Visi komentāri - Avārijas bremzēšanu jāveic līdz galam

Avārijas bremzēšanu jāveic līdz galam 8

 

Foto: Publicitātes attēls

Renault | 7.oktobris 2022 11:34

Automobiļos uzstādītās ABS, ESC un ASR sistēmas paaugstina braukšanas drošību, bet tikai ar nosacījumu, ka vadītājs zina, kā tās darbojas un kā tās izmantot. Tas īpaši attiecas uz bremžu pretbloķēšanas sistēmu (ABS).

Veicot avārijas bremzēšanu ar ABS sistēmu, bremžu pedālis ir jāspiež un jāatlaiž, vai tomēr tas ir jānospiež līdz galam un jātur? Ja automobilim ir manuālā pārnesumkārba, vai vienlaicīgi ar bremžu pedāli ir jānospiež sajūgs? Atbildes uz šiem jautājumiem skaidro Renault Drošas braukšanas skolas eksperts.

Braukšanas tehnikas pilnveidošanas kursos nereti atklājas, ka autovadītāji nemāk pareizi bremzēt avārijas brīdī. Iespējams, tas ir tādēļ, ka šis elements netiek pienācīgi apgūts autovadītāju kursos vai daudzi ir kārtojuši braukšanas eksāmenu laikā, kad automašīnu standarta aprīkojumā vēl nebija ieviesta ABS sistēma. “Gadās arī tā, ka vadītājs instinktīvi noņem kāju no bremzes pedāļa vai samazina spiedienu uz pedāli, kad viņš jūt tā pulsēšanu vai dzird netipiskas skaņas no automobiļa,” stāsta Renault Drošas braukšanas skolas direktors Ādams Bernards, “dažreiz autovadītāji izvēlas bremzēt saudzīgāk, jo baidās, ka no spēcīgas, straujas bremzēšanas pārmērīgi nolietosies bremžu kluči vai automašīnai radīsies bojājumi.

“Lai avārijas situācijā pareizi un efektīvi nobremzētu transportlīdzekli, kas aprīkots ar ABS, manuālās pārnesumkārbas gadījumā bremžu un sajūga pedāļi ir jānospiež vienlaicīgi ar maksimālu spēku, to nesamazinot līdz brīdim, kad automobilis samazina ātrumu līdz konkrētajā situācijā vajadzīgajam vai pilnībā apstājas. Nebremzējiet, visu laiku piespiežot un atlaižot bremžu pedāli,” skaidro Ādams Bernards.

ABS sistēma, ja nepieciešams, palielina vai samazina spiedienu bremžu sistēmā, un jaunākajos modeļos tā pati izlemj, ar kādu spēku bremzēt katru riteni atkarībā no tā saķeres. Piemēram, ja viens ritenis uzbrauc uz aizsalušas peļķes, bet otrs brauc pa sniegu, spiediens uz riteni, kas bremzēšanas laikā atrodas uz ledus, būs mazāks nekā uz riteni, kas atrodas uz sniega. Un kāpēc vienlaikus ir jānospiež sajūga pedālis? “Ja sajūga pedālis nav nospiests, bremzēšanas ceļš pagarinās un pasliktinās automobiļa vadāmība. Šajā situācijā pastāv arī risks, ka automašīna “noslāps”,” skaidro Renault Drošas braukšanas skolas eksperts.

Vai ABS pagarina bremzēšanas ceļu? Sistēmas mērķis nav saīsināt vai pagarināt bremzēšanas ceļu, bet gan dot iespēju saglabāt kontroli pār transportlīdzekli avārijas bremzēšanas situācijā, kas nav iespējams, ja riteņi ir bloķēti. Līdz ar to var teikt, ka šī ceļa garums ir optimāls no vadāmības saglabāšanas viedokļa. “Praksē ABS mēdz saīsināt bremzēšanas ceļu, taču var būt apstākļi, kad bremzēšanas ceļš var kļūt garāks ceļa seguma dēļ, piemēram, uz ļoti nelīdzena ceļa,” stāsta Ādams Bernards.

Kā ASR sistēma atbalsta vadītāju? ASR vilces kontroles jeb pretslīdes kontroles sistēma neļauj riteņiem slīdēt uzsākot braukšanu un paātrinājuma laikā, jo tā samazina jaudu, kas tiek padota uz piedziņas riteņiem. Reizēm ASR iedarbina arī bremzes, lai piebremzētu slīdošu riteni. “Daudzās automašīnās ir iespējams izslēgt ASR sistēmu, jo tas, kas mums parasti palīdz, var arī neļaut izbraukt no sniega kupenas vai smiltīm,” piebilst eksperts.

Savukārt ESC ir elektroniskās stabilitātes sistēma, kas palīdz saglabāt izvēlēto trajektoriju un braukšanas virzienu. Sistēma nepārtraukti uzrauga dažādus sensorus un, ja nepieciešams, bremzē attiecīgo riteni vai riteņus, samazina griezes momentu, tādējādi stabilizējot automašīnu un novēršot sānslīdi. Elektronika, kas uzrauga transportlīdzekļa stabilitāti, izmanto un vienlaikus analizē daudzu sensoru darbību, tostarp, ABS sensorus, ātrumu, stūres leņķi, griezes momentu, izvēlēto pārnesumu un daudzus citus elementus atkarībā no transportlīdzekļa. “Vienkārši sakot, ESC sistēma rūpējas par to, lai automašīna brauktu tur, kur ir vērsta stūre,” rezumē Ādams Bernards.

 
Visi komentāri
 
Oskars 7.oktobris 2022 11:59
0 1 Atbildēt

Drošas braukšanas raksti ir jauki un savā ziņā uzjautrina. Turpinot.

Burvīgi un tai pašā laikā ABS sistēmas ir dažādas, tā pat, kā to paaudzes un ražotāji. Jāpiezīmē bremzēšana, it īpaši sliktos laika apstākļos vai uz slidena, dubļaina, lapām klāta seguma būs krietni atkarīga no riepām, bremžu sistēmasstāvokļa un protams mašīnas tehniskā stāvokļa.

ESC pilnpiedziņai var izspēlēt ļaunu joku, tā patās, kā ABS. Abi šie komponenti var novest pie diezgan nopietnām avārijām, ja ir jaudīgāka mašīna un nav izmēģināts, kā šī sistēma uzvedas slēgtajās trasēs.

asd 7.oktobris 2022 14:30
1 2 Atbildēt

Kādēļ avārijas bremzēšanā ir jāspiež sajūgs? Bremzējot ātrumā, ar motoru var palīdzēt nobremzēt.

cits asd 7.oktobris 2022 19:51
0 3 Atbildēt

Jo tā kā būtu labi atvienot dzinēju no riteņiem. Pamēģini, braucot, pilnībā nospiest darba bremzes, bez sajūga izspiešanas (trasē gan, jo uz ceļa var gadīties, ka ierakstīsies ne pārāk labā statistikā). Neesmu mēģinājis, bet bremzes vienkārši apstādinās dzinēja darbību, ar visām no tā izrietošajām sekām.

asd 7.oktobris 2022 20:23
1 3 Atbildēt

Manā uztverē, avārijas bremzēšana ir tad, kad ir jāapstājas maksimāli īsā gabalā. Un bremzēšana ātrumā tam labi palīdz, tāpat kā rocenes noraušana. Reizēm pat ir labi sanest vai vispār apmest otrādi, lai izvairītos no frontālas sadursmes.

Kanibaals 10.oktobris 2022 15:11
0 0 Atbildēt

Ziemā šāds gājiens uz slidena seguma beidzas ar noslāpušu motoru un bremzēšanu ar slīdošiem riteņiem pat pēc bremžu atlaišanas.

Janka 14.oktobris 2022 10:40
2 0 Atbildēt

Varbūt uz sausa asfalta vasarā, tādejadi nobloķējot visus riteņus palielini berzes spēku, bet ja asfaltu klāj ūdens, sniegs... ledus, šajā gadījumā berzes spēka miedarbība krasi pasliktinās, tādejādi vispār uz ledus 'noraujot roceni' un nobloķejot visus riteņus, jo līdz galam spied arī bremzi, tu tikai pasliktini situāciju, gadījumos pa ledu, riepai fiziski ripojot pa ledu būs lielāka saķere ar 'x' lielāku iespējamību kaut kur minimāli aizstūrēt prom no bīstamības, ne kā ja tu nobloķēsi visus savus četrus riteņus un tupa taisni slīdēsi fizikas vadīts.... pilnībā nekontrolējot mašīnu. Tapēc vienmēr ir tik smieklīgi skatīties viģikus kur bezsmadzeņu radījumi ziemā lejā no kalna pilnībā sabloķējas un vienkarsi slīd.

Ir arī redzētas 'mājsaimnieces' ziemā ar savu kruto pseido džipu, kas slīd atpakaļ lejā no slīpuma, visi riteņi sabloķeti un bļauj pilnā plaušā tā ka es, garāmgājējs dzirdu(it kā tas palīdzetu)

raimondsm 7.oktobris 2022 19:29
0 1 Atbildēt

Būtu vēlams atcerēties, ka bremzējot ar motoru, bremzējas tikai velkošie riteņi.

Priekšpiedziņai bremzējot ar motoru, bremzējas priekšējie riteņi un var sanest. Tad ir jāpārtrauc bremzēt ar motoru.

Tas viss jāsaprot teorijā un jājūt arī praksē.

Braucu, bremzēju ar motoru, sanesa, izspiedu sajūgu, bremzēju ar bremzēm un tas viss pussekundes laikā.

Janka 14.oktobris 2022 10:56
2 0 Atbildēt

Tiesi tāpēc es uzskatu, ka mūsu platuma grādos, kur sniegs un slideni laika apstākļi, autoskolā būtu ar steigu būtu nepieciešama 'ekstrēmās braukšanas' komponente!

Piemēram dabū akceptu no skolas teorijas un prakses, tad tev ir jaapmeklē, kā minimums 4 ak. stundas kādā 333 trasē, kamēr sekmīgi nenokārto ekstrēmās braukšanas komponenti, tikmēr vari neradīties csdd!

Ja piemēram arī pēc 14 ak. stundām esi dunduks un nespēj nokontrolēt autiņu tā lai eksaminatora acīs varētu tevi palaist talāk, tad nosūta atpakaļ uz autoskolu!

Tagad visi šīs ''prasmes'' veido uz koplietošanas ceļiem, apdraudot citus dalībniekus.

Nemaz nerunajot, ja pienāk tas retais moments kur burtiski sekundē autovadītajam japieņem svarīgi lēmumi, kuri pat var glābt dzīvību, 80% vienkārsi nezin ko darīt un šajā 'praktiskajā testā' izgāžas.

Protams, vari pats iet uz dbs, bet KURŠ ikdienā ir gatavs noskaldīt 165€ par vienu nodarbību?!?? Ja arī vari, tad vēl jāpārkapj, tas savs 'ego' un jāpiesakās...(jo piesakoties uz ko tadu, sev iestāsti, ka esi nezinīgs autovadītajs)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 35 000 eiro: Kompaktais MG HS tagad arī Hybrid+ versijā (+ FOTO)

MG papildinājis kompaktā SUV saimi ar Hybrid+ versiju, piedāvājot šo modeli par nepilniem 35 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Stellantis atsauc gandrīz 142 000 ar dīzeļdzinēju aprīkotu transportlīdzekļu 10

Stellantis Vācijā atsauc 141 700 Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles un Fiat transportlīdzekļu, kuriem būs jānovērš problēmas ar 1,5 litru Blue HDi dīzeļdzinēju. Lasīt vairāk

 

Vai izdosies? – elektriskais ID.Buzz dosies braucienā apkārt pasaulei 3

Volkswagen iecerējis braucienu ar elektrisko ID.Buzz apkārt pasaulei, plānojot tā laikā apmeklēt 75 pasaules valstis. Ja brauciens izdosies, tas būs jauns Ginesa rekords. Lasīt vairāk

 

Citāds Renault - Mitsubishi piesaka krosoveru Grandis (+ FOTO) 1

Japānas autoražotājs ir nolēmis atdzīvināt modeli Grandis, taču šoreiz tas nav trīs rindu minivens, kāds tika ražots no 2003. līdz 2011. gadam, bet gan krosovers uz partnera Renault Symbioz bāzes. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti