Pētījums: 55% šoferu Baltijā kļūst viegli aizkaitināmi stresa situācijās uz ceļa - iAuto

Pētījums: 55% šoferu Baltijā kļūst viegli aizkaitināmi stresa situācijās uz ceļa 6

 

Foto: Publicitātes attēls

IF | 9.septembris 2021 15:49

Baltijas valstīs vairāk nekā puse jeb 55% autovadītāju īsteno neapdomīgus manevrus, tajā skaitā pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, izmanto skaņas signālu, kliedz un žestikulē ar rokām uz citiem šoferiem situācijās, kad viņi ir pakļauti stresam uz ceļa, secināts “If Apdrošināšana” veiktajā pētījumā par autovadītāju paradumiem.

Saskaņā ar pētījuma datiem, ātrāk aizkaitināmie autovadītāji starp Baltijas valstīm dzīvo Lietuvā, sekojot latviešiem, bet nosvērtākie šoferi ir no Igaunijas. Sastopamākais autovadītāju nesavaldības iemesls – negaidīta priekšā braucošā auto joslas maiņa, kas sagādā nepatīkamas emocijas gandrīz pusei jeb 45% lietuviešu un vairumam jeb 66% igauņu. Tikmēr Latvijas šoferu vidū izplatītākā situācija, kas izraisa nesavaldību, ir pēkšņa bremzēšana, ko min 65% aptaujāto šoferu, Lietuvā to norādījuši 56% autovadītāju, bet Igaunijā – 50%. Vienlaikus Latvijā vairāk nekā pusei jeb 54% autovadītāju kaitina, ja cita transportlīdzekļa šoferis izmanto mobilo tālruni, bet 53% – negaidīta priekšā braucošā auto joslas maiņa.

“Atsaucoties uz Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem, Latvijā katram otrajam iedzīvotājam ir autovadītāja apliecība. Tas tikai pierāda, ka individuālā braukšanas kultūra ir svarīgs faktors visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, jo nepatīkamas situācijas uz ceļa norisinās katru dienu. Ikviens reizēm tādas izraisa – tas ir neizbēgami. Taču būtiski ir reaģēt uz tām pēc iespējas mierīgāk un racionālāk, nepārkāpt atļauto braukšanas ātrumu un neļauties emocijām,” akcentē uzņēmuma “If Apdrošināšana” Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.

Kā secināts pētījuma rezultātos, kopumā katrs piektais jeb 17% šoferu situācijās, kurās ir pakļauti stresam, sāk pārsniegt maksimāli pieļaujamo braukšanas ātrumu. Aptuveni katrs desmitais jeb 14% autovadītāju savas emocijas izrāda ar žestikulāciju vai skaņas signālu. Dati liecina, ka vieglāk aizkaitināmi un vairāk pakļauti riskantām situācijām uz ceļa ir gados jaunāki šoferi, īpaši vecuma kategorijā no 18 līdz 44 gadiem.

Turpretī gados vecāki šoferi attiecīgās situācijas uztver mierīgāk, jo tieši puse jeb 50% autovadītāju no 45 līdz 65 gadiem apgalvo, ka šādas situācijas viņi ignorē pilnībā. Aptuveni katrs desmitais jeb 14% autovadītāju vecumā no 45 līdz 54 gadiem atzīst, ka satraukumā pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, bet mazāk jeb tikai 8% šoferu līdzīgi rīkotos vecumā no 55 līdz 65 gadiem.

Kubliņa skatījumā lielāks risks un neparedzamība ceļu satiksmē sagaidāma no šoferiem, kuriem ir mazāka auto vadīšanas pieredze un viegla aizkaitināmība: “Autovadītāji vecumgrupā no 18 līdz 34 gadiem saskaņā ar pētījumu, visticamāk, izturēsies neapdomīgi – viņi neaprēķina attālumu līdz šķērslim vai citam transportlīdzeklim, pēkšņi apstājas, negaidīti maina braukšanas joslu, pārbraucot blakus esošajā joslā, nepārliecinoties, vai tur jau nav cita transportlīdzekļa. Savukārt autovadītāji vecumā no 35 līdz 44 gadiem biežāk pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu mirklī, kad kļūst emocionāli.”

Turklāt uzņēmumā “If Apdrošināšana” atgādina, ka atsevišķās situācijās pārgalvīga braukšana nav saistīta tikai ar pieredzes trūkumu, emocijām vai neuzmanību, bet vēlmi “izrādīties” pasažieriem, kas var izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, nodarot bojājumus ne vien automašīnai, bet arī autovadītājam vai pat citiem satiksmes dalībniekiem.

 

 

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Mairis 10.septembris 2021 8:46
6 8 Atbildēt

Pirmoreiz dzirdu, ka ātruma pārsniegšana kādam traucē. Tieši otrādi - tie sēņotāji ir vislielākā bēda.

WALA 10.septembris 2021 10:48
4 0 Atbildēt

Kā ta nebūs nokaitināti, ja savu baiļu no ātruma dēļ kā ietupstas "vilcieniņā" tā tur nervozi ļurkājas ne distanci ieturot, ne arī ko jēdzīgi uz ceļa redzot ...

Vernons 9.septembris 2021 20:39
2 6 Atbildēt

Palasiet CSN! Kas rakstīts 57. punktā? Ar to vis uz ceļa sākas un beidzas! Bet tā kā ceļu policija "jāj bez segliem" CSN 105. punktā minēto pirmo tresdaļu, tad nevajag brīnīties par tām darbībām uz ceļa!

Piesiet katru no mums pie aizmugurējā bufera ar stūri rokās, tad ikviena muļķība beigtos ar Nāvi!

Ko valdošās spēka struktūras gadu gadiem ir sējušas, to tagad ar uzviju pļaujam.

Apdrošinātāji jau sen zāģē zaru uz kura paši sēž!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jauna rūpnīca, jauns modelis: BMW gatavojas Neue Klasse iX3 ražošanai (+ FOTO)

Vācijas autobūves uzņēmums BMW jau oktobrī uzsāks Neue Klasse saimes pirmā modeļa iX3 ražošanu, izmantojot jaunuzcelto automobiļu rūpnīcu Debrecenā, Ungārijā. Lasīt vairāk

 

22 nepilnības: ROADPOL akcijas laikā Jēkabpilī jaunieša “BMW” nonāk CSDD inspektoru pārbaudē (+ VIDEO)

Jēkabpilī kādam jaunietim brauciens beidzās tehniskās apskates stacijā – Valsts policijas darbinieki reida laikā konstatēja vairākas vizuālas nepilnības "BMW" automašīnā, tostarp lielu uzlīmi uz priekšējā stikla. Transportlīdzeklis tika nodots Ceļu satiksmes drošības direkcijas inspektoriem, kuri atklāja virkni problēmu. Lasīt vairāk

 

Elektriskais Mitsubishi Eclipse Cross jau šogad (+ FOTO) 2

Kompaktais SUV, kas ir tuvs radinieks Renault Scenic un Nissan Ariya, uz konveijera stāsies 2025. gada trešajā ceturksnī. Lasīt vairāk

 

Vai tā būs Fiat lielā atgriešanās? Uzlabojam omu ar jauno Grande Panda (+ VIDEO) 1

Pagājušā gadsimta 80. un 90. gados Fiat Panda bija kantaina un lēta budžeta automašīna ar neticami plašu pielietojumu un neskaitāmām modifikācijām. Pēc gadsimtu mijas Panda tika pie jaunas virsbūves, četrām durvīm un Polijas pieraksta, līdz 2011. gada “feislifts” to repatriēja atpakaļ Fiat dzimtenē. Kāds gan varētu būt šī stāsta turpinājums? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti