Visi komentāri - Aptauja: Latvijā lielākā daļa mazo un vidējo uzņēmumu vēl nogaida ar "zaļā kursa" sākšanu

Aptauja: Latvijā lielākā daļa mazo un vidējo uzņēmumu vēl nogaida ar "zaļā kursa" sākšanu 10

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 2.marts 2024 9:34

Latvijā daļa mazo un vidējo uzņēmumu (MVU), lai mazinātu ietekmi uz vidi un realizētu "zaļā kursa" iniciatīvas, ir sākuši īstenot dažādas aktivitātes, tomēr lielākā daļa vēl nogaida ar "zaļā kursa" sākšanu, aģentūru LETA informēja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz veiktās aptaujas rezultātiem.

Aptaujā secināts, ka Latvijā 15% no uzņēmumiem, kas jau īsteno kādas zaļās iniciatīvas, ir sākuši oglekļa dioksīda jeb CO2 emisiju samazināšanu, 10% ir pārskatījuši sadarbības partnerus, 8% veikuši izmaiņas ikdienas darbībā, lai piedāvātu ilgtspējīgākus produktus un pakalpojumus, bet 6% sākuši mērīt biznesa radīto oglekļa dioksīda emisiju apmēru.

Igaunijā MVU daudz biežāk nekā Latvijā un Lietuvā pārskatījuši tieši produktu un pakalpojumu klāstu.

Tajā pašā laikā 39% aptaujāto uzņēmumu atzinuši, ka vēl nav sākuši zaļo kursu, 23% vēl neīsteno kādas konkrētas aktivitātes, bet izsver dažādas iespējas, 6% plāno tās sākt tuvākajā laikā, bet 4% plāno papildu apmācības vai konsultācijas par šo jautājumu.

Viens no risinājumiem oglekļa dioksīda pēdas samazināšanai ir dažādu alternatīvās enerģijas avotu izmantošana, kas ilgtermiņā var sniegt finansiālus ieguvumus arī pašiem uzņēmumiem. Aptaujas dati liecina, ka 28% Latvijas uzņēmumu plāno investēt vai izmantot, piemēram, zaļo enerģiju, saules paneļus, elektroautomašīnas un tamlīdzīgi. Lietuvā šādu uzņēmēju ir tikpat, cik Latvijā (28%), bet Igaunijā krietni vairāk - 45%.

Aptaujā 13% Latvijas uzņēmumu norādījuši, ka alternatīvos enerģijas avotus jau izmanto, 11% plāno tos izmantot tuvāko trīs līdz piecu gadu laikā, bet 4% to darīs šajā vai nākamajā gadā. Savukārt 17% pagaidām vēl izvērtē dažādas iespējas un risinājumus, bet 56% pagaidām to neplāno.

"Luminor Bank" mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas vadītājs Mareks Gurausks norāda, ka Eiropas Savienība (ES) ir uzstādījusi mērķi līdz 2050.gadam kļūt par klimatneitrālu reģionu. Lai šo ambiciozo ES mērķi sasniegtu, vēl ir ļoti daudz darāmā gan uzņēmumiem, gan valstīm. Piemēram, ir jāsamazina emisiju apjoms, jāpāriet uz aprites ekonomiku, jāattīsta un jāsāk izmantot tīrāki enerģijas avoti, kā arī jāveic citi būtiski darbi.

Viņš arī norāda, ka Latvijas uzņēmumi viskūtrāk no Baltijas kaimiņiem šīs prakses iedibina dzīvē, savukārt tie uzņēmumi, kas īpaši pievērš uzmanību ilgtspējas aspektam, ir galvenokārt uz eksportu vērsti.

"Luminor Bank" aptauja veikta 2023.gada oktobra beigās, aptaujājot 750 mazo un vidējo uzņēmumu (līdz 249 darbiniekiem) vadītājus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.
 

 
Visi komentāri
 
Try 3.marts 2024 7:59
4 0 Atbildēt

Haha, Eiropa būs klimatneitrāls reģions, tikai pārējai pasaules daļai par to būs pilnīgi piekāst. Čakarēs dzīvi saviem iedzīvotājiem kamēr Ķīnieši, Arābi, Krievi un Amerikāņi tikai priecāsies..

Krotow 3.marts 2024 16:23
0 0 Atbildēt

Piekrastes rajoni Dienvidaustrumāzijā ūdens līmeņa celšanos sajūt jau tagad.

Kanibaals 4.marts 2024 13:11
2 0 Atbildēt

No kā gan lai tas celtos? Cik zināms ledus ieņem lielāku tilpumu kā ūdens. Ūdens līmenis ceļās, jo tās saliņas grimst dēļ plātņu kustības.

imzz 4.marts 2024 14:13
2 0 Atbildēt

Bija viena intervija ar Grētu, jautājums kāda nozīme, ko darām mēs, jo tam nav noteicošas ietekmes pasaulē. Uz to viņa atzinās, jā mūsu valstu ietekme neliela, bet kādam taču jārāda priekšzīme, tad citas valstis sekos.

Es paredzu, ka ES varbūt, ar lielām mokām, izdarīs "pareizo lietu" un teiks, redzat, mēs esam klimata neitrāli, tagad jūsu kārta. Un globālie Dienvidi atbildēs, ziniet, ejat ka jūs d. Un ES nekas cits neatliks, kā iet, uz kurieni sūta.

ZZZZ 4.marts 2024 10:25
0 0 Atbildēt

Tāda mazliet maigi sakot dīvaina sajūta. Kamēr mazie un individuālie mikroģenerātoru īpašnieki tiek pozicionēti kā frekvences grāvēji uc zaļi kaitnieki, neatlaidīgi un paklusām aug lielie saules parki. VTF? Tie lielie parku licēji, ko? Nesaprot neko no bilances, amortizācijas utt???

BMW 4.marts 2024 11:12
0 0 Atbildēt

Pilnīgi saprotami, ka piebremzē, jo baidās, ka atkal uzmetīs!

Kad parakstījos uz paneļu likšanu un slēdzu līgumu par atbalsta mehānismu, man arī neviens neteica, ka valsts uzņēmums plāno palielināt sadales un pārvades tarifu līdz ~8 centiem par kwh. Pat ja pats ražo elektrību un tā tev teorētiski maksā 0,00 centus, gala rezultātā Sadales tīkls pelna un vēl pilda ES kvotas par zaļās enerģijas % tīklā. 

Man izskatās, ka tauta ir apjāta un tai vietā, lai Latvenergo būvētu saules parkus par savu naudu un izpildītu ES uzdevumus, šie izgudroja gudru plānu, kā likt tautai taisīt saules parkus par savu naudu un vēl nopelnīt uz lētticīgi rēķina!

ZZZZ 4.marts 2024 11:36
0 0 Atbildēt

Divkosīga politika nevairo ticību. Precīzi pateici.

Llll 4.marts 2024 12:34
1 0 Atbildēt

Esmu par, tikai Vācijai pasakiet lai nekurina TEC ar oglēm, tad es arī piedalos.

imzz 4.marts 2024 14:22
0 0 Atbildēt

Latvijas CO2 no pasaules emisijas ir 0.02%, tāpat kā Senegālai, Kostarikai, Kiprai, Salvadorai, Urugvajai, Ziemeļmaķedonijai u.c.

hue 5.marts 2024 11:16
0 0 Atbildēt

Varbūt pat labi, ka nogaida, jo pašlaik saules paneļu cenas ir būtiski zemākas nekā pirms gada.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Karsta diena Jūrmalā: atkal rindas pie caurlažu automātiem – kāpēc nepirkt tiešsaistē? 15.08.2025 (+ VIDEO)

iAuto.lv novērojis, ka Jūrmalas viesi kūtri izmanto interneta priekšrocības iegādājoties caurlaidi, bet tā vietā izvēlas stāvēt rindā pie caurlaižu automātiem, lai nopirktu "taustāmu biļeti". Lasīt vairāk

 

Gandrīz 90 000 eiro vērtības zudums – lepno Mercedes CLS500 var nopirkt Dacia cenā 23

Savulaik lepno un jaudīgo Mercedes tagad var nopirkt par cenu, kas līdzvērtīga jaunam Dacia Spring. Lasīt vairāk

 

Mercedes vadītājs: Eiropas autobūve var sabrukt 21

Mercedes-Benz izpilddirektors Ola Kaleniuss baidās no Eiropas autobūves nozares "sabrukšanas", ja Eiropas Savienība nemainīs savu apņemšanos par pilnīgu elektrifikāciju līdz 2035. gadam. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID.5 varētu noņemt no konveijera; kuriem vēl modeļiem jāaiziet?

Coupe-SUV modeļa sliktie pārdošanas rezultāti var veicināt tā noņemšanu no konveijera. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti