Apzīmējums "RS" parasti tiek piešķirts sacīkšu auto, taču "Porsche" to veiksmīgi atvedis arī uz ielām. "718 Cayman GT4 RS" un "718 Spyder RS" pamati likti, jau izstrādājot "Boxster" otro paaudzi, kas pārliecinoši aizsāka jaunu "mid-engine" jeb centrālā dzinēja sporta auto attīstības posmu.
Attīstība parāda "Porsche" spēju būt daudzveidīgiem – no eleganta, ikdienas braukšanas priekam veltīta rodstera līdz diviem sacīkšu trasēm pietuvinātiem "RS" modeļiem, vienlaikus saglabājot savu DNS: rūpīgi pārdomātu dizainu, jaudu un komfortu.
Sākuma punkts: "987 Boxster"
"Boxster" otrā paaudze ("Type 987") pārdošanā nonāca 2005. gadā. Tā saglabāja klasiskās rodstera proporcijas, vienlaikus iegūstot izteiksmīgākas un nobriedušākas iezīmes nekā priekštecis "986": plūdenu siluetu un zemu virsbūvi ar lielākām gaisa ieplūdēm sānos, noapaļotus priekšējos lukturus un izteiktākas riteņu arkas, kas piešķīra tam sportiskāku noskaņu. Savukārt interjers bija pietuvināts "911" estētikai – tam bija tīrākas līnijas un vēl kvalitatīvāki materiāli.
"987 Boxster" bija aprīkots ar 2,7 līdz 3,4 litru sešcilindru bokserdzinēju, kas nodrošināja gan nepieciešamo veiktspēju, gan "Porsche" sporta automobiļiem raksturīgo skaņu.
"Mid-engine" automobiļiem, tostarp "987 Boxster", raksturīgs efektīvāks svara sadalījums, jo dzinējs novietots tuvāk auto centram. Tas nozīmē līdzvērtīgu slodzi gan priekšējai, gan aizmugurējai asij, kas ievērojami uzlabo stabilitāti un vadāmību, kā arī saķeri un drošību. Šāds risinājums visraksturīgākais ir tieši sacīkšu spēkratiem, tāpēc "987 Boxster" kļuvis par izcilu piemēru līdzsvaram starp ikdienas komfortu un sportisku izpildījumu.
Ikoniskais "987" kļuva par pamatu tālākai "Boxster" un "Cayman" (kupejas) attīstībai. Pēc tā nāca "981 Boxster", "987 Cayman" un vēlāk arī "981 Cayman" – vēl modernāki un jaudīgāki.
2016. gadā "Porsche" pārdēvēja "981" par "718" un turpināja attīstīt gan kupeju, gan rodsteru, nonākot pie diviem vēl dinamiskākiem variantiem – "718 Cayman GT4 RS" un "718 Spyder RS".
Sacīkšu auto nonāk ielās "718 Cayman GT4 RS"
Savienojums "RS" nāk no vācu "Rennsport" jeb "sacīkšu sports", kas "Porsche" tradīcijās apzīmē ekstremāli sportiskus ielas auto ar sacīkšu tehnoloģijām, un 2022. gadā klajā laistais "718 Cayman GT4 RS" ir pirmais "Cayman", kas saņēmis leģendāro apzīmējumu "RS".
Tas aizvien ir tehnoloģiju ziņā visradikālākais "Cayman". Ar četru litru sešcilindru atmosfērisko dzinēju, kas spēj uzņemt līdz 9000 apgriezieniem minūtē un attīsta teju 500 ZS, tas piedāvā satriecošu jaudas, skaņas un precizitātes kombināciju. Motors, aizgūts no "911 GT3", "elpo" tieši aiz vadītāja un nodrošina patiesi ātru reakciju.
Arī vizuāli spēkrats atgādina sacīkšu auto. Tam ir agresīvas formas bamperi, kas padara siluetu masīvāku, un plaši riteņu loki. Automobiļa aizmugurē ir liels, fiksēts aizmugures spārns – arī tas aizgūts no "911 GT3". Pateicoties uzlabotajiem aerodinamikas risinājumiem, "GT4 RS" ir īpaši veikls un nezaudē saķeri pat lielā ātrumā. Inovatīvā aprīkojuma dēļ auto ir ne tikai ass un precīzs sacīkšu trasē, bet arī patīkams ikdienas braucienos.
Kopumā "718 Cayman GT4 RS" pēc izskata līdzinās "Cayman" ar izteiktākām sacīkšu iezīmēm – zemāks, platāks un ar krietni agresīvāku aerodinamikas komplektu.
Starp "zirnekļiem": "Porsche Spyder"
Nosaukums "Spyder" pirmo reizi "Porsche" automobilim piešķirts jau pagājušā gadsimta 50. gados, kad 1953. gada Parīzes autošovā debitēja "Porsche 550 Spyder". Tas bija "Porsche" pirmais specializētais sacīkšu auto, kas jau drīz nostiprināja savu pozīciju trasē un ieguva iesauku "The Giant Killer". Tas bija ļoti zems, plats, divvietīgs rodsters ar plakanām un plūdenām proporcijām, atvērtu salonu, ar pavisam vienkāršu vējstiklu un bez fiksēta jumta. "Porsche 550 Spyder" bija šauras riteņu arkas, un automobiļa riteņi izskatījās teju ievilkti korpusā.
Termins "spyder", saukts arī par "spider" jeb "zirnekli", radies vēl pirms pirmā auto izgudrošanas. Sākotnēji ar to apzīmēja zirga pajūgu, precīzāk – vieglu, divvietīgu, atvērta tipa karieti, kas lielo riteņu un tievo spieķu dēļ atgādināja zirnekli. Mūsdienās terminu pārņēmuši vairāki auto ražotāji, un "Porsche" to attiecina uz atvērta tipa sporta automašīnām ar vidū novietotu dzinēju.
2024. gada "718 Spyder RS" ir tehniski radniecīgs "GT4 RS", taču tas ir rodsters, kas nozīmē vēl lielāku adrenalīna un brīvības sajūtu.
Ar 4 litru sešcilindru dzinēju, 500 ZS jaudu un "PDK" pārnesumkārbu "Spyder RS" līdz 100 km/h paātrinās nieka 3,4 sekundēs. Taču tehniskie dati ir tikai aisberga redzamā daļa – kad jumts ir nolaists, vadītājs un pasažieris nonāk tiešā dzinēja skaņas un vēja plūsmas tuvumā, dzirdot katru motora ieelpu un izelpu.
Piekare un šasija ir izstrādātas tā, lai auto saglabātu sportiskumu, bet nebūtu nogurdinošs arī garākos pārbraucienos. Tas nozīmē, ka "Spyder RS" ir gatavs gan serpentīniem Alpu kalnos, gan nesteidzīgai braukšanai vasaras vakaros, kur galvenais mērķis ir vienkārši baudīt. Tas ir automobilis, kas vienlīdz labi spēj piešķirt adrenalīna devu trasē un romantisku noskaņu izbraucienos vasaras vakaros.
No elegantā un salīdzinoši mierīgā "987 Boxster" līdz ekstrēmiem, sacīkšu tehnoloģijās balstītiem "RS" modeļiem – "Porsche" pārliecinoši parāda spēju attīstīt centrālā dzinēja sporta auto ideju, nezaudējot savu raksturīgo DNS.