Visi komentāri - Kā ar esošo infrastruktūru nodrošināt elektroauto uzlādes pieprasījumu?

Kā ar esošo infrastruktūru nodrošināt elektroauto uzlādes pieprasījumu? 6

 
Milton Latvia | 5.aprīlis 2023 12:31

Eiropā no 2035. gada oficiāli būs aizliegta jaunu, ar iekšdedzes dzinēju aprīkotu automašīnu tirdzniecība, taču jau šobrīd tendences atspoguļo pieaugošu interesi par elektroauto.

Pēdējo četru gadu laikā Latvijā elektroauto apjoms ir desmitkāršojies, taču vienlaikus nepieciešamā uzlādes infrastruktūra palielinājusies tikai divas ar pusi reizes. Pašlaik akūti trūkst vietas, kur uzlādēt auto, lai gan elektrotīklā ir jauda, kas netiek izmantota. Šo jaudu var racionāli izmantot, uzstādot nelielas, viedās uzlādes ierīces – lādējot auto pašam un daloties ar elektroenerģiju ar citiem.

Problēma ar elektroauto uzlādes infrastruktūras nepietiekamību ir plaši zināma, par to tiek aktīvi diskutēts, taču mazāka uzmanība tiek pievērsta iespējamam risinājumam – pārdomātai elektrotīkla jaudas izmantošanai un veidiem, kā elektromobiļa uzlādes ierīci var padarīt pieejamu, vienlaikus ar to nopelnot. Ar neliela izmēra, viedajām uzlādes ierīcēm, ko iespējams uzstādīt mājā vai darba vietā, padarīt tās publiski pieejamas un pārdodot elektroenerģiju arī citiem, infrastruktūra salīdzinoši īsā laikā kļūtu plašāka un elastīgāka. Šādas iekārtas tiek izmantotas daudzviet pasaulē.

Uzlāde no standarta kontaktligzdas – risks sistēmas pārslodzei

Kāpēc jau šobrīd nav iespējams pilnībā izmantot elektrotīklā esošo jaudu, patiesībā – pat pusi no tās? Eiropā tiek izmantots trīsfāžu elektrotīkls – elektrība mājās un citās vietās nonāk pa trim kabeļiem. Pirmais kabelis dažādu iemeslu dēļ ir noslogotāks nekā pārējie. Ja mājai ir vecāks elektrotīkls, pie pārāk lielas slodzes nostrādā automātiskie drošinātāji. Kaut gan sistēma ir izveidota tā, lai būtu līdzsvarota, pārāk daudz elektroierīces mājās vai darbavietā to var izsist no līdzsvara. Elektroauto uzlāde no standarta kontaktligzdas var ne tikai aizņemt ļoti daudz laika, bet arī būtiski pārslogot sistēmu. Turklāt, elektroauto no standarta kontaktligzdas spēj paņemt ap 2 kWh.

Viedās uzlādes stacijas nodrošina visu trīs fāžu vienmērīgu noslodzi un ļauj racionāli izmantot jau esošos elektrotīklus, to neizmantoto daļu. Tas ļauj izmantot esošos elektrotīklus trīs reizes efektīvāk, neradot pārslodzi un neprasot ievērojamas papildu izmaksas. Ar viedo slodzes sadali starp fāzēm, atsevišķos gadījumos nav nepieciešams pat papildus pieslēgums elektrotīklam. Protams, pienāks brīdis, kad elektroauto daudzums sasniegs tādus apjomus, ka ar esošo elektrotīklu nepietiks, taču tā nav tik tuva nākotne. Turklāt, tirgū aizvien vairāk ienākot saules paneļiem, akumulatoru risinājumiem un gudrākiem tīkla izmantošanas veidiem, būs iespējams nodrošināt patēriņam nepieciešamos enerģijas apjomus.

80% vēlas uzlādēt auto mājās vai darbā

Elektroauto tirgus attīstību un cilvēku vēlmi iegādāties šādus spēkratus kavē publiskās infrastruktūras problēmas. Turklāt saskaņā ar pētījumiem 80% cilvēku vēlētos uzlādēt automašīnas mājās vai birojā, nevis ceļa malā. Tas nozīmē, ka uzlādes ierīču ražotājiem ir jāpielāgojas - VOOL piedāvātās uzlādes ierīces, ko iespējams uzstādīt mājās vai darba vietā, var padarīt arī publiski pieejamas, vienlaikus uzlādējot savu auto un pārdodot elektroenerģiju. Ierīce atpelnīs savu cenu un uzstādīšanas izmaksas divu gadu laikā, turklāt, tiks sniegts ieguldījums kopējā infrastruktūras attīstībā.

Uzkrāt elektroenerģiju un samazināt izmaksas

Nevar noliegt, ka, pieaugot elektroauto skaitam, pieaug arī elektrības patēriņš. Tomēr šim jautājumam ir arī otra puse – elektroauto vienlaikus spēj arī uzkrāt lielus elektroenerģijas apjomus un vajadzības gadījumā var palīdzēt samazināt elektrības patēriņu. Ja nepieciešams, akumulatorā esošo elektroenerģiju iespējams ievadīt atpakaļ tīklā. Izmantojot viedās ierīces, auto uzlādi iespējams ieplānot un veikt tad, kad elektrības cenas ir viszemākās. Savukārt brīdī, kad biržas cenas ir augstas, iespējams izmantot automašīnas akumulatorā uzkrāto elektroenerģiju.

Lai arī daudziem šķiet, ka pāreja uz elektromobiļiem ir tāla nākotnes apņemšanās, tā sniedz jaunas iespējas, par kurām vēl pat nenojaušam. Mēs nevaram uzbūvēt degvielas uzpildes staciju pie savas mājas vārtiem, taču varam padarīt publiski pieejamu savu elektroauto uzlādes ierīci, atgūstot lādētāja iegādes izmaksas. Turklāt automašīnas akumulators ir arī vērtīgs lētākas enerģijas nodrošinātājs. Kamēr gaidām tīkla modernizāciju, varam efektīvāk izmantot jau esošo jaudu.

 

 
Visi komentāri
 
GTD2 5.aprīlis 2023 13:15
5 0 Atbildēt

raksta hits ''elektrība mājās un citās vietās nonāk pa trim kabeļiem. Pirmais kabelis dažādu iemeslu dēļ ir noslogotāks nekā pārējie''.

Krotow 6.aprīlis 2023 17:42
0 0 Atbildēt

Autors ir čukča rakstītājs, kurš nesaprot ar ko vads atšķiras no kabeļa. Un acīmredzot par elektrotīklu arī ne bū ne bē. 3-fāžu elektropieslēgumam ir 4 vadi (3 fāzes un nulle). Kas redzami arī CCS2 mazajā spraudnī.

Cirvim autoram: Vads ir garš lokans vadītājs (vara vai alumīnija dzīsla vai arī vairākas tievākas dzīslas satītas vienā), kas parklāts ar izolāciju. Kabelis - 2 un vairāk vadi kas salikti kopā un ievietoti kopīgā lokanā izolācijas pārklājumā. Turpmāk pirms rakstīšanas pārliecinieties par aprakstāmo subjektu atbilstību realitātei, lai neiznāk dumji.

ZZZZ 5.aprīlis 2023 14:17
2 0 Atbildēt

Jā 3 kabeļi...Gaidam kādu sakarīgāku sižetu no elektriķa. Var jau Eleport kāds zinošs pastāstīt. 2Kw 😅 riktīgi sasmējos. Kā sacīt jāsaka laba biznesa ideja 👌Kādam, ražot taisngriezi no 3f maiņstrāvas uz līdzstrāvas lādētāju. Lai mājās/darbā  nečakarētu fāzes 👍

GTD2 5.aprīlis 2023 15:01
3 0 Atbildēt

Saucās, mākslīgais intelekts pārņem Latviju

Bils 5.aprīlis 2023 15:34
2 1 Atbildēt

"Eiropā no 2035. gada oficiāli būs aizliegta jaunu, ar iekšdedzes dzinēju aprīkotu automašīnu tirdzniecība.."

Neaizliegs! 😜

priekshrociibas 5.aprīlis 2023 17:21
1 1 Atbildēt

Ja apniik dziivot, var nokremeeties ar visu auto! Ja maaksliigais intelekts sakalkulees, ka esi sabiedriibas liekeedis, var tikt pienjemts elektroniski leemums, ka Tevi bez briidinaajuma nokremee ar visu auto.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BMW M2 CS uzstāda jaunu Nirburgringas rekordu (+ VIDEO) 3

Jaunais BMW M2 CS uzstādījis ātruma rekordu kompakto sērijveida automašīnu klasē, pārspējot iepriekšējo sasniegumu, kas piederēja Audi RS 3. Lasīt vairāk

 

Gāja līdz galam (+ VIDEO) 25

Aprakstā teikts, ka Hyundai vadītājs veicis apdzīšanu, neaprēķinot manevru. Rezultātā tas izdevās tikai aizķerot filmētāja Scania un gandrīz ielidojot grāvī, kā arī vēlreiz iebraucot pretējā joslā. Lasīt vairāk

 

Pirmais testa brauciens ar jaunākajiem "Latvijas Gada auto 2026" pretendentiem t/c Mols - Kungu rija (+ VIDEO) 7

Sākušies konkursa "Latvijas Gada auto 2026" testi - iAuto.lv piesaka pirmā testa dalībniekus, bet eksperti dalās ar pirmajiem iespaidiem. Lasīt vairāk

 

Nevietā apdzinējs liek kūpēt bremzēm pretējā joslā (+ VIDEO) 19

Apdzenot līkumā, furgoniņa vadītājs liek nobremzēt vieglajam auto pretējā joslā, bet aiz tā braucošajam vadītājam situācija veidojas vēl bīstamāka. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti