Lai arī Latvijā kopumā vērojama ļoti dažāda attieksme pret auto izvēli, pēdējo gadu tendences rāda - arvien vairāk gan privātpersonu, gan uzņēmumu klientu dod priekšroku pārbaudītiem, praktiskiem risinājumiem, kas piemēroti gan ikdienas vajadzībām, gan darbam.
"Latvijas klienti šobrīd mazāk tiecas pēc statusa simboliem - daudz būtiskāki kļuvuši tādi aspekti kā ietilpība, uzticamība, degvielas patēriņš un ekspluatācijas izmaksas," norāda Europcar Latvija vadītājs Vilis Bērziņš. Viņš piebilst, ka vislielākais pieprasījums šobrīd ir pēc SUV klases automašīnām, kas apvieno komfortu ar praktiskumu un ir piemērotas gan ikdienas braucieniem pilsētā, gan ārpus tās.
Vienlaikus, pēc Europcar novērojumiem, dienesta vajadzībām populārākie ir tādi modeļi kā Škoda Kodiaq vai Toyota Corolla - tie apvieno zemākas ekspluatācijas izmaksas ar komfortu un uzticamību. Savukārt kravas transporta segmentā joprojām dominē tādi pārbaudīti risinājumi kā VW Crafter, Ford Transit un citi modeļi, kas sevi pierādījuši ilgtermiņā.
Auto nodokļi ietekmē izvēles
No 2025. gada Latvijā stājās spēkā pārskatītas transportlīdzekļu nodokļu likmes, kas paredz augstākas maksas par automobiļiem ar lielāku CO₂ izmešu apjomu un jaudīgākiem dzinējiem, savukārt ekonomiskāki un videi draudzīgāki auto aplikti ar zemākām likmēm.
"Iedzīvotāji kļūst arvien piesardzīgāki, izvērtējot automašīnas uzturēšanas izmaksas ilgtermiņā. Klienti daudz rūpīgāk apsver, vai konkrētais modelis būs izdevīgs ne vien degvielas patēriņa ziņā, bet arī attiecībā uz iespējamiem nākotnes maksājumiem, kas saistīti ar dzinēja tipu, CO₂ izmešu daudzumu vai transportlīdzekļa vecumu," skaidro Vilis Bērziņš.
Šī tendence ir īpaši aktuāla mazajiem uzņēmējiem un ģimenēm, kuriem auto ir ne tikai pārvietošanās līdzeklis, bet arī darba instruments un būtiska ikdienas sastāvdaļa. Jāatzīmē, ka pieaugošās izmaksas un nodokļu pieaugums veicina interesi arī par alternatīvām, kas ļauj kontrolēt izmaksas ilgtermiņā, piemēram, pilna servisa līzingu. Tas ietver ne tikai automašīnas iegādi, bet arī apkopi, riepu maiņu un glabāšanu, apdrošināšanu un citus ikdienas izdevumus.
Uzturēšana kļūst arvien dārgāka - un ne vienmēr prognozējama
Sākotnēji šķietami pieņemamas auto uzturēšanas izmaksas pēdējos gados ir būtiski pieaugušas. "Riepu maiņa un glabāšana Rīgā šobrīd vidēji izmaksā 100-150 eiro divas reizes gadā. Arī servisa pakalpojumi kļuvuši dārgāki, un šo izmaksu pieaugumam faktiski nav noteiktas robežas. Nereti reālās apkopes izmaksas pārsniedz sākotnēji plānoto budžetu - par 25-30% vieglajām automašīnām un līdz pat 40% komerctransportam, īpaši intensīvas lietošanas gadījumā," norāda Europcar pārstāvis.
No manuālās uz automātisko - un soli tuvāk elektroauto
Latvijas auto tirgū turpinās pakāpeniska pāreja uz automātiskajām pārnesumkārbām - šosezon tikai 6% Europcar īstermiņa nomas autoparka bija aprīkoti ar manuālo transmisiju. Šī tendence atspoguļo arī plašāku tirgus virzību - jauni automobiļi arvien biežāk tiek piedāvāti ar automātisko ātrumkārbu, turklāt to atlikusī vērtība ilgtermiņā ir stabilāka.
Vienlaikus pieaug interese par elektroauto un plug-in hibrīdiem, īpaši pilsētvidē, kur šāda tipa transportlīdzekļi kļūst arvien praktiskāki ikdienas lietošanai. Tomēr iekšdedzes dzinēja automašīnas joprojām saglabā vadošo pozīciju gan jaunu auto iegādē, gan nomā - jo īpaši reģionos, kur uzlādes infrastruktūra vēl tikai pakāpeniski attīstās.