"Rail Baltica" attīstītājs šogad no Latvijas puses vēl gaida 4 miljonus eiro - iAuto

"Rail Baltica" attīstītājs šogad no Latvijas puses vēl gaida 4 miljonus eiro 1

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 24.aprīlis 2025 18:53

Baltijas valstu kopuzņēmumam AS "RB Rail" šogad izdevumu segšanai no Latvijas puses nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN), aģentūrai LETA norādīja "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Viņš skaidroja, ka šogad kopējais "RB Rail" budžets veido 37,966 miljonus eiro PVN, no kuriem Latvijas daļa veido 8,542 miljonus eiro bez PVN.

Patlaban no Latvijas puses ir nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, bet 3,236 miljonus eiro veido izmaksas PVN segšanai. Abas pārējās Baltijas valstis ir apstiprinājušas kopuzņēmuma budžetu.

iAuto stacijas Rīga apskats:

""RB Rail" budžetu nosaka starptautiskais Projektu vadības līgums, kurā ir noteiktas funkcijas, ko "RB Rail" nodrošina "Rail Baltica" projektam. Šīs funkcijas veido budžetā iekļautās izmaksas, un tās ir iespējams samazināt tikai pie nosacījuma, ja visas Baltijas valstis par to vienojas," piebilda Kivila.

Vienlaikus viņš minēja, ka "RB Rail", pamatojoties uz Latvijas valdības lēmumu 11.februārī, saņēma 3,345 miljonus eiro, kas ir gandrīz puse no nepieciešamā finansējuma, bet par otru pusi līdzfinansējuma aptuveni četru miljonu eiro apmērā notiek diskusijas.

"Latvijas valdība šogad februārī nolēma finansēt Latvijai specifiskās izmaksas - pakalpojumus, kas sniegti Latvijas labā, taču lielākā daļa Latvijas līdzfinansējuma kopīgajām aktivitātēm nav apstiprināta," piebilda Kivila.

Viņš skaidroja, ka "RB Rail" budžetā Eiropas Savienības (ES) ieguldījums ir 58%, Latvijas ieguldījums - 18%, bet Lietuvas un Igaunijas - 12%. "Pat neliels Latvijas līdzfinansējuma samazinājums rezultētos ar būtisku kopējā budžeta samazinājumu un ietekmētu pakalpojumus arī pārējām valstīm, jo Latvijas finansējums tiek izmantots kā sviras mehānisms," viņš skaidroja.

Vienlaikus "RB Rail" valdes priekšsēdētājs uzsvēra, ka 2025.gada "RB Rail" Latvijas līdzfinansējuma daļa tika samazināta par 27%. Tādējādi vēl samazināt izmaksas šī gada laikā būtu sarežģīti, jo izmaksas veidojas, pamatojoties uz iepriekš apstiprināto budžetu, un nav bijuši lēmumi par attiecīgu aktivitāšu pārtraukšanu.

Kivila rezumēja, ka "RB Rail" galvenokārt finansē ES, Igaunija un Lietuva, bet lielākā daļa darbinieku un izdevumu ir Latvijā, tādējādi "RB Rail" ieguldījums Latvija ekonomikā ir eksponenciāli lielāks nekā Latvijas līdzfinansējums.

Tādējādi "RB Rail" vadītājs sacīja, ka skaidrība no Latvijas valdības puses par nepieciešamo finansējumu ir nepieciešama pēc iespējas ātrāk.

LETA jau ziņoja, ka valdība šogad 11.februārī atbalstīja "Rail Baltica" projekta "RB Rail" izmaksu segšanai pārdalīt 3,345 miljonus eiro no divām Satiksmes ministrijas (SM) budžeta programmām.

Tāpat ziņots, ka atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
 

 
Visi komentāri
 
Siliņa 25.aprīlis 2025 13:17
0 0 Atbildēt

Lai gaida ar maisu, piķis jau sadalīts privātiem džetiem un citām savarīgām lietām!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nespēj konkurēt - Porsche varētu atteikties no elektromobiļu pārdošanas Ķīnā

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs Porsche varētu atteikties no elektromobiļu pārdošanas Ķīnā, jo nespēj izturēt konkurenci ar vietējiem ražotājiem. Lasīt vairāk

 

Kā organizēt 2 joslu satiksmi pilsētā ar velo joslu? Vai Barona ielā vajadzētu atjaunot stāvvietas? (+ VIDEO) 4

Kā satiksmi organizēt tā, lai visi satiksmes dalībnieki justos droši un labi? - iAuto.lv parāda šādu piemēru. Vai kāds no šiem risinājumiem būtu piemērots arī K. Barona ielai Rīgā? Diskutējam! Lasīt vairāk

 

Spānijā dīzelis lētāks kā Latvijā! Cenas: Dīzelis 1.399 un 95 benzīns 1.549 EUR - 30.04.2025. (+ VIDEO) 7

iAuto.lv secina, ka dīzeļdegviela Spānijā, kaut nedaudz, tomēr ir lētāka nekā Latvijā un atkal aizdomājas par ekonomiskiem aspektiem. Lasīt vairāk

 

Kā darbojas Neste jaunā Easy Wash koncepta automazgātava Rīgā? (+ VIDEO)

Aprīļa vidū Nestsa atklāja pirmo jaunā Easy Wash kocepta tuneļveida auto mazgāšanas staciju. Jaunais risinājums pieejams Neste degvielas uzpildes stacijā, kas atrodas Rīgā, Lubānas ielā. Piekļuve automazgātavai un norēķini tiek veikti, izmantojot Neste mobilo lietotni, kas ir piesaistīta bankas kartei. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti