Latvijā ir nepieciešamas drošas vietas pašbraucošo auto testēšanai, trešdien diskusijā "Autonomie auto Latvijā: tālās nākotnes varbūtība vai rītdienas realitāte" norādīja eksperti.
Elektronikas un datorzinātņu institūta (EDI) direktora vietnieks attīstības jautājumos Kaspars Ozols sacīja, ka Latvijai ir jāsāk ar testa gultnēm - vietām, kur testēt pašbraucošos auto salīdzinoši drošā veidā.
Kā piemēru Ozols minēja kādu norobežotu apgabalu Teikā, kurā tiktu norādīts, ka notiek pašbraucošo auto testēšana, tādējādi ļaujot pētniekiem un uzņēmumiem reālā vidē testēt autonomos transportlīdzekļus.
Ozola ieskatā šāds risinājums būtu jāsakārto regulējumā, un ja testa vidē rezultāti mēnešu vai gadu laikā būs droši, tad varēs virzīties tālāk uz plašāku regulējumu, kas ļautu pašbraucošajiem auto parādīties satiksmē.
VAS "Latvijas pasts" Starptautiskās e-komercijas attīstības un loģistikas nodaļas vadītājs Eligijs Jentkus sacīja, ka šāda veida risinājumi ir arī aviācijas nozarē.
Savukārt SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) Biznesa izaugsmes dienesta direktors Aigars Runčis norādīja, ka šāda testa vide sākotnēji būtu nepieciešama, tomēr, ja vēlas attīstīt plašāku autonomo transportlīdzekļu pielietojumu, būtu vajadzīga arī plašāka testēšana.
Vienlaikus diskusijas dalībnieki norādīja, ka juridiski būtu jāsakārto arī jautājums par to, kas ir atbildīgs gadījumos, ja notiek kāds negadījums, kurā iesaistīts autonomais transportlīdzeklis.
VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) Pētniecības un attīstības daļas vadītājs Jānis Barbars diskusijā sacīja, lai autonomie transportlīdzekļi varētu iekļauties satiksmē, ceļu satiksmes noteikumi būtu jāiedzīvina digitālajā vidē un kartē.
Arī Runčis sacīja, lai autonomā braukšana izdotos, ir nepieciešama fiziskā un digitālā infrastruktūra.
Jau pašreiz infrastruktūra top un tiek attīstīta, tomēr iespējams nekad nevarēs teikt, ka infrastruktūra ir pabeigta, jo tā visu laiku būs jāattīsta, uzsvēra Runčis.
Ozols akcentēja, ka nākotnē, ideālā gadījumā būs daudz pašbraucošo auto, kas aprīkoti ar dažādiem sensoriem, kas sūta datus uz centrālo serveri, tādējādi nododot informāciju citiem pašbraucošajiem auto par to, kāda ir reālā situācija uz ceļa.
Jau ziņots, ka Latvijā autonomo auto darbība testēta slēgtā un atvērtā satiksmē piepilsētas vidē, tostarp Biķernieku trasē un Ādažu novadā, trešdien autonomās jeb pašbraucošās automašīnas demonstrācijā sacīja Barbars.
Pētījumu, testējot autonomo auto infrastruktūras risinājumus Latvijas apstākļos, Latvijā veicis LVC, EDI un LMT.
Kopumā projektā piedalās 27 partneri no 12 Eiropas valstīm. Infrastruktūras testēšana norisinās trijās valstīs - Spānijā divās testa vietās pašbraucošie auto testēti slēgtā un atvērtā satiksmē pilsētas vidē, Francijā trīs testa vietās notikuši testi slēgtā un atvērtā satiksmē uz šosejas, kā arī testi veikti divās vietās Latvijā.
Man jau likās, ka šie pa kluso testē robotauto uz šosejām, kā gan citādi lai izskaidro šiten tās avārijas uz līdzenas vietas, ko viens normāls cilvēks nekad nepieļautu.