Autonomu transportlīdzekļu nodrošināšanai Latvijai ir nepieciešami apjomīgi ieguldījumi ceļu infrastruktūrā, izriet no Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotā nacionālās pozīcijas projekta par rūpniecības rīcības plānu Eiropas autobūves nozarei, kuru otrdien atbalstīja valdība.
SM norāda, ka Eiropas Komisija (EK) ir sagatavojusi paziņojumu par rūpniecības rīcības plānu Eiropas autobūves nozarei, kas piedāvā redzējumu un rīcības plānu Eiropas Savienības (ES) autobūves nozares konkurētspējas veicināšanai.
Komisija rīcības plāna piedāvā piecus darbības pīlārus - inovācija un digitalizācija, tīra mobilitāte, konkurētspēja un piegādes ķēdes noturība, prasmes un sociālā dimensija, tirgus piekļuves uzlabošana, vienlaikus nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus un garantējot ekonomisko drošību.
EK paziņojumā piedāvā veicināt transportlīdzekļu autonomo vadīšanu un stiprināt autonomo transportlīdzekļu vienoto tirgu, vienlaikus veidojot izmēģinājuma laukumus autonomai braukšanai, kā arī priekšlikumus, lai līdz 2050.gadam samazinātu transporta radītās emisijas par 90%. Vienlaikus EK plāno sagatavot Akumulatoru ražošanas simulēšanas pakotni, kas veicinātu ieguldījumus un sniegtu atbalstu ražošanai Inovācijas fondā.
Tāpat EK paziņojumā teikts, ka ir nepieciešams steidzami apmācīt un piesaistīt jaunus darba ņēmējus ar atbilstošām prasmēm, ņemot vērā prasmju trūkumus un neatbilstības autorūpniecībā, kā arī darbaspēka novecošanu. Vienlaikus EK ir apņēmusies īstenot brīvās tirdzniecības nolīgumus un abpusēji izdevīgas starptautiskās partnerības, lai uzlabotu piekļuvi tirgum un ieguves iespējas, īpaši attiecībā uz Eiropas autobūves nozarei būtiskiem materiāliem.
SM norāda, ka Latvija kopumā pozitīvi vērtē EK sagatavoto rīcības plānu, kas iezīmē līdz šim identificētos ES autobūves izaicinājumus, tomēr tā īstenošanai ir nepieciešama koordinēta ES politika. Tāpat arī Latvija atbalsta iniciatīvu izstrādāt vienotus normatīvus autonomo transportlīdzekļu izmantošanai ES.
Ministrijā atzīmē, ka autonomu transportlīdzekļu testēšana un sākotnējās ieviešanas princips norobežotā vidē ir atbalstāms. Vienlaikus SM uzsver, ka Latvijas ceļu infrastruktūras gatavība autonomo transportlīdzekļu integrēšanai ceļu satiksmē būs komplicēts jautājums, kā arī Latvijai ir nepieciešami apjomīgi ieguldījumi autoceļu infrastruktūrā, lai nodrošinātu tās atbilstību autonomajiem transportlīdzekļiem.
Patlaban Latvijā ir pieejams atbalsts elektrisko transportlīdzekļu iegādei privātpersonām, tostarp lielāka atbalsta summa ir pieejama daudzbērnu ģimenēm, tomēr mērķēts atbalsts iedzīvotājiem ar zemāku ienākumu līmeni patlaban nav pieejams, tādējādi ministrijas ieskatā pozīcijas definēšanai ir nepieciešama detalizētāka informācija par šādu shēmu nosacījumiem un atbalsta saņemšanas kritērijiem.
Attiecībā uz uzlādes infrastruktūras lietojamības stiprināšanu Latvija uzskata, ka vienotas platformas izveide, kurā būtu redzamas visu uzlādes operatoru staciju cenas ir atbalstāma, tomēr ir jāizvērtē datu pieejamība no uzlādes operatoriem un iespēja to nodrošināt centralizēti, vienotā datu formātā.
Vienlaikus Latvija atbalsta pasākumus, kas stiprina piegādes ķēžu noturību, jo šādas iniciatīvas ir būtiskas, lai mazinātu atkarību no trešajām valstīm un sekmētu ES stratēģisko autonomiju. Latvija arī atbalsta paziņojumā minēto iniciatīvu izvērtēt iespēju finansēt atbalstu nolietotiem transportlīdzekļiem un akumulatoru pārstrādes iekārtām.
Tāpat Latvija atbalsta pasākumus, kas veicina prasmju attīstības veicināšanu autobūves nozarē un ar to saistītajās jomās, tostarp, sniedzot atbalstu mūžizglītībai un aktīvās darba tirgus politikas pasākumiem. Vienlaikus Latvija atbalsta izvirzītos pasākumus attiecībā uz eksportu, importu un ieguldījumiem ES rūpniecības konkurētspējas nodrošināšanā, paredzot dažādot sagādi un nodrošināt piekļuvi trešo valstu tirgiem, kā arī uzlabot ekonomisko drošību, īstenot brīvās tirdzniecības nolīgumus un abpusēji izdevīgas starptautiskās partnerības.
Tak to paši Briseles birokrāti nezin, kur nu vēl mūsējie. Tādā veidā tiek radītas "augsti apmaksātas darba vietas"; kaut kur vieni ierēdni raksta bezjēdzīgus dokumentus, citi tos lasa.