Visi komentāri - Pareiza eļļas izvēle - būtisks faktors hibrīdauto ilgmūžībā

Pareiza eļļas izvēle - būtisks faktors hibrīdauto ilgmūžībā 5

 

Foto: Pexels.com

TotalEnergies | 28.aprīlis 2025 12:59

Hibrīdauto popularitāte turpina strauji pieaugt gan jauno, gan lietoto automobiļu tirgū. Pircēji novērtē šo transportlīdzekļu zemo degvielas patēriņu un uzticamību, taču nereti piemirst par vienu no svarīgākajiem faktoriem - pareizu dzinēja eļļas izvēli.

"Hibrīdsistēmās iekšdedzes dzinēju darbība izvirza ārkārtīgi augstas prasības eļļām. Tieši tāpēc ir būtiski ievērot hibrīdauto ražotāju nosacījumus attiecībā uz smērvielām," norāda Ādams Hušatinskis, TotalEnergies Tehniskā departamenta pārstāvis.

Viņš skaidro, ka tiek novērota ievērojama interese par hibrīdautomobiļiem un to pārdošanas apjomi pieaug gan autosalonos, gan arī lietoto auto tirgū. Pircēji novērtē zemo degvielas patēriņu braucot pa pilsētu, taču ne tikai to. Hibrīdauto tiek uzskatīti par uzticamiem un teju bezapkopes transportlīdzekļiem.

TotalEnergies atgādina, ka šādos risinājumos dzinēja eļļas kvalitātei ir ārkārtīgi liela nozīme. Iekšdedzes dzinēja darbības specifika eļļai izvirza ļoti augstas prasības - patiesībā tikpat augstas kā sporta dzinēju gadījumā. Turklāt - jo modernāks ir hibrīdauto, jo augstākas ir arī minētās prasības.

Hibrīdsistēmu ABC

Hibrīdauto ir transportlīdzeklis, kurā ir iebūvēti divi dažādi piedziņas veidi. Mūsdienu automobiļu gadījumā tā visbiežāk ir iekšdedzes dzinēja (parasti benzīna dzinēja) un elektromotora kombinācija ar lielāku vai mazāku enerģijas uzkrāšanas jaudu.

Kā uzsver Hušatinskis - lētāko hibrīdauto gadījumā - tā sauktajos vieglajos hibrīdos (mild hybrid jeb soft hybrid) - iekšdedzes dzinējs darbojas nepārtraukti, savukārt elektromotors ir ar nelielu jaudu, aprīkots ar mikroskopisku akumulatoru, un tas tiek izmantots tikai enerģijas atjaunošanai bremzēšanas laikā un dzinēja atbalstam paātrinājuma brīžos. Vides apsvērumu dēļ visi mūsdienās pārdotie jaunie auto ir mikrohibrīdi. Šāda sistēma, piemēram, ļauj izslēgt dzinēju stāvot pie luksofora un pēc tam vienmērīgi to iedarbināt, nospiežot akseleratora pedāli. Galvenā mikrohibrīda priekšrocība, salīdzinājumā ar tradicionālo iekšdedzes dzinēja auto, ir zemāki izmeši pārvietojoties pilsētvidē.

Pilnhibrīdos elektromotora jauda un tā akumulators ļauj pārvietoties elektriskajā režīmā, taču - ierobežotās vilces akumulatora kapacitātes dēļ - tas iespējams tikai manevrējot stāvvietās, braucot sastrēgumos un kopā ar iekšdedzes dzinēju, paātrinājuma brīžos.

Dārgākajos hibrīdauto - uzlādējamajos jeb plug-in hibrīdos - elektriskā piedziņa ļauj pārvietoties bezemisiju režīmā pat vairākus desmitus kilometru - gluži kā elektroauto. Tāpat kā lētākos hibrīdos, arī šeit vilces akumulatori uzlādējas rekuperācijas ceļā, taču tos iespējams uzlādēt arī no ārēja strāvas avota.

Eļļas izaicinājums

Iespējams, pēc šī ievada izlasīšanas daži lasītāji jau nojauš, kāda ir lielākā problēma ar eļļu hibrīdautomašīnās. Kā skaidro Hušatinskis, tā, protams, ir iekšdedzes dzinēja biežā ieslēgšanās un izslēgšanās, kas attiecas uz visiem hibrīdu veidiem, kā arī dzinēja darbība zemā temperatūras diapazonā. Iekšdedzes dzinējs bieži vien paliek nepietiekami uzsildīts, jo īsajos darbības ciklos tam visbiežāk nepietiek laika sasniegt optimālo darbības temperatūru. Pilnhibrīdu, bet jo īpaši uzlādējamo hibrīdu gadījumā šo problēmu pastiprina arī tas, ka dzinējs nereti strauji ieslēdzas un uzņem apgriezienus būdams pilnīgi auksts. Tas notiek, kad auto izbrauc no stāvvietas elektriskajā režīmā, iekļaujas satiksmē, un iekšdedzes dzinējs "ieslēdzas darbībā" tikai pie ātruma 50-60 km/h.

Arī pēkšņa dzinēja izslēgšana tam nenāk par labu. Jāatceras, ka daži hibrīdauto dzinēji ir aprīkoti ar turbokompresoru, un šāda agregāta pēkšņa izslēgšana, piemēram, darbojies ar 3-4 tūkstošu apgriezienu minūtē režīmā, rada ievērojamu slodzi turbokompresora gultnim.

Hibrīdeļļas

Eļļu ražotāji izmanto vismodernākos tehnoloģiskos risinājumus, lai nodrošinātu optimālu eļļošanu šādos nelabvēlīgos apstākļos. Lai samazinātu laiku, kurā auksta eļļa izplatās pa eļļas kanāliem, ir nepieciešama pietiekami zema viskozitāte un plūstamība. Tikai tā dzinēja "sausās" darbības periodu iespējams samazināt līdz minimumam. Tieši tas ir galvenais iemesls, kāpēc šādiem dzinējiem standarts ir 0W-20 viskozitāte, bet atsevišķiem modeļiem nepieciešama pat 0W-8 eļļa.

Hibrīdiem paredzētajām eļļām jābūt arī ar atbilstošām pretnodiluma piedevām, kas efektīvi darbojas salīdzinoši zemākās eļļas darba temperatūrās. Turklāt tipiskā darbības ciklā eļļā nonāk daļa nesadegušas degvielas kopā ar ekopiedevām. Eļļai jābūt saderīgai ar šīm vielām un jāspēj pretoties paātrinātai oksidācijai vai sabiezēšanai. Hibrīddzinēju prasībām vislabāk atbilst TotalEnergies eļļas: Quartz 9000 XTRA 0W-8, Quartz 9000 XTRA FUTURE XT 0W-16, Quartz Ineo XTRA EC6 0W-20, Quartz 9000 FUTURE GF-6 0W-20, Quartz Ineo XTRA DYNAMICS 0W-20 u.c.

"TotalEnergies" eksperti atgādina, ka eļļas izvēle hibrīdautomobilim ir ārkārtīgi svarīga, un pat pēc garantijas termiņa beigām ir stingri jāievēro dzinēja ražotāja ieteikumi. Šajā brīdī daudzi hibrīdauto lietotāji varētu būt pārsteigti, jo populārākajiem hibrīdiem mūsu tirgū zem motora pārsega atrodas vienkārši, atmosfēriskie benzīna dzinēji, kas pirmajā mirklī var šķist "neprasīgi". Tomēr, ņemot vērā to darbības raksturu, ir ļoti svarīgi izmantot pareizo eļļas veidu saskaņā ar ražotāja ieteikumiem. Dažkārt ir vērts arī "uzsildīt" iekšdedzes dzinēju braukšanas laikā, lai iztvaicētu atlikušo degvielu vai ūdeni, kas uzkrājies kondensāta rezultātā šādos nelabvēlīgos ekspluatācijas apstākļos.

 
Visi komentāri
 
0pis 28.aprīlis 2025 13:13
1 1 Atbildēt

Hibrīdauto jāizmanto hibrīdeļļa 👆

Nja 28.aprīlis 2025 14:46
1 0 Atbildēt

Sveces arī varbūt citas? Kāda starpība hybrid vai ne hybrid. Motoreļļas speceni nosaka ražotājs un tādu arī lietot. Nav tur tāda specifikācija hybrid.

Xo 28.aprīlis 2025 16:02
1 0 Atbildēt

Sekundāri vai tur taisnība vai pilnīgs fufelis rakstā ... akcents ir noreklamēt Total eļļas ... p.s. atveram jebkuram eļļas ražotājam meklētāju, izvēlamies savu auto un to arī pērkam ...

HE 28.aprīlis 2025 16:21
1 0 Atbildēt

Savam traktormotoram vienmēr pieleju klāt Prolong, varu teikt tikai labāko , bet par eļļām LV gadus iepriekš varēja lēti iepirkt viltotās mazajās  kaniņās it kā veda no RU

ZZZZ 28.aprīlis 2025 17:00
3 0 Atbildēt

Dārza pļaujmašīnām arī speciāla eļļa, gandrīz 2x dārgāka kā parasta cita W. 😂🙈👍

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kā Beļģijā notika jaunās Toyota RAV4 prezentācija Eiropai (+ VIDEO)

Beļģijā notiek jaunās, nu jau sestās paaudzes Toyota RAV4 modeļa prezentācija. Tirdzniecībā tas nonāks 2026. gadā un būs pieejams arī Latvijā. Lasīt vairāk

 

Neskatoties pāri ielai - automašīna notriec velosipēdistu (+ VIDEO) 27

Neuzmanīgs velosipēdists, nepievēršot uzmanību satiksmei dodas pāri ielai un tiek notriekts. Par laimi visiem, iztiek bez nopietnākām sekām. Lasīt vairāk

 

Satiksmes ministrija grib dot sodu punktu skaits par atļautā ātruma pārsniegšanu +10 km/h un citiem pārkāpumiem 31

Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi noteikumu projektu, kas paredz palielināt vadītājiem piemēroto sodu punktu skaitu par atļautā ātruma pārsniegšanu, apdzīšanas pārkāpumiem, telefona lietošanu braucot, nepietiekamu riepu protektora dziļumu un citiem, liecina informācija Tiesību aktu portālā. Lasīt vairāk

 

30 km/h - no 16. jūnija, Aspazijas un Zigfrīda Annas Meierovica bulvārī samazinās atļauto braukšanas ātrum 10

Pirmdien, 16. jūnijā, Aspazijas un Zigfrīda Annas Meierovica bulvārī veiks satiksmes organizācijas izmaiņas, samazinot maksimālo atļauto braukšanas ātrumu uz 30km/h. Izmaiņas tiek veiktas, lai palielinātu gājēju un mikromobilitātes rīku braucēju drošību. Veiktās izmaiņas ieviesīs uz pastāvīgu laika periodu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti