Eksperta Irbīša priekšlikums: ja dzēris šoferis, vainīgs arī pasažieris - iAuto

Eksperta Irbīša priekšlikums: ja dzēris šoferis, vainīgs arī pasažieris 30

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 11.jūlijs 2023 13:30

Nesamazinoties to autovadītāju skaitam, kas pie stūres sēžas reibumā, situācijas uzlabošanai Latvijā varētu būt lietderīgi apsvērt ieviest atbildību arī dzērājšoferu vadīto automašīnu pasažieriem, šādu viedokli aģentūrai LETA pauda satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Pērn novembrī stājās spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredz kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija pārsniedz 1,5 promiles. Tāpat kriminālatbildība paredzēta par transportlīdzekļa vadīšanu narkotisko vielu ietekmē.

Likums arī paredz, ka tiek konfiscēts transportlīdzeklis, ja īpašnieks to vadījis stiprā reibumā vai atteicies no apreibinošo vielu klātbūtnes organismā pārbaudes. Gadījumos, ja reibumā vadītais transportlīdzeklis pieder citai personai, tad no vainīgās personas piedzen pilnu vai daļēju šī transportlīdzekļa vērtību.

Valsts policijā (VP) aģentūra LETA uzzināja, ka no pagājušā gada 25.novembra līdz šī gada 3.jūlijam pieķerti 648 autovadītāji, kuri pie stūres sēdušies reibumā virs 1,5 promilēm. Narkotiku reibumā pieķerti 75 autovadītāji. Alkohola reibumā bez tiesībām pie stūres pieķerti 766 autovadītāji un 66 narkotiku reibumā. 85 autovadītāji bija atteikušies no pārbaudes reibuma stāvokļa noteikšanai. Šajā laikā nolemts konfiscēt 509 transportlīdzekļus.

"Ja salīdzina Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā brīdi ar pašreizējo situāciju, tad tā nav būtiski uzlabojusies, aizvien ir gana liels autovadītāju skaits, kuri vada savus spēkratus lielā alkohola reibumā vai reibumā bez tiesībām," vērtē VP Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Komentējot problēmu ar dzērumā braucošajiem, Irbītis norādīja, ka būtiskākā problēma ir tajā, ka lēmums braukt dzērumā tiek pieņemts, atrodoties dzērumā. Lai panāktu efektu, ir kardināli jāmaina sabiedrības attieksme un sociālajās kampaņās jāturpina uzrunāt līdzcilvēki. Patlaban sabiedrības nosodošā attieksme vēl nav sasniegusi to līmeni, lai mazinātu braukšanu dzērumā.

"Varbūt mums jāskatās skandināvu virzienā, kad līdzatbildīgs par auto vadīšanu reibumā ir arī pasažieris. Tātad, ja pieķer autovadītāju ar konkrētu promiļu lielumu un skaidri redzams, ka viņš atrodas dzērumā, šādā gadījumā tiek sodīts arī pasažieris, jo viņš ir pieļāvis šo noziegumu," ideju izklāstīja eksperts.

Jau patlaban Latvijā ir teorētiski paredzēta kriminālatbildība par nozieguma neziņošanu, bezdarbību vai tamlīdzīgām darbībām, tāpēc faktiski mehānisms jau pastāv, lēsa Irbītis.

Latvijā dzērumā pieķertiem autovadītājiem var palielināt kriminālatbildības sankcijas, turklāt vēl iepriekš bija spēkā administratīvais arests, taču šādi risinājumi nedarbojās, uzskata eksperts.

"Kā redzams, diemžēl tas nestrādā. Kā jau minēju, būtiskākā problēma ir tajā, ka piedzēries autovadītājs nevar pieņemt lēmumus, jo viņš ir neadekvāts. Risinājumu var meklēt sabiedrības attieksmē, jo pie paša iereibušā vairs aizklauvēties nevarēsim. Tāpēc svarīga ir sabiedrības attieksme. Kad redzam, ka autovadītājs sēžas pie stūres reibumā, uzreiz jāzvana policijai," uzsvēra Irbītis.

Irbītis atzīmēja, ka nepieciešama arī lielāka policijas redzamība uz ceļiem, kas nozīmētu policijas kapacitātes palielināšanu.

"Esmu jau vairākkārt teicis, ka nekas nedisciplinē autovadītāju tik labi, kā aiz muguras braucoša policijas automašīna. Patiesībā policijas ekipāžai pat nekas nav jādara un nav jāieslēdz radars, lai autovadītāji vismaz kādu laika posmu būtu disciplinēti. Ir vajadzīgs šis dzīvais policists, kurš tiek uztverts ne tikai kā sodoša instance, bet arī preventīvi," teica Irbītis.
 

 
30 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
BMW 11.jūlijs 2023 15:43
14 1 Atbildēt

Forša ideja, Rīgas satiksmes šoferis dzer, bet soda autobusa pasažierus.

Uupis niknais 11.jūlijs 2023 13:45
7 2 Atbildēt

Nemainīga statistika liecina tikai par policijas kontroles trūkumu! Esošais policistu skaits paspēj nosmelt tikai pašu aisberga jumtiņu - pārējā un lielākā daļa pārkāpēju netiek pieķerti un tāpēc arī ir šāda attieksme - nesodāmības sajūta!

iciks 11.jūlijs 2023 19:12
6 2 Atbildēt

Cik tērētam jābūt, lai nopietni piedāvātu ko tādu?

Jā, pirmajā acumirklī izklausās labi, tauta var uztvert pozitīvi, bet pietiek kaut 30 sekundes padomāt, līdz ir skaidrs, ka tas viss ir absolūti idiotiski.

Kā man pateikt, ka šoferis ir dzēris? Nēsāt līdzi alkometru? Ne vienmēr iesviķojis ļautiņš streipuļo, ne vienmēr viņš tik traki smird, pasažierim var būt vienīgā slimība (kas laupa ožu un garšu), var būt iesnas, vai pasažieris var vispār būt noguris un miegains. Var būt busa pasažieris 3. rindā vai, kā minēja, lielā satiksmes autobusa pasažieris.

Kas varētu tīri teorētiski būt piemērojams - ja pasažieris apzinās, ka šoferis ir piedzēries un ļauj tam braukt, tad tiek sodīti abi, vien pagrūti iztēloties, kā to var izdarīt praktiski. Drīzāk teorijā tam palikt.

Satiksmes drošības eksperts drīzāk varēja nākt klajā ar aicinājumu netērēt naudu idiotiskajām reklāmām " vadītājs - izvadītājs" u.tml. Kā redzams, gadu desmiti iet, bet jēgas no tā visa nav.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 13

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

NATO paziņo par misijas “Eastern Sentry” izveidi

Šovakar, 12. septembrī, NATO ģenerālsekretārs Marks Rute (Mark Rutte) un Sabiedroto spēku virspavēlnieks Eiropā ģenerālis Aleksus G. Grinkevičs (Alexus G. Grynkewich) paziņoja par misijas “Eastern Sentry” jeb “Austrumu sardze” izveidi, kas stiprinās NATO austrumu flanga aizsardzību un atturēšanu. Lasīt vairāk

 

Digitālais "Chat Control" - grib lasīt visus ziņojumus WhatsApp, Signal, FB tērzētavā utt. Eiropas Parlamentā par to balsos pēc 4 dienām 33

Eiropas Parlamentā jau pēc dažām dienām (12.septembrī) var tikt pieņemts strīdīgs priekšlikums, kas paredz plašu digitālo kontroli un privāto ziņu uzraudzību. Lasīt vairāk

 

Līdz 604 km - Nissan Leaf sasniedz trešo paaudzi 9

IAA Mobility autoizstādē Nissan demonstrē jauno Leaf – elektroauto ar krosoveram līdzīgu dizainu un līdz pat 600 km nobraukumu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti