Iespējams, ražotāja savulaik drosmīgākais solis: "Porsche Cayenne" aprit 23 (+ FOTO) - iAuto

Iespējams, ražotāja savulaik drosmīgākais solis: "Porsche Cayenne" aprit 23 (+ FOTO)

 

Foto: Porsche

Porsche | 12.septembris 2025 11:28

"Ja uzbūvēsim bezceļu auto modeli, kas atbilst mūsu kvalitātes standartiem un uz kura būs "Porsche" emblēma, cilvēki to pirks," 1989.gadā prognozēja "Porsche" radītāja Ferdinanda Porše dēls Ferijs Porše (1909-1998). Viņam bija taisnība - sākotnēji pretrunīgi vērtētais "Cayenne" nu kļuvis par veiksmes stāstu un vienu no visvairāk iecienītajiem modeļiem zīmola vēsturē.

Pirmo reizi 2002.gadā prezentētais automobilis šogad svin savu 23. dzimšanas dienu, un laika gaitā tas ir ievērojami mainījis sporta apvidus auto (SUV) industriju. Līdz "Cayenne" ienākšanai tirgū SUV galvenokārt tika uztverti kā praktiski un ietilpīgi, taču ne īpaši sportiski. "Cayenne" apliecināja - apvidus auto apvienot dinamisku vadāmību un spēcīgu dzinēju ar komfortu un daudzpusību ir iespējams. Tieši tāpēc "Porsche Cayenne" tiek uzskatīts par vienu no pirmajiem SUV, kas pavēra iespējas jauniem standartiem visā nozarē.

Divās desmitgadēs "Cayenne" nonācis līdz trešajai paaudzei un turpina attīstīties, tostarp 2025.gadā piedāvājot jaunu, uzlabotu "Cayenne GTS" versiju.

Iespējams, ražotāja drosmīgākais solis

Deviņdesmito gadu vidū, lai nodrošinātu finanšu panākumus, "Porsche" nācās pieņemt vairākus īpaši atbildīgus lēmumus. Desmitgades sākumā uzņēmums cieta zaudējumus un piedzīvoja smagu finanšu krīzi. Panākumus nesa 1996.gadā klajā laistais "Boxster", un arī leģendārais "911" nezaudēja savu pievilcību, taču bija skaidrs - ar to vien nepietiek. Tā uzņēmuma komanda nonāca līdz plāniem par nākamo - trešo - "Porsche". Lai gan sākotnēji izskanējušas dažādas idejas, pat doma par minivenu jeb "MPV" tipa automobili, tika lemts par labu sporta apvidus auto.

Liela nozīme "Cayenne" tapšanā ir projektam "Colorado" - "Porsche" un "Volkswagen" kopdarbam, kas oficiāli sākts 1998.gada jūnijā ar mērķi radīt kopīgu platformu "Porsche Cayenne" un "VW Touareg" izstrādei. Abiem modeļiem bija vienāda arhitektūra, taču atšķirīgi dzinēji un jaudas sadalījums. "Porsche" rūpējās par kopīgas platformas izstrādi sākotnēji slepenajā Hemmingenas centrā, bet "Volkswagen" dalījās lielapjoma ražošanā gūtajā pieredzē. 1999.gadā Leipcigā tika uzcelta jauna "Porsche" rūpnīca, lai "Cayenne" varētu ražot Vācijā, bet tā virsbūves detaļas nāca no "Volkswagen" rūpnīcas Bratislavā.

Uzzinot, ka "Porsche" izlaidīs pirmo SUV, daudzi to vērtēja pretrunīgi. Lai gan pašā uzņēmumā ideja tika atbalstīta, sabiedrībā valdīja skepse. Pretenzijas izteica arī "Porsche" īpašnieku klubu pārstāvji, kādā no intervijām atklāja kādreizējais "Porsche" valdes priekšsēdētāja Vendelina Vīdekinga (Wendelin Wiedeking) komunikācijas vadītājs Antons Hungers (Anton Hunger). Par spīti tam, "Cayenne" pārsteidza ne vien pasauli, bet arī pašu Vīdekingu un visu "Porsche" vadības komandu - pirmajos astoņos modeļu gados "Porsche" ik gadu klientiem piegādāja par apmēram desmit tūkstošiem auto vairāk, nekā sākumā plānots.

Pirmais "Porsche" ar jauno aktīvās piekares vadības sistēmu

Šobrīd pirmās paaudzes "Cayenne" (2002 - 2010) jau kļuvis par klasiku. "Cayenne 955" bija oriģinālais modelis, kas tirgū nonāca no 2002. līdz 2007.gadam. Šajā paaudzē bija bāzes "Cayenne", "Cayenne S", "Cayenne Turbo" un "Cayenne Turbo S". Šai paaudzei raksturīga pilnpiedziņa un priekšā izvietots motors, automātiska sešu ātrumu pārnesumkārba. Pirmā paaudze iedalāma divās kategorijās: "Cayenne 955" un "Cayenne 957".

Pirmās paaudzes "Cayenne" ("E1") bija arī pirmais "Porsche" modelis, kas ieguva jaunizstrādāto aktīvās piekares vadības jeb PASM sistēmu. Tā tika piedāvāta kopā ar pneimatisko piekari un nepārtraukti regulēja amortizācijas spēku, ņemot vērā ceļa segumu un vadītāja braukšanas stilu. 2006.gada sākumā "Porsche" uzlaboja automobiļa veiktspēju uz ceļa, laižot klajā pirmo "Cayenne Turbo S", kas izcēlās ar 4,5 litru V8 biturbo dzinēju, attīstot 514 zirgspēkus, kas tobrīd bija patiesi iespaidīgs rādītājs.

Sākotnējie "Cayenne" bija arī vizuāls eksperiments. Pirmajai paaudzei bija raksturīga masīvas formas virsbūve, augsts un robusts siluets ar izteiktiem lukturiem, kas savā veidā bija atsauce uz "911", taču proporcijas bija daudz smagnējākas.

Celmlauzis SUV hibrīdu kategorijā

2011.gadā kļuva pieejami otrās paaudzes "Cayenne" automobiļi. "Cayenne 958" iedala divās versijās - "958.1" un "958.2" -, un arī tām raksturīgs priekšā izvietots motors un pilnpiedziņa.

"Cayenne" ir ievērojami veicinājis hibrīdu un uzlādējamo hibrīdu modeļu popularitāti. Pamati mūsdienu elektriskajām modeļu versijām likti jau 2007.gadā, kad tika veikta pirmās paaudzes "Cayenne" modernizācija, taču lielākais jaunums, ienākot otrajai paaudzei, bija hibrīds "Cayenne S Hybrid". Tam vēlāk pievienojās arī "Cayenne S E-Hybrid" - pirmais "plug-in" hibrīds "premium SUV" segmentā.

Pirmās paaudzes modeļiem un otrās paaudzes "958.1" raksturīga pastāvīga pilnpiedziņa, taču, sākot ar "958.2", piedziņa uz priekšējo asi - līdzīgi kā "911" modeļos - tika novadīta vien tad, ja aizmugurējie riteņi zaudēja saķeri.

Otrajā paaudzē "Cayenne" ieguva plūdenākas un sportiskākas līnijas. Lai arī auto bija lielāks, tas izskatījās vieglāks un dinamiskāks, ar slaidākiem priekšējiem lukturiem un arī šaurāku radiatora resti.

Visbeidzot 2018.gadā, ienākot trešajai paaudzei, "Porsche Cayenne" tika papildināts ar "9YA", un patlaban tam ir divas galvenās virsbūves versijas - "9Y0" un kupeja "9Y3".

2024.gadā modeļi kļuva vēl mūsdienīgāki. Auto ir asākas līnijas, platāka un sportiskāka stāja, pilnībā pārveidoti LED lukturi un horizontāls aizmugures gaismu panelis, kas piešķir auto mūsdienīgu raksturu. Arī proporcijas kļuvušas līdzsvarotākas, padarot "Cayenne" vizuāli elegantāku, taču saglabājot sportisku agresivitāti. Trešās paaudzes "Cayenne" ir ne tikai praktisks, bet arī elegants, ar plašu tehnoloģiju klāstu un moderniem dzinējiem. Salonā tagad atrodamas "Taycan" iedvesmotas tehnoloģijas un digitāls vadītāja panelis.

Ģimenes auto ar sportisku dvēseli

"Cayenne" ir viens no retajiem luksusa SUV, kas spēj apmierināt gan autobraucēju, kurš novērtē dinamiku un precīzu vadāmību, gan ģimeni, kurai nepieciešams ērts un drošs pārvietošanās līdzeklis ikdienai un ceļojumiem.

Turklāt "Cayenne" labi zināms ar savu ietilpību - tam ir plašs salons, kas nodrošina pietiekami daudz vietas pieciem pasažieriem, tostarp garākiem braucējiem. Aizmugurējie sēdekļi bieži ir dalāmi un regulējami, kas ļauj pielāgot vietu bagāžai vai pasažieriem pēc vajadzības un padara auto patiešām universālu.

"Cayenne" pazīstams arī ar lielo bagāžas nodalījumu. Automašīna saglabā savu sportisko stilu, vienlaikus atvēlot pietiekami daudz vietas līdzi ņemamajām mantām, tostarp bērnu ratiem. Palīdzīgu roku sniedz arī "Porsche" jaunākās paaudzes vadītāja palīgsistēmas: adaptīvā kruīza kontrole, joslas uzturēšanas un maiņas asistenti, parkošanās palīgsistēmas un kameras. Šīs tehnoloģijas palīdz gan ikdienas braucienos pilsētā, gan garos pārbraucienos pa šoseju, padarot braucienu vieglāku un drošāku.

Superauto cienīgs sniegums arī trasē

"Cayenne" ir pierādījis, ka sporta apvidus auto arī trasē spēj konkurēt ar sporta kupejām. Jaudīgie dzinēji, precīza vadāmība un tehnoloģijas, piemēram, adaptīvā piekare un dinamiskas vadības sistēmas, nodrošina augstu veiktspēju.

"Cayenne" trešās paaudzes kupeja "Cayenne Turbo GT" zināma kā viens no visātrākajiem sporta apvidus auto. Pateicoties astoņu cilindru motoram, 100 kilometrus stundā tas sasniedz vien 2,9 sekundēs, kas ir superauto cienīgs paātrinājums. "Cayenne Turbo GT" attīsta 650 zirgspēkus un spēj sasniegt maksimālo ātrumu 305 kilometrus stundā.

"Cayenne" sacīkšu auto potenciālu pierādīja arī nesenie panākumi Gudvudas Ātruma festivālā, kur uzmanību izpelnījās ne vien klasiskie un īpašās sērijas modeļi, bet arī jaunais, pilnībā elektriskais sporta apvidus auto "Cayenne Electric".

Bez robežām

Lai gan trešās paaudzes "Cayenne" galvenokārt ir sportisks luksusa automobilis, "Porsche" joprojām piedāvā arī versijas ar nopietnām "off-road" jeb bezceļu iespējām. Tas nozīmē, ka šī modeļu līnija ir patiešām universāla. Pilnpiedziņa, pneimatiskā piekare, regulējamais klīrenss un īpašais braukšanas režīms tam ļauj pārliecinoši pārvarēt dažādus reljefus - no smilšainiem ceļiem līdz kalnu takām.

Arī Latvijā iespējams kļūt par daļu no "Porsche Off-Road Experience". Tas ir piedzīvojums, kurā var baudīt asas izjūtas un adrenalīnu, iepazīstot "Cayenne" sniegtās bezceļu iespējas. Vispirms tiek sniegta instruktāža, kurā var iepazīties ar "Porsche" tehnoloģijām un pamatprincipiem. Tālāk ar auto tiek izbraukts pa asfaltu, bet pēc tam seko dažādi "off-road" uzdevumi, kalna brauciens un paraugdemonstrējums. Uzdevumi trasē - stāvu nogāžu pārvarēšana, auto šūpoles un pat trīs metrus augsta metāla tilta šķērsošana - ļaus gūt pieredzi un zināšanas, kā prasmīgāk pārvarēt sarežģītus ceļu apstākļus.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 10

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Kvēpu filtru bezmaksas pārbaudes – rinda līdz stundai, puse auto neatbilst prasībām 13

Bezmaksas kvēpu filtru pārbaudēs sabiedrības interese bija lielāka nekā gaidīts – cilvēki sāka ierasties jau stundu pirms sākuma, un rindā nācās pavadīt apmēram stundu. Pārbaudītas tika 160 automašīnas, taču rezultāti parādīja, ka puse no spēkratiem neatbilst jaunajām prasībām un šobrīd tehnisko apskati tie neizietu. Lasīt vairāk

 

Viļņā aizdegušies vagoni ar sašķidrināto gāzi (+ VIDEO) 9

Viļņas nomalē trešdien aizdegušies dzelzceļa vagoni ar sašķidrināto gāzi. Lasīt vairāk

 

Baltijas drošības nozares eksperti: Šis nav incidents, tā ir plānota Krievijas provokācija (+ VIDEO) 1

Kā vērtēt Polijā notikušo, ko tas nozīmē NATO valstīm un – kā aliansei turpmāk būtu jārīkojas? Šos jautājumus uzdevām Baltijas drošības nozares ekspertiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti