Ievērojami pieaug auto uzturēšanas izmaksas; popularitāti gūst alternatīvi risinājumi - iAuto

Ievērojami pieaug auto uzturēšanas izmaksas; popularitāti gūst alternatīvi risinājumi 3

 
MyBee | 22.augusts 2023 13:55

Personīgās automašīnas uzturēšana kļūst arvien dārgāka, un tam ir vairāki iemesli. Tas saistīts gan ar jaunāka gadagājuma automašīnu uzbūvi, gan izmaksu pieaugumu par dažādiem pakalpojumiem, piemēram, servisu izmaksām un tehnisko apskati tajā skaitā. Šī iemesla dēļ arvien lielāku popularitāti gūst dažādi alternatīvi mašīnu nomas pakalpojumi.

Personīgais auto – arvien dārgāka ekstra 

Augstā inflācija un piegādes ķēžu pārrāvumi, ar kuriem sadzīvojam jau vairāk nekā gadu, atstājuši iespaidu arī uz izdevumiem par personīgā auto uzturēšanu. Daudzās automašīnās izmanto specializētas detaļas, no kurām dažas var būt patentētas vai ekskluzīvas konkrētiem ražotājiem līdz ar to problēmas var sagādāt to piegāde.  

Tā kā Latvijā braucam ar salīdzinoši veciem auto, tie bieži iziet no ierindas un arvien vairāk jāmaksā par to remontu, jo augušas darbaspēka un arī auto rezerves daļu izmaksas. Lai gan mazlietoti transportlīdzekļi, salīdzinot ar vecākiem modeļiem, ir retāk jāremontē, un tiem ir garāki apkopes intervāli, tomēr arī tie kādreiz mēdz saniķoties un progresīvās tehnoloģijas – sensori, kameras, sarežģītas datorsistēmas – remontu var padarīt ļoti dārgu. Tāpat ir nepieciešamas specifiskas zināšanas, lai veiktu šo auto diagnostiku un remontu, savukārt zinošu auto mehāniķu nav tik daudz. Plānots, ka tuvākajā laikā pieaugs arī CSDD pakalpojumu cena, un, piemēram, izmaksas par tehnisko apskati vidēji palielināsies par 10%.  Šo iemeslu dēļ personīgais auto kļūst par arvien dārgāku ekstru. 

Kopš šī gada jūlija ir stājušies spēkā grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas skar uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa aprēķināšanas kārtību. Ja iepriekš nodokļa aprēķins tika veikts, ņemot vērā automašīnas motora tilpumu, tad turpmāk to aprēķinās atbilstoši transportlīdzekļa motora maksimālajai jaudai kilovatos. Atkarībā no uzņēmumam piederošajiem transportlīdzekļu modeļiem, šīs izmaiņas vairāk vai mazāk sadārdzinās visu uzņēmumu autoparka izmaksas. 

Jāņem vērā, ka privātās automašīnas izmantojam ļoti neefektīvi – aptuveni 90% laika tās ir dīkstāvē, turklāt SKDS dati liecina, ka 40% Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju, kuriem ir autovadītāja apliecība visbiežāk brauc vieni, savukārt 38 % mājsaimniecību ir vairāk nekā viena automašīna.  

Pēcpandēmijas laikā augušas izmaksas arī par automašīnu apdrošināšanu. "Neraugoties uz to, ka pēdējā gada laikā auto apdrošināšanas cenu kāpums ir pierimis un  pielīdzinājies vispārējai tirgus inflācijai, joprojām šajā jomā ir vērojama samērā liela vidējā tirgus inflācija. Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati par apdrošinātāju KASKO un OCTA prēmijām, kopš 2021. gada maija inflācija transporta apdrošināšanā ir sasniegusi 59,1%. Ievērojamo cenu kāpumu veicināja Covid-19 izraisītais kritums auto nozarē, kas pastiprināti tika novērots pandēmijas pirmajos divos gados – ar transportu saistītajās jomās tas pārsniedza vidējo kritumu  vismaz divas vai nereti pat trīs reizes," skaidro Oskars Martuzāns, apdrošināšanas kompānijas AON Risku apdrošināšanas grupas vadītājs. 

Tirgū jauni auto izmantošanas pakalpojumi 

Paaugstinoties automašīnas uzturēšanās izmaksām, aktualizējoties vides aizsardzības problemātikai un mainoties pārvietošanās paradumiem, pēdējos gados tirgū parādās arvien jauni automašīnu nomas pakalpojumi.  

Pirms vairākiem gadiem popularitāti ieguva automašīnu koplietošanas pakalpojums, kas īpaši iecienīts tieši gados jaunu autobraucēju vidū, kuri dzīvo lielo pilsētu centros un izvēlas maksāt par auto tikai tad, kad patiešām nepieciešams kaut kur pārvietoties. Šim pakalpojumam kļūstot arvien pieejamākam, pamazām iedzīvotāji izvēlas atteikties no personīgā auto.  

Tomēr ģimenēm, kas dzīvo attālāk no centra, vai kuriem ir aktīvi hobiji, vai tiem, kuri mitinās ārpus pilsētām, kur koplietošanas automašīnas ne vienmēr ir pieejamas, ir nepieciešami citi risinājumi. Šīs iemesla dēļ tirgū ienācis jauns pakalpojums – auto abonēšana, kas nodrošina daudz plašākas iespējas iedzīvotājiem atteikties no sava auto. Tā darbojas līdzīgi kā dažādu lietotņu abonēšana, piemēram, Netflix, Spotify vai Viedtelevīzija. Kamēr klients maksā mēneša maksu par auto izmantošanu, tikmēr tā ir viņa rīcībā. Šim pakalpojumam ir vairākas priekšrocības. 

"Parasti mēneša maksā ir iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar auto apkopi, remontu, riepu maiņu un apdrošināšanu, kā arī 24/7 palīdzība uz ceļa un maiņas auto, ja iestājies apdrošināšanas gadījums. Tas nozīmē, ka klientam nav jāuztraucas par neparedzētu remonta izmaksu apmaksu. Klients brīvi var izvēlēties abonēšanas ilgumu, kas var būt no sešiem mēnešiem līdz vairākiem gadiem atkarībā no nepieciešamības, un pēc tam nomainīt auto uz citu. Abonēšanai tiek piedāvātas dažādu marku un modeļu automašīnas, tāpēc abonēto auto var pielāgot savam dzīvesveidam, piemēram, pavasara un vasaras sezonā, kad biežāk paredzēts doties ārpus pilsētas, abonēt lielāku automašīnu, rudenī un ziemā, mazāku, tāpat to iespējams pielāgot, ja darbs ir sezonāla rakstura," stāsta Arvis Eņģelis, MyBee vadītājs Latvijā. 

Izmantojot šos jaunos auto nomas pakalpojumus, autovadītājam nav jāraizējas arī par auto nolietojumu un tā vēlāku tālākpārdošanu. Tāpat abonēšanas pakalpojumu sniedzējs parūpējas par automašīnas tehnisko apskati, kas var būtiski ietaupīt klienta laiku un raizes. Savukārt, uzņēmumu vadītājiem nav jāvelta laiks autoparka pārvaldīšanai, jo visas rūpes par auto apkopi uzņemas pakalpojuma sniedzējs.  

Tendences lecina, ka privāto automašīnu nākotnē kļūst krietni mazāk, jo augs pieprasījums pret videi draudzīgākiem un izmaksu ziņā efektīvākiem risinājumiem, vēl vairāk attīstot dažādus automašīnu nomas risinājumus, sabiedrisko transportu un mikromobilitāti.  

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
BMW 23.augusts 2023 10:05
6 0 Atbildēt

Ja neremontē, un nemaina riepas, nemaz tik dārgi nav! Galvenais laicīgi pārdot!

es 22.augusts 2023 19:49
4 0 Atbildēt

Kārtējā subjektīvā diršana!

Sergejs 23.augusts 2023 13:52
3 1 Atbildēt

Un nomas kantoriem tie auto nav jāuztur jeb tas ir par velti. Kā arī iznomātāji ir labdarības organizācijas un uzturēšanas izmaksas neuzveļ uz klientu pleciem.

parēķināju cik izmaksā tāda noma ar pilnu servisu (Tiguan)uz 5 gadi un pirkšana: sanāca ka par nomas naudu var praktiski divus auto nopirkt ar visām apkopēm, degvielām un apdrošināšanām. 

 Par to ka savu auto es pietjūnēju savām vajadzībām (skaņas izolācija, riepu veids un markā, papildaprīkojums) nerunāsim

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 13

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Hibrīds ar 200 Zs un sporta režīmu - Honda Prelude atgriežas pēc 25 gadu prombūtnes 5

Savulaik populārā kupeja atkal būs redzama Eiropas ceļos, jo 2026. gadā Honda uzsāk tās pārdošanu arī mūsu kontinentā. Lasīt vairāk

 

Ieskats IAA Mobility izstāžu zālēs (+ FOTO)

IAA Mobility 2025 ir liela starptautiska mobilitātes un auto tehnoloģiju izstāde, kas šobrīd notiek Minhenē, Vācijā. Lasīt vairāk

 

Mercedes galvenais dizaineris kritizē konkurentu jaunākos darbus 7

Mercedes-Benz galvenajam dizainerim Gordonam Vageneram īsti neiet pie sirds nedz Audi jaunākais koncents “Concept C”, nedz BMW pirmais “Neue Klasse” modelis iX3. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti