Otrpus Atlantijas okeānam sasniegts jauns elektro auto rekord s – t ur , ar jauno Kia EV6 braucot pāri A merikas Savienotajām Valstīm, fiksēts īsākais akumulatora uzlādes laiks.
Veicot 4635 jūdzes (7459 km) septiņ as dien as ilgajā ceļā no Ņujorkas līdz Losandželosai, brauciena dalībnieki akumulatora uzlādēšanai veltīja vien 7 stund as 10 minūt e s un 1 sekund i , tādējādi iepriekšējo Tesla rekordu uzlabojot vairāk nekā par 5 stundām (12 stundas 48 minūtes un 19 sekundes).
Interesanti, ka vidēji apstāšanās akumulatora uzlādes dēļ aizņēma mazāk nekā 20 minūtes. T āpēc ceļotāji mašīnas rezerv es neatjaunoja naktī, kamēr paši gulēja, bet paļāvās uz EV6 spēju neticami ātri uzlādēt akumulatoru , izmantojot īpaši ātrās uzlādes stacijas .
Balstīts uz speciāli izstrādātas elektromobiļu E-GMP platformas, EV6 var pieņemt līdz pat 350 kW lielu uzlādes jaudu, tāpēc atbilstošās stacijās tā akumulatoru no 10 līdz 80% var uzlādēt nieka 18 minūtēs, bet ar 4 minūtēm pietiek, lai to uzlādētu 100 k ilometriem . Atkarībā no izvēlētās modeļa versijas akumulatora kapacitāte var būt pat 77,4 kWh, bet motora jauda – no 125 līdz 430 kW , savukārt maksimāl ā sniedzamība ar vienu uzlādi – 528 km.
Auto ir gatavi , jāsasparojas infrastruktūras attīstītājiem
I zdevējs un žurnāla Auto Bild Lietuva s galvenais redaktors Vitolds Mi ļus ir viens pieredzējušākajiem autoceļotājiem un sportistiem ne tikai Baltijā, bet visā Eiropā. Viņa kontā ir divi pasaules rekordi ( visīsākajā laikā mēroti maršruti Lisabona – Vladiv o stoka un Nordkaps – Keiptauna), ekspedīcijas uz nomaļiem pasaules nostūriem, kā arī dalība daudzos ekorallijos un elektroauto sacensībās. Viņš uzskata, ka ar elektroauto jau tagad iespējams doties tūkstošiem kilometru braucien os , tikai pirms tam rūpīgi jāizpēta maršruts. Pēc ceļotāja pieredzes , ražotāj u piedāvājum s ir pietiekami plašs un ietver spēkratus, kas ir piemēroti gariem ceļojumiem kopā ar ģimeni , – v ienīgais, kas var sagādāt raizes , ir infrastruktūra.
“ EV6 var ātri uzlādēt, tajā ir patīkami atrasties , tāpēc pati mašīna diez vai kļūs par ceļojuma pudeles kaklu , drīzāk pārsteigumus sagādās infrastruktūra . Dodoties uz ārzemēm, nākas izmanto t dažādu operatoru stacijas, bet tās nebūt nav vien ādas . Tāpēc ir svarīgi zināt , ka, šķērsojot daudzas valstis, nāk sies saskarties ar dažādām sistēmām , kam būs unikālas izmantošanas nianses: sākot no lietotnēm, kurās nav angļu valodas, un beidzot ar pakalpojum a aktivizēšanas slazdiem, no kur iem nespēj izkļūt pat pieredzējuši lietotāji, ” norāda V. Miļus .
Pateicoties ātro uzlādes staciju tīkla attīstībai , c ilvēki, kas ceļo pa Eiropu ar moderniem elektromobiļiem , j ū t a s arvien komfortablāk : ātrā uzlāde sniedz zināmu drošības sa jūtu un ļauj spontāni mainīt maršrutu. Tāpēc speciālists iesaka pievērst lielāku uzmanību tieši šim aspektam . “ Ātrā uzlāde ir ļoti laba lieta , taču, lai to pilnvērtīgi izmantotu, jāizvērtē infr astruktūra plānotajā maršrutā. Un j āskatās ne tik daudz uz staciju skaitu, cik uz to, vai tās ir ātr ās vai lēnās , ” iesaka V . Miļus .
Ātruma faktors
Kā jau ierasti , elektroauto īpašniekiem tiek ieteikts akumulatoru uzlādēt līdz 80 procentiem. Ja turpina virs šī skaitļa , uzlādes process ievērojami palēninās, tāpēc tiem, kas ceļā vēlas ietaupīt laiku, nav vērts gaidīt. Un attiecīgi ir vērts veicamā attāluma nogriežņus aprēķināt tā , lai gadījumā, ja izvēlētā stacija nedarbojas vai ir ļoti noslogota, nākam ā būtu sasniedzama .
“ Es nekad nevienam neie teikt u braukt līdz tukša m akumulatoram . Mans padoms pat tie m , k as nekad nešķērso valsts robežu , – allaž nodrošinie ties ar pietiekamu enerģijas rezervi , lai nepieciešamības gadījumā spētu aizkulties vienu staciju tālāk , nekā domāts. Es pats g arākos braucienos elektro auto cenšos uzlādēt katru reizi, kad apstājos. Ja ir iespējams ātri iegūt 100 km rezervi, apstājoties uz 10 minūtēm , – kāpēc to neizmantot?” saka Vitolds .
Tāpat eksperts min vēl kādu aspektu . Vācijā cilvēki ir pieraduši braukt ar maksimālo ātrumu , bet vietās, kur ierobežojumu nav, – tik ātri, cik ļauj mašīna . Arī jaudīgi elektro auto var sasniegt iespaidīgu ātrumu – pilnpiedziņas EV6 ar 277 kW jaudu tie ir 188 km/h.
Taču Vitolds uzsver , ka ir svarīgi zināt, kā mašīnas veiktspēju ietekmē ātra braukšana. Ja vēlaties lidot pa Polijas vai Vācijas liel ceļiem, noskaņojieties , ka akumulators būs jālādē biežāk . Pretējā gadījumā pastāv risks , ka līdz nodomātajam mērķim netiksiet .
“ Enerģijas patēriņš būtiski pieaug , pieaugot ātrumam , tāpēc drīz vien jebkurš sapr ot , ka pārvietoties šādā režīmā gluži vienkārši nav vērts . I zvēloties mašīnai saudzīgāku ātrumu, patēriņu iespējams samazināt vairāk nekā divkārtīgi , pie viena būtiski palielinot veicamo attālumu,” skaidr o V. Miļus .
Viesnīcas gan nakšņošanai, gan uzlādei
Autobraucēji arvien biežāk izmanto specializētā s lietotnes, lai plānotu, kur un cik daudz papildināt elektromobiļa rezerves . Vitolds Mi ļus iesaka: meklējot viesnīca s, pārbaudie t, vai tajās ir uzlād e s iespēja , – tas ir ļoti svarīgi . “ Vair āk umā gadījumu viesnīcas nodrošina bezmaksas uzlād i , un t ūristiem tas ir īpaši ērti, jo no rīta auto ir gatavs jaunam ceļa posmam un ne par ko nav jāuztraucas, ” norāda žurnālists .
Protams, garajos ģimenes ceļojumos var būt vairāk pieturu, nekā sākotnēji iecerēts : lai izkustētos , paēstu vai tuvāk iepazītu vietu . Tāpēc, plānojot maršrutu, ir vērts izvēlēties tā da s izklaides vietas, kur ir uzlādes stacijas. Tās var atrast ne tikai pie šosejām un reģionālajiem ceļiem, bet arī pilsētās, kā arī atpūtas un tirdzniecības vietās .
Vitolds Mi ļus vērš uzmanību arī uz to , ka lielākā daļa jauno elektro auto jau tagad bez problēmām sasniedz 200 km, tāpēc pieturas var rēķināt ar šād u intervālu . “ I eteicams izvēlēties ātrās stacijas, un ļ oti labi, ja tās tuvumā ir kafejnīca vai lielveikals, kur lietderīgi pavadīt laiku, kamēr mašīna lādējas . Vis u s š o s aspektus var noskaidrot un izpētīt jau plāno šanas stadijā , tāpēc grūt ībām ar to atrašanu nevajadzētu būt . Lielāk ā daļ a Eiropas uzlādes staciju izvietotas tieši pēc šādas loģikas , proti – blakus atpūtas iestādēm . Parasti šādas pieturvietas ir lab i uzturētas un retāk sagādā nepatīkamus pārsteigumu s autovadītājiem, ” rezumē V . Miļus .
Nez kurš šamiem brauca pa priekšu un EV lādēt gribētāju rindas izgaiņāja