Visi komentāri - “Mūža eļļa” nav mūžīga: kāpēc automātiskajām kārbām vajadzīga apkope, un cik tā izmaksā, ja to ignorē

“Mūža eļļa” nav mūžīga: kāpēc automātiskajām kārbām vajadzīga apkope, un cik tā izmaksā, ja to ignorē 13

 

Foto: Publicitātes foto

UP PR | 30.jūlijs 2025 16:26

Automātiskās pārnesumkārbas mūsdienās kļuvušas par standartu, taču joprojām saglabājas priekšstats, ka tās neprasa apkopi.

Prakse servisā rāda pretējo – daļa dārgāko remonta darbu sākas no nepareizi izvēlētas vai laikus nemainītas eļļas. Tāpēc būtiskākais jautājums vairs nav, vai apkope ir vajadzīga, bet gan – kad tā jāveic, lai izvairītos no izmaksām vairāku tūkstošu eiro apmērā.

“Automātiskajās kārbās ir mehāniskas detaļas, kuras tiek pastāvīgi eļļotas. Ja eļļas kvalitāte zūd, notiek paātrināts nodilums – un tas var beigties ar vairāku tūkstošu eiro remontu,” skaidro Reinis Puharts, Inter Cars Latvija produktu grupas vadītājs.

Statistika mainās – kļūdas paliek

Kamēr deviņdesmito gadu sākumā Eiropā tikai 10% jaunu automašīnu bija aprīkotas ar automātisko pārnesumkārbu, šodien tās jau ir aptuveni 65%. Un nākamo 10–15 gadu laikā šis rādītājs, visticamāk, sasniegs 80%. Rezultātā daudziem autobraucējiem, kuri līdz šim bija pazīstami tikai ar mehāniku, nākas apgūt jaunu tehnisko realitāti.

“Par pārnesumkārbas apkopi agrāk reti kurš vispār aizdomājās, bet šobrīd tas kļūst par ikdienišķu jautājumu – īpaši pilsētu satiksmē,” norāda R. Puharts.

Simptomi, kurus ignorēt nevajadzētu

Agrīnas pazīmes, kas liecina par nepieciešamību pēc apkopes, ir ļoti raksturīgas: aizkavēta pārslēgšanās, strauji vai saraustīti pārnesumu pārslēgumi, negaidīta reakcija uz akseleratora nospiešanu, vibrācija vai troksnis pie pārslēgšanās.

“Ja šie simptomi jau ir pamanāmi, bieži vien ar vienkāršu eļļas nomaiņu būs par vēlu – mehāniskās detaļas var būt jau bojātas,” skaidro eksperts.

Kad mainīt eļļu – un kāpēc “mūža eļļa” ir mīts

Dažos ražotāju dokumentos joprojām figurē apzīmējums “lifetime oil”, bet, kā norāda eksperts, tas ir vairāk mārketinga nekā tehnisks jēdziens. “Ar to domāts garantijas laiks, nevis faktiskā kalpošana visā auto mūžā. Kad garantija beidzas, problēmas sākas – un tās vairs nesedz neviens.”

Praktiskā pieredze liecina, ka optimālais eļļas maiņas intervāls ir atkarīgs no auto lietošanas paradumiem. Ja automašīna pārsvarā tiek izmantota mierīgai, starppilsētu braukšanai, pārnesumkārbas eļļu var arī mainīt aptuveni ik pēc 80 000 kilometru. Savukārt tiem, kas pārvietojas galvenokārt pilsētas satiksmē – ar biežu apstāšanos, sastrēgumiem un mainīgu braukšanas dinamiku –, eļļas maiņu ieteicams veikt biežāk, aptuveni ik pēc 60 000 kilometru vai pat agrāk, neatkarīgi no intervāliem ko nosaka auto ražotājs.

Papildu piesardzība nepieciešama gadījumos, kad automašīna regulāri velk piekabi, tiek ekspluatēta kalnainos apvidos vai pakļauta paaugstinātai slodzei – šādās situācijās jāņem vērā ne vien ražotāja ieteikumi, bet arī jāpieļauj papildu drošības rezerve.

