Vācijas tirgus šobrīd pārvērties par arēnu ražotājiem, kas cīņā par pircēju piedāvā arvien lielākas atlaides, īpaši izceļoties elektrisko transportlīdzekļu tirgotājiem.
Vācu izdevums Autobild raksta – tas notiek tādēļ, ka konkurence starp ražotājiem kļūst arvien sīvāka, un piebilst, ka pēc Duisburg CAR Center Automotive Research institūta aprēķiniem, dāsnākais septembrī bijis Seat meitasuzņēmums Cupra, kas savam elektriskajam modelim Born piemērojis 32,1 procentu atlaidi, tādejādi Volkswagen ID.3 tehniskais dvīnis šobrīd pieejams par aptuveni 26 000 eiro.
Ražotāja atlaide par Škoda Enyaq palielinājās par 2,1 procentu līdz kopējiem 23,8 procentiem, bet Dacia Spring nopērkams ar 21,4 procentu atlaidi. Pēc CAR ekspertu novērojumiem, atlaides tikpat kā neskar automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem, koncentrējoties tikai elektroautomobiļu segmentā.
Septembrī ražotāji vidēji palielinājuši savas atlaides līdz 9,9 procentiem salīdzinājumā ar sākotnējo cenu, kas ir par 0,4 procentiem uz augšu, salīdzinot ar augustu. Sagaidāms, ka dažu nākamo mēnešu laikā šī tendence saglabāsies, neiztrūkstot līdzīga veida piedāvājumam arī no Tesla.
Dažādos elektrisko automobiļu segmentos atlaides ir dažādas, piemēram, BEV Premium tā šobrīd sasniedz 13,8 procentus, vidējā segmentā - 11,1 procentu, bet krasākās izmaiņas redzamas tā saucamajā Volumenmarkt (lielākā noieta) sektorā, kur jau jaušams solītais prēmiju samazinājums 2023./24.gadu mijā. Tādejādi atlaide uz Volkswagen ID.3 sasniegusi 20,5 procentus, Smart Fortwo vilina ar 21,8 procentiem, bet Fiat 500 e piedāvā pat 26 procentus.
CAR apgalvo, ka cīņa par pircēju sākās Ķīnā un iniciators bija Tesla, kam bija spiesti sekot arī vācu autoražotāji. Tajā pašā laikā pieprasījums krītas, tādēļ Tesla, kas pēdējos 15 mēnešos saražojis daudz vairāk nekā spējis realizēt, Ķīnā vairs nespēj savu produkciju pārdot pat ar ievērojamām atlaidēm. Likumsakarīgi, ka cenu karš pārceļas uz Eiropu, turklāt ja vēl salīdzinoši nesen auto saloni bija tukši un piegādes laiki gari, tad tagad pasūtījumu uzkrājums ir apstrādāts, lielākā daļa modeļu atkal ir noliktavā, bet klienti vilcinās ar iegādi, atsaucoties uz koronavīrusu, karu un augstu inflāciju.
Cenu samazināšana Vācijā sākās 2023. gada sākumā: Tesla Model Y janvārī bija par 16 100 eiro lētāks nekā 2022. gada decembrī, Tesla Model 3 par 12 678 eiro lētāks.
Tikmēr arvien vairāk Ķīnas ražotāju ienāk Vācijas tirgū, turklāt piedāvājot pievilcīgas cenas. Jaunais MG4 ir par aptuveni 6000 eiro lētāks nekā tā vācu konkurents VW ID.3. Kompaktais ķīnietis pēc piemaksas atskaitīšanas jau pieejams par nebūt ne kosmiskiem 25 000 eiro. Un rezultāts ir redzams statistikā - MG4 ir jau septītais populārākais modelis četros svarīgākajos ES tirgos: Vācijā, Francijā, Itālijā un Spānijā, apsteidzot VW ID.3 un Audi Q4 e-tron.
Jau 2022. gadā MG Vācijas tirgū pārdeva 15 684 automašīnas (+ 484 procenti), kas ir ievērojami vairāk nekā spēja tādi pazīstami zīmoli kā Jaguar vai Honda (kuru klāstā ir tikai viens elektromobiļa modelis).
MG mātes uzņēmums SAIC tikmēr kļuvis par lielāko Ķīnas autobūves uzņēmumu, kas 2022. gadā izlaida aptuveni 5,3 miljonus transportlīdzekļu. Salīdzinājumam: VW ar visiem tā zīmoliem visā pasaulē realizēja 8,26 miljonus automašīnu.
Tikpat veiksmīgi Vācijas tirgū darbojas arī Tesla, tādēļ vācu autoražotāju pozīcijas ir apdraudētas. To apstiprina arī automobiļu nozares eksperts un CAR profesors Ferdinands Dudenhofers, norādot, ka Vācijas tirgū Tesla jau janvārī ieguva 23 procentu tirgus daļu elektromobiļu sektorā, bet nākamajos 36 mēnešos, visticamāk, tā sasniegs 30% vai vairāk. Profesora vārdiem runājot „Elektromobilis tiek "Teslarizēts", un vienīgie, kas šobrīd stingri iebilst, ir ķīnieši.
Tas patiesība var būt diezgan reāli. Jo iedzīvotāju pirktspēja Eiropā tuvākajos gados diez vai uzlabosies. Autoražotājiem, ja viņi kaut ko grib pārdot, jābeidz ākstīties ar "mākslīgo intelektu" un planšetēm paneļos un jāatgriežas pie pārbaudītam vērtībām. Pie reizes nolaižot auto cenu vismaz divreiz. Elektroauto pēc definīcijas jābūt ar garantētiem vismaz 350 km no 1 uzlādes ziemā ar ieslēgtu apsildi. Pie kam šo attālumu jāspēj iedabūt atpakaļ baterijā ne illgāk kā 10 minūtēs. Nīkšana tankštellēs pie kafijas tases nav variants.