Visi komentāri - Kā atrast gariem braucieniem piemērotu elektromobili?

Kā atrast gariem braucieniem piemērotu elektromobili? 7

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 26.augusts 2025 11:44

Elektromobilis pilnīgi noteikti ir lieliski piemērots pilsētās un piepilsētās dzīvojošajiem, kuriem ir sava uzlādes infrastruktūra. Turpretī tiem, kuri bieži vēlas doties tālākos braucienos, bezizmešu transports joprojām var šķist nepievilcīgs.

Sevišķi jau tai autobraucēju daļai, kurai ārkārtīgi svarīga ir ātra degvielas uzpilde un iespēja ceļojumos iztikt bez papildu maršruta plānošanas. Vai modernie elektroauto spēj šīs domas mainīt?

800 V sistēma un ātrā uzlāde – risinājums tāliem braucieniem

Delfi Auto redaktors un Latvijas Gada auto konkursa eksperts Raimonds Zandovskis uzskata, ka ar modernajiem elektromobiļiem ir iespējams veikt tālas distances teju tikpat ērti kā ar iekšdedzes dzinēja automašīnām. Autobraucējiem vien nepieciešams nedaudz mainīt savus paradumus – uz ātrgaitas ceļiem skrupulozāk jāievēro ātruma ierobežojumi un ik pēc 3–4 stundām jāapstājas, lai atvilktu elpu un uzlādētu automašīnu.

"Daļa mūsdienu elektromobiļu spēj patstāvīgi plānot maršrutu atbilstoši uzlādes staciju pieejamībai un uzlādējas īsā laika sprīdī. Protams, uzlādes ātrumu ietekmē dažādi apstākļi, tāpēc tas katrā apstāšanās reizē var atšķirties," savos iespaidos dalās eksperts.

Zandovskis ir izmēģinājis visdažādākos elektroauto, arī luksusa klases Audi Q6 e-Tron, kas pērn Latvijas Gada auto konkursā ieguva Gada inovācijas balvu. Vācu krosoveram ir iespaidīgs akumulators ar gandrīz 95 kWh lietojamo ietilpību, kā arī 800 V elektriskā sistēma, kas nodrošina ievērojami ātrāku uzlādi nekā vairumā elektromobiļu sastopamā 400 V tehnoloģija. Tomēr viņš iesaka skatīties uz kopainu.

"Ja jums ir nepieciešams elektromobilis gariem braucieniem, es nepievērstu uzmanību tikai akumulatora izmēram. Es ņemtu vērā arī transportlīdzekļa efektivitāti, jo lielie un smagie premium klases modeļi ar 100 kWh akumulatoru bieži vien nav īpaši ekonomiski. Tie parasti spēj veikt līdzīgu attālumu ar vienu uzlādi kā efektīvāki vidējās klases elektromobiļi ar 70–80 kWh akumulatoru. Es pievērstu uzmanību arī uzlādes ātrumam un dotu priekšroku transportlīdzekļiem ar 800 V arhitektūru," iesaka pieredzes bagātais žurnālists.

800 V sistēma nav tikai luksusa modeļu privilēģija

Modernās 800 V tehnoloģijas visbiežāk sastopamas luksusa automašīnās. Tās izmanto Porsche, Audi, Lucid un daži Ķīnas ražotāji, piemēram, premium klases Xpeng, kas pārskatāmā nākotnē būs pieejams arī Latvijā.

Tomēr šī tehnoloģija ir pieejama arī citu zīmolu automašīnās. Īpaši var izcelt Korejas autoražotājus Kia un Hyundai, kuru arsenālā ir EV6, EV9, Ioniq 5 un Ioniq 6. Šī gada vidū Kia atjaunināja EV6 dizainu, informācijas un izklaides sistēmu, kā arī palielināja akumulatora ietilpību no 74 līdz 80 kWh. Šis elektroauto jau paspējis iegūt Eiropas Gada auto titulu, turklāt tā sākumcena nepārsniedz 50 000 eiro.

Saskaņā ar WLTP metodiku šis modelis ar vienu uzlādi spēj veikt 582 km, tādējādi pilnībā atbilstot tirgus standartiem akumulatora izmēra un nobraucamā attāluma ziņā. Liels nopelns efektivitātes rādītāju sasniegšanā ir 800 V arhitektūrai.

Elektromobiļus ar 800 V arhitektūru var uzlādēt ievērojami ātrāk. Ar 400 V sistēmu apgādātajiem transportlīdzekļiem maksimālais uzlādes ātrums bieži svārstās no 150 līdz 200 kW, un tikai Tesla no šāda sprieguma spēj iegūt līdz 250 kW. Savukārt 800 V arhitektūras automobiļus var lādēt ar jaudu līdz 350 kW.

Piemēram, Kia EV6 ātrās uzlādes stacijās var sasniegt līdz pat 263 kW jaudu, kas akumulatoru no 10 līdz 80 procentiem ļauj uzpildīt tikai 17 minūtēs.

Uzlādes ātrumu ietekmē ne tikai uzlādes staciju jauda

800 V arhitektūras elektromobiļu uzlādes ātrums ir iespaidīgs, taču pastāv viedoklis, ka šāda tehnoloģija ne vienmēr ir nepieciešama, jo ultra ātro uzlādes staciju infrastruktūra nav pietiekami labi attīstīta. Uzlādes stacijās, kas darbojas ar zemāku maksimālo jaudu, piemēram, Latvijā izplatītajiem 150 kilovatiem, Kia EV6 vajadzētu uzlādēties tikpat ātri kā 400 V arhitektūras Volkswagen ID.4, bet tehniski tas tā nav.

Elektromobiļiem ar 800 V sistēmu nepieciešama divreiz mazāka elektriskā strāva nekā 400 V modeļiem. Tas ne vien samazina enerģijas zudumus, bet arī uzlabo uzlādes efektivitāti.

400 V elektromobiļi var sasniegt diezgan augstu uzlādes ātrumu, bet tikai īsu, ierobežotu laiku, un pēc šī pīķa ātrums ievērojami samazinās. Tas nozīmē, ka nav pārlieku efektīvi sākt uzlādi, ja akumulatorā ir vairāk nekā 50% enerģijas. Turpretim 800 V elektromobiļi spēj ilgāk uzturēt maksimālo uzlādes ātrumu un autovadītājiem nodrošina lielāku elastību dažādās situācijās.

EV-database.org eksperti ir publiskojuši ne tikai uzlādes līknes, bet arī vidējās uzlādes jaudas datus visiem automobiļiem 150 kW stacijā. Piemēram, Volkswagen ID.4 77 kWh akumulatoru šādā stacijā no 10 līdz 80% var uzlādēt 32 minūtes, un vidējā jauda būs 105 kW.

Renault Scenic E-Tech ar 87 kWh akumulatoru iespējams uzlādēt 40 minūtēs ar 95 kW vidējo jaudu, savukārt atjaunināto Tesla Model Y ar 75 kWh akumulatoru – 33 minūtēs ar 100 kW.

Turpretim 800 V Kia EV6 ar 80 kWh akumulatoru tajā pašā stacijā var uzlādēt tikai 27 minūtēs ar 130 kW vidējo jaudu. Tas nozīmē, ka 150 kW uzlādes punkts tiek izmantots daudz efektīvāk.

Ceļojuma laikā vidējā uzlādes jauda ir svarīgāka par maksimālo jaudu, jo tā nosaka, cik ilga būs apstāšanās un cik bieži šādi pārtraukumi ir nepieciešami. Turklāt, braucot ar lielu ātrumu, kad elektromotoram nepieciešama lielāka jauda, 800 V arhitektūras elektromobiļi parasti ir efektīvāki.

 

 

 
Visi komentāri
 
0pis 27.augusts 2025 8:11
1 0 Atbildēt

Gariem gabaliem sen viss ir izdomāts bez iA expertiem.

Onsis 27.augusts 2025 9:10
3 0 Atbildēt

Vēlies braukt garus gabalus, nepērc elektro dizentēriju!

Kanibaals 27.augusts 2025 23:37
0 0 Atbildēt

un čurā pudelē

ZZZZ 27.augusts 2025 11:11
0 1 Atbildēt

Nu nu, kad Eiropā uzlādes būs pie katra pakšķa, kā patreiz DUS, nekādu problēmu uzpildīties arī ar ,,mazo,, bateriju ik pa 300km nesaskatu. Būs labi. Mans novērojums, lielie skeptiķi, kas brauc ar uzlādējamo hibrīdu, jau lādē tos 100+km no rozetes! Kaut gan pirms tam apgalvoja, ka šādi ķēmoties nebūšot laiks...😜

Līgonis 27.augusts 2025 20:09
1 0 Atbildēt

Cik ir to spējīgo nobraukt 600km bez atpūtas? Tas ir vismaz 6h no vietas pie stūres.

Kanibaals 27.augusts 2025 23:39
1 0 Atbildēt

Nupat paceļoju pa Baltiju ar savu elektro - 500km, kā bija pusdienas pauze tā arī pie reizes palādēju, pat nepamanīju, ka lādēšana prasītu kādu īpašu plānošanu, tas pats arī vakarā braucot atpakaļ.

ZZZZ 29.augusts 2025 9:18
0 0 Atbildēt

Tā viņš ir, un jo lielāka laiva jo vairāk vajag...Bet ,,maziņais,, Inster H ar vājo 11sek/100kmh nemaz nelikās ne lēns ne neietilpīgs, ne arī apdalīts ar veicamo, ceļā pavadīto laiku/attālumu...Un pats patīkamākai, ka šo uzpildīt varu mājās, pie drauga, radinieka utt. Laimei nevajag daudz. Neko TE nereklamēju, ne slēpti, ne atklāti, ne par kādu samaksu...

 Draudzene jau atkal remontē savu mazlietoto raudi...Q.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sankcijas un rietumu auto – krievi kaut kā tos pērk, bet dominē Ķīnas autobūve 17

Pret Krieviju ieviestas sankcijas, taču Eiropā, ASV un Korejā ražoto automobiļu noiets ne tikai nav apstājies, bet tieši otrādi - uzrāda pieaugumu. Par to raksta izdevums Motor, kas atsaucas uz JatoDynamics speciālista apkopoto statistiku. Lasīt vairāk

 

iAuto tests: Brauc ar “Volkswagen Crafter” busu, bet sajūtas kā "Tiguan" (+ VIDEO) 16

"Volkswagen Crafter" uzlabojumi galvenokārt ieviesti salonā. Sajūta pie stūres tuvināta vieglo auto pieredzei, neizpaliek multimediju sistēmas ar lieliem skārienekrāniem. Lasīt vairāk

 

Dārgi, bet vajag - Tērvetē atklāta pirmā biometāna rūpnīca Latvijā (+ VIDEO) 15

Tērvetē šodien atklāta pirmā Latvijā bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes rūpnīca. Tas ir nozīmīgs solis Latvijas enerģētiskās neatkarības virzienā, jo ļaus lauksaimniecības blakusproduktus un biomasu pārvērst par tīru un klimatneitrālu enerģijas resursu. Lasīt vairāk

 

Cik svarīga ir auto pārbaude pirms tehniskās apskates? (+ VIDEO) 10

Pat pilnīgi jauna auto mūžā reiz pienāk kārta doties uz obligāto tehnisko apskati. Tiem, kas tur nekad dzīvē nav bijuši, pastāstīsim,kas tur īsti notiek. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti