Visi komentāri - Asociācija: Atteikšanās no biopiejaukuma degvielas cenu būtiski nesamazinās

Asociācija: Atteikšanās no biopiejaukuma degvielas cenu būtiski nesamazinās 14

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 6.jūnijs 2022 13:00

Valdības plāns no 1.jūlija uz laiku atteikties no biopiejaukuma degvielai praktisku labumu uz gala cenas samazinājumu nedos un, visticamāk, solītais 10 centu samazinājums netiks panākts, aģentūrai LETA pauda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji.

Asociācijā uzskata, ka šobrīd piedāvātais risinājums - no 1.jūlija uz laiku atteikties no biodegvielas piejaukuma - ir vērtējams kā priekšvēlēšanu populisms, "lai radītu sajūtu, ka partijas rūpējas par vēlētāju maciņiem, taču praktisku labumu uz gala cenas samazinājumu tas nedos".

Tostarp asociācijā aicināja politiskās partijas iestāties pret biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšanu un apsvērt iespēju partiju programmā stiprināt biodegvielas kā vietējā atjaunojamā energoresursa lomu Latvijas enerģētikā un ekonomikā.

Asociācija partijām adresētajā vēstulē aicina, izstrādāt jaunas nodokļu politikas pamatnostādnes vai pārskatīt likumu "Par akcīzes nodokli", degvielai ar biodegvielas piejaukumu paredzot zemākas akcīzes nodokļa likmes nekā degvielai bez biodegvielas piejaukuma.

Pēc asociācijā minētā, izmaiņām būtu jāveicina degvielas piegādātāju ekonomisko izdevīgumu realizēt biodegvielas un dīzeļdegvielas maisījumu arī ziemas periodā, kad biodegviela obligāti nav jāpievieno.

Asociācijā norāda, ka, piemēram, Vācija no 1.jūnija līdz augustam samazinājusi degvielas nodokļus līdz zemākajam līmenim, kādu pieļauj Eiropas Savienība (ES), lai tādējādi samazinātu autodegvielas cenu benzīna uzpildes stacijās. Neskatoties uz spēkā stājušos enerģijas nodokļu samazinājumu, Vācijas Finanšu ministrija jau paziņojusi, ka tā negaida strauju benzīna un dīzeļdegvielas cenas kritumu degvielas uzpildes stacijās.

Tāpat asociācija aicina pārskatīt Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam, virzot pieņemšanai likumprojektu "Transporta enerģijas likums", kas stiprinātu no vietējiem pārtikas vai dzīvnieku barības kultūraugiem iegūtu biodegvielu lomu Latvijas enerģētikā.

Asociācijā arī norāda, ka, izstrādājot jaunas uzņēmumu atbalsta programmas, ir jāparedz atbalsts ražošanas procesu pilnveidei, lai kompleksi pārstrādātu visu izaudzēto biomasu pārtikā, enerģijā un produktos, kas var aizstāt naftas izcelsmes izejvielas, tādējādi sasniedzot gan pārtikas, gan enerģijas pieejamības mērķus.

Šīs prasības asociācija pamato ar to, ka biodegviela ir vietējas izcelsmes energoresurss, kas ļauj paaugstināt enerģētisko neatkarību, samazināt fosilo resursu importu, paaugstināt atjaunojamās enerģijas lietojumu un samazināt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas. Spēkā joprojām ir ES prasības degvielas piegādātājiem un valstij samazināt oglekļa dioksīda (CO2) emisijas degvielā un transporta sektorā.

Asociācijā uzsver, ka biodegvielas piejaukuma atcelšana degvielas cenu jūtami nesamazinās un ekonomikas izrāvienu neveicinās, jo biodegvielas ietekme, pretstatā citām cenu veidojošajām komponentēm, uz dīzeļdegvielas gala cenu ir 5-6%. Pavasarī piedzīvotais būtiskais dīzeļdegvielas cenu lēciens Latvijā notika periodā, kad biodegviela tai nemaz nebija jāpievieno.

Tāpat jāņem vērā, ka biodegvielas nozarei ir cieša saistība ar lauksaimniecības un lopkopības nozarēm, norāda asociācijā, atzīmējot, ka šobrīd Latvijā ir vairāki biodegvielas ražotāji, kuru ikgadējais apgrozījums tuvojas 200 miljonu eiro robežai, un nozarē ir iesaistītas vismaz 1900 zemnieku saimniecības, kā arī vismaz 3500 speciālisti lauksaimniecībā, apstrādē, loģistikā. 

Asociācijā uzsver, ka biodegvielas piejaukuma atcelšana nestu zaudējumus ne vien biodegvielas ražotājiem, bet arī Latvijas lauksaimniekiem, kas jau ir veikuši rapšu sēju. Samazinoties pieprasījumam pēc rapšiem, kritīsies iepirkumu cenas. Biodegvielas ražošanas blakusprodukts ir proteīna lopbarība. Samazinot biodegvielas ražošanu, būs vairāk jāimportē lopbarība. Līdz šim Latvijā tiek pārstrādāts mazāk par 40% no izaudzēto rapša sēklu, pārējais apmērs tiek eksportēts ar zemu pievienoto vērtību.

"Biodegvielas nozare ir eksportspējīgs zaļās ekonomikas sektors, kas kalpo par piemēru tam, ka varam padarīt Eiropas Zaļo kursu par iespēju, nevis draudu mūsu ekonomikai," norāda asociācijā.

Tāpat asociācijā min, ka biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Daļa degvielas tirgotāju tiks nostādīti negodīgas konkurences apstākļos, jo tiem ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu. Tāpat tas nemazinās energoneatkarību - Latvijā nav šķidro naftas degvielu ražošanas jaudu, visa degviela tiek importēta no citām valstīm.

Jau ziņots, ka, nolūkā mazināt degvielas cenu un vienlaikus palielināt pieejamās zemes platības lauksaimniecības produktu audzēšanai, koalīcja šogad 2.maija sadarbības sanāksmē atbalstīja Ekonomikas ministrijas priekšlikumu par biodegvielas piejaukuma prasības terminētu atcelšanu, kas, pastāvot reālai konkurencei degvielas tirdzniecības tirgū, ļautu samazināt degvielas gala cenu par 10-12 centiem. Plānots, ka biodegvielas piejaukuma prasības atcelšana būtu spēkā no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām.

Ekonomikas ministrijā norādīja, ka tādējādi tiktu novērsts mājsaimniecību degvielas iegādes izdevumu pieaugums par teju diviem procentpunktiem (no 6,7% līdz 8,6%), mazināts negatīvais cenu pieauguma efekts, kas saistīts ar ražotāju izmaksu pieaugumu par 1,2% un vidējās realizācijas cenas pieaugumu par 0,6-0,8% (kopā - 1,8-2%). Vienlaikus tiktu mazināts ražotāju peļņas samazinājums par apmēram 2,5%, kā arī saistītais apgrozījuma sarukums, kas izriet no patēriņa cenu kāpuma.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija dibināta 2005.gadā. Asociācijas mērķi ir veicināt ar bioenerģijas izmantošanu saistīto valsts atbalsta programmu un rīcības plānu izpildi. Atbalstīt vietējos, ilgtspējības kritērijiem atbilstošu biodegvielu un biodegvielas izejvielu ražotājus, biodegvielu tirgotājus. Sagatavot priekšlikumus un virzīt jautājumus normatīvu sakārtošanai alternatīvo energoresursu ražošanai transportam ar mērķi samazināt CO2 emisijas.

 
Visi komentāri
 
Klotiņš 6.jūnijs 2022 13:20
13 2 Atbildēt

Protams, ka degvielas cena nesamazināsies. Rudenī var gaidīt visus 3eur par litru. Degvielas tirgotāji taču redz, ka var celt un pirktspēja tikai palielinās - ar auto brauc arvien vairāk un vairāk.

Vienīgais labums, ka samazinās smirdīgā un nomiglotā rapša platības nākošajā gadā.

MMX 6.jūnijs 2022 16:39
0 0 Atbildēt

Kāpēc lai rapša apjoms samazinātos? Tas jau tikai iegriež pašiem, ka tās piedevas vairs neražos uz vietas. Lauksaimniekam pie 50% iepirkuma cenas pieauguma to rapsi tāpat būs izdevīgi audzēt vienkārši pārdot uz ārzemēm.

viencexperc 10.jūnijs 2022 9:56
1 0 Atbildēt

rudenī maksās apmēram 1 eiro.

Nevajag te pļūtīt savas sazvērestības teorijas.

Khm 6.jūnijs 2022 15:42
3 7 Atbildēt

Kāpēc jūs gribat samazināt degvielas cenu - lai sastrēgumi būtu vēl garāki? Da nu nafig. Nevajag katram diedelniekam braukt ar auto, indējot gaisu un taisot sastrēgumus.

msh 6.jūnijs 2022 18:14
4 0 Atbildēt

Parunā parunā - piedzīvosi ka tajos sastrēgumos sāks čaļi braukt ar veciem dīzeļiem kas darbosies ar atrabotku - tad tu parunāsi par gaisa indēšanu...

Fokushima 6.jūnijs 2022 19:43
6 2 Atbildēt

Rucavas dildozaur, aiz loga ir 2022. gads, nevis 2009. Drīzāk sastrēgumos sēdēs EV, bet ar atrabotku vari kurināt turbīnas tipa pečku guļamistabā, kur strūklosi Audi 80 tiltus.

MMX 7.jūnijs 2022 8:56
2 1 Atbildēt

Kas tieši msh teiktajā ir nepareizs? Vidējais auto vecums Latvijā ir ļoti tāls no vidējā EV vecuma, līdz ar to skats, ka esošais autoparks pielāgosies citu kurināmā veidu izmantošanai ir reālāks, kā EV sastrēgumi. Labi, var protams diskutēt vai Common Rail dīzelis var braukt arī ar atrabotku, transformatoru eļļu vai rapša eļļu, bet šādu dzinēju pielāgošana liekas ticamāka, kā tas, ka vidējais Latvijas pilsonis pie vidējās algas pirms nodokļiem spēs sev atļauties EV, nemaz nerunājot par to, ka pie mums tauta pārsvarā dzīvo dzīvokļos un paliek jautājums par uzlādi.

felix65 6.jūnijs 2022 19:55
0 0 Atbildēt

Jā, bet narkobaroni spiež uz to, ka nelietojot narkotikas, cilvēki paliks apātiski, bet uzņēmumu likvidatori uz to, ka būs pārāk daudz uzņēmumu. Vienkārši piekaut muldoņas!

Opis 7.jūnijs 2022 9:17
1 0 Atbildēt

Biodegvielas asociācija satraucās tikai par savu ienākumu samazināšanos, ne jau degvielas cenas nesamazināšanos.

MMX 7.jūnijs 2022 9:45
0 0 Atbildēt

Nu rakstā nekas tāds pārāk traks nav pateikts. Ja mēs to biodīzeli tiešām ražojam uz vietas Latvija, tad mēs jau tikai sev sitam ar to, ka iznīcinam savu ražošanu. Nākamgad biodīzelis visticamāk būs atpakaļ, bet ja vietējā ražotne būs ciet, tad piemetīsim vēl pāris centus pie degvielas cenas lai to piejaukumu vestu no citurienes. Rapsis jau no laukiem nepazudīs, mēs vienkārši pa lēto pārdosiem neapstrādātu resursu, lai pa dārgo pirktu jau pārstrādātu gala produktu. Nu tieši tāpat kā ar kokmateriāliem, kad pa lēto tirgojam skandināviem apaļkoku, lai pēc tam vestu iekšā pārstrādātus izstrādājumus pa lielām naudām. Latvian Business tā teikt.

Tas ka degvielas cenu jautājums ir jārisina ir skaidrs, bet vai tas jādara uz pašu ražošanas rēķina jau ir cits jautājums. Tepat bija raksts, ka vācieši samazina akcīzi degvielai, bet mēs tad sanāk samazinam paši savu ražošanu? Tipa valsts atbalsts?

Opis 7.jūnijs 2022 10:50
0 0 Atbildēt

Laikā kad saules puķu eļļas cenas ir divkāršojušās, būtu taču prātīgāk tirgot vietējo rapšu eļļu par zemāku cenu mājsaimniecību vajadzībām, nevis liet pārtiku degvielas bākā!?

MMX 7.jūnijs 2022 11:44
0 0 Atbildēt

Ja to tā var noorganizēt, tad protams. Jāsaprot gan kā mums ar tām pārtikas eļļas ražošanas jaudām, jo prasības produktiem tomēr ir atšķirīgas, un mums laikam tikai "Iecavnieks" ražo rapšu eļļu pārtikai. Ja mēs vienkārši izvedam rapsi lai pārdotu to ārzemju rūpnīcām, tad tas noteikti nav labi no valsts viedokļa ilgtermiņā.

Krokodils 7.jūnijs 2022 12:36
3 1 Atbildēt

Vācijā atsakās un pie viena nomet nodokli cik ES atļauj, samazinās par 35-40c/ litrā.

Latvijā Reirs un co - '...mēs nedrīkstam un nevaram!'

Reāli vācijā videjā alga ap 4000€/mēn un degviela lētaka ne kā latvijā, kur videjā alga 1300€/men.

Pēc fuello datiem dīzelis šodien vāczemē 2.005€/L, 95E 2.044€/L

Kad tautieši attapsies un reali darīs ko lietas labā?!?? Jo nu tas paliek smieklīgi...

Kāds pāris dienu boikots prasās lai Reirs un co aizrijas..... savādak mūsu zemē būs arī 3€/L, tapēc ka visi papukstēs pie sevis un turpinās liet - dot dus magnātiem šogad ĻOTI TREKNAS prēmijas.

P.S. šodien

LT- dīz. 1.87, 95E - 1.99

EE-dīz. 1.91, 95E 2.08

650 8.jūnijs 2022 0:22
1 1 Atbildēt

Jā.Uhh.Hmm.Nukātad tā.Nukāta šitā var būt.Atveram gugel archīvu.Mar31/2022.Gaisā ožama nelaba smakka.No 1.apr dd cena Būtiski Kāps.Oi.Aš par apaļiem 14/sant/liter būšot.Biozampa jau iepirkta, jau pievienota, jau mucas brauc/uz. BioMagnāti saberzē visas kabatas.Vēl tik drusciņcinciņ.Tūliņ būs.Jā.

Pienāk apr1..April/aprilll.Jā. Bet reku Cena nokrīt pa pāris cent/liter.Apr beigas/maijs- cena nokrīt vēl.Maijs/jūnijs- cena svārstās randomā.Vakar/jun.6 (beidzoot, par 1-2cent/l)) pārsniegts 10tā marta rekords, pro-dieselis iekāpj Diviniekā.Dubultniekā, tāteikt.Jul.1 tuvojass ar Joni.Ui.Jā.

Šodien ziņo- biozampas atteikums (no jul.1) itin neko nesamazinās.Bet no apr.1 šis pats bio taču šo pašu "cenu" Būtiski palielinājajāja.Jā.Hmm.Jopt,e bio ma.., sorrī,e bio diesel...

Neste MYdiesel.Jā.Nesatur ne grama, ne piliena ne naftas ne biomassas.Neko nesatur.Nesmird ne pēc kā,nepakam nee, kaut tu (vid)pirkstu, kaut mēli tajā iemērc.Nee.Aber jau martā tas (nano bio Loģiski/modifificēti) uzaudzis no 1.89 uz 2.80 vaicikturjau.Jā.Oi.Hmm, e bio m....

Jā.

Statistika ziņo: 2022. gada 1. ceturkšņa noslēgumā pa Latvijas ceļiem brauca 496 464 vieglo pasažieru automašīnu ar dīzeļa dzinēju un 220 285 ar benzīna. Tādējādi dīzeļdegvielas mašīnu īpatsvars sasniedzis 65,2% no visiem vieglajiem pasažieru auto, kamēr benzīna nokrities līdz 28,9%...Hmm..Jā. ;P

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sprāgst riepa - kravas auto kļūst nevadāms (+ VIDEO) 4

Vienā mirklī piekrautais kravinieks jau ir pretējā joslā, kur tikai pirms dažām sekundēm atradās divi pretimbraucošie kravas furgoni. Lasīt vairāk

 

MG Motors oficiāli pieteicis sevi Latvijā(+ VIDEO) 3

Augusta viducī Rīgas Motormuzejā norisinājās britu auto zīmola MG oficiālā prezentācija, ko rīkoja tā dīleris Latvijā Autobrava Motors. Par godu svinīgajam notikumam Rīgā bija ieradies MG zīmola vadītājs Mants Trakšelis (Mantas Trakšelis). Lasīt vairāk

 

Dome plāno paaugstināt iebraukšanas maksu Jūrmalā no 3 līdz 5 eiro; ko par to domā iAuto.lv (+ VIDEO) 74

Jūrmalas dome plāno paaugstināt iebraukšanas maksu Jūrmalā līdz 5 eiro, liecina sabiedriskajai apspriešanai nodoto saistošo noteikumu grozījumu projekts. Lasīt vairāk

 

Tagad hibrīds - Jeep Cherokee sasniedz sesto paaudzi (+ FOTO) 4

Jeep iepazīstinājis ar jaunās paaudzes Cherokee, publicējot attēlus un tehnisko informāciju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti