Automašīnas iegāde ir svarīgs un ilgi gaidīts brīdis ikviena autobraucēja dzīvē, taču aiz skaistajām sludinājumu bildēm un pozitīvām emocijām nereti slēpjas tirgus ēnas puses. Lai mazinātu riskus un nenopirktu “kaķi maisā”, arvien vairāk pircēju izmanto iespēju uzzināt informāciju par spēkrata vēsturi.
Lietotas automašīnas iegāde ir ne tikai populāra, bet arī riskanta izvēle. Lielākā daļa spēkratu nonāk mūsu tirgū no ārvalstīm, un tieši šis apstāklis padara procesu par sava veida loteriju – pircējs, un bieži vien arī pārdevējs, nevar zināt visu par konkrētā auto pagātni.
Eiropas Savienības institūcijas vairākkārt norādījušas, ka manipulācijas ar odometra rādījumu ir sistemātiska problēma. Statistika liecina, ka aptuveni 5–12% vietējo spēkratu un pat 30–50% no ārzemēm ievesto auto ir sagrozīti odometra rādījumi. Šādas manipulācijas patērētājiem un mazajiem uzņēmumiem rada zaudējumus, kas summējas miljonos eiro. Turklāt ES tirgū diezgan bieži nonāk smagi bojātas automašīnas, kurām ir veikts virspusējs remonts un piešķirta otrā dzīve, taču vairs nav sākotnējā drošības līmeņa.
Lai gūtu ieskatu automašīnas vēsturē, ikviens interesents bez maksas var pārbaudīt automobiļa pamata informāciju e-CSDD datubāzē. Nepieciešams zināt tikai transportlīdzekļa identifikācijas numuru (VIN) vai transportlīdzekļa reģistrācijas numuru. Mazāk informācijas ir par ārvalstīs reģistrētiem auto, jo odometra rādījuma vēsturi e-CSDD piedāvā apskatīt tikai Nīderlandē, Igaunijā vai Slovākijā reģistrētiem automobiļiem. Tas nozīmē, ka lielākā daļa importēto auto paliek ārpus redzesloka.
Šeit nozīmīgu lomu ieņem neatkarīgi uzņēmumi, piemēram, autoDNA, kas apkopo informāciju no apdrošināšanas, policijas un tehniskās apskates datubāzēm, kodolīgā atskaites formā sniedzot īsu, konkrētu un precīzu spēkrata dzīves cikla pārskatu.
Atšķirībā no e-CSDD, šāda atskaite ļauj pircējam ieraudzīt daudz plašāku ainu: bojājumu un apdrošināšanas atlīdzību apmēru visā automašīnas dzīves ciklā, informāciju par to, vai automobilis nav izsludināts meklēšanā un norādes par plānotajiem atsaukumiem. Īpaši nozīmīga ir piekļuve fotogrāfijām, kas bieži vien uzskatāmāk parāda reālo automobiļa vēsturi – piemēram, attēlos redzams smagi avarējis vai plūdu skarts auto, kas tagad tiek tirgots kā perfekta prece.
Šo aspektu uzsver arī “Delfi Auto” redaktors un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas loceklis Raimonds Zandovskis:
“Automobiļu vēstures atskaites un to servisi tiek vērtēti neviennozīmīgi – vieni tajos atrod daudz noderīga, otri saka, ka tur nekā nav. Protams, katrs pirms iecerētā automobiļa iegādes vēlas pārliecināties, vai tam nav kādu pārdevēja slēptu defektu, piemēram, avārijas rezultātā radīti bojājumi, kas veikli novērsti. Tomēr arī pat vispieticīgākajā vēsturiskajā atskaitē varam redzēt, kur oriģināli automobilis tika iegādāts, paskatīties kartē attiecīgo apriņķi un redzēt, kādos apstākļos šis automobilis ir ekspluatēts.”
Viņš norāda, ka dažkārt pietiek ar atskaites vienkāršo informāciju, lai spētu novērtēt automašīnas ekspluatācijas vēsturi un potenciālos riskus.
“Ja auto lietots reģionā, kur ir daudz kalnu serpentīnu, tam būs krietni nodilušāki mehānismi, nekā spēkratam, kurš līdzvērtīgu attālumu savā darba mūžā veicis pa ātrgaitas šosejām. Tāpat atskaitēs redzams, vai pirmie īpašnieki automašīnu regulāri veduši uz ražotāja noteiktajām apkopēm. Ja tas nav darīts, tad var uzskatīt, ka auto arī kopumā nav ticis pienācīgi aprūpēts. Nevienā atskaitē skaidri neparādīsies liels zaļš uzraksts “jā, pērc šo auto droši”, taču pat skopākā informācija ļaus interesentam saprast, kādos apstākļos noskatītais auto dzīvojis līdz šim,” norāda Zandovskis.
Šāda pieeja ļauj pircējam pašam izdarīt secinājumus, nepaļaujoties tikai uz pārdevēja stāstu. Taču arī šeit nav runa par absolūtu garantiju – svarīgi ir kritiski vērtēt iegūto informāciju un izmantot to kā papildu priekšrocību, apskatot automobili klātienē un pārbaudot to profesionālā servisā.
Kā norāda žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedrs Toms Timoško, vēstures atskaites nereti kļūst par izšķirošu faktoru, kas pircēju pasargā no nevajadzīgiem tēriņiem. Viņš atzīmē, ka reizēm tās atklāj slēptus defektus, kas būtu izmaksājuši ievērojami vairāk nekā pašas atskaites cena.
“Meklējot savu nākamo auto, vairākkārt esmu izvairījies no stipri bojātiem eksemplāriem, pateicoties šādai atskaitei. Tas īpaši attiecas uz tiem spēkratiem, kas ievesti no ASV vai sportiska rakstura automašīnām, kas nereti tiek apskādētas sacīkšu trasēs. Protams, atskaite nedos 100% garantiju, ka automašīnai nav bijušas avārijas vai “tīts” odometrs, taču tas var kalpot kā labs palīgs, lai atteiktos no lielas daļas noskatīto automašīnu. Var gadīties, ka atskaitēs iztērēsiet vairākus desmitus eiro un nevienu auto tā arī nebūsit nopircis, taču tas būs ietaupījums attiecībā pret potenciālajām izmaksām servisā,” norāda Timoško.
“Zinu gadījumu, kad cilvēks nolēma nopirkt atskaiti, lai uzzinātu informāciju par tikko iegādāto automašīnu. Diemžēl atklājās, ka auto iepriekš cietis smagā avārijā. Nespējot emocionāli samierināties ar šādu faktu, cilvēks spēkratu steidzami pārdeva tālāk, bet jau par zemāku cenu. Citkārt atskaite kalpo kā labs arguments, diskutējot par automašīnas cenu. Dažkārt vēstures atskaites atklāj nenozīmīgus bojājumus vai manipulācijas ar odometra rādījumiem, ko pārdevējs nav zinājis vai centies noslēpt. Nereti pircējs ar to ir gatavs samierināties, ja automašīnas cena tiek samazināta,” skaidro Timoško.
Salīdzinot ar citiem līdzīgiem pakalpojumu sniedzējiem, autoDNA nodrošina dažas priekšrocības, kas īpaši aktuālas pircējiem Latvijā. Pirmais ieguvums ir klientu atbalsts un iespēja sazināties ar reāliem konsultantiem, ne tikai ar mākslīgo intelektu. Otrkārt, atskaišu dati tiek iegūti no dažādiem starptautiskiem avotiem, kas ir liels pluss importēto auto gadījumā. Treškārt, autoDNA regulāri atjaunina savas datubāzes un nodrošina lietotājiem skaidru, vizuāli saprotamu atskaites struktūru, kas ir vieglāk pārskatāma nekā dažu konkurentu pārsātinātie un grūti uztveramie dokumenti.
Reālā pieredze rāda, ka biežākie iemesli, kādēļ cilvēki pēc autoDNA atskaites izvēlas nepirkt konkrētu auto, ir trīs: manipulācijas ar odometra rādījumu, fotogrāfijās redzami smagi virsbūves bojājumi un apdrošināšanas datubāzēs fiksēti nopietni bojājumi, kurus pārdevējs centies slēpt.
Iniciatīva par publiski pieejamu auto vēsturi atbilst arī Eiropas Savienības ceļu satiksmes drošības politikai. Eiropas Parlaments jau 2018. gadā aicināja izstrādāt stingrākus noteikumus, lai veicinātu pārrobežu datu apmaiņu un cīnītos pret odometra rādījumu viltošanu.
Latvijas lietoto auto tirgus joprojām ir vieta, kur pircējiem jābūt uzmanīgiem un kritiskiem. Lai arī e-CSDD piedāvā vērtīgu bezmaksas informāciju, ko būtu ieteicams izmantot ikvienam auto pircējam, tā ir tikai aisberga redzamā daļa. autoDNA un līdzīgi maksas servisi sniedz iespēju ielūkoties daudz dziļāk – datos, kas atklāj auto patieso pagātni un ļauj izvairīties no dārgiem un emocionāli smagiem pārsteigumiem.