Automātiskās pārnesumkārbas mūsdienās kļuvušas par standartu, taču joprojām saglabājas priekšstats, ka tās neprasa apkopi.
Prakse servisā rāda pretējo – daļa dārgāko remonta darbu sākas no nepareizi izvēlētas vai laikus nemainītas eļļas. Tāpēc būtiskākais jautājums vairs nav, vai apkope ir vajadzīga, bet gan – kad tā jāveic, lai izvairītos no izmaksām vairāku tūkstošu eiro apmērā.
“Automātiskajās kārbās ir mehāniskas detaļas, kuras tiek pastāvīgi eļļotas. Ja eļļas kvalitāte zūd, notiek paātrināts nodilums – un tas var beigties ar vairāku tūkstošu eiro remontu,” skaidro Reinis Puharts, Inter Cars Latvija produktu grupas vadītājs.
Statistika mainās – kļūdas paliek
Kamēr deviņdesmito gadu sākumā Eiropā tikai 10% jaunu automašīnu bija aprīkotas ar automātisko pārnesumkārbu, šodien tās jau ir aptuveni 65%. Un nākamo 10–15 gadu laikā šis rādītājs, visticamāk, sasniegs 80%. Rezultātā daudziem autobraucējiem, kuri līdz šim bija pazīstami tikai ar mehāniku, nākas apgūt jaunu tehnisko realitāti.
“Par pārnesumkārbas apkopi agrāk reti kurš vispār aizdomājās, bet šobrīd tas kļūst par ikdienišķu jautājumu – īpaši pilsētu satiksmē,” norāda R. Puharts.
Simptomi, kurus ignorēt nevajadzētu
Agrīnas pazīmes, kas liecina par nepieciešamību pēc apkopes, ir ļoti raksturīgas: aizkavēta pārslēgšanās, strauji vai saraustīti pārnesumu pārslēgumi, negaidīta reakcija uz akseleratora nospiešanu, vibrācija vai troksnis pie pārslēgšanās.
“Ja šie simptomi jau ir pamanāmi, bieži vien ar vienkāršu eļļas nomaiņu būs par vēlu – mehāniskās detaļas var būt jau bojātas,” skaidro eksperts.
Kad mainīt eļļu – un kāpēc “mūža eļļa” ir mīts
Dažos ražotāju dokumentos joprojām figurē apzīmējums “lifetime oil”, bet, kā norāda eksperts, tas ir vairāk mārketinga nekā tehnisks jēdziens. “Ar to domāts garantijas laiks, nevis faktiskā kalpošana visā auto mūžā. Kad garantija beidzas, problēmas sākas – un tās vairs nesedz neviens.”
Praktiskā pieredze liecina, ka optimālais eļļas maiņas intervāls ir atkarīgs no auto lietošanas paradumiem. Ja automašīna pārsvarā tiek izmantota mierīgai, starppilsētu braukšanai, pārnesumkārbas eļļu var arī mainīt aptuveni ik pēc 80 000 kilometru. Savukārt tiem, kas pārvietojas galvenokārt pilsētas satiksmē – ar biežu apstāšanos, sastrēgumiem un mainīgu braukšanas dinamiku –, eļļas maiņu ieteicams veikt biežāk, aptuveni ik pēc 60 000 kilometru vai pat agrāk, neatkarīgi no intervāliem ko nosaka auto ražotājs.
Papildu piesardzība nepieciešama gadījumos, kad automašīna regulāri velk piekabi, tiek ekspluatēta kalnainos apvidos vai pakļauta paaugstinātai slodzei – šādās situācijās jāņem vērā ne vien ražotāja ieteikumi, bet arī jāpieļauj papildu drošības rezerve.
Kārdinājums taupīt var izmaksāt dārgi
Remonta izmaksas atkarīgas no kārbas veida un bojājuma pakāpes. “Provizoriski tie var būt no 1500 līdz 3500 eiro, bet mēdz būt arī dārgāk. Taču regulāra apkope, piemēram, eļļas un filtra maiņas komplekts vienai no populārākajām pārnesumkārbām ko izmanto BMW automašīnu modeļos, izmaksās vien ap 220 eiro, neskaitot darba izmaksas,” norāda eksperts.
Izvēloties apkopi, svarīgi pievērst uzmanību arī pareizas eļļas izvēlei – tās nav savstarpēji aizvietojamas. Automātiskajām pārnesumkārbām paredzētā eļļa ir īpaši formulēta konkrētajai kārbai. Ieliet nepiemērotu eļļu nozīmē riskēt ar visa mezgla darbību.
Biežākās autobraucēju kļūdas
Eksperts uzsver: daudzas problēmas rodas nevis no tehnoloģijām, bet lietotāju paradumiem. Pie kļūdām var pieskaitīt ne tikai apkopes ignorēšanu, bet arī pārmērīgu bremzēšanu vai pārslēgšanos kustībā, ignorējot kārbas režīmus, regulāru braukšanu ar augstiem apgriezieniem un pārslodzi.
Apkope ir ilgtermiņa domāšana
Lai gan joprojām netrūkst autovadītāju, kuri uzskata, ka pārnesumkārba „vai nu strādā, vai nestrādā”, realitātē tas ir viens no tehnoloģiski sarežģītākajiem un dārgākajiem mezgliem modernā automobilī. Tā kalpošanas ilgums lielā mērā atkarīgs nevis no konstrukcijas, bet no attieksmes – precīzāk sakot, no regulāras apkopes un pareizas eļļas izvēles.
Lai arī daļa autovadītāju joprojām cer, ka “mūža eļļa” kalpos tikpat ilgi kā pats auto, realitāte mēdz būt skarbāka. Kā ironiski piezīmē Reinis Puharts – eļļu, protams, var nemainīt, taču pēc garantijas beigām rēķins par šādu izvēli neizbēgami nonāks uz paša galda.
Jāvadās pēc ražotāja priekšrakstiem, nevis Latvijas "spečuku" spriedelējumiem!