Visi komentāri - Kāpēc pirkt elektroauto: ilgtspējīgs, taupīgs un citādi izdevīgs

Kāpēc pirkt elektroauto: ilgtspējīgs, taupīgs un citādi izdevīgs 16

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 10.septembris 2022 15:28

Ja vien tas būtu iespējams, daudzi Latvijas iedzīvotāji labprāt pārsēstos uz elektroauto. Šādai vēlmei ir visnotaļ labvēlīgs fons – degvielas uzpildes staciju tablo rāda skaitļus, kas nepriecē nevienu, uz privātmāju jumtiem arvien biežāk redzam saules paneļus, bet autostāvvietās – elektrības rozetes.

Auto īpašnieki, veicot itin vienkāršus aprēķinus, secinājuši, ka matemātika liecina par labu elektrobiļiem. Turklāt tā ir arī iespēja dot savu ieguldījumu vides aizsardzībā, kas mūsdienās ir ļoti nopietns iemesls, lai mainītu transportlīdzekļu izvēles paradumus.

Lai gan daudzas aptaujas liecina, ka ekonomiskie aspekti ir galvenais iemesls, kāpēc autoindustrijas izstāžu zālēs apmeklētāji ilgāk uzkavējas pie elektriskajiem braucamajiem, sabiedrība joprojām augstu novērtē arī tādu uzņēmumu kā Citroën un Tesla centienus savus transportlīdzekļus padarīt zaļākus un ilgtspējīgākus. Eiropas Investīciju banka secinājusi, ka klimata pārmaiņas maina eiropiešu attieksmi pret transportu. Respektīvi – ideja par ilgtspēju un iespējami mazāku ietekmi uz vidi diezgan dziļi iesakņojusies cilvēku prātos. Tikai 33% eiropiešu pieļauj, ka, pērkot auto, izskatītu transportlīdzekļus ar dīzeļa vai benzīna dzinēju. Savukārt 67% aptaujāto apgalvo, ka izvēlētos elektrisko vai vismaz hibrīdauto.

Primārās ir rūpes par maku

Auto entuziastiem dažādu sociālo tīklu neformālajās grupās pēdējā laikā arvien biežāk nākas atbildēt uz jautājumu, kā ietaupīt naudu, iegādājoties tieši elektroauto, nevis mašīnu ar iekšdedzes dzinēju. Šeit matemātika ir vienkārša.

Lai precīzāk izrēķinātu, ko vajadzētu izvēlēties ekonomiski domājošam cilvēkam, var salīdzināt vidēja izmēra ģimenes modeli, teiksim, benzīna un dīzeļa Citroën C4 (130 ZS versijas) ar elektrisko ë-C4. Saskaņā ar oficiālajiem datiem, braucot dažādos apstākļos, benzīna modelis uz 100 kilometriem patērē 5,5 litrus degvielas, dīzeļauto tādu pašu attālumu veic ar 4,5 litriem, bet elektrobilis – vidēji ar 16,5 kWh. “Taču būsim godīgi: ražotāja uzrādītais skaitlis – 16,5 kWh – ir uz papīra, reāli būs nedaudz vairāk,” saka Kārlis Mendziņš, elektroauto un klimata pārmaiņām veltītā portāla uzladets.lv idejas autors.

“Uzlādējot valsts tīklā mašīnu, kuras enerģijas patēriņš ir 16,7 kWh, tas izmaksās aptuveni 4,5 eiro uz 100 kilometriem nobraukuma. Ja to darīs privātmājā, cipars būs atkarīgs no elektrības pieslēguma. Taču, pieņemot, ka elektrības cena ir 30 centi par kilovatstundu, uz 100 kilometriem sanāk pieci eiro. Katrā ziņā ar šādu skaitli rēķinos es, lai gan manas izmaksas faktiski ir zemākas, jo es izmantoju arī bezmaksas uzlādi. Turklāt jāņem vērā, ka privātmāju īpašniekiem ir pieejams atbalsts saules paneļu uzlikšanai, kas nozīmē, ka daļa patērētās elektrības būs par velti,” uzsver Kārlis.

Tātad elektroauto 100 kilometrus nobrauks par 5 eiro. Ar dīzeli darbināmais Citroën tādu pašu distanci veiks par nedaudz lielāku summu – 8,49 eiro (dīzeļa cena – 1,88 eiro litrā), savukārt benzīna versijai vajadzēs 10,32 eiro (1,87 eiro litrā).

“Taču elektroauto piemīt vēl viena īpašība, kādas nav analogiem ar iekšdedzes dzinēju, – iespēja izvēlēties, kā to uzlādēt: vai nu ātrāk, bet dārgāk, vai arī lēnāk, bet lētāk. Turklāt pēdējā laikā par labu elektroauto ir nospēlējuši vienlaicīgi vairāki faktori. Pirmkārt – ir pieejams valsts atbalsts šādu mašīnu iegādei. Otrkārt – karš Ukrainā ir licis cilvēkiem domāt, kā atteikties no Krievijas naftas. Treškārt – degvielas cena vienu brīdi jau sasniedza psiholoģiski maģisko ciparu – 2 eiro par litru. Tiesa, šobrīd ir arī kāds elektroauto izvēli bremzējošs faktors, un tas ir gaidīšanas laiks – atkarībā no modeļa reizēm rinda ir pat gada garumā,” saka Kārlis Mendziņš.

Cilvēki grib nedārgu, bet modernu auto

Apkopojot potenciālo elektroauto īpašnieku vēlmes, tajās manāmas būtiskas pretrunas: mašīna nedrīkst būt pārāk maza, ar vienu uzlādi tai jāspēj nobraukt gana liels attālums, un tai jābūt arī nedārgai.

Nereti piemērotu modeli cilvēki vispirms meklē lietotu, vecāku auto vidū. Bet te ir citas problēmas: šādu transportlīdzekļu nav īpaši daudz, plus tie ir novecojuši arī tehnoloģiski. Tāpat šajā gadījumā akumulatora nolietojuma dēļ par ātru uzlādēšanu, teiksim, pusstundā līdz 80 procentiem kā ë-C4, Opel Mokka-e un Peugeot e-2008 gadījumā, var tikai sapņot.

Tagad, kad būtībā visi ražotāji savu klāstu spiesti papildināt ar elektroauto, bet iekšdedzes dzinējiem netiek pievērsta gandrīz nekāda uzmanība, elektroauto par pieņemamu cenu var atrast ne tikai sludinājumu portālos, bet arī autorizētajos salonos. Piemēram, ë-C4 salonā maksā no 37 tūkstošiem eiro.

Svarīgs faktors ir arī tas, ka Latvijā jauniem elektrobiļiem ir noteikts valsts atbalsts 4500 eiro apmērā, lietotiem elektroauto un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdiem – 2250 eiro. Tiesa, normatīvos ir noteikts mazemisijas un bezemisijas auto iegādes cenas ierobežojums 60 000 eiro bāzes komplektācijā.

Tāpat jāņem vērā, ka dotācija, lētāka uzturēšana un mazāki ceļa tēriņi ātri izlīdzinās starpību starp iekšdedzes dzinēja modeļa cenu, kurš maksā gandrīz 30 000 eiro. Ja brauc ar pilnībā elektrisku mašīnu un uzlādē to mājās, tad, pievienojot lētu uzturēšanu un iespēju auto pilsētā Rīgas Satiksmes autostāvvietās novietot gandrīz par velti, izmaksas par kilometru būs vismaz divas reizes zemākas.

Ja elektroauto īpašnieks strādā, piemēram, Rīgas centrā un katru dienu uz darbu brauc pīķa stundās, viņš iegūst vēl ko – iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām. Bet tas ļauj ietaupīt laiku, kas galu galā ir ierobežots resurss.

Savukārt, ja darbadienās auto nākas novietot galvaspilsētas A zonā, kur pirmā stunda maksā 2,5 eiro, bet katra nākamā – 3 eiro, vai B zonā, kur pirmā stunda maksā 2 eiro, bet katra nākamā 2,5 eiro, tad ar elektrobili katru dienu var ietaupīt līdz 24 eiro jeb līdz pat 550 eiro mēnesī.

Patīkama cena otrreizējā tirgū

Jau daudzi ir pārliecinājušies, ka elektrobiļu atlikusī vērtība ir krietni lielāka nekā mašīnām ar iekšdedzes dzinēju. Domājams, tas nemainīsies arī turpmāk, jo Eiropas Savienības prasības transporta nozarei kļūst arvien stingrākas. Dažādu ierobežojumu un papildu nodevu dēļ cilvēki aizvien vairāk vēlas atbrīvoties no vecām, ar degvielu darbināmām automašīnām un pāriet uz elektrobiļiem, un ar laiku šī tendence radīs vēl lielāku atšķirību starp elektroauto un parastā auto atlikušo vērtību.

Pagaidām Latvijā stimuli izvēlēties ilgtspējīgu transportu ir salīdzinoši nelieli. Taču nav šaubu – ne tik tālā nākotnē tiks izveidotas zonas, kurās būs aizliegts iebraukt ar iekšdedzes dzinēju, kā arī palielināsies piesārņojuma nodokļi. Un tāpēc būs arvien izdevīgāk braukt ar mašīnām, kas nerada izplūdes gāzes.

 

 

 
Visi komentāri
 
Jumu 10.septembris 2022 17:48
4 0 Atbildēt

Brehņa!

rt 10.septembris 2022 19:26
6 1 Atbildēt

Pilnīga tufta!

Parādiet man lielās klases elektro-universāli, kurā var iekrāmēt pustonnu un kurš ar vienu uzlādi spēj nobraukt 1400 km! Tāda ir pirmajā teikumā minēto "daudzi Latvijas iedzīvotāji" vēlme.

juriz 12.septembris 2022 7:51
1 0 Atbildēt

Daudziem pietiek ar tiem dažiem simtiem km, ko elektroauto spēj nobraukt, bet galvenais, kas pievelk - ir tā elektroauto dinamika, un ne jau izmaksas uz km.

Un kāda tur ilgtspējība. Pēc 5 gadi aķis praktiski beigts (ja tiešām brauc). Pēc tam jāmaina viss auto, jo jauns akumulators maksā praktiski tik pat.

msh 12.septembris 2022 11:11
0 0 Atbildēt

Kāda vēl nah dinamika? Elektrokastēm ir kaut kāda dinamika tad ja salīdzina pirkstu ar krānu. Protams, elektrokastēm ir tāda īpatnība [bet tā ir slikta lieta nevis laba] ka mašīna kam garā gabalā veiktspēja ir kā divlitrīgam dīzelim uz vienu brīdi var būt cēliens kā kārtīgam V8 motoram.

650 10.septembris 2022 20:05
3 0 Atbildēt

Jāņem mut.. soriī, Vērā, ka LV aptuveni 3/4 pilslsoņu dzīvo privātmājājās.Jā.Turklāt (tur/klāt) aptuveni 4/5 no tiem barojas ar (caur) saules (un/via aizsaules) barotavām.

Piem, kā tie tur Burnavas pagasta Zemnieki (Z), kuri pirms 5g te dauzīja ārā zobus, lai pa qualittitatīvo lielceļu (Liel/Ceļu) aizvestu savu produktīvo produkciju rīgas lohiem (RL).Tagad gan viņi mainīs/paradumus (P).

felix65 11.septembris 2022 7:48
6 1 Atbildēt

Kārtējais fufelis lohiem. Benzīntankā dārgi? Varētu padomāt ka elektrība būtu kļuvusi lētāka! Jāatzīst- gan jau šī smadzeņu skalošana kūtrajos prātos iegulsies un atstās paliekošu ietekmi, jo pašam domāt- tas taču ir tik grūti! Labi ka cits ir padomājis tavā vietā.

Pļurkt 11.septembris 2022 10:43
2 1 Atbildēt

Labi ir mācījušies pie krievlandes propagondoniem!

Damn 11.septembris 2022 16:20
3 0 Atbildēt

Kas ir tie daudzie, kas ir pārliecinājušies par otreizējā tirgus augsto cenu? Normāli elektro auto tikai nesen parādījušies. Tirgojas miskastes ar maziem aķiem vai tādi mazlietotie, kur īpašnieki vīlušies vai saskārušies ar gļuku gļukiem.

Īstais 11.septembris 2022 17:25
1 0 Atbildēt

raksts šajā portālā...laikam speciāli, lai tracinātu vietējo benzīngalvu publiku

Audi RS 11.septembris 2022 23:26
1 0 Atbildēt

Katrai aitai - savs elektriskais cirpējs. Nekā personiga tikai bizness

Motorolers 12.septembris 2022 7:43
0 0 Atbildēt

Var jau biš piepušķot, bet nu šeit ir pilnīgi mesli sarakstīti!

Opis 12.septembris 2022 8:46
1 0 Atbildēt

Sāksim jau ar to, ka puslīdz normāla paskata EV sākas vismaz no 50k euro un es nezinu cik un kā ir jābrauc, lai tas atmaksātos degvielā. Par lietotajiem auto noteikti ka pieprasījums ir tad, ja auto nobraukums ir līdz 50k, kas atbilst 5gadu līzinga perioda beigām ar auto, kurš gadā nobrauc mazāk par 10k. Latvijā kāreiz ejošākās ir mašīnas ar vismaz 200k, jo tad sākas letiņam paceļama cena un lai man piedod vis EV slaviunātāji, bet no EV ar 200k ir jāturas pa gabalu. Ja vēl tie 200k ir tas kas palicis notinot odometru, nu lai diez nogrābstās, tas būs totāls ieberziens, jo nav jav nekāds dīzelis, kas iet pus miljonu bez bēdas.

Zemesgramata 12.septembris 2022 10:00
1 0 Atbildēt

Vēl sudīgāku reklāmrakstu te vēl jāpameklē.

haha 13.septembris 2022 15:12
0 0 Atbildēt

Reklāma vai Analīze, kas īsti tas ir? Reāli ir kāds cilvēks, kurš gadiem katru mēnesi Rīgas centrā par stāvvietu maksā 550EUR/mēnesī? un elektrības cena sasniedza maģiskos 4.00 EUR/kWh...

Anna Līze 14.septembris 2022 7:13
0 0 Atbildēt

Lohiem lohu problēmas un lohu metodes. Lohs loham lohs. Jā.

Ingus laimīgais lādējamā hibrīda īpašnieks 🤣 15.septembris 2022 22:59
0 0 Atbildēt

Paldies mūsu dalba.... Izvēlējās iet zaļo kursu ! Iesaka mums dzīvot ekonomējot ! Bļ* nopirku nah** lādējamo hibrīdu ! Un pēkšņi izmaina cenu uz uzlādes stacijām ! 🤣 Bija 0.15 kwh palika 0.53 🤣🤣🤣 pid*** labi ka nepaņēmu pilnībā elektrisku ! Dotajā brīdī mans auto ir ozdevīgāks braucot uz benzīna ! Man žēl tos cilvēkus kas cerēdami ieekonomēt uz ceļa izdevumiem ir paņēmuši tīrus elektro auto ! Dievs stāv jums klāt !

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 35 000 eiro: Kompaktais MG HS tagad arī Hybrid+ versijā (+ FOTO)

MG papildinājis kompaktā SUV saimi ar Hybrid+ versiju, piedāvājot šo modeli par nepilniem 35 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Stellantis atsauc gandrīz 142 000 ar dīzeļdzinēju aprīkotu transportlīdzekļu 10

Stellantis Vācijā atsauc 141 700 Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles un Fiat transportlīdzekļu, kuriem būs jānovērš problēmas ar 1,5 litru Blue HDi dīzeļdzinēju. Lasīt vairāk

 

Vai izdosies? – elektriskais ID.Buzz dosies braucienā apkārt pasaulei 3

Volkswagen iecerējis braucienu ar elektrisko ID.Buzz apkārt pasaulei, plānojot tā laikā apmeklēt 75 pasaules valstis. Ja brauciens izdosies, tas būs jauns Ginesa rekords. Lasīt vairāk

 

Citāds Renault - Mitsubishi piesaka krosoveru Grandis (+ FOTO) 1

Japānas autoražotājs ir nolēmis atdzīvināt modeli Grandis, taču šoreiz tas nav trīs rindu minivens, kāds tika ražots no 2003. līdz 2011. gadam, bet gan krosovers uz partnera Renault Symbioz bāzes. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti