Visi komentāri - Latvija par pērn importēto elektroenerģiju citām valstīm samaksājusi vairāk nekā 90 miljonus eiro

Latvija par pērn importēto elektroenerģiju citām valstīm samaksājusi vairāk nekā 90 miljonus eiro 18

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 11.septembris 2025 8:23

Latvija pērn importēja 1 074 319 megavatstundas (MWh) jeb 1074 gigavatstundas (GWh) elektroenerģijas, tātad atbilstoši pērnā gada vidējai tirgus cenai kopumā citām valstīm par elektroenerģiju samaksājusi 93,92 miljonus eiro, AS "Latvenergo" Elektroenerģijas tirgus apskatā norāda uzņēmuma ietekmes uz vidi daļas projektu vadītāja Kristīne Eglīte.

Viņa norāda, ka atbilstoši elektroenerģijas sistēmas pārvades operatora AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) statistikai Latvija vismaz no 2018. līdz 2024.gadam ir bijusi stabila elektroenerģijas importētāja.

Pērn Latvija importēja 1 074 319 MWh elektroenerģijas, un tās vidējā cena atbilstoši AST datiem bija 87,43 eiro par MWh, tātad kopumā Latvija citām valstīm 2024.gadā samaksājusi 93,92 miljonus eiro jeb 256 561 eiro dienā. Tā ir summa, kas nenonāk Latvijas tautsaimniecībā, atstājot negatīvu iespaidu uz Latvijas iedzīvotāju maksātspēju.

Eglīte skaidro, ka kopumā elektroenerģijas ražošana savā valstī ir ļoti svarīga, un tas ir redzams vairākos līmeņos.

Viņa norāda, ka, piemēram, Latvijas elektroenerģijas saldo ir stabili negatīvs, un 2024.gadā vien Latvija citām valstīm samaksājusi 93,92 miljonus eiro par elektroenerģiju.

Turklāt pievienotās vērtības ķēdē ļoti svarīgs ir ražošanas līmenis - ja elektroenerģiju ražo vietējie Latvijas uzņēmumi jeb valsts kapitālsabiedrības, tad no elektroenerģijas ražošanas gūtajiem ienākumiem valsts budžetā nonāk gan nodokļi, gan dividendes. Savukārt, ja elektroenerģiju ražo ārzemju uzņēmumi, tad peļņa valsts budžetā ir daudz mazāka, taču tiek iegūti vismaz nodokļu ieņēmumi. Būtiska ir vietējo uzņēmēju iesaiste vēja elektrostaciju (VES) būvniecībā un ekspluatācijā.

Kā uzsver Eglīte, Latvijai ir ļoti augsts elektroenerģijas ražošanas potenciāls, un vēja enerģija ir virziens, kur attīstīties, jo atstāj acīmredzamu pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, veicina sekundāro nozaru ekonomisko attīstību, kā arī veicina jaunu energoietilpīgu nozaru ienākšanu Latvijā.

VES parku attīstības pienesums tautsaimniecībā no elektroenerģijas ražošanas Latvijā ir plašs, atzīmē Eglīte.

"Tas nav tikai būvniecības process, bet arī ieguvumi ir vietējiem uzņēmējiem, kas sekmē novadu ekonomisko attīstību," pauž Eglīte, skaidrojot, ka, piemēram, vēja parka attīstītājam ik gadu ir jāmaksā 2500 eiro par katru uzstādīto jaudas MW vietējai kopienai, kas "Latvenergo" topošā vēja parka "Laflora Energy" gadījumā nozīmē 272 000 eiro gadā jeb 30 gadu laikā ap astoņiem miljoniem eiro.

Kā otru piemēru Eglīte min "Latvenergo" topošo vēja parku "Pienava" Tukuma novadā ar kopējo jaudu 144 MW, kur vietējā kopiena ik gadu saņems 360 000 eiro, bet 30 gadu laikā ap 10,8 miljoniem eiro.

Jau ziņots, ka "Latvenergo" koncerna apgrozījums pagājušajā gadā kopumā bija 1,704 miljardi eiro, un peļņa - 273,65 miljoni eiro. Māteskompānijas apgrozījums bija 1,057 miljardi eiro, bet peļņa - 265,575 miljoni eiro.

"Latvenergo" nodarbojas ar elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un tirdzniecību, kā arī ar dabasgāzes tirdzniecību un elektroenerģijas sadales pakalpojumu nodrošināšanu. "Latvenergo" obligācijas kotē biržas "Nasdaq Riga" parāda vērtspapīru sarakstā.
 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 11.septembris 2025 9:25
1 5 Atbildēt

Krievu un naftas lobisti tāpēc pie katra raksta ir pret vēja ģeneratoriem un saules paneļiem.

Sergejs 11.septembris 2025 9:53
4 0 Atbildēt

Lobisti ir par stabiliem ģenerācijas avotiem, kas nav atkarīgi no diennakts laika vai laikapstākļiem - piemēram modernām mazjaudas kodolstacijām , kādas ir projektā Igaunijā.

 Lai anonīmiķiem jebkurā diennakts laikā būtu iespēja uzsildīt tējkannu (neatkarīgi no tā vai ir saulaina diena vai bezvēja nakts) tāpat ir paralēli paneļiem&propelleriem jāuztur bāzes ģenerāciju un izmaksas rezultātā ir +-x2. Propelleri ar paneļiem ir OK kā neliela daļa no kopējās ģenerācijas

Bradypus 11.septembris 2025 12:38
2 2 Atbildēt

Ne tikai bāzes ģenerāciju, bet, kopš asam atslēgušies no Krievijas dāvinātā balansa, mūsu TEC ir jābūt gatavībā nobalansēt katru mākoni un vēja pūsmiņu visā Baltijā, tapēc TEC pat nedrīkst ražot ar pilnu jaudu pat tad, kad tas būtu izdevīgi un nākas elektrību iepirkt.

BMW 11.septembris 2025 9:34
5 0 Atbildēt

Latvija samaksāja 93 miljonus citām valstīm, bet cik Latvijas iedzīvotāji samaksāja Latvijas valstij (valsts uzņēmumam) par šo psāiu elektrību? 180 miljonus? 250 miljonus? Ja vēl peirēķina sadali un pārvadi, jaudas komponetes? 

Vai saražojot pašiem mēs tos 93 miljonus ietaupīsim, vai samaksāsim Latvenergo, kas tos tālāk atdos valdībai, lai tā var tērēt naudu lidojumiem ar Privat jet?

srt 11.septembris 2025 10:28
0 0 Atbildēt

Tas ir elektroauto afēras rezultāts!

Jurs 11.septembris 2025 10:54
1 0 Atbildēt

Tas vēl nav tas grandiozākais cipars, jo šķiet, ka daudziem ir piemirsies, kas notika 2022.gadā, kad vidējā elektrības cena bija 226,91 euro par MWh. Turklāt imports šajā gadā bija diezgan ievērojams 2311 GWh jeb aptuveni gandrīz trešdaļa no tā gada patēriņa, un tad mēs šaja gadā uz ārzemēm samaksājām vairāk kā 520 milj. euro. Paši varat izrēķināt, cik dienā!

hue 11.septembris 2025 11:53
2 0 Atbildēt

Nu redzot kā tiek tērēta nodokļu nauda, varbūt tā pat ir labāk.

W12 11.septembris 2025 19:35
2 1 Atbildēt

“Viņa norāda, ka, piemēram, Latvijas elektroenerģijas saldo ir stabili negatīvs, un 2024.gadā vien Latvija citām valstīm samaksājusi 93,92 miljonus eiro par elektroenerģiju.”

—————————————-

Varbūt pirms publicēt šādus datus Latvenergo būtu šī informācija jāsaskaņo ar Sadales Tīklu sniegto…Savādāk sanāk pretrunas un nav īsti saprotams, kam tad īsti ticēt…

Lohiem_taču 11.septembris 2025 21:35
0 0 Atbildēt

Oik-u atmaksāja, gan jau atmaksās arī šo.

Sergejs 12.septembris 2025 11:26
0 0 Atbildēt

Protams ka atmaksās. Vienā kabatā ieliks, no otras ar uzviju izvilks, ne jau visiem tiem kas par OIK pasākumu dokumentus parakstija no to privātkontiem ofšoros ņems to atmaksas naudu, Janka , Pēteris un Vaņka paši sev atmaksās un būs aptuveni tā:

Janka atnāk pie Pētera un prasa lai tas aizdod uz gadu 100eur

Pēteris , piekrīt, tik ar nosacijumu ka pēc gada Janka šim 200atdod. Nu ko darīt, izvēles nav un Jānka piekrīt darijumam.

 Pēteris dod Jankam tos 100 eur un saka: klau, es tā padomāju, pēc gada tev būs grūti man uzrezi 200 atdot, davai tu 100 jau tagad atdosi, vieglāk pēc tam būs. Janka piekrīt un samazina parādu par 100 eur, atdodot tikko saņemtu banknoti. Iet mājās un domā: naudas kā nebija tā nav, bet vēl 100 eur paliku parādā...

Punkts 11.septembris 2025 22:53
1 0 Atbildēt

Samaksāja par importu, ok. Bet cik tika samaksāts, kad eksportēja pīķa stundās un tīkla stabilizācijai?

seller 12.septembris 2025 9:35
1 0 Atbildēt

Pag un cik tad "Latvija" eksportēja pag gadā, tas taču esot galvenais, kāpēc esam Nodrpool!??

imzz 12.septembris 2025 12:26
0 0 Atbildēt

Aha. Pietrūkst otra cipara. Cik citas valstis samaksāja Latvenergo. Un pašu ģenerācija arī nav par brīvu, sevišķi ar gāzi. Tieši tāpēc to enerģiju importē.

seller 12.septembris 2025 15:47
0 0 Atbildēt

pietrūkst, gan, cik maksā HESos saražotā?

imzz 12.septembris 2025 13:00
2 1 Atbildēt

Rakstiņš ir tipiska smadzeņu pūderēšana lohiem. Samaksājām citām valstīm, cik tas briesmīgi. Pie kam tas stabili negatīvais saldo nav nosaukts, tikai izdevumi. Bieži vien importēt izdevīgāk, nekā ražot pašiem.

Ideja ir , saprotams, aizvietot gāzi ir vēju iespējami lielākā apjomā. Tikai, par vēja turbīnām nav ciparu, cik tās izmaksās: iegāde, uzstādīšana un ekspluatācija, remonts, demontāža, un kā un cik ilgā periodā tās atmaksāsies. Bet lohiem jau to zināt nevajag.  Turbīnas arī taču nāksies importēt un apkope arī būs, visticamāk, izgatavotāfirmas.

neticu,bē 12.septembris 2025 23:32
1 0 Atbildēt

un viss.Zagt vajag tā,lai apzogamajiem būtu patīkami.Tas mums nesanāk.

Pļurkt 13.septembris 2025 8:23
0 0 Atbildēt

Es nekādi nevaru saprast kur ta tā lielā elektroenerģija palika???

Komunistu laikā Latvija savām vajadzībām saražoja 2/3 elektrības. Visi HESi un TECi stāv kā sdtāvēšu un strādā! Vēl jo vairāk ka pēc VISU modernizācijas saražo vairāk elektroenerģijas. Klāt nākuši saules paneļi, vēja turbīnas, biogāzes iekārtas.....

Savukārt soc laiku rūpniecība ar milzīgo elektrības patēriņu ir izravēta, esošā rūpniecība ir vismaz par kārtu ekonomiskāka, ielu apgaismojums, privātmājas, kantori ir pārgājuši uz LED kvēldiegu vietā. Kam kopā būtu jārada patēriņa samazinājumu nu teiksim kādas 5+ reizes!!

Kur tā "saekonomētā" elektroenerģija ir???

Jebšu valstiskā līmenī ir salikti "pareizie" skaitītāji, lai padalītos ar iegūto naudu tā po krupnomu???

Nu 14.septembris 2025 10:13
0 0 Atbildēt

Kas par demagoģiju.  Bet par € mēs esam elektrību eksportējuši  ?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jau no rītdienas: Valsts policija uzsāk automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem 14

No rītdienas, 11. decembra, Valsts policija uzsāks automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, tādiem kā – pārvietojamie un stacionārie fotoradari, 360 grādu kameru sistēmas un vidējā ātruma kontroles radari. Automatizēti pieņemtos lēmumus personām būs tiesības pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā paziņošanas brīža. Lasīt vairāk

 

Lietuvā "kļūst karsti" - Viļņā protestē kravu pārvadātāji, pieprasot valdības rīcību Baltkrievijā aizturēto transportlīdzekļu atbrīvošanai 3

Trešdienas pēcpusdienā Viļņā pie Seima ēkas notika kravu pārvadātāju protesta akcija, pieprasot, lai Lietuvas valdība nekavējoties atrisinātu krīzi ar Lietuvā reģistrētajām kravas automašīnām, kurām ir liegts izbraukt no Baltkrievijas. Lasīt vairāk

 

Saražoto Tesla tagad jau 4 000 000

ASV elektrisko automašīnu ražotāja Tesla Šanhajas Gigafactory izlaidusi četrmiljono eksemplāru. Kārtējā miljona saražošanai Tesla bija nepieciešami nepilni 14 mēneši. Lasīt vairāk

 

Vācijā pieaug elektroautomobiļu skaits 24

Šobrīd Vācijā reģistrēti gandrīz 2 miljoni elektroautomobiļu un to skaits turpina pieaugt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti