Kopš uz pasaules auto skatuves pirmoreiz parādījās "911 Targa", pagājušas sešas desmitgades. Savos pirmsākumos tas bija ne tikai jauns virsbūves tips, bet arī drosmīgs un inovatīvs risinājums, kas stājās pretī sava laika izaicinājumiem un neapšaubāmi apliecināja "Porsche" spēju meistarīgi savīt tehnoloģijas ar stilu.
Šogad svinam gan vēsturisko “Targa” konceptu, gan tā mūsdienu atvasinājumus — sportiskus, tehnoloģiski izsmalcinātus un vienlaikus uzticīgus oriģināla būtībai.
Kad “Porsche” 1965. gadā Frankfurtes Starptautiskajā auto izstādē prezentēja “911 Targa”, tā bija negaidīta un pārliecinoša debija. Ar pilnībā automātisko jumta sistēmu un ikonisko aizsargstieni “Targa” uzdrīkstējās atšķirties.
Apvienojot kabrioleta sniegto brīvību ar kupejas stabilitāti un drošību, radās jauns risinājums, kas nu jau kļuvis par klasiku. Laikā, kad Amerikas Savienotajās valstīs drošības apsvērumu dēļ diskutēja par kabrioletu aizliegumu, “Targa” nāca īstajā brīdī – kā eleganta, praktiska un tehniski pārdomāta atbilde šīm bažām.
Kādēļ tieši “Targa”?
Prātojot par jaunā virsbūves tipa nosaukumu, bija skaidrs – vajadzīgs kas īpašs. Pirmo “Porsche 911 Targa” modeli dēvēja “Targa Florio” – par godu auto izturības sacensībām Itālijas salā Sicīlijā, kurās “Porsche” kopš 1950. gadiem baudīja panākumus. Tika apsvērts arī nosaukums “911 Flori”. Taču tad “Porsche” iekšzemes tirdzniecības vadītājs Haralds Vāgners uzdevis jautājumu: “Kāpēc gan mēs to vienkārši nesaucam par “Targa”?”
Interesanti, ka itāļu valodā vārds “Targa” nozīmē arī numura zīme. Taču, kā vēsta leģenda, šī nozīme kļuvusi zināma tikai vēlāk, kad mārketinga speciālisti jau strādāja pie pārdošanas brošūras.
1965. gada augustā “Porsche” iesniedza “Targa” koncepcijas patentu, un jau 1966. gada rudenī tā ar lieliem panākumiem nonāca tirgū līdzās “911”, “911 S” un “912” kupejas modeļiem.
“911 Targa” pārliecinošā evolūcija
60 gados lielais pieprasījums pēc “911 Targa” rezultējies vairākās paaudzēs. Pirmā no tām – jau minētā oriģinālā versija – tika ražota līdz 1973. gadam, tāpēc šobrīd tā ir īpaši reta un ekskluzīva.
Sākotnēji “Targa” modeļu aizmugurē atradās nolaižams plastmasas logs, bet no 1967. gada vasaras beigām to pēc izvēles varēja aizstāt ar apsildāmu stikla logu. Risinājums izrādījās veiksmīgs – jau pēc gada tas kļuva par standartu un saglabājās teju nemainīgs līdz pat 1993. gadam.
Oriģinālajam “911 Targa” sekoja jauna paaudze – “G-Series” (1973-1989). Pirmo reizi “911” virsbūve tika būtiski pārveidota. Galvenā iezīme – tā ieguva jaunus taisnstūra buferus ar melnām plēšām sānos, kas atbilda jaunajām tiesību normām Amerikas Savienotajās valstīs. Tie spēja ievērojami absorbēt triecienus, vēl efektīvāk pasargājot mašīnas virsbūvi.
Uzlabojumi – gan dizainā, gan drošībā
1988. gada rudens nesa nozīmīgas pārmaiņas, kad tika prezentēts pirmais pilnpiedziņas “911” modelis – “911 Carrera 4”, kas bija daļa no trešās šī ikoniskā sporta automobiļa paaudzes, sauktas arī par “964”. 1989. gadā klajā tika laista aizmugurējās piedziņas “911 Carrera 2”, un tai bija pieejami trīs virsbūves tipi: kupeja, kabriolets un “Targa”. Tā tika ražota līdz pat 1993. gadam.
Pēc diviem gadiem, 1995. gadā, sāka ražot “993” paaudzi (1995-1998), kas nāca ar būtiskām izmaiņām – pazuda ierastais aizsargstienis. Jaunais jumts bija veidots no tonēta, siltumu izolējoša stikla, kas stiepās no priekšējā loga rāmja līdz pat aizmugurei. Šajā gadījumā papildu drošībai stiklu ietvēra izturīgs, garens karkass. Jumts bija ērti atverams, vienkārši piespiežot pogu.
1998. gadā “Porsche” pārtrauca “993” paaudzes automobiļu rūpniecību, lai neilgi pēc tam dotu vietu kam jaunam – tā bija “996” paaudze (2001-2005). Šis “Targa” bija pirmais “911”, kura aizmugurējo logu varēja atvērt, paceļot to uz augšu. Šis risinājums ļāva ērti piekļūt bagāžas nodalījumam ar ietilpību līdz 230 litriem.
Jau drīz pēc tās klajā tika laista “997” paaudze (2005-2012). Tās jumts lielā mērā līdzinājās iepriekšējās paaudzes modeļiem; papildinājums bija vēl praktiskāks bagāžas nodalījuma vāks. Šīs paaudzes automobiļos izmantots īpašs stikls, kas samazināja svaru par 1,9 kg, un tajā bija pieejami divi “911 Targa” varianti: “911 Targa 4” un “911 Targa 4S”.
2014. gadā tirgū nonāca “991” paaudzes “Targa”, un par pārsteigumu – ikoniskais auto aizsargstienis atgriezās. Taču šoreiz to veiksmīgi apvienoja ar jauno tehnoloģiju piedāvāto iespēju atvērt un aizvērt jumtu ar vienu pogu. Šos automobiļus izgatavoja līdz pat 2019. gadam.
Neatņemama popkultūras daļa
“911 Targa” ir vairāk nekā automobilis — tā ir daļa no popkultūras un dizaina vēstures. No 80. gadu kulta seriāla “Miami Vice” līdz Holivudas kino klasikai “Scarface”, no “Porsche” muzeja Štutgartē līdz Modernās mākslas muzejam Ņujorkā — “Targa” ir visur. Pat videospēļu pasaulē tā nezaudē savu šarmu — “Gran Turismo”, “Need for Speed” un daudzas citas spēles to godā kā sporta auto ikonu.
Tāpat “911 Targa” un citus “911” automobiļus iecienījušas arī daudzas slavenības. Starp tām ir Holivudas aktrise Dženifera Anistone, reperis Eminems, futbolists Deivids Bekhems, modes dizainers Ralfs Lorēns, modele Kendala Dženere, mūziķis Harijs Stails, kā arī amerikāņu aktieris, “Porsche” vēstnesis un sacīkšu braucējs Patriks Dempsijs.
Zīmīgi, ka pie “Porsche 911” sākotnējā dizaina uzlabošanas un pilnveidošanas, kā arī tālāko “Porsche” modeļu izstrādes darbojās latvietis Anatols Lapiņš (1930-2012). Viņš bija kompānijas galvenais dizaineris, kurš kopumā šajā amatā pavadīja aptuveni 20 gadus. Un ne velti – jau ilgi “Targa” koncepcija kalpo par iedvesmu arī citiem autoražotājiem.
“Targa” šodien
2025. gada jūlija sākumā “Porsche” papildināja savu pilnpiedziņas “911” modeļu klāstu. Proti, līdz ar jaunā “911 Carrera 4S” debiju, kas pieejams kā kupeja, kabriolets un “Targa 4S” – tagad šajā sporta automobiļu modeļu līnijā ir sešas pilnpiedziņas versijas. Jāatgādina, “Targa” ir pieejama arī "Targa GTS" variantā.
Aptuveni puse klientu, kuri izvēlas “911” “S” versijas, izvēlas automobili ar pilnpiedziņu – un tam ir labs iemesls: tā nodrošina maksimālu saķeri sliktos laikapstākļos. Tāpat kā visi “911” pilnpiedziņas modeļi, arī “S” versijas ir konstruētas ar aizmugures piedziņas dinamiku kā prioritāti. Ja nepieciešams, “Porsche Traction Management” (PTM) sistēma pievada vairāk vilkmes priekšējai asij, tādējādi uzlabojot saķeri un stabilitāti. Līdzīgi kā iepriekšējos modeļos, arī šeit sajūgu mezgls priekšējā diferenciālī joprojām ir ūdensdzesēts un tiek vadīts elektromehāniski. Ir nedaudz pielāgota tikai pārnesumu attiecība. “911 Targa” virsbūve ir pieejama tikai ar pilnpiedziņu.
Jaunās “911” pilnpiedziņas versijas izmanto uzlaboto “Carrera S” piedziņas sistēmu. Tās 3,0 litru sešcilindru bokserdzinējs ar divām turbīnām attīsta 353 kW (480 ZS, "911 Carrera S”: degvielas patēriņš kombinētais (WLTP) 10,8–10,3 l/100 km, CO₂ izmeši kombinētie (WLTP) 244–232 g/km, CO₂ klase G). Tas ir par 22 kW (30 ZS) vairāk nekā iepriekšējā modelī. Šis jaudas pieaugums daļēji panākts, pateicoties optimizētai starpdzesētāja sistēmai, kuras dizains aizgūts no “911 Turbo”. Astoņu pakāpju “Porsche” divsajūgu pārnesumkārba (PDK) nodrošina jaudu visiem četriem riteņiem. “911 Carrera 4S Coupé” paātrinās no 0 līdz 100 km/h 3,3 sekundēs (ar “Sport Chrono pakotni”) un sasniedz maksimālo ātrumu – 308 km/h.
Salīdzinājumā ar iepriekšējiem modeļiem standarta aprīkojums ir ievērojami papildināts. Tajā iekļauti 20/21 collu “Carrera S” diski ar jaunu dizainu, “Porsche Torque Vectoring Plus” (PTV+) un sporta izplūdes sistēma ar tipisku “911” skanējumu.
Standartā iekļauta bremžu sistēma no GTS modeļiem ar sarkanām bremžu skavām un 408 mm diskiem priekšā un 380 mm aizmugurē. “911 Targa 4S” standarta komplektācijā ir aprīkota ar aizmugurējo riteņu stūrēšanas sistēmu. Kabriolets un “Targa” ir aprīkoti ar aizmugurējiem sēdekļiem, savukārt kupeja standarta komplektācijā ir divvietīga. Aizmugurējo sēdekļu sistēmu iespējams pievienot bez papildu maksas.
“Porsche” aprīko pilnpiedziņas sporta automobiļa salonu ar ādas pakotni. Tāpat standarta aprīkojumā iekļauti “Matrix” LED lukturi un viedtālruņa bezvadu uzlāde. Citas funkcijas: elektriski nolokāmi ārējie spoguļi ar apgaismojumu, “Light Design Package”, automātiski tonējoši salona un ārējie spoguļi ar lietus sensoru un joslas maiņas brīdinājums. Pēc pieprasījuma pieejamas arī daudzas citas individualizācijas iespējas – dažādi krāsu un materiālu salikumi, audio sistēmas, palīgsistēmas un jumta risinājumi.