Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi noteikumu projektu, kas paredz palielināt vadītājiem piemēroto sodu punktu skaitu par atļautā ātruma pārsniegšanu, apdzīšanas pārkāpumiem, telefona lietošanu braucot, nepietiekamu riepu protektora dziļumu un citiem, liecina informācija Tiesību aktu portālā.
Līdz šim par tālruņa lietošanu pie stūres piemēroja vienu soda punktu, bet turpmāk plānots piemērot divus soda punktus.
Tāpat līdz šim netika piemēroti soda punkti par atļautā ātruma pārsniegšanu no 11 kilometriem stundā (km/h) līdz 20 km/h, bet plānots, ka par šādu pārkāpumu turpmāk tiks piešķirts viens soda punkts. Savukārt par ātruma pārkāpšanu no 21 līdz 30 km/h plānots palielināt punktu skaitu no viena uz diviem, 31 līdz 40 km/h - no diviem līdz trim, tādējādi katrā diapazonā palielinot punktu skaitu par vienu.
Tāpat plānots palielināt punktu skaitu par pārkāpumiem apdzenot. Piemēram, par apdzīšanu regulējamos krustojumos sodu punktu skaits palielinātos no viena līdz trīs punktiem, bet par apdzīšanu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm sodu punktu skaits palielinātos no diviem līdz trim punktiem.
Tāpat sodu punktu skaits palielināsies par pārkāpumiem pie dzelzceļa. Par ceļa nedošanu vilcienam, kas tuvojas, līdz šim piemēroja četrus sodu punktus, bet turpmāk plānots piemērot sešus punktus, kā arī par uzbraukšanu uz dzelzceļa pārbrauktuves, ja luksoforā deg aizlieguma signāls, sodu punktu skaits palielinātos no četriem līdz sešiem punktiem.
Savukārt par nepietiekamu riepu protektora dziļumu līdz šim piemēroja vienu soda punktu, bet turpmāk piemēros divus.
Tomēr par braukšanu satiksmē bez valsts tehniskās apskates vadītājs turpmāk saņemtu vienu soda punktu, nevis divus, kā arī par transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas nelietošanu - vienu soda punktu.
Patlaban spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi paredz, ka, sakrājot 16 soda punktus, vadītājam piemēro transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz vienu gadu, savukārt vadītājiem, kuru stāžs ir mazāks par 2 gadiem, aizliegumu piemēro no desmit punktiem.
Pārkāpumu uzskaites punkti ir spēkā divus gadus no to piešķiršanas brīža, bet, ja tiek izdarīts pārkāpums, par kuru piešķir astoņus punktus, tie ir spēkā piecus gadus, liecina informācija Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapā.
Patlaban, ja vadītājam ir uzkrāti četri soda punkti, tiek saņemts brīdinājums rakstiskā veidā, savukārt par astoņiem punktiem vadītājs saņem nosūtījumu uz kursiem, kas ir jāapmeklē sešu mēnešu laikā. Ja sešu mēnešu laikā vadītājs to neizpilda, tiek saņemti vēl divi soda punkti, tādējādi jaunajiem vadītājiem tiek aizliegts vadīt transportlīdzekli uz gadu, skaidro SM.
SM norāda, ka vadītājiem šī sistēma bieži vien nav izprotama, jo apmācības kursi notiek tikai Rīgā, kas apgrūtina nodarbību apmeklēšanu. Tādējādi gadījumos, ja vadītājs neturpina pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus, saņemot papildus uzskaites punktus par apmācības kursu neapmeklēšanu, vadītājs var zaudēt vadīšanas tiesības.
Grozījumi paredz atcelt šo sešu mēnešu termiņu, nosakot, ka transportlīdzekļa vadītājam piemēroto ietekmēšanas līdzekli iespējams izpildīt līdz brīdim, kad tiek sasniegts nākamā ietekmēšanas līdzekļa piemērošanai noteiktais uzskaites punktu skaits.
Vienlaikus, lai motivētu vadītājus paplašināt zināšanas saistībā ar satiksmes drošības jautājumiem, tiks saglabāta norma, ka, izpildot piemēroto ietekmēšanas līdzekli, reģistrēto uzskaites punktu skaits tiks samazināts par diviem punktiem. Savukārt, ja šis ietekmēšanas līdzeklis netiek izpildīts, papildus uzskaites punkti netiks reģistrēti.
SM aģentūru LETA informēja, ka grozījumi izstrādāti, lai veicinātu atbildīgu transportlīdzekļu vadītāju uzvedību ceļu satiksmē un sekmētu drošu braukšanas kultūru.
SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietnieks un drošas satiksmes eksperts Jānis Kalniņš norāda, ka esošā pārkāpumu punktu sistēma Latvijā ir pazīstama jau vairāk nekā 20 gadus, tomēr arvien ir sastopami tādi autovadītāji, kas regulāri un rupji pārkāpj ceļu satiksmē noteiktās normas.
"Lai samazinātu riskus ceļu satiksmē un vērstu uzmanību šādiem vadītājiem apdomāt savu rīcību - izdarītos pārkāpumus, ministrija ir pārskatījusi atsevišķiem pārkāpumiem noteikto punktu skaitu, akcentējot un palielinot punktu skaitu tieši tādiem pārkāpumiem, kas rada lielāko bīstamību," piebilda Kalniņš.
Tāpat noteikumi paredz, ka pārkāpumu punktu uzskaite būs spēkā un tiem būs ietekme uz transportlīdzekļa vadītāja uzvedību arī gadījumos, ja bijušas atņemtas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības un pēc noteikta termiņa tās atgūtas.
Grozījumi paredz, ka netiek reģistrēti pārkāpuma uzskaites punkti gadījumos, kad paredzēta transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana uz pieciem gadiem, tostarp par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā, jo tiek jau piemērots viens no ietekmīgākajiem soda veidiem.
Reģistrēto uzskaites punktu noilguma termiņa atskaiti aptur un atsāk pēc transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizlieguma vai atņemšanas termiņa beigām. Līdz ar uzskaites punkti būs spēkā un tiem būs ietekme uz vadītāju uzvedību visu noteikto termiņu.
CSDD ir valsts akciju sabiedrība. Direkcija reģistrē transporta līdzekļus Latvijā, izsniedz vadītāju apliecības, veic automašīnu tehnisko apskati un sniedz citus pakalpojumus. Direkcijas kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.
Lasi vēl iAuto.lv portālā:
- FORUMĀ: CSDD un SM jaunais plāns: 1 soda punkts par katriem pārkāptajiem 10 km/h
- FORUMĀ: Vai būtu jēga un interese autovadītājiem apvienoties kādā organizācija?
- PAPILDINĀTS: Apspriešana beidzās jau 9.jūnijā - CSDD: Agresīvie un bīstamie autovadītāji jāsoda bargăk (+ VIDEO)
- iAuto.lv redaktors Māris Ozoliņš nepiekrīt CSDD ekspertam Oskaram Irbītim par ceļu infrastruktūras (ne)ietekmi uz drošību (+ VIDEO)
Bet KĀ varējā sagadīties tā, ka "mēs" (iAutoBraucēji/SabTransFani) neko nezinājām/par! šo visnotaļ Ģeniālo ideju:
nra.lv/tautaruna/cit...000-balsis.htm
Kopš 2020. gada 13. oktobro līdzdalības vietnē "ManaBalss" ir aktīva iniciatīva "par saeimas deputātu transporta kompensāciju aizstāšanu ar sabiedriskā transporta biļetēm."
Šobrīd inicatīvu ir parakstījuši 24 980 cilvēki un tā vēl arvien ir aktīva....
...Tagad būtu īstais laiks virzīt tālāk šo iniciatīvu, turklāt tai ir auglīga augsne, jo pie varas esošā partija "Progresīvie" īpaši atbalsta videi draudzīgus pārvietošanās veidus un vēlas no Rīgas centra izdzīt privāto transportu.
Komentētāji pilnībā atbalsta šādu iniciatīvu: "Progresīvajiem var kompensēt ar bezmaksas velosipēdiem, ja jau viņi tik mežonīgi vēlās visus pārsēdināt uz tiem lai rāda piemēru. Bet mēs jau visi zinām, ka tas nekad nenotiks."
"Kapēc vispār viņiem lautkas jākompensē, kas tur satversmē par vienlīdzību, tad visies, kas dodas uz darbu pelnit nodokļus, lai kompensē"
"Kas - viņiem algu nemaksā, ja mums viņiem jāuzsauc ceļanauda, arī biļetes?? Kas man dāvinās ceļanaudu? NEKĀDAS deputātu kompensācijas, nekādus dzīvokļu pabalstus - cilvēks zina, kur strādās, ja nepatīk - lai nepiesakās tādam darbam. MAN VIŅUS NEVAJAG !"
(man arī) ;p