Visi komentāri - Negadījumi stāvvietās visbiežāk notiek, braucot atpakaļgaitā

Negadījumi stāvvietās visbiežāk notiek, braucot atpakaļgaitā 21

 

Foto: Publicitātes attēls

Ergo | 11.decembris 2024 14:02

Apdrošināšanas sabiedrība ERGO ik gadu saņem vairāk nekā 1500 pieteikumu par automašīnu bojājumiem autostāvvietās, un arī šis gads nav bijis izņēmums – līdz novembra beigām apdrošināšanas atlīdzībām pieteikts ap 1500 negadījumu.

Galvenais sadursmju iemesls stāvvietās ir neprasmīga vai neuzmanīga braukšana atpakaļgaitā, visbiežāk, automašīnai izbraucot no stāvvietas un neievērojot apkārtējo kustību.

Vairums jeb 62% no šogad stāvvietās notikušajiem, ERGO reģistrētajiem auto bojājumiem ir OCTA gadījumi, 31% – KASKO, kā arī saņemti vairāki Zaļās kartes pieteikumi par transportlīdzekļu sadursmēm stāvlaukumos ārzemēs.

Kā liecina apdrošinātāja apkopotie dati, autovadītāji, pārvietojoties stāvvietu un stāvlaukumu teritorijā, bieži nepamana citus transportlīdzekļus vai dažādus šķēršļus. Tas galvenokārt notiek, braucot atpakaļgaitā. Tāpat nepatīkamas situācijas tiek piedzīvotas, ignorējot labās rokas principu un nedodot ceļu citiem braucējiem, pārsniedzot ātrumu un neaprēķinot sava transportlīdzekļa gabarītus. Rezultātā notiek sadursmes ne vien ar citiem auto, bet arī ar betona stabiem, sienām, vārtrūmēm, apmalēm u.tml. Joprojām ir aktuāli gadījumi, kad, neuzmanīgi atverot automašīnas durvis, tiek iebuktēts blakus stāvošā auto sāns, kā arī notikuma vietas pamešana pēc tam, kad nodarīti bojājumi svešam transportlīdzeklim.

Vidējā atlīdzības izmaksa šādos gadījumos sasniedz ap 1000 eiro, taču zaudējumi mēdz būt daudzkārt lielāki. Piemēram, pēc divu smago auto sadursmes stāvlaukumā ārzemēs ERGO šogad izmaksāja 19 360 eiro atlīdzību. Kāds autobusa vadītājs, braucot atpakaļgaitā, nodarīja bojājumus citam autobusam, par ko tika kompensēti zaudējumi 8644 eiro apmērā, bet šī gada lielākā izmaksātā atlīdzība par vieglo auto sadursmi stāvlaukumā ir 7620 eiro – autovadītājs, atpakaļgaitā izbraucot no stāvvietas, sabojāja aizmugurē braucošas automašīnas sānu.

“Šo negadījumu biežums liecina par autovadītāju uzmanības trūkumu, nespēju pareizi novērtēt situāciju un pārāk lielu paļaušanos uz jaunākajām tehnoloģijām automašīnās. Šie it kā nelielie incidenti rada gan finansiālas, gan emocionālas neērtības, jo īpaši, ja vainīgais ir pametis notikuma vietu. Pirmssvētku iepirkšanās laikā, kad lielveikalu stāvlaukumos valda sevišķi liela rosība, aicinām būt ļoti vērīgiem, ievērot distanci un neļauties steigai – tas patiesi palīdzēs izvairīties no nepatīkamām situācijām un saglabāt svētku noskaņu,” uzsver ERGO Risku parakstīšanas departamenta direktors Raitis Čaklis.

Atstāt logā zīmīti vai ziņot policijai?

Kā skaidro Valsts policijas pārstāve Līna Bagdone, gadījumos, kad autovadītājs ir nodarījis bojājumus citam transportlīdzeklim, kura vadītāja nav uz vietas, jāzvana uz numuru 110, lai par notikušo informētu Valsts policiju. “Ir svarīgi, lai negadījuma apstākļi tiktu oficiāli reģistrēti. Ja vainīgais autovadītājs neinformē policiju, bet atstāj auto logā zīmīti vēlākai saziņai ar cietušo, tas var tikt traktēts kā ceļu satiksmes negadījuma vietas pamešana un novest pie naudas soda un vadīšanas tiesību lieguma," uzsver L. Bagdone.

Ja abi vadītāji ir uz vietas un negadījums atbilst saskaņotā paziņojuma kritērijiem, šo situāciju var atrisināt bez policijas iesaistes, taču tas ir pieļaujams tikai konkrētos apstākļos: ja negadījumā iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi, nav cietušas personas, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai un negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nedrīkst vai nevar turpināt ceļu. Ja autovadītājs ir atgriezies pie sava spēkrata un pamanījis bojājumus, bet vainīgais ir aizbraucis no notikuma vietas, arī jāinformē policija.

Kā izvairīties no negadījumiem stāvvietās?

“Drošas braukšanas skolas” pārstāvis Edmunds Ozolnieks iesaka vienmēr rūpīgi izvērtēt situāciju stāvvietās un nekļūt pārlieku pašpārliecinātiem, īpaši šaurās vietās, kur redzamība ir ierobežota.

“Viens no svarīgākajiem priekšnoteikumiem ir ievērot optimālu attālumu no citiem spēkratiem. No sāniem tas būtu apmēram viens metrs, lai gan daudzas stāvvietas to nenodrošina. Ir būtiski, lai varam atvērt automašīnas durvis un pa tām izkāpt, nenodarot bojājumus blakus esošajiem transportlīdzekļiem. Taču noteikti nevajadzētu aizņemt divas stāvvietas, pat ja šķiet, ka tā ir drošāk. Aizmugurē starp automašīnām vajadzētu atstāt aptuveni pusmetra distanci, bet priekšā – vienu metru, kas palīdzēs izvairīties no sadursmēm,” viņš skaidro, norādot arī uz vairākām citām lietām, kuras ieteicams ievērot.

1.    Plāno auto novietošanu tā, lai izbraukšana būtu virzienā uz priekšu. Par ieradumu izveido automašīnas novietošanu tā, lai izbraukšana nebūtu sarežģīta. Tas samazina risku, jo manevri uz priekšu ir vienkāršāki un pārskatāmāki.

2.    Pārlieku neuzticies tehnoloģijām. Sensorus un kameras izmanto kā atbalsta rīkus, vienmēr pārbaudot apkārtni arī pats ar savām acīm. Ziemas apstākļos ierīces var nedarboties pareizi, piemēram, sniega vai sala dēļ.

3.    Sākot kustību, rūpīgi izvērtē situāciju ap spēkratu. Īpaši svarīgi pārbaudīt apkārtni ir gadījumos, kad automašīna ilgstoši atstāta stāvvietā. Citu transportlīdzekļu, cilvēku vai šķēršļu klātbūtne var mainīties.

4.    Izvairies no priekšlaicīgas stūres griešanas, braucot ārā no vietas, kur abos sānos stāv automobiļi. Vispirms pabrauc taisni ārā no stāvvietas un tikai tad sāc pagrieziena manevru, lai neaizķertu paralēli stāvošos auto.

5.    Saglabā pietiekamu distanci no apkārtējiem objektiem. Atvērt durvis vai manevrēt būs vieglāk, ja būsi pietiekami novērtējis savas automašīnas gabarītus.

6.    Izmanto citu cilvēku palīdzību. Ja nevari droši novērtēt situāciju pats, nebaidies lūgt apkārtējo palīdzību vai uzgaidīt, līdz konkrētā zona kļūs pārredzamāka.

7.    Esi īpaši uzmanīgs diennakts tumšajās stundās un sliktos laikapstākļos. Šajā laikā redzamība ir ierobežota, un riski ievērojami pieaug.

 
Visi komentāri
 
0pis 11.decembris 2024 14:16
0 0 Atbildēt

Tagad taču katram loxmobīlim ir sensori uz palīgi. Vai no tiem nav jēgas vai lohi uzveiks jebkuru elektronisku štelli?

Krotow 11.decembris 2024 22:51
0 0 Atbildēt

Tiešām katram?

Dēļ kā 12.decembris 2024 8:20
1 1 Atbildēt

Opis ir iedomājies, ka visiem, kas pārņem šobrīd moderno "dēļ kā, dēļ tā" pamazām aizejošā "pa lielam" vietā, uzreiz ir glāstāmie telefoni un sensori mašīnās. Opi, pamosties - ir liela daļa cilvēku, kas iztiks ar podziņu telefoniem, bez vāzēm, navigācijas un sensora dirsā, tāpat kā bez "dēļ kā".

0pis 12.decembris 2024 9:35
0 1 Atbildēt

Nu, jā...ir liela daļa cilvēku, kas iztiks ar jau aizmirstu 50 gadus vecu pieredzi un aktīvi spirināsies pretī jebkam, kas varētu aizstāt jau zaudētās iemaņas. Un tad šitie gudrinieki, kas nejēdz braukt ne ar vāzi, ne bez, izgriež tev priekšā 3m pirms tevis un dusmīgi krata dzīslainās rokas, kad tu viņi apdzen. Ar velosipēdu.

uupis 11.decembris 2024 16:07
1 0 Atbildēt

Regresēt vajag - lai pazūd OCTA jēga!

0pis 11.decembris 2024 16:10
0 0 Atbildēt

Taču noteikti nevajadzētu aizņemt divas stāvvietas, pat ja šķiet, ka tā ir drošāk.

Argumenti?

650 11.decembris 2024 16:21
1 0 Atbildēt

Ierīces nestrādā dēļ sniega un/vai sala, ā, jā. Nevar no šaurās šķirbas izgriezt (kurnuvēl ja tajā iegriezt vai kko kkur iebāzt..), ā,jā. 

Cik noprotams, tad pie šhitā te visa progresējošā regresa ira vainīgi tikai un vienīgi paši tie suudā iekāpušie bezlaimīgie vāji redzīgie un savās visās kustībās nepietiekoši koordinētie bezperspektīvie Lohi.

Autovadības ierīču konstruktori,Tirdzniecības andeļcentru vadība un laikamlīdzi dzīvojošie (stāvvietu platumu vēl nesenajā 1946jā precīzi noteikušie) Normatīvo (un Dzimum) Aktu iztrādātāji (ieviesēji) arī  nava vainīgi nepakam nekad nepiekā never nēe. Mēēee..Jāa.

imzz 11.decembris 2024 19:24
1 1 Atbildēt

Visa vaina neadekvātos bamperos, kuri ir tagad kā jēlas olas. Esmu lasījis par ASV 60.gadiem, kur, piem. ja auto bija nosprādzis un traucēja satiksmi, tad cits auto to uzmanīgi ar bamperi nostūma malā, nemaz netērējot laiku troses meklēšanai. Lieki teikt, ka parkoties arī varēja pēc atdures.

0pis 11.decembris 2024 22:38
1 0 Atbildēt

Bamperis jau tikai pēdējais solis. TIEM auto bija rāmja konstrukcija, tagad - ar deformējamu priekšu un pakaļu, lai avārijā saspiež bleķus, nevis katapultē cilvēkus. Nu, tā izdomāja, ka bleķus nomainīt ir lētāk, bet izrādās - ir valstis, kur tā nav.

Pļurkt 12.decembris 2024 9:39
0 0 Atbildēt

Vēl 70-to gadu vidū ASV bija standarts, ka ja vieglais auto iebrauc stabiņā ar ātrumu 16 km/st (10 jūdzes/st), tad no auto nekas nedrīkst atdalīties, ieskaitot no bampera arī! LIelākais drīkstēja būt nenozīmīga plaisa bamperī vai neliela bukte.

ASV bija spe3c piepūšamas bumbas kuras lika starp bamperiem un aizmugurējais auto STŪMA priekšējo..... nevis vilka trosē!!

0pis 12.decembris 2024 10:15
1 0 Atbildēt

Ta labi, 70jos norma bija pīpot visiem iekštelpās, vai klāt ir bērni vai grūtnieces, un grūtnieces ar pašas pīpoja. Tas kā bija agrāk, nav zelta standarts ko būtu jācenšās uzturēt.

Ābols 12.decembris 2024 12:34
2 0 Atbildēt

Esi pamatīgi iestrēdzis tajos laikos.

Agrāk jā 'bamberi' tika taisīti cieti, monolītiski lai pamatā 5 pat līdz ~12km/h ātrumos tie pasargātu auto virsbūvi pret šiem maznozīmīgajām švīkām vai buktēm bez nekādiem pāprpatumiem, atsities un mierīgi brauc tālāk.... Tapēc arī vesela šoferu paaudze ir izaugusi, kuri pat mūsdienā nespej normali parkoties - nemāk noteikt gabarītus, taisa buktes, švīkas utml...

Bet nu ar tādu cietu monolītisku bamperu cilveku traumas ir ļoti smagas un tur gandrīz vienmēr ir letāli gadījumi, pat mazos ātrumos.

Tieši tāpēc nu jau 15gadus vismaz 'bamperi' kā arī kapoti tiek taisīti super mīksti un domati lai triecienā ar cilveku maksimali amortizētu to trieciena spēku, mazinot traumu smagumu pakapes. Nevis lai mazinatu auto buktes...

 Jo tā ir tikai maznozīmīga metāla kaste!

 Cilvēka dzīvība un traumu mazināšana ir kudiš augstakā prioritātē!

Kanibaals 13.decembris 2024 15:22
0 0 Atbildēt

Vislabākais rādītājs autovadītāju prasmēm ir tie dzletenie bomīši nokrāsot ar auto spoguļiem iebraucot pie Drive-in apkalpošanas būdiņām.

Izkrāso pats:

john 11.decembris 2024 20:19
2 0 Atbildēt

Es parasti parkojos stāvlaukuma tālākajā galā, kur mazāk mašīnu un nekādu problēmu.

anonimikis 11.decembris 2024 21:13
0 2 Atbildēt

Vajag aizliegt pilsētās iebraukt automobiļiem bez aizmugurējiem parking sensoriem.

0pis 11.decembris 2024 22:36
0 1 Atbildēt

Puteņa laikā arī auto bez sensoru apsildes.

Pļurkt 12.decembris 2024 9:43
0 0 Atbildēt

... un rezultāts būs kā mana kaimiņa sievai. Kura kādi 20 gadi katru dienu braukā tā virs 100 km dienā, BET izbraukt no garāžu kooperatīva atpakaļgaitā nav spējīga, jo sensoru redzes laukā nav šķēršļu.... toties izbraucamais ceļš ir pa vidu = T-veida.HPdo

0pis 12.decembris 2024 10:16
1 0 Atbildēt

Ko ta kaimiņš slinko, atstājis sievu novārtā un nav spējis iemācīt braukt?

imzz 12.decembris 2024 11:27
0 0 Atbildēt

Vajag atpakaļskata kameras, pie tam divas, lai būtu stereo :-/

Krišs 12.decembris 2024 13:50
0 1 Atbildēt

Latvijā pontot mīl, jeb dzīvot pari saviem līzekļiem uz krīta.

 Tāpēc jau arī tik fanātiski uztveram automobīlim katru švīku.. katru bukti. Jo to karieti nevaram atļauties... Knapi spēj samaksat ikmeneša maksajumu un ieliet bākā, kur nu vel neparedzeta buktes vai švīkas remonts, jo ja vien nav obligats pasakums tad no kasko arī izvairamies un ''nebarojam'' apdrosināsanas kantorus...

😂 Bija man kuriozs- pie veikala stāvlaukumā stāvu, gaidu, motors pat nav piedarbināts, skatos, kā dāmīte ar kaudzi brendu maisiem ieliek pretējā lexus NX vai RX? tāds paliels džips, šī gada... Iekapj un brauc ar pakaļu ārā... Brauc vnk taisni tā ka pāri auto korpusam ir izbraukusi un tikai tad sāk kko griezt esot kustībā.  Nodomaju nu būs prikols un prikols arī bija - vecene kā deva atpakaļ, iepirž man bamperā.

  Tas bija vasarā man logi vaļā, neskatoties uz to ka es pat dzirdēju ka pīkstēja viņai sensori un kameras arī gan jau signalizēja.

 Nobijusies asi iemet atpakaļ savā parkingā- tā līdz pusei, es izkapju, tā izlec un sak aurot pa visu stāvlaukumu(krieviski) KO ES(uz mani) IEDOMĀJOS! TU SAPROTI CIK MANS AUTO MAKSĀ!?!! SAUKSIM POLICIJU!!!

 Paskatos uz viņu, prasu- nesapratu...

ČO ČO ŅIPOŅIL?? BUĢET PROBĻEMI!!!

Paskatos manam necilajam 5k autiņam bamperā švīka maza. Ne pirmā ne pēdejā...

 Neskatījos viņas spīdīgo ļehusu, saku da labi, nav jau nekas, tak nečakarēsies...

 Vecenei uzreiz tāda apmierināta sejas izteiksme(it kā viņa savu būtu savu panākusi) pagriežas, vsp neko nepasaka iekāpj auto un tikpat nepārliecinoši atkal dod atpakaļgaitā.

 Tikai tad iedomajos izvilkt telefonu, nofilmēju ka reku tumšs lexus kuram ir bamperā gaiša švīka, ātri piezūmēju, iebrauca manā gaišajā bamperā kur ir tumša svīka un aizbrauc(ja nu izdomā vel policijā kādu iesniegumu uzrakstīt)

Nez.. pus gads pagājis, klusums... Bet nu jā, es uz pakaļas no cilvēka tukša paura 😂 Iebrauc un sāk mani vainot.

0pis 13.decembris 2024 9:53
1 0 Atbildēt

Nu, es tādu pežu principa pēc būtu iepriecinājis ar policijas izsaukumu. Pasēdētu pāris stundas un padomātu par dzīvi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Aston Martin piesaka krosovera DBX S modeli (+ FOTO)

Salīdzinājumā ar parasto DBX jaunais modelis ir vieglāks, jaudīgāks un dārgāks. Lasīt vairāk

 

Volkswagen rūpnīcās uzsāks Ķīnas Chery automobiļu ražošanu 5

Ķīnas ceturtais lielākais autobūves uzņēmums Chery esot tuvu darījuma noslēgšanai par divu Volkswagen rūpnīcu iegādi. Lasīt vairāk

 

Aizsardzibas ministra un NBS komandiera preses konference (+ VIDEO) 1

Aizsardzības ministrijas preses konferencē piedalās aizsardzības ministrs Andris Sprūds un Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālmajors Kaspars Pudāns. Lasīt vairāk

 

Ķīnā prezentēts Rolls-Royce konkurents – Maextro S800 piedzīvo pirmizrādi (+ FOTO) 4

Ķīniešu luksusa sedans, kas konkurēs ar Rolls-Royce un Mercedes-Maybach, piedāvā uz pusi mazāku cenu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti