Oktobrī, kad autovadītāji Latvijā sāk domāt par ziemas riepām, šogad var sagaidīt neparasta situācija. Eiropas Komisijas uzsāktā antidempinga procedūra pret Ķīnas riepu tirgu var būtiski mainīt galaproduktu cenas, bet ne patērētāju interesēs. Tāpēc auto īpašnieku interesēs ir rīkoties tagad, kamēr riepu cenas vēl nav pieaugušas.
Dempinga procedūra: kas slēpjas aiz tehniskajiem terminiem?
2025. gada 7. aprīlī Eiropas Komisijai tika iesniegta sūdzība pret Ķīnas riepu negodīgu importu. Koalīcija pret riepu negodīgu importu norāda uz tirgus pārmaiņām, proti, Ķīnas riepu imports ES ir būtiski palielinājies gan absolūtos skaitļos, gan tirgus daļas ziņā, kas ietekmējis arī vietējo ražotāju konkurētspēju. Vienlaikus nevaram arī noliegt to, ka Ķīnas ražotāji turpina attīstīt augstas kvalitātes tehnoloģijas un piedāvā produktus, kas ir konkurētspējīgi arī augstākajā tirgus segmentā.
Sūdzības pamatā ir ne tikai cenu atšķirības, bet arī dažādi nosacījumi, kādos darbojas ražotāji Ķīnā un Eiropā. Trīs būtiskas riepu izejvielas - sintētiskais kaučuks, sodrēji un tērauda kordi - katra no šīm izejvielām veido vairāk nekā 17% no izmeklējamā ražojuma ražošanas izmaksām - Ķīnā tiek pakļautas eksporta PVN sistēmai, kas rada mākslīgi pazeminātas cenas. Šādi nosacījumi ļauj ražot riepas par cenām, kas ir ievērojami zemākas par taisnīgām tirgus cenām.
Līdzīgas situācijas citās nozarēs visbiežāk risinātas ar paaugstinātu antidempinga nodokļu piemērošanu. Turklāt šie nodokļi bieži darbojas retroaktīvi - attiecinot uz precēm, kas ievestas jau no augusta.
Kas mūs sagaida?
Pieredze riepu tirgū Ziemeļvalstu un Baltijas reģionā liecina - Eiropas Komisija ļoti reti atkāpjas no uzsāktajām antidempinga procedūrām, īpaši, ja pierādījumi ir tik skaidri kā šajā gadījumā. Praktiskās sekas Latvijas patērētājiem būs tūlītējas. Pirmkārt, cenu pieaugums skars ne tikai Ķīnas zīmolus, bet var radīt efektu visā tirgū, jo alternatīvo zīmolu ražotāji izmantos situāciju, lai arī celtu savas cenas. Otrkārt, ekonomiskā segmenta riepas, kas šobrīd veido būtisku tirgus daļu, kļūs mazāk pieejamas, būtiski ierobežojot patērētāju izvēles iespējas. Treškārt, prognozējot cenu celšanos, daudzi autovadītāji centīsies iegādāties riepas pēdējā brīdī, kas radīs vēl lielāku servisu noslogojumu nekā parasti novembrī. Ziemas sezona Latvijā mēdz sākties negaidīti. Sals var pārsteigt jau tagad, un tad servisu rindas kļūst nedēļām garas.Savlaicīga gatavošanās nozīmē ne tikai drošu braukšanu, bet arī ievērojamu ietaupījumu.
Kas būtu jādara uzraugošajām iestādēm?
Kā lielākais riepu vairumtirgotājs Baltijā, mēs rosinām uz situāciju raudzīties plašāk. Latvijas patērētāju aizsardzības institūcijām būtu jāseko antidempinga procedūrai un jāgatavojas informēt sabiedrību par gaidāmajām izmaiņām. Turklāt šis ir brīdis, kad valdībai jādomā par ilgtermiņa riepu politiku - vai Eiropas Savienības antidempinga pasākumi patiešām kalpos vietējo patērētāju interesēm, vai tikai palielinās dzīves dārdzību? Šī situācija nav abstrakts birokrātisks process - tā ir realitāte, kas pēc dažiem mēnešiem skars teju katra auto īpašnieka maku.


























































Patērētāju interesēs nav braukt ar lētiem un mazkvalitatīviem Ķīnas sūdiem.