Baterija, virsbūve, obligāta diagnostika – kas jāņem vērā, pērkot lietotu elektroauto.
Pēc 10 gadu ilgas elektroauto lietošanas tā baterijas kapcitāte samazināsies līdz 70-85%, līdz ar to ievērojami saruks arī nobraukuma attālums ar vienu uzlādi. Tas savukārt ietekmēs automobiļa cenu tirgū. Vairākumam elektroautomobiļu pēc 10 gadu lietošanas baterijas garantijas periods beigsies, un problēmas ar bateriju būs jārisina pašiem autoīpašniekiem par saviem līdzekļiem. “Samazinoties baterijas lietderīgai kapacitātei baterijas novecošanās dēļ, palielinās baterijas iekšējā pretestība, līdz ar to samazinās maksimāli pieļaujama uzlādes strāva, kas paildzina uzlādes laiku,” norāda “Inter Cars” produktu grupas jaunākais speciālists Sergejs Savkins. Šis un citi aspekti jāņem vērā, apsverot iegādāties lietotu elektroauto.
Balstiekārta un riepas nodils ātrāk
Eksperts arī atzīst, ka elektromobilis pēc 10 gadu lietošanas ļaus izvairīties no tipiskām problēmām, kas skar automobiļus ar iekšdedzes motoriem. “Elektroauto nebūs problēmu ar degmaisījuma sagatavošanas sistēmu, izplūdes komponentiem un citiem aspektiem. Tomēr dažas problēmas ir sastopamas gan elektromobiļos, gan automobiļos ar iekšdedzes dzinējiem. Piemēram, auto vecākiem par 10 gadiem jāpievērš uzmanība balstiekārtai. Ņemot vērā, ka elektromobilis vidēji ir 15-25% smagāks, nekā automobilis ar iekšdedzes motoru, balstiekārta tam nolietosies ātrāk. Tas pats attiecās arī uz riepām,” skaidro Savkins.
Jāpievērš uzmanība arī auto virsbūvei
“Inter Cars” speciālists norāda, ka elektroauto ekspluatācija Latvijas vai līdzīgos klimata apstākļos 10 gadus un vecākiem elektroauto izraisīs arī korozijas bojājumus – pie tam ne tikai virsbūvei, bet arī bremžu sistēmai. “Jāatzīst, ka vidēji elektromobiļiem bremžu sistēmas komponenti, tādi kā bremžu kluči un diski, kalpo ilgāk tā dēļ, ka tiek izmantota rekuperatīva bremzēšana, taču pēc 10 gadu lietošanas visdrīzāk šie komponenti vairs nevarēs pildīt savu funkciju korozijas dēļ,” stāsta eksperts. Savukārt automobilim, kas tika ekspluatēts karstā klimatā, visdrīzāk straujāk notiks baterijas degradācija, jo pie augstākas temperatūras baterija nolietojas ātrāk. Aukstos klimatiskos apstākļos baterijas nolietojums teorētiski notiks ilgāk, taču pie zemas temperatūras attālums ar vienu uzlādi būs mazāks.
Jāatceras, ka tieši baterija ir elektromobiļa dārgākais komponents, un jaunas baterijas iegāde 10 gadu vecam automobilim var izmaksāt 30-50% no kopējās elektroauto vērtības, tāpēc reti kurš no auto īpašniekiem atļaujas iegādāties jaunu bateriju. Vispopulārākais risinājums ir iegādāties lietotu svaigāku bateriju no kāda cita elektromobiļa, kas ir cietis ceļu satiksmes negadījumā, vai arī mēģināt remontēt esošo bateriju.
Kādas vēl problēmas var skart vismaz 10 gadus vecus elektroauto?
Dažus elektroauto modeļus pēc 10 gadu lietošanas var skart arī problēmas ar transmisiju un to komponentiem. Savkins norāda, ka viņa praksē ir jau ir zināmi vairāki gadījumi, kad pat 5-10 gadu veciem elektromobiļiem ir jāveic transmisijas remonts – visbiežāk reduktora vai elektromotora gultņu maiņa. Tāpat var gadīties, ka pēc 10 gadiem arī dzesēšanas sistēmai radīsies problēmas. Elektromobiļi ir aprīkoti ar elektriskiem ūdens sūkņiem, kuri pēc 10 gadu nobraukuma visdrīzāk vairs nevarēs pildīt savu funkciju. Citi dzesēšanas komponenti, piemēram, radiatori var tikt bojāti korozijas dēļ. Arī plastmasas dzesēšanas sistēmas savienojumi ar laiku paliek trausli, un uzmanība jāpievērš arī tiem.
Pirms auto iegādes obligāti jāveic diagnostika
Savkins norāda, ka pirms iegādāties lietotu elektroauto neatkarīgi no tā vecuma ir būtiski veikt auto diagnostiku un noskaidrot auto uzlādes vēsturi. “Parasti ar speciālu diagnostikas rīku var apskatīties visus galvenos parametrus, kas ļaus secināt par kopējo baterijas stāvokli un tālāk pieņemt lēmumu, vai šīs pirkums ir tā vērts. Uztaisīt pareizo diagnostiku pašu spēkiem diez vai sanāks, jo ir vairāki parametri, kuriem jāpievērš uzmanība, kā arī cilvēkam, kas veic tāda tipa diagnostiku, jābūt iepriekšējai pieredzei, lai varētu izdarīt pareizos secinājumus, vadoties no nolasītiem parametriem. Pirms automašīnas iegādes uzmanība jāpievērš arī citiem automobiļa mezgliem – tādiem kā balstiekārta, virsbūve, bremžu sistēma u. t. t.”
Nozīme ir arī auto līdzšinējā īpašnieka braukšanas paradumiem
Tāpat liela nozīme ir elektroauto iepriekšējā saimnieka braukšanas paradumiem. Ja automobilis visu laiku ticis lādēts ar ātro uzlādi, baterijas degradācija notiks straujāk. Ja auto pārsvarā ticis lādēts līdz 100% un braukts līdz “nullei”, tas arī paātrina baterijas nolietojumu. Šo parametru nav iespējams nolasīt ar diagnostiku. Visilgāk kalpos baterijas, kuru lādēja ar lēno (AC) uzlādi līdz 80% un nelika lādiņam kristies zem 20%.
“Automobilim var būt arī neliels nobraukums, bet, ja automobilis visu laiku tika uzlādēts līdz 100% vai arī izlādēts gandrīz līdz 0% un ilgstoši turēts tādā stāvoklī, baterijas nolietojums notiks ātrāk. Vislabākie apstākļi automobiļa turēšanai miera stāvoklī ir, kad baterija uzlādēta līdz 40-60%,” skaidro Savkins.
Ar nodrillētu bateriju joprojām var braukt pa pilsētu. Iespējams, ka lielpilsētās (40-50km diametrā) pie max attālumiem būs zināmi ierobežojumi, īpaši ziemā, bet tādos laukos kā Rīga derēs gan no nobraukuma un arī cenas viedokļa.