2025.gada pirmajā pusgadā Latvijas pircēju izvēlē pirmās trīs vietas ieņem Volkswagen Tiguan, Volkswagen Tayron un Škoda Kodiaq.
Tie, kuri pārlieku neinteresējas par auto industrijas jaunumiem, bieži izvēlas iegādāties automašīnas, kuras redz uz ielas vai kuras pieder viņu kaimiņiem - šķiet, ka tā ir loģiska un droša izvēle. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc vieni un tie paši zīmoli un modeļi jau daudzus gadus dominē jauno automašīnu tirgū. Bet varbūt ir vērts apsvērt ne tikai "populārākos ēdienus", bet izpētīt automašīnu ēdienkarti nedaudz sīkāk? Vai mazāk populāri ražotāji spēj piedāvāt kaut ko interesantu?
Populārāko zīmolu topā - bez izmaiņām
Izvērtējot Latvijas jauno auto tirgu, pirktāko zīmolu tops mainās ļoti lēni, turklāt daži ražotāji ir saglabājuši savas pozīcijas jau ļoti ilgu laika periodu. Reizēm tirgū ienāk arī kāds jauns modelis, bet parasti tas ir jaunums, kas tapis kāda populāra zīmola paspārnē.
2025.gada pirmajā pusgadā Latvijā par privātpersonu populārāko izvēli kļuva Volkswagen Tiguan (234 vienības), kam seko Volkswagen Tayron (227), bet modeļu topa pirmo trijnieku noslēdza Škoda Kodiaq (181). No zīmoliem jaunu auto pircēji pērn visbiežāk izvēlējas Toyota, Škoda un Volkswagen, un šis trio mainītās lomās TOP3 līderpozīcijās ir jau vismaz septiņus gadus pēc kārtas.
Uzņēmumi dod priekšroku klasiskajiem sedaniem, turpretī privātpersonas visbiežāk izvēlas vidēja izmēra krosoveriem. Vienlaikus novērojama arī cita tendence - pikapi. To piedāvājums Latvijā nav tik liels kā krosoveru segmentā, un arī šeit pircēji priekšroku dod dažiem labāk zināmajiem modeļiem, piemēram, Toyota Hilux, Ford Ranger un Isuzu D-Max. Lai gan tirgū pieejami arī citi modeļi, vairums no tiem paliek kā pircēju otrā vai pat trešā izvēle.
"Manuprāt, attiecīgo modeļu popularitātes pamatā ir pavisam racionāli iemesli. Daļa no tiem jau vairākās paaudzēs pierādījuši savas izturības, komforta vai praktiskuma īpašības, tādējādi laika gaitā izveidojot pēctecību. Uzticamības paraugs šajā ziņā noteikti ir Toyota Corolla. Tāpat ļoti svarīgs ir cenas faktors, kas bijis būtisks priekšnoteikums Volkswagen lieliskajiem pārdošanas rādītājiem šogad. Arī jaunais Tayron pierādījis, ka ar ļoti vilinošu iepazīšanās cenu un gadu desmitiem zināmu zīmola reputāciju var sasniegt lielu auditoriju. Dažkārt cilvēki pat neizmēģina citas alternatīvas, lai gan arī starp konkurentiem ir patiesi interesanti un ievērības cienīgi modeļi," skaidro konkursa "Latvijas Gada auto" žūrijas pārstāvis Toms Timoško.
Mazāka atpazīstamība = grūtāks ceļš
Papildus jau minētajiem modeļiem pikapu segmentā pieejami arī tādi auto kā Volkswagen Amarok un KGM Musso. Agrāk Latvijā tika tirgoti arī Mitsubishi L200, Nissan Navara, Renault Alaskan un Mercedes-Benz X, taču šie modeļi no tirgus jau ir pazuduši.
Jaunpienācējs pikapu tirgū ir pilnībā elektriskais KGM Musso EV. Lai gan tā ceļš Latvijā tikai sākas, pirmās atsauksmes liecina, ka ražotājam ir vēlme izcelties ar aprīkojumu, tehnoloģijām un elektriskā spēka agregāta iespējām.
"Pēc daudzu jauno automobiļu izmēģināšanas varu secināt, ka tie modeļi, no kuriem vismazāk gaidi, pārsteidz visvairāk. Mūsdienās visi automobiļi aprīkoti ar modernām tehnoloģijām, no kurām lielākā daļa ir noteiktas Eiropas Savienības normatīvos. Turklāt mazāk iecienītie zīmoli bieži piedāvā ievērojami dāsnāku aprīkojumu. Tie dara visu, lai piesaistītu potenciālo klientu uzmanību, tāpēc šajā nišā ir svarīgi izvērtēt visu ražotāju piedāvājumu," saka T. Timoško.
Viens no piemēriem ir Dienvidkorejas ražotāja KGM (agrāk SsangYong) debija elektrisko pikapu tirgū ar modeli Musso EV. Tas būvēts uz elektriskā SUV Torres EVX platformas un izceļas ar mūsdienīgu, robustu un darbam gatavu dizainu, kā arī neierastu aprīkojuma stratēģiju - proti, visas tehnoloģijas jau ietilpst standarta komplektācijā un tam nav nekādu papildu aprīkojuma pakotņu.
Tas nozīmē, ka elektriskajam pikapam ir tikai viens aprīkojuma līmenis, un tajā ietilpst automātiskie LED priekšējie lukturi, 12,3 collu centrālais ekrāns un tikpat liels digitālais mērinstrumentu panelis, bezvadu tālruņa lādētājs, Apple CarPlay un Android Auto atbalsts, kā arī elektriski regulējami, apsildāmi un ventilējami priekšējie sēdekļi - aprīkojums, ko konkurenti pikapu segmentā bieži vien nepiedāvā vispār.
Kompromisi ir neizbēgami, tāpēc ir svarīgi tos izvērtēt
Pirmie KGM Musso EV vēl nav izbraukuši ielās, bet nozarē jau tiek apspriestas dažas no tā priekšrocībām, kas modeli izcels uz citu automobiļu fona. Viena no tām ir ražotāja nodrošinātā garantija - septiņi gadi vai 150 000 km automobilim un iespaidīgi desmit gadi vai viens miljons kilometru piedziņas akumulatoram. Tā kā šāda tipa "darba zirgus" visbiežāk izvēlas uzņēmumi, tas ir ārkārtīgi svarīgs uzticamības rādītājs un sirdsmiera garants.
Turklāt jāatceras, ka arī N1 kategorijas elektroauto pircēji var pretendēt uz 4500 eiro subsīdiju. Latvijā Musso EV ar diviem elektromotoriem, kas piedzen visus četrus riteņus un attīsta 304 kW jaudu un 636 Nm griezes momentu, maksā 49 990 eiro. Standarta 80,6 kWh akumulators nodrošina līdz pat 379 km sniedzamību, lai gan pikapa virsbūves aerodinamika ir tālu no optimālās.
Bet kā ar elektropikapa trūkumiem? Vai tādi arī ir? No pirmā skatiena ir redzams, ka tas piedāvā pieticīgākas darba spējas nekā konkurenti ar dīzeļdzinēju. Piemēram, Musso EV kravnesība ir 500 kg, bet bremzējamas piekabes pieļaujamais svars - līdz 1800 kg. Salīdzinājumam, dīzeļdzinēja Musso var vilkt līdz 3500 kg jeb tikpat daudz, cik Toyota Hilux un Isuzu D-Max. To kravnesība attiecīgi ir 1000 kg un 1065 kg. Arī elektriskā pikapa klīrenss (18,1 cm) vairāk atgādina vidēja izmēra SUV, nevis klasiskos pikapus. Piemēram, dīzeļdzinēja Musso tas ir 22 cm, bet D-Max pat 24 cm.
Skaitļi ir neapstrīdami, tāpēc nupat debitējušā Musso EV stiprā puse būs nevis veiktspēja bezceļa apstākļos, bet gan tā modernais komforta un drošības tehnoloģiju aprīkojums, kā arī iespaidīgā garantija. Ekspertu vērtējumā šāds piedāvājums vienkārši paplašina pieejamo modeļu klāstu un nodrošina plašākas izvēles iespējas pircējiem atrast savām prasībām atbilstošu automobili.
"Par velti ir tikai siers peļu slazdā, tāpēc, pērkot lētāku automašīnu, jārēķinās ar kompromisiem - vienkārši ir svarīgi izvērtēt, kādi tie ir un vai retāk sastopams modelis ir vērā ņemams variants. Tāpat konservatīvā tirgū ļoti būtisks aspekts ir tālākpārdošanas vērtība. Tomēr es joprojām mudinu cilvēkus neapstāties pie pirmajiem izvēles variantiem, bet meklēt tālāk. Ir vērts paplašināt savu redzesloku un izmēģināt vairākas automašīnas, jo šodienas strauji mainīgais tirgus var sagādāt daudz pārsteigumu," secina autožurnālists T. Timoško.
Visi trīs 40 000- 50 000 eiro robežās. Es noteikti nebūtu gatavs par četriem riteņiem izdot tik daudz.