Pirmais iespaids teju vienmēr ir vienāds. Tikko importēts lietotais auto stāv tirdzniecības laukumā: nopulēts un nofotografēts no labākajiem rakursiem, tas izskatās gatavs jaunai dzīvei.
Cena šķiet pieņemama. Nobraukums izskatās saprātīgs. Testa brauciens neatklāj neko satraucošu. Un jūs sākat domāt – šī varētu būt īstā. Taču lietoto auto tirgus ainavā šis pirmais iespaids var būt bīstami nepilnīgs.
Latvija katru gadu ir galamērķis tūkstošiem importētu automobiļu. Tie lielākoties ierodas no Rietumeiropas, kā arī ASV, kur bieži tiek iegādāti izsolēs, apdrošināšanas līgumu ietvaros vai noslēdzoties līzinga termiņam. Līdz brīdim, kad automobiļi nonāk vietējās sludinājumu vietnēs, tie mēdz piedzīvot klusu pārdzimšanu: tiek laboti, pārkrāsoti, iziet t.s. dīteilingu un galu galā pasniegti kā perfekta prece. Tieši tādēļ informācijai ir milzīga nozīme.
Kad bojājumi neizskatās pēc bojājumiem
Pajautājiet jebkuram, kurš strādā šajā biznesā, un viņš jums atzīs, ka norakstītiem auto pieder zināma importa daļa. Tas automātiski nenozīmē, ka vairums tirgoto spēkratu ir nedroši, bet risks slēpjas neziņā.
Eiropā, tajā skaitā Lielbritānijā, bojātās automašīnas iedala kategorijās. Piemēram, Apvienotajā Karalistē spēkrats, kas deklarēts A kategorijā, uz ceļa vairs nedrīkst atgriezties; B kategorija ļauj izmantot atsevišķas bojātā automobiļa daļas; S kategorijā iekrīt automašīnas ar strukturāliem bojājumiem, ko iespējams labot; N kategorijā ir auto, kam nav strukturālu bojājumu, bet ir bojāti svarīgi komponenti. Detaļām šeit ir nozīme, jo tās atklāj stāstu, par ko krāsa klusē.
Taču kategorijas dažādās valstīs atšķiras, un “tīrs” ieraksts Latvijā var slēpt norakstītu pagātni kaut kur citur. Pircējam tas nav formāls sīkums, jo “atdzīvināts” vai daudz remontēts automobilis var pārsteigt ar defektiem un, galvenais, nevar garantēt drošību.
“Cik automobiļu, tik situāciju,” saka žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Guntars Pulss. “Pats fakts, ka automobilis bijis negadījumā, nav nekāds pasaules gals – pēc ražotāja prasībām atbilstoša remonta spēkrats var turpināt pilnvērtīgi kalpot. Problēmas sākas tad, ja negadījums un tā seku apmērs tiek noklusēts.”
CSDD var palīdzēt, bet tā neredz pāri robežām
Pircējiem Latvijā ir pieejams praktisks, uzticams rīks – Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. Tie parāda Latvijā fiksētos odometra rādījumus, bremžu testu rādītājus, piezīmes un informāciju par neizietu tehnisko skati. Tā ir vērtīga informācija, ko nepieciešams izmantot.
Taču CSDD informācijai ir viens ierobežojums, proti, tā neatspoguļo automobiļa dzīvi pirms ierašanās un reģistrācijas Latvijā.
Tā nevar parādīt, kur ārzemēs automobilis bojāts, cik smagi ir bojājumi, vai negadījumā nostrādājuši drošības spilveni, vai redzamas plūdu pēdas un vai labota nesošā konstrukcija.
Un, lai kā censtos inspektori, īsa apskate ne vienmēr var atklāt rūpīgi slēptas remonta pēdas.
Spēja ieskatīties automobiļa pagātnē
Tādi interneta servisi kā autoDNA klusām ir transformējuši vietējo lietoto auto tirgu. Pieeja ir vienkārša konceptuālā līmenī, taču tai nepieciešams dziļš daudzlīmeņu izpildījums. Runa ir par vairāku valstu datubāžu informācijas apkopošanu, izsoļu arhīviem, apdrošināšanas ierakstiem un citiem informācijas avotiem, no kuriem izgūtā informācija tiek apvienota vienā uz VIN balstītā vēstures pēdā.
Tas, ko atklāj atskaites, var izmainīt pilnīgi visu. Pavērsiena punkts ir arhīva fotoattēli. Redzot, ka no Vācijas ievests spožs BMW tikai dažus mēnešus iepriekš stāvējis ar saburzītu priekšgalu, izšautiem drošības spilveniem un ūdens pēdām uz durvīm, neviļus var likt sajust aukstas ūdens šalts efektu. Pēkšņi jūs nepērkat spožu, sen kārotu objektu, bet pētāt automobiļa rekonstrukciju.
Kvalitatīvas, pilnīgas auto vēstures atskaites ietver negadījumu ierakstus un smaguma pakāpi, nobraukumu ārzemēs, cenu vēsturi izsolēs un bojājumu fotoattēlus. Tieši šis pēdējais punkts – foto liecības – pieaugoši ietekmē pircēju uzvedību Baltijas valstīs, un var saprast kāpēc.
Šādās fotogrāfijās var parādīties ūdens pēdas uz durvju apšuvuma, bojāta nesošā konstrukcija, svaigas metinājuma šuves, atšķirīga krāsa riteņu arkās, drošības spilvenu iztrūkums.
Ja pircējs vispār vēl izskata šāda automobiļa iegādi, tas viņam dod rokās tirgošanās sviras. Vai arī iespēju pārtraukt diskusiju un uzreiz atteikties no darījuma.
Ceļā uz drošāku tirgu
Gan tirgotājiem, gan uzmanīgiem pircējiem ne reizi vien ir radies jautājums, vai auto ar izsoles vēsturi sludinājumos nevajadzētu izcelt ar attiecīgu atzīmi.
Šāda atzīme nebūtu spriedums, bet caurspīdības pazīme, kas palielinātu paļaušanos uz tirgotāja godaprātu. Ņemot vērā importēto automobiļu īpatsvaru lietoto spēkratu tirgū, tas būtu nenovērtējams uzticamības rīks.
“Man nepatīk domāt par lietoto auto tirgotājiem kā par potenciāliem krāpniekiem, bet objektīvi lietoto auto tirgus Latvijā un visā Eiropā ir ļoti dažāds. Ir gan tādi uzņēmumi, kam ļoti rūp sava reputācija, gan darboņi, kuriem godīga attieksme pret klientiem ir tukša skaņa, un to pašu var teikt par cilvēkiem, kas savus auto tirgo privāti. Tāpēc jebkura informācija, ko var iegūt par potenciālo pirkumu, ir ļoti svarīga, turklāt mans ieteikums būtu veikt arī fizisku pārbaudi. Jebkurā gadījumā dažādu informācijas sistēmu integrācija – vai runa būtu par specializētiem servisiem, kas sniedz atskaites par vēsturi, CSDD uzziņām vai sludinājumiem – būtu apsveicama, jo atvieglotu dzīvi pircējiem un godprātīgiem pārdevējiem un sarežģītu tiem, kas operē ar netīro preci,” rezumējot piebilst Guntars Pulss.


























































