Visi komentāri - Karstais laiks būtiski ietekmē autovadītāju koncentrēšanās spējas un ceļa segumu; padomi autovadītājiem

Karstais laiks būtiski ietekmē autovadītāju koncentrēšanās spējas un ceļa segumu; padomi autovadītājiem 2

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 1.jūlijs 2022 10:41

Latvijas laikapstākļi mēdz būt ļoti mainīgi, reizēm pat teju neparedzami. Vēl nesen baudījām gana vēsu un lietainu vasaras sākumu, savukārt patlaban – ekstremāli stipru karstumu, gaisa temperatūrai vietām paaugstinoties līdz pat +33 grādiem.

AAS BALTA (PZU grupa) atgādina: karstais laiks ietekmē ne vien autovadītāju koncentrēšanās spējas, bet arī ceļa segumu, tādējādi palielinot iespējamo negadījumu risku.

“Statistika liecina, ka mēnešos, kad ir labi laikapstākļi, negadījumi notiek biežāk. Karstumā autovadītāji nereti pie stūres sēžas saules nogurdināti vai kļūst izklaidīgi. Turklāt satiksmes intensitāte mēdz palielināties, cilvēkiem vairāk dodoties ceļā, lai meklētu iespējas atpūsties ārpus pilsētas tveices, savukārt ceļa segums karstumā maina savas īpašības. Lai arī laikapstākļus ietekmēt nevaram, noteikti varam tiem pielāgoties un rīkoties preventīvi, tā izvairoties no bīstamām situācijām un vienlaikus paturot prātā, ka risks ir paaugstināts,” aicina BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Karstumā autovadītāji nogurst ātrāk

Kā norāda eksperts, karstā laikā autovadītāji nogurst ātrāk. Jāņem vērā, ka braukšana nogurumā bīstamības ziņā var būt pielīdzināma auto vadīšanai alkohola reibumā. Abos gadījumos autovadītājiem zūd koncentrēšanās spējas, rodas grūtības objektīvi novērtēt situāciju uz ceļa, kā arī tiek kavēta reakcija. “Nogurumu veicina ne tikai karstums un atrašanās saulē. Autovadītāji mēdza nogurt arī no trokšņa, kas rodas, ilgstoši braucot ar atvērtiem auto logiem. Protams, lielākoties mūsdienu automašīnas ir aprīkotas ar gaisa kondicionēšanas sistēmām, tomēr jāņem vērā, ka ne visi autovadītāji tās izmanto,” norāda Kristaps Liecinieks.

Ceļa segums arī karstā laikā var kļūt bīstams

Asfalts karstumā var kļūt slidens, jo augstā temperatūrā tas paliek mīkstāks un slodzes ietekmē asfalta cietā frakcija jeb šķembas tiek iespiestas dziļāk, virspusē atstājot bitumenu, kas nenodrošina tikpat labu saķeri ar auto riepu, kāda tā ir šķembu maisījumam. Tā rezultātā bremzēšanas ceļš kļūst garāks, un ceļa līkumi jāizbrauc vēl uzmanīgāk. Tas pats attiecināms arī uz grantētajiem ceļiem, kur esošie akmeņi uzkarstot var veicināt ceļa slīdamību, savukārt putekļi – apgrūtināt redzamību. “Mēs esam pieraduši un labi zinām, ka ceļi slideni kļūst ziemā un tāpēc jābrauc prātīgi. Tomēr arī vasarā, jo īpaši karstā laikā, būtiski izvērtēt ceļa stāvokli, jo arī šādos laikapstākļos mainīgais ceļa segums var radīt riskus iespējamām avārijas situācijām. Tāpēc neatkarīgi no gadalaika un laikapstākļiem ieteiktu nekļūt pārgalvīgiem un izvēlēties ceļu satiksmes noteikumiem un ceļa seguma kvalitātei atbilstošu braukšanas ātrumu,” iesaka Kristaps Liecinieks.

Apdrošināšanas sabiedrība BALTA apkopojusi noderīgus ieteikumus autovadītājiem, karstā laikā pārvietojoties ar auto.

·         Ja vien tas ir iespējams, braucienus ar automašīnu plānojiet agri no rīta vai vēlu vakarā, kad gaisa temperatūra var būt nedaudz zemāka.

·         Rūpīgi novērtējiet ceļa stāvokli. Arī vasarā karstuma rezultātā ceļa segums var būt mainīgs, tādējādi ietekmējot transportlīdzekļa saķeri ar ceļu, redzamību un bremzēšanas ilgumu.

·         Karstā laikā auto dzesēšanas sistēma tiek noslogota daudz vairāk, tāpēc pārliecinieties, ka tā ir darba kārtībā un vienmēr uzpildīta.

·         Ja vien iespējams, neatstājiet automašīnu tiešos saules staros, tādējādi mazinot diskomfortu, kas var rasties, atsākot braucienu. Auto vēlams novietot ēnā vai arī vislabāk stāvvietā zem jumta. Ja šādas iespējas nav, tad auto būtu jānovieto ar aizmuguri pret sauli, lai auto priekšējais mērinstrumentu panelis uzkarstu pēc iespējas  mazāk.

·         Lietojot gaisa kondicionēšanas sistēmu, starpībai starp auto salonā esošo temperatūru un āra temperatūru nevajadzētu būt lielākai par 5 Celsija grādiem. Tas pasargās autobraucējus no saaukstēšanās riska. Ja gaisa kondicionēšanas sistēma nav vai tā nedarbojas, ieteicams izvairīties no caurvēja radīšanas salonā.

·         Rūpējieties par savu veselību un labsajūtu, tālākos pārbraucienos ieplānojot arī atpūtas pauzes. Atcerieties, ka apstāšanās tiešos saules staros ceļa malā, kur nav ēnas, var radīt pretēju rezultātu – papildu pārkaršanu.

·         Nekādā gadījumā karstā laikā automašīnā nedrīkst atstāt bērnus un dzīvniekus pat uz neilgu brīdi. Gaisa temperatūra automašīna salonā strauji uzkarst, radot veselībai un dzīvībai bīstamu situāciju.

 
Visi komentāri
 
Jo 2.jūlijs 2022 3:12
0 0 Atbildēt

Tagad, karstajā laikā, tiešām vairums autovadītāju uzvedās tā it kā tie neko nebūtu dzirdējuši par ātruma limitiem un ekonomiskas braukšanas pamatprincipiem.

Sapratu, ka esmu lēnākais uz ceļa, tikai izbrīna, ka arī es nebūt neatpaliku no navigācijas paredzētā piebraukšanas laika galapunktos.

vietējais 2.jūlijs 2022 16:42
0 0 Atbildēt

Patreiz notiek gonkas, kurš pirmais tiks uz bezmaksas stāvvietu jūras krastā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Trīs auto sadursme: uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā (PAPILDINĀTS 15.00) 12

Satiksmes negadījumā uz Ventspils šosejas viens cilvēks gājis bojā, otrs nogādāts slimnīcā, aģentūru LETA informēja Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Šeršņova. Lasīt vairāk

 

Visas NATO dalībvalstis šogad aizsardzībai beidzot atvēlēs 2% no IKP 2

Šogad visas NATO dalībvalstis sasniegs jau sen izvirzīto mērķi aizsardzībai atvēlēt vismaz 2% no iekšzemes kopprodukta (IKP), taču tikai trīs, tajā skaitā Latvija, šobrīd sasniedz jaunizvirzīto mērķi - 3,5% no IKP, teikts kārtējā alianses ziņojumā. Lasīt vairāk

 

Pēdējais “Godzilla” jeb Nissan R35 GT-R nobrauc no konveijera; vai tās ir stāsta beigas? (+ FOTO) 3

Pēc saražotiem 48 000 eksemplāru, šonedēļ no Nissan rūpnīcas konveijera Točigi nobraucis pēdējais R35 GT-R eksemplārs, noslēdzot dzīves cikla posmu 18 gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Man patīk kā tas brauc! Eko rallija dalībnieks Caune vērtē jauno Škoda Enyaq (+ VIDEO)

Jaunais Škoda Enyaq patiesībā ir vērienīgi uzlabots iepriekšējais. Šodien braucam ar Enyaq 85, kam ir 82 kWh (bruto) baterija un 286 ZS elektromotors. Elektromobilis ir ļoti izskatīgs, taču pajautāsim FIA Eco Rally dalībniekam Krišjānim Caunem, kā jābrauc un jāizskatās kārtīgam elektromobilim. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti