Vai lietus laikā drīkst braukt ar elektroautomobili? Vai šādos laika apstākļos drīkst to uzlādēt un izmantot manuālo vai automātisko automazgātavu? Šos jautājumus, iespējams, sev uzdod daudzi cilvēki, kuri vēlas iegādāties elektroautomobili. Atbilde vienmēr ir – jā, to drīkst darīt ar nosacījumu, ka tiek ievēroti drošības pamatnoteikumi.
Par elektroautomobiļu izmantošanu lietus laikā pastāv daudz maldinošu priekšstatu. Vai tie var tikt bojāti lietus laikā? Vai šādos laika apstākļos tos drīkst droši uzlādēt? Vai braukšana stipra lietus laikā vai automazgātavu izmantošana rada risku? Turpmāk sniegtā informācija kliedē šīs šaubas un atspēko visbiežāk atkārtotos mītus.
Tāpat kā benzīna un dīzeļa automašīnām, arī elektroautomobiļiem tiek veikti stingri drošības un ūdensnecaurlaidības testi. Šie testi attiecas arī uz specifiskiem elektroautomobiļa elementiem, lai nodrošinātu, ka augstsprieguma kabeļi, kontaktdakša un akumulators ir ūdensnecaurlaidīgi, kā rezultātā šādu automobiļu lietošana lietus laikā ir droša. Tas attiecas arī uz elektroautomobiļu mazgāšanu manuālajās vai automātiskajās automazgātavās, lai tā būtu droša gan lietotājam, gan aprīkojumam.
Pretēji izplatītajam uzskatam, elektroautomobiļi var būt pat izturīgāki pret tādiem laika apstākļiem kā lietus vai sniegs nekā transportlīdzekļi ar iekšdedzes dzinējiem. Elektroautomobiļu konstrukcijā izmantotie materiāl – gumijas blīves, hermētiski korpusi, ūdensnecaurlaidīgi akumulatori un elektromotori utt. – ir ūdensnecaurlaidīgi. Ražošanas laikā akumulatori tiek hermētiski noslēgti, lai novērstu netīrumu iekļūšanu tajos un aizsargātu to iekšpusi.
Turklāt ražotājiem ir jāievēro stingri ūdensnecaurlaidības standarti, piemēram, IP67 standarts, kas nodrošina aizsardzību pret īslaicīgu iegremdēšanu ūdenī. Pat ja ūdens izraisītu īssavienojumu vai elektriskās sistēmas kļūmes, katrā elektroautomobilī iebūvētās drošības sistēmas automātiski pārtrauktu elektrisko ķēdi, novēršot turpmākus bojājumus un nodrošinot lietotāja drošību.
Varbūtība, ka elektroautomobilī iespers zibens, nav lielāka nekā jebkura cita transportlīdzekļa gadījumā. Patiesībā atrašanās elektroautomobilī pērkona negaisa laikā ir drošākā nekā atrašanās ārpus transportlīdzekļa. Katra transportlīdzekļa metāla konstrukcija novada enerģiju caur automašīnas ārējo apšuvumu, neļaujot tai iekļūt salonā un aizsargājot pasažierus. Tomēr negaisa laikā ieteicams nepamest transportlīdzekli, jo atrašanās tajā ir drošāka.
Elektromobiļa uzlāde lietus laikā
Elektroautomobilis līdzinās jebkurai citai elektriskai ierīcei. Tāpēc jautājums, vai ir ieteicams veikt transportlīdzekļa uzlādi lietus laikā, ir pilnīgi pamatots.
Elektromobiļi ir konstruēti tā, lai tie būtu noturīgi pret šāda veida laika apstākļiem. Tāpēc elektromobili drīkst uzlādēt arī lietus laikā. Ja kabelis nav pareizi pievienots kontaktdakšai, strāva neplūst. Kad kontaktdakša ir pievienota uzlādes kontaktligzdai, sistēma izveido pilnīgi ūdensnecaurlaidīgu savienojumu, kas turpina būt drošs visa uzlādes procesa laikā. Elektromobiļu uzlādes komponenti, piemēram, visi kabeļi, kontaktligzdas, uzlādes punkti utt., ir rūpīgi pārbaudīti un izstrādāti tā, lai tie darbotos jebkuros laika apstākļos, pat stiprā lietū. Turklāt ūdensizturīgi savienotāji, kuri novērš ūdens nonākšanu saskarē ar elektriskajām komponentēm, novērš elektrošoka risku.
Lai pareizi uzlādētu automašīnu lietainā laikā, ievērojiet automašīnu ražotāju izstrādātos drošības un ekspluatācijas norādījumus. Šie norādījumi ir balstīti uz tiem pašiem vispārīgajiem piesardzības pasākumiem, kas attiecas uz elektrisko ierīču lietošanu, t. i., izvairīšanos elektrības vadu saskares ar mitrumu. Elektroautomobili nevajadzētu pieslēgt uzlādes punktam pērkona negaisa laikā.
Elektroautomobiļu uzlādes stacijas ir paredzētas uzstādīšanai autostāvvietās zem nojumes vai garāžās. Tirgū ir pieejami arī ūdensnecaurlaidīgi lādētāji, kurus var uzstādīt ārpus telpām. Tiem ir IP65 vai augstāks aizsardzības līmenis un darbojas pat lietū. Tomēr arī tad ir jāievēro drošības pamatnoteikumi.
Ātrās uzlādes stacijas vai publiskie uzlādes punkti ir aprīkoti ar īpašu drošības ierīci. Pirms elektriskās ķēdes ieslēgšanas tiek veikta elektroniskā pārbaude. Ja sistēma konstatē, piemēram, mitruma izraisītu īssavienojumu, uzlāde netiks sākta. Šīs drošības funkcijas daļēji izskaidro, kāpēc uzlāde stacijā ir dārgāka par uzlādi mājās.
Piesardzības pasākumi, uzlādējot elektroautomobiļa akumulatoru lietū:
• Neaiztieciet uzlādes kabeļus ar mitrām rokām un/vai stāvot ar kājām ūdenī;
• Nesavienojiet mitru savienotāju;
• Izvairieties no elektroautomobiļa uzlādes stipra lietus un pērkona negaisa laikā;
• Neizmantojiet mājsaimniecības elektrības kontaktligzdu transportlīdzekļa uzlādēšanai;
• Izvairieties no elektroautomobiļa uzlādes un mazgāšanas vienlaikus;
• Nepieskarieties lādētājam, kabeļiem un uzlādes punktam ar mitrām rokām;
• Nelietojiet uzlādes savienotāju un kontaktdakšu, ja tie ir mitri;
• Neizmantojiet uzlādes punktus, kas ir mitri vai kuriem ir bojājumi (plaisas) uz aizsargapvalka;
• Ja transportlīdzekļa savienotājā nokļūst mitrums, nosusināšanai neizmantojiet absorbējošu drānu, jo saskare var būt bīstama. Tā vietā izmantojiet saspiesta gaisa pūtēju.
A ko darīt rudens lietavu vai septiņu brāļu gulētāju laikā?????