rindā, steigties un samierināties ar ierobežotu riepu izvēli. Tuvojoties pirmajai sniega kārtai, servisu noslodze pieaug vairākkārt, un pieraksts uz riepu maiņu vienas dienas laikā var pārvērsties par divu vai pat trīs nedēļu gaidīšanu. Ņemiet vērā, ka labā servisā rindas būs vienmēr — tā ir kvalitātes zīme, ka darbi tiek veikti labā līmenī. Savlaicīga riepu maiņa nozīmē drošu braukšanu, mazāk stresa un mierīgu prātu, sagaidot pirmās salnas.
Ja ikdienā ceļi tiek mēroti lauku apvidū, kur ir lielāks sals un jo īpaši Zosēnu apkaimē.