Raidījums: Saules parku īpašnieki pieļauj investīciju apturēšanu - iAuto

Raidījums: Saules parku īpašnieki pieļauj investīciju apturēšanu 8

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 19.maijs 2025 13:42

Ņemot vērā lielās balansēšanas jaudu izmaksas, var tikt krietni apgrūtināta investīciju piesaiste, svētdienas vakarā vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums atgādina, ka pēdējos gados Latvijā būtiski pieaudzis saules elektrostaciju saražotās elektroenerģijas apjoms. Šo staciju darbību būtiski ietekmē laikapstākļi.

Ražotāji parasti prognozē nākamās dienas ražošanas apjomu jau iepriekšējā dienā, un, balstoties uz šīm prognozēm, tiek plānots elektroenerģijas patēriņš un nepieciešamais apjoms kopējā tīklā. Ja prognozētās saulainās dienas vietā iestājas mākoņainība, tīklā rodas iztrūkums. Tādēļ saules elektrostacijas visbiežāk izjūt balansēšanas maksājumus, jo nepieciešams ik dienu nodrošināties pret iespējamiem laikapstākļu radītiem svārstību riskiem.

Raidījums norāda, ka pēc atvienošanās no BRELL elektroenerģijas tīkla gada sākumā Latvijai pašai jāgādā par nepieciešamajām rezervēm šādu iztrūkumu segšanai. Vienlaikus vairāki tirgus dalībnieki norāda, ka balansēšanas izmaksu sadalē ir izveidojies haoss.

Sākotnēji atslēgšanos no BRELL bija plānots īstenot 2026.gadā, un līdz tam AS "Augstsprieguma tīkls" bija apņēmies uzstādīt lielas ietilpības baterijas, kurās uzglabāt elektroenerģiju īslaicīgu svārstību izlīdzināšanai. Tomēr politisks lēmums paredzēja atslēgšanos jau šogad, un Latvija, atšķirībā no pārējām Baltijas valstīm, nebija tam pilnībā gatava - pašai nav lieljaudas bateriju, un šis pakalpojums jāiepērk no ārvalstīm, kas ir dārgi, skaidro raidījums.

Pēc atvienošanās no Krievijas Latvijā strauji pieauga elektroenerģijas balansēšanas izmaksas. Sākotnēji ticis solīts, ka šīs izmaksas tiks sadalītas vienlīdzīgi starp visiem tirgus dalībniekiem, taču šobrīd lielākā daļa no tām tiek uzlikta patērētājiem. Lielie saules parku attīstītāji brīdinājuši, ka šāds izmaksu pieaugums nav bijis iekļauts viņu biznesa modeļos, un daži varētu pārskatīt savus investīciju plānus Latvijā, noskaidrojis raidījums.

Enerģētikas konsultants Gatis Ābele raidījumam stāsta, ka tirgū ir iestājies haoss, un dažādu interešu lobēšana novedusi pie nevienlīdzīgas izmaksu sadales. Sākotnēji piedāvātais modelis paredzējis "50:50" sadalījumu starp ražotājiem un patērētājiem, taču pēc sanāksmes Klimata un enerģētikas ministrijā tas mainīts uz 25% ražotājiem un 75% patērētājiem. Šāds lēmums pieņemts bez patērētāju pārstāvju iesaistes, un regulators tam nav iebildis, uzsver raidījums.

"Nekā personīga" skaidro, ka mazajiem patērētājiem lielāki rēķini būs jūtami, pārslēdzot līgumus ar operatoriem. Lielie patērētāji, piemēram, pašvaldības un ražojošie uzņēmumi, jau saņemot paziņojumus par būtisku maksājumu pieaugumu.

Raidījums klāsta, ka saules parku attīstītāji, tostarp uzņēmumi ar ārvalstu kapitālu, pārskata savus plānus. Piedāvātās balansēšanas maksas ir pat piecas reizes augstākas nekā solīts gada sākumā. Tikmēr Igaunijā un Lietuvā šādas maksas tiks ieviestas pakāpeniski, lai netraucētu atjaunīgās enerģijas attīstību.

Alnis Bāliņš, asociācijas "Saules enerģija Latvijai" vadītājs, norāda, ka Latvijā visas izmaksas no 1.jūlija tiek uzliktas tirgotājiem un ražotājiem, kas var novest pie projektu iesaldēšanas vai pat maksātnespējas.

Līdzīgi skeptiski noskaņots ir arī Māris Plūme, "Saules Energy" valdes loceklis, kurš uzsver, ka izmaksu dubultošanās negatīvi ietekmēs nākotnes investīcijas.

Privātie enerģijas tirgotāji, piemēram, "VIRŠI" un "AJ Power", brīdina, ka Latvijā saules un vēja enerģijas ražotājiem izmaksas būs visaugstākās reģionā, kas var apgrūtināt investīciju piesaisti.

Lietuvā valsts nodrošina 30% atbalstu lieljaudas bateriju uzstādīšanai, kas Latvijā nav pieejams. Tāpēc "AJ Power" plāno savas baterijas būvēt Lietuvā, kur attīstība notiek straujāk, piebilst "Nekā personīga".

Kā ziņots, šī gada februārī Baltijas valstis atslēdzās no BRELL tīkla, kas nozīmē, ka turpmāk Baltijas valstīm pašām elektrotīklā jānodrošina noteikts frekvences līmenis. Tam svarīgas ir balansēšanas jaudas, ko nodrošina Baltijas elektroenerģijas balansēšanas rezervju tirgus.
 

 
8 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Bradypus 19.maijs 2025 14:17
5 1 Atbildēt

Palasi manas un Raimonda "diskusijas", kur es runāju par balansēšanas izmaksām. Paskaties datumus. "Lēta stabilizācija no tīkla" jebkuram saprātīgam cilvēkam bija zināma - tikai uz nodokļu maksātāju rēķina. Sile tukša, tagad raud...

Bradypus 19.maijs 2025 14:26
4 0 Atbildēt

Kā jau varas shēmotāji solīja - par zināmu otkatu plānoja nodrošināt to uz nodokļu maksātāju rēķina.

imzz 19.maijs 2025 14:11
3 0 Atbildēt

Var saprast, ka Saules attīstītāji bija rēķinājušies ar lētu stabilizāciju no tīkla, tāpēc, taupot līdzekļus, nav apgādājuši parkus ar baterijām pietiekami

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto testā jaunie “Audi A5 un S5” - liela jauda ar 367 Zs, bet bez liekas drāmas (+ VIDEO) 1

Pēc nesenās "Audi" modeļu nosaukumu rokādes, "S5" ir kļuvis par augstas veiktspējas ģimenes sedanu, nevis elegantu kupeju kā iepriekš. Toties tas ir kļuvis vēl jaudīgāks. Lasīt vairāk

 

Citroen Parīzē prezentējis jauno C5 Aircross (+ VIDEO) 3

Citroen kompaktais krosovers C5 bija gandrīz pēdējais Stellantis grupā, kam vēl nebija iznācis jauns modelis. TV Autoziņas apmeklēja pilnīgi jaunā modeļa prezentāciju Parīzē. Lasīt vairāk

 

Tagad ar King Crab režīmu - GMC uzlabojis Hummer EV

ASV autoražotājs GMC veicis uzlabojumus 2026. gada modelim, lai elektriskā un nebūt ne mazā un vieglā apvidnieka īpašnieki varētu justies pārliecinošāk manevrējot šaurās vietās. Lasīt vairāk

 

DS4 gaida modernizāciju, lai pārtaptu par DS Nr`4, motoru piedāvājumā arī dīzelis (+ FOTO) 7

Septembra vidū Stellantis luksusa zīmola DS Automobiles laidīs klajā DS 4 modernizēto variantu, kas iegūs jaunu vārdu – tas kļūs par DS Nr. 4, pievienojoties zīmola jaunajai modeļu nomenklatūrai, kuru aizsāka DS Nr. 8. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti