Konkurences padome (KP) izplatījusi aicinājumu degvielas tirgotājiem neizmantot esošo situāciju ļaunprātīgi un mākslīgi nepalielināt cenas, kā arī paziņojusi, ka plāno sākt tirgus uzraudzību, lai noskaidrot, kā veidojas un kas ietekmē degvielas cenas mazumtirdzniecībā.
KP gan atzīmē, ka degvielas tirgus ir ļoti caurskatāms un tirgotāji, lai nezaudētu klientus, var viegli sekot līdzi konkurentu cenām un pielāgoties tām, tāpēc ne līdzīgās cenas, ne to vienlaicīgās izmaiņas tirgū pašas par sevi nevar kalpot par pierādījumu, lai konstatētu aizliegtu vienošanos.
Viens no faktoriem, kas ietekmē degvielas cenas Latvijas patērētājiem, ir naftas cenas pasaules tirgos, kā arī dīzeļdegvielas un benzīna vairumtirdzniecības cena. Kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā naftas biržas cena piedzīvojusi būtisku lēcienu - no 95,53 ASV dolāriem par barelu 25.februārī līdz 123,70 dolāriem 8.martā.
Ja pieaug cenas pasaules naftas produktu tirgos un vairumtirdzniecības cenas, tad naftas produktu cenas mazumtirdzniecībā pieaug ne tikai Latvijas degvielas tirgū, bet arī kaimiņvalstīs un visā pasaulē. Piemēram, 10.martā vidējā dīzeļdegvielas litra cena Latvijā bija 1,728 eiro, Lietuvā tā sasniedza 1,761 eiro, savukārt Igaunijā - 1,836 eiro, skaidro KP.
Tomēr, kā uzsver KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis, ņemot vērā tirgus specifiku un tā caurskatāmību, pastāv risks, ka degvielas mazumtirgotāji straujās tirgus izmaiņas var izmantot negodprātīgi. Piemēram, pieaugot degvielas iepirkuma cenai, kāds tirgotājs var cenu celt objektīvu apsvērumu dēļ, savukārt kāds cits, neņemot vērā jau iepriekš vairumtirdzniecībā iepirkto degvielu, bez ekonomiska pamatojuma var automātiski sekot konkurenta rīcībai un pielāgot cenas.
KP ir Ekonomikas ministrijas padotības iestāde, kuras darbības mērķis ir nodrošināt iespēju katram tirgus dalībniekam veikt ekonomisko darbību brīvas un godīgas konkurences apstākļos, kā arī veicināt konkurences attīstību visos tautsaimniecības sektoros sabiedrības interesēs.
Jā... gadu gadu gadiem -5c bija 'krutākais' līmenis, ja lēji 300L+ Uz neskaitamiem circleK e-pastiem pārskatīt šo bonusu līmeni, izveidojot to modernāku, jo tā bija no 90to gadu statoil laikiem iestagnējusi, atbildeja īsi, konkrēti un noraidoši(jo viņiem, es esmu nekas)
Tagad šajā degvielas cenu krīzē šiem līmeņiem ir palielinājuši faktiski dubultā atlaidi un tagad var dabūt pa -9c... Ka tas ir iespējams, ka šajā saspringtajā laikā, pēksņi palielina 15+ gadus vecu bonusu sistēmu, ko iepriekš nekādīgi negribēja kustināt. Vai KP izliekas stūlbi, vai tādi ir?
Gribu dzirdēt reālus darbus no KP! Nevis tikai plikus brīdinājumus! Jo jau gadu gadiem degvielas bizness Latvijā nav tīrs! - Sākot ar sarunāto 'bāku dienu' ka peksņi bez iepriekšejām ziņām abos lielākajos spēlētājos bija konkrētas dienas gadā, ka ABI nometa cenu(tatad iekšeji sarunājuši), beidzot ar pārlieku lielo cenu spekulāciju!
Bet šaubos, ka tas jebkad notiks.... Tagad vienkārši izlaida publisku paziņojumu priekš formalitates, lai tā teikt atsmēretos un nevarētu vainot viņus un papīri tīri jo ķipa šī ''vajadzīgā'' iestāde stradā...