Kārdinājums taupīt var izmaksāt dārgi

Remonta izmaksas atkarīgas no kārbas veida un bojājuma pakāpes. “Provizoriski tie var būt no 1500 līdz 3500 eiro, bet mēdz būt arī dārgāk. Taču regulāra apkope, piemēram, eļļas un filtra maiņas komplekts vienai no populārākajām pārnesumkārbām ko izmanto BMW automašīnu modeļos, izmaksās vien ap 220 eiro, neskaitot darba izmaksas,” norāda eksperts.

Izvēloties apkopi, svarīgi pievērst uzmanību arī pareizas eļļas izvēlei – tās nav savstarpēji aizvietojamas. Automātiskajām pārnesumkārbām paredzētā eļļa ir īpaši formulēta konkrētajai kārbai. Ieliet nepiemērotu eļļu nozīmē riskēt ar visa mezgla darbību.

Biežākās autobraucēju kļūdas

Eksperts uzsver: daudzas problēmas rodas nevis no tehnoloģijām, bet lietotāju paradumiem. Pie kļūdām var pieskaitīt ne tikai apkopes ignorēšanu, bet arī pārmērīgu bremzēšanu vai pārslēgšanos kustībā, ignorējot kārbas režīmus, regulāru braukšanu ar augstiem apgriezieniem un pārslodzi.

Apkope ir ilgtermiņa domāšana

Lai gan joprojām netrūkst autovadītāju, kuri uzskata, ka pārnesumkārba „vai nu strādā, vai nestrādā”, realitātē tas ir viens no tehnoloģiski sarežģītākajiem un dārgākajiem mezgliem modernā automobilī. Tā kalpošanas ilgums lielā mērā atkarīgs nevis no konstrukcijas, bet no attieksmes – precīzāk sakot, no regulāras apkopes un pareizas eļļas izvēles.

Lai arī daļa autovadītāju joprojām cer, ka “mūža eļļa” kalpos tikpat ilgi kā pats auto, realitāte mēdz būt skarbāka. Kā ironiski piezīmē Reinis Puharts – eļļu, protams, var nemainīt, taču pēc garantijas beigām rēķins par šādu izvēli neizbēgami nonāks uz paša galda.

 
Visi komentāri
 
ZZZZ 30.jūlijs 2025 16:44
1 1 Atbildēt

Kā taD. EV un aizmirsti visu. Vairāk un vairāk izdara savu izvēli par. Autobiogrāfijas nav pieprasītas un paliek neticami lētas...Kā teica autospecs JurčiksP perekupi jau paši zvana pircējiem D 🙈👍

Naudasmaiss 31.jūlijs 2025 10:07
1 0 Atbildēt

EV arī ir jamaina eļla un filtrs. Ne tikai vienā, bet abos motoros, ja tādi ir divi. Peotams, nejau katrus 10k, bet 1x  uz 160k būtu vēlams.

ZZZZ 31.jūlijs 2025 10:46
0 1 Atbildēt

T ev, nu būtu jāskatās. Man am korejas izstrādājumam jau 230K tik vien stabilizatora atsaite pa 5čuku un aiz neko darīt 1x 1l reduktorā 10min samainīju🙈 To opciju pat mājsaimniece pļaviņā uz jānīša var pieveikt. Sarežģītākais, cik tur skrūvītes mizu atskrūvēt...

Sawron 31.jūlijs 2025 13:45
0 0 Atbildēt

Pērku Teslas karburatoru...

Serviss 30.jūlijs 2025 17:26
2 2 Atbildēt

Jāvadās pēc ražotāja priekšrakstiem,  nevis Latvijas "spečuku" spriedelējumiem!

ak 31.jūlijs 2025 7:01
3 2 Atbildēt

Nav gan jāvadās pēc ražotāju priekšrakstiem. Jāvadās pēc zināšanām par auto, un pieredzes.

ak 31.jūlijs 2025 8:57
2 0 Atbildēt

Neprecīzi izteicos- ne visos jautājumos ir jāvadās pēc ražotāja. Piemēram, ar 30 t km eļļa maiņas intervālu tiek kauts nost dzinējs, lai ātrāk pirktu jaunu. Tapēc ir tā, kā te, zemāk viens raksta, biezie pirmajos 3 gados ar šādu eļļas maiņas dzinējā, intervālu, dzinēju piekauj, un nākamais īpasnieks jau saskaras ar problēmām. Tas pats ir ar kāŗbu,eļļa ir jāmaina, kaut dīlers saka, ka nekad neesot jāmaina, pats mainu automātam eļļu ik pa 70 t km, nomainot to pilnībā. Ir solīds noskrējiens, un kārba strādā ideāli.

Sergejs 31.jūlijs 2025 12:08
1 0 Atbildēt

Piebildīšu.

Ja palasa "user manual" tad tur var atrast atsauci, ka pie smagiem ekspluatācijas apstākļiem intervāls ir jāsamazina un tiek arī aprakstīts pie kādiem un par cik. bet nu marketologi ņem ausīm tīkamāku (max) ciparu un klients priecīgs to pieņem, jo mainot pa 30k km pilsētā sanāk tak labi ietaupīt. Nu a smadzenes izmantot kam tas vajadzīgs: "no brain - no fear"

Man arī tipa bija intervāls 30k vai divi gadi ar tipa "long life" eļļu. Bet tā kā man puse no 12-15k gada noskrējiena ir ar aukstu dzinēju nevis tīri Liepāja-Daugavpils tad mainu reizi gadā. Dīlera servismeņi arī sarunā to pašu saka: 30k/2gadi nu tāds so-so pasākums.

0pis 30.jūlijs 2025 18:32
3 0 Atbildēt

Tas kā ar "mūža garantiju" - kad salūza, tad mūžs ir beidzies un tātad, arī garantija!

darklight 30.jūlijs 2025 19:43
4 1 Atbildēt

Interesanti, kurš gan uzskata, ka automātā nav jāmaina eļļa? Es arī manuālim esmu mainījis, jo nepatika sajūtas pārslēdzoties.

srt 30.jūlijs 2025 21:04
0 1 Atbildēt

Izmaksā tā tikai lohiem, kuri pārtiek no second-hand produktiem!

Onsis 31.jūlijs 2025 8:13
0 1 Atbildēt

Katrs kārbas ražotājs nosaka eļļas maiņas intervālus un eļļas marku. citiem to maina ik pēc 60 tkm, bet piemēram VOLVO nekad.

piderass 31.jūlijs 2025 18:23
1 0 Atbildēt

es mainu katru dienu

un vēl arī pusdienas laikā

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 30 000 eiro: Leapmotor B10 pārdošanā Eiropā no 1. septembra (+ FOTO) 2

Ķīnas autoražotājs un Stellantis partneris Leapmotor šī gada septembrī uzsāks sava trešā modeļa pārdošanu Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 

270 km ar elektrību: mikro mobilitāte Japānai – Honda prezentē N-One e

Japānas autoražotājs Honda iepazīstinājis ar savu mazāko elektrisko automašīnu zīmola vēsturē – tikai 3,4 metrus garo N-One e. Lasīt vairāk

 

CSDD turpmāk varēs veikt pārbaudes transportlīdzekļiem ar saspiestās dabasgāzes baloniem 3

Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) turpmāk varēs veikt pārbaudes transportlīdzekļiem ar saspiestās dabasgāzes (SDG) baloniem, aģentūru LETA informēja direkcijā. Lasīt vairāk

 

Mediji: ES un ASV vienošanās par tarifiem ir ieguvums Trampam (+ VIDEO)

No “vienošanās ir graujoša Eiropai” līdz “līgums garantē stabilitāti un ir ilgtspējīgs” – tik krasi atšķirīgi vērtējumi izskan par Eiropas Savienības un ASV panākto vienošanos tarifu jautājumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti