Visi komentāri - Pētījumā noskaidro, kas Latvijai jādara, lai sasniegtu Parīzes klimata mērķus

Pētījumā noskaidro, kas Latvijai jādara, lai sasniegtu Parīzes klimata mērķus 21

 

Foto: Publicitātes foto

Biedrība "Zaļā brīvība" | 8.februāris 2025 8:12

ES pētījums: lai sasniegtu Parīzes klimata mērķus, Latvijai jāpaaugstina mājokļu energoefektivitāte un jāattīsta sabiedriskais transports

Latvija saskaras ar izaicinājumiem Parīzes klimata mērķu sasniegšanā, secināts Eiropas Savienības finansētā pētniecības projektā “1,5 °C dzīvesveids Eiropas Savienībā”.  Lai sasniegtu mērķi ierobežot globālo sasilšanu līdz 1,5 °C, Latvijai vēl aktīvāk jāievieš mājokļu energoefektivitātes un atjaunīgās enerģijas risinājumi, vienlaikus domājot, kā turpināt samazināt CO2 patēriņu ikdienā.

Šajā pētījumā, ko finansējusi programma “Horizon 2020”, tika padziļināti analizēta Latvijas, Vācijas, Spānijas, Ungārijas un Zviedrijas pieredze. Lai gan pētījumā uzsvērts sistēmisko reformu un dzīvesveida izmaiņu potenciāls, tas arī izgaismo Latvijas neatliekamo nepieciešamību steidzami rīkoties, lai nezaudētu pozitīvu virzību uz ilgtspējīgu dzīvesveidu.

“Latvija ir maza, dinamiska ekonomika bez vietējiem fosilajiem energoresursiem, kas mums sniedz unikālu iespēju kļūt par līderi ceļā uz 1,5 °C mērķi,” saka Jānis Brizga, biedrības “Zaļā brīvība” vadītājs. “Samazinot mājokļu emisijas, veicinot sabiedriskā transporta attīstību un pāreju uz veselīgāku, videi draudzīgāku uzturu, Latvija var demonstrēt, kā neliela valsts var radīt lielas pārmaiņas ilgtspējīga dzīvesveida veicināšanā.”

2015. gadā Latvijas oglekļa pēda uz vienu iedzīvotāju bija 5,8 tonnas, kas ir viszemākais rādītājs starp pārējām pētījumā iekļautajām valstīm. Turklāt tiek prognozēts, ka Latvija līdz 2050. gadam sasniegs 62 % emisiju samazinājumu, kas liecina par spēcīgu pārmaiņu potenciālu. Tomēr vairākās jomās, it īpaši mājokļu un enerģētikas sektorā, joprojām pastāv būtiski izaicinājumi.

Visvairāk emisiju veidojas jomās, kurās pāreja uz energoefektīvām tehnoloģijām notiek gausāk, piemēram, mājokļu sektorā, kurā pārāk maz tiek izmantotas tādas energoefektīvas tehnoloģijas kā siltumsūkņi u. c. Vērtējot mobilitāti, latvieši ceļo mazāk nekā citi eiropieši, vidēji mērojot 29 km nedēļā uz savu darbavietu, savukārt brīvdienu izbraucieni gada laikā veido ap 3000 km. Šādi rādītāji nostāda Latviju labā pozīcijā attiecībā uz transporta emisiju samazinājumu. Attīstot sabiedriskā transporta sistēmu un kliedējot mītus, ka tas nav tik ērts pārvietošanās veids kā vieglā automašīna, Latvija varētu būtiski uzlabot šos rādītājus.

Nepieciešama kopīga rīcība

 ES 1,5 °C dzīvesveida projekta autori Latvijai iesaka vairākus rīcības virzienus.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu paplašināšana, riteņbraukšanas veicināšana un atbalsts pārejai uz elektrotransportlīdzekļiem, it īpaši lauku teritorijās.
Mājokļu energoefektivitātes paaugstināšana, liekot uzsvaru uz siltināšanu, atjaunīgās enerģijas sistēmām un infrastruktūras uzlabojumiem.
Ilgtspējīgu uztura paradumu veicināšana caur dažādām kampaņām, inovācijām alternatīvo olbaltumvielu avotu ražošanā un atbalstu pārtikas atkritumu samazināšanai.
Būtiskākie šķēršļi pārmaiņām Latvijā

Neskatoties uz lielisko potenciālu, Latvija saskaras ar izaicinājumiem, kas saistīti ar sabiedrības priekšstatiem par ekonomisko izaugsmi un padomju mantojumu. Vēl vairāk samazināt emisijas liedz galvenokārt paļaušanās uz biomasas apkures katliem un ierobežota energoefektīvas infrastruktūras pieejamība mājsaimniecībās. Strukturāli uzlabojumi mājokļu energoefektivitātē un piekļuve atjaunīgajai enerģijai būs izšķiroši faktori turpmākā progresa veicināšanai.

Par projektu “1,5 °C dzīvesveids Eiropas Savienībā”

Pēdējo četru gadu laikā projekts ir sniedzis būtiskas atziņas par ilgtspējīgu dzīvesveidu un praktiskus ieteikumus klimata mērķu sasniegšanai. Pētījuma autori piedāvā risinājumus, kas pielāgoti katrai no pētījumā iesaistītajām valstīm, koncentrējoties uz datiem par mobilitāti, mājokļiem, uzturu un brīvā laika pavadīšanu. Jaunākais pētījums uzsver kopradīšanas nozīmi, izstrādājot pielāgotas rekomendācijas sadarbībā ar ieinteresētajām pusēm un nodrošinot iedzīvotājiem praktiskus instrumentus pārmaiņu ieviešanai.

 
Visi komentāri
 
Freijers 8.februāris 2025 11:31
7 2 Atbildēt

Izmetiet miskastē tos "mērķus" kopā ar visu pētījumu, bez atgriešanās 60to gadu dzīves "līmenī" tas nav iespējams un arī tāda gadījumā neko tas nemainīs.

john 8.februāris 2025 12:09
7 2 Atbildēt

Nu ko *irst par to zaļo kursu? Rīga ir par lielu, lai ar sabiedrisko izbraukātu vai ar velo. Ziemā tāpat ar velo neviens nebrauc. 

Turklāt Rīgā, lai autobusi ieekonomētu 1 minūti, mašīnām tiek radīti sastrēgumi, kur agrāk nebija. Rezultātā tiem, kas tur dzīvo ir jāelpo co2 vairāk nekā iepriekš.

0pis 8.februāris 2025 12:33
3 3 Atbildēt

Viss ir iespējams

Freijers 9.februāris 2025 21:34
2 0 Atbildēt

Portālus sajauci, dodies uz ipilsetabezauto

0pis 10.februāris 2025 9:07
1 0 Atbildēt

Vai tad Parīzē nav auto? Pats kaut ko jauc...

imzz 8.februāris 2025 13:13
10 1 Atbildēt

1975. gadā pasaulē bija 4 miljardi cilvēku. Tagad ir vairāk kā 8 miljardi. Tā Parīzes ideja ir, ka mums jāierobežo sevi, kaut gan tas neko nedos, tāpēc ka Āfrikas , Āzijas un Latīņamerikas iedzīvotājiem labpaticis pārplūdināt pasauli ar sev līdzīgiem.

Tāpēc mans uzskats ir, ka visiem Eiropas klimata entuziastiem vajag iet kakāt, spārdīt kurmju rakumus, vai vispār pie velna.

imzz 8.februāris 2025 13:37
5 1 Atbildēt

Bet par entuziasmu nemaz nebrīnos, jo daudzi potenciālie plānā galdiņa urbēji klimata kopšanā saskata labu profesiju visai dzīvei. Jau ir, jeb tūlīt būs klimata speciālisti, kas par labu naudu deldēs krēslus kantoros, ceps papīrus un ceļos uz konferencēm.

Piem. šis pats "pētījums", ko finansējusi "programma “Horizon 2020”," ; cita starpā iesaka laukos braukt ar riteni ( kas jau tāpat notiek )  un pāriet uz elektrotransportlīdzekļiem,

felix65 10.februāris 2025 6:44
0 0 Atbildēt

Bija teorija, ka tad, kad eiropieši vairs nebūs spējīgi apgādāt afrikāņus ar precēm, tai skaitā traktoriem lauksaimniecībai, tad apmirs arī nēģeri. Tā teorija aizmirst par ķīniešiem, kuri var apgādāt vai visu pasauli.

650 8.februāris 2025 13:34
5 0 Atbildēt

No kurienes diez mistiskā (labdarībass) biedŗiba Horizon ņēma līdzekļus pētījuma veikšanai? Parīze iedeva, jeb (atkal) no LV lohu kabatām (pa kluso, aiz kadrā) tika izvilkts? Kad diez 1nureiz šhitiem te visiem meeesliem tiks pielikts (trekns) punkts?

jobo 8.februāris 2025 13:40
4 1 Atbildēt

Nu tad mums vajag Trampu par prezidentu. Savādāk nekas Latvijā nemainīsies.

tet 8.februāris 2025 21:35
1 1 Atbildēt

Lapsa nodeva dokumentus par Latvijas korumpantiem Trampam. Esot lielos apmēros izzaguši ASV militāro naudu. Trampam tas varētu tiešām nepatikt. Amerikāņi visu šeit sakārtos vai arī atdos Putinam, sakot paši vainīgi, ka pieļāvām korupciju. Tas arī izskaidro kapēc mēs esam atpalikuši no Igauņiem un Lietuviešim - korupcija tiesu sistēmā, kur iesaitīta vienotība un galvenie mēdiji.

650 9.februāris 2025 13:47
0 0 Atbildēt

To mēs nezinam, vai (un Ko) kāds tas Lapso  jau nodeva,vai tikai vēl piedraudēja/nodot.Vai vispār tam "Trumpam" būs iekāriens to "palasīt".Ja viņam būtu "laika"- es viņa vietā sen būtu palassījis/paklausījies, ko par viņu te pie katras mazākās iespējas (joprojām) runā viens otrs LV plašsaziņas runātājs.Pilnībā skaidrs gan ir tas, ka neviens tāds runātājs un pat ne pats Trumps šodien nepārstāv tikai vienpersoniski "pats/sevi".

WALA 10.februāris 2025 10:44
0 0 Atbildēt

Tramps un apkaros korumpantus - nesmīdini, viņš visu laiku gan biznesu gan visu citu tieši uz tādiem ir būvējis - ja pas kādu viņam nav kompromitējošas info - tas viņam ir vienkārši zudis cilvēks, tāds vēl var izdomāt nostāties pret Trampu un vēl kādu lieku informāciju par šamo nopludināt ...

No prinča blatā zirgā tur nav ne smakas, lai kā tur kāds nemēģinātu viņu "atmazgāt" ..,

ZZZZ 8.februāris 2025 15:03
2 0 Atbildēt
W12 8.februāris 2025 17:21
3 1 Atbildēt

“Vērtējot mobilitāti, latvieši ceļo mazāk nekā citi eiropieši, vidēji mērojot 29 km nedēļā uz savu darbavietu, savukārt brīvdienu izbraucieni gada laikā veido ap 3000 km.”

————————————

No kurienes ir sagrābstīti šādi dati? Man, maniem ģimenes locekļiem, draugiem un paziņām neviens neko tamlīdzīgu nav jautājis. Man pat katrs bērns nedēļā mēro uz skolu 80 km…

tet 8.februāris 2025 21:30
3 0 Atbildēt

ceļo mazāk jo gluži vienkārši ir nabadzīgāki

tet 8.februāris 2025 21:27
2 0 Atbildēt

Jābūvē Atom reaktors. Pa visu vēja ģenerātoru cenu un railbaltic vietā mums jau pāris būtu uzbūvēti, jau būtu pietiekami lēta un uzticama enerģija kā nebūtu vairs vajadzīga atkarība no krievijas gāzes vai eiropas enerģijas ziņā. Otrs visiem pa elektroauto.

tet 8.februāris 2025 21:34
0 1 Atbildēt

Lapsa nodeva dokumentus par Latvijas korumpantiem Trampam. Esot lielos apmēros izzaguši ASV militāro naudu. Trampam tas varētu tiešām nepatikt. Amerikāņi visu šeit sakārtos vai arī atdos Putinam, sakot paši vainīgi, ka pieļāvām korupciju. Tas arī izskaidro kapēc mēs esam atpalikuši no Igauņiem un Lietuviešim - korupcija tiesu sistēmā, kur iesaitīta vienotība un galvenie mēdiji.

Krotow 9.februāris 2025 0:51
2 0 Atbildēt

Pats izdomāji vai no Maskavas ieteica ieqaqāt?

650 11.februāris 2025 2:39
0 0 Atbildēt

Washigton D.C. metropolles interenet zvaigzne vecākais čekists Švecs jau kādus 2g no vietas bezdgalīgā non-stopā sauca par to, ka viens/no visas Passaules vis vissmagākajiem noziegumiem esot ASV nodokļmaksātāju naudas izzagšana (nozagšana,izsaimniekošana).Vainīgie vienmēr un katr reiz tiekot atrasti un augstu/zarā uzrauti.

Taču tur pie tiem apzagušajamajajajamies ukraiņiem jau brauca nezciki "augsti pilnvarotie" ASV nodokļmaksātāju pārstāvji, taču īsti neviens tāds megazaglis netika nedz publiski aizturēts, nedz arī kādi nocirstie pirksti kkur tikuši publiski izstādīti,vai vismaz kādam kā pierādījums aizsūtīti.Dažus laikam vienkārši laipni palūdza "aiziet",līdzīgi kā šodien pašā ASV. Tā vien izskatās, ka tik daļa no tiem mistiskajiem zudumiem nebūtu notikuši jau uzreiz "tajā" diķa pusē.

BMW 10.februāris 2025 11:25
0 0 Atbildēt

Re kur amerikāņi pateica, ka neko nedarīs un viņiem nospļauties uz Parīzes klimata mērķiem! Tas tikai priekš glupajiem Eiropiešiem domāts!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kravinieks nogriež ceļu, BMW glābj (+ VIDEO) 3

Video autors raksta, ka epizode varēja beigties daudz ļaunāk nekā ar bojātu automašīnas labo pusi, taču, pateicoties BMW vadītājam, kas pavirzījās malā, viss beidzās laimīgi. Lasīt vairāk

 

Līdz 831 kilometriem - Tesla “tālbraucēji” Ķīnas tirgum 7

Tesla gatavojas laist Ķīnas tirgū divus modeļus ar īpaši iespaidīgiem sniedzamības rādītājiem. Viens no tiem bez papildu uzlādes nobrauks līdz 751 km, otrs spēšot sasniegt pat 831 km. Lasīt vairāk

 

Elektroauto atbalsta programma tuvojas noslēgumam - tiek gatavota jauna pieeja atbalstam 13

Ņemot vērā lielo sabiedrības interesi un pieprasījuma straujo pieaugumu, esošā atbalsta programma (EKII) elektroauto un ārēji lādējamo hibrīdauto iegādei tuvojas noslēgumam. Lasīt vairāk

 

Circle K: Vai Trampa tarifi veicinās naftas cenu kritumu? 5

ASV prezidenta Donalda Trampa ieviestie ievedmuitas tarifi Ķīnai un Indijai, kuru mērķis ir ierobežot Krievijas naftas importu, īstermiņā varētu pazemināt naftas cenas un pieprasījumu pēc naftas, jo tie negatīvi ietekmētu globālo ekonomiku. Tomēr vēlāk jēlnaftas cena pasaules tirgū atkal varētu strauji pieaugt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti