Visi komentāri - Emocijas, steiga, adrenalīns – psiholoģe skaidro, kāpēc šoferi veic dzīvībai bīstamus manevrus

Emocijas, steiga, adrenalīns – psiholoģe skaidro, kāpēc šoferi veic dzīvībai bīstamus manevrus 21

 

Foto: Publicitātes foto

Balcia | 4.septembris 2025 18:13

Apdzīšana ir viens no riskantākajiem manevriem uz ceļa, un ļoti daudz smagu avāriju notiek tieši nepārdomātas apdzīšanas dēļ. Tomēr ikdienā satiksmē redzam, ka daudzi šoferi joprojām pārgalvīgi apdzen, pārkāpjot noteikumus un apdraudot sevi un citus.

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia kopā ar psiholoģi, braukšanas uzvedības korekcijas grupu vadītāju Laini Diržininku skaidro, kāpēc cilvēki šādi riskē un kā iemācīties saglabāt mieru pie stūres.

Šoferi, kuri sakrājuši 8 pārkāpumu uzskaites punktus, no CSDD saņem paziņojumu par pienākumu apmeklēt braukšanas uzvedības korekcijas nodarbības, lai dzēstu 2 punktus un uzlabotu savu uzvedību satiksmē. Psiholoģe Laine Diržininka ir šādu nodarbību vadītāja un ikdienā sastopas ar autovadītājiem, kuri vairākkārt pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus.

“Gandrīz katrā grupā ir kāds vadītājs, kurš sodīts par apdzīšanu pār nepārtraukto līniju vai atļautā ātruma pārsniegšanu. Visbiežāk viņi šādu rīcību pamato ar emocijām – dusmām uz tiem vadītājiem, kuri brauc pārāk lēni, kā arī ar vēlmi paspēt kaut kur nokļūt laikā. Nereti šoferi pārāk vieglprātīgi paļaujas uz citiem autovadītājiem, domājot, ka gan jau viņi piebremzēs, palaidīs garām un riskantais manevrs izdosies. Tomēr realitātē var būt visādi. Iespējams, pretī braucošais auto brauc ātrāk nekā šķiet, ceļš nav pietiekami pārskatāms vai arī kāds cits autovadītājs tevi vienkārši nepamana. Un sekas var būt traģiskas,” skaidro psiholoģe.

Viņa norāda, ka katram braucējam ir jāapzinās savi iemesli, kāpēc viņš veic šos riskantos manevrus, un tad ar tiem var veiksmīgi strādāt, lai mazinātu vēlmi veikt bīstamas apdzīšanas.

Emocijas – dusmas un aizkaitinājums

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma Balcia aptauja rāda, ka 58 % autovadītāju satiksmē visvairāk kaitina lēna pārvietošanās, bet 45 % atzīst, ka mēdz neievērot ceļu satiksmes noteikumus tad, ja priekšā braucošais neiekļaujas satiksmē. Turklāt šie rādītāji salīdzinājumā ar pagājušajā gadā veikto aptauju ir pieauguši par vairāk nekā 10 procentpunktiem, kas nozīmē, ka šoferi kļūst arvien neiecietīgāki.

L. Diržininka saka: “Aizkaitinājums par priekšā braucošo, kurš pārvietojas lēnāk par atļauto ātrumu, var mudināt impulsīvi pieņemt pārgalvīgus lēmumus. Emocijās cilvēks kļūst impulsīvāks un agresīvāks, tādēļ ļoti svarīgi ir strādāt ar savu emociju regulāciju.”

Ieteikums: Veic kādu no vingrinājumiem, kas palīdz nomierināties, piemēram, dziļi ieelpo un izelpo, sasprindzini un atslābini dažādas muskuļu grupas, ieslēdz savu iemīļoto mūziku vai izstāsti savas emocijas blakussēdētājam.

Kavēšanās un steiga

Šoferi bieži atzīst, ka apdzīšanu veikuši, jo kavē. Apdzenot viņi domā, ka galapunktā nonāks ātrāk, taču laika ieguvums parasti ir tikai pāris minūtes, savukārt risks tai pat laikā milzīgs.

Ieteikums: Ieplāno ceļam 10 minūtes vairāk nekā nepieciešams, lai nebūtu jāuztraucas par kavēšanu.

Paļaušanās uz citiem

Daudzi veic riskantus manevrus, jo domā, ka citi šoferi viņiem “palīdzēs” – viņi paļaujas, ka pārējie piebremzēs un palaidīs. Taču jāatceras, ka citi satiksmes dalībnieki nevar nolasīt tavas domas – viņi var būt aizņemti domās, novērsuši skatienu vai vienkārši nepamanīt šo manevru.

Ieteikums: Vienmēr pieņem, ka otrs šoferis tevi neredz un tu pats esi atbildīgs par savu manevru.

Adrenalīna meklējumi un spriedzes izlādēšana

Dažiem bīstama apdzīšana ir veids, kā izlādēt dienas laikā uzkrāto spriedzi vai sajust papildu adrenalīnu. Tomēr tas notiek uz citu satiksmes dalībnieku drošības rēķina.

Ieteikums: Atrast citus veidus, kā izlādēties un gūt adrenalīnu – sportot, izmēģināt ekstrēmas aktivitātes, izdejoties, kaut vai mežā izkliegties. Ja ļoti gribas gūt adrenalīnu pie stūres, tad to var darīt trasē, kas ir droša vide.

“Reizēm uzvedības korekcijas grupās šoferi caur jokiem pamāca viens otru. Tā reiz kāds pieredzējis autovadītājs jaunam braucējam teica: “Ja nu tur pretī brauc tava topošā līgava?” Šis joks atgādina – katrā mašīnā var sēdēt kāds tev ļoti svarīgs cilvēks. Padomā, vai tu būtu gatavs riskēt ar viņa vai savu dzīvību tikai tādēļ, lai ietaupītu dažas minūtes?” retoriski jautā L. Diržininka.

* Aptauju veica apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums “Balcia” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” 2024. gada martā un 2025. gada augustā, aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.

 
Visi komentāri
 
Kapi_piste 5.septembris 2025 4:20
8 0 Atbildēt

...šie rādītāji salīdzinājumā ar pagājušajā gadā veikto aptauju ir pieauguši par vairāk nekā 10 procentpunktiem, kas nozīmē, ka šoferi kļūst arvien neiecietīgāki...

Sanāk, ka gan "tehnoloģiju uzņēmums", gan "psiholoģe Laine",gan arī "pētījumu aģentūra" ir (armellumuti) strādājuši veselu (financiālo...) gadu burtiski pa tukšo.Tie šoferi viņiem vienkārši "usspļauj".

...ja priekšā braucošais neiekļaujas satiksmē.. -nu te nav divu vai pat ne pusotru domu, pie tā 1nnozīmīgi ir vainīgs tikai un vienīgi aismugurē esošais (braucošais).

...aptaujājot 500 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 gadiem.. -interesanti, vai Lainei ir bijuse "darīšana" (sadrbība) ari ar tiem 15-gadīgajiem? Tie diez arī kļust arvien agresīvāki? Varbūt viņi nevrozē par priekšāstāvošo tā dēvēto "profesijas izvēli"? Izmissīgi meklēdami iespējas kādu aptaujājāt, vai "piezīsties" vēl kādam līdzīgam tā saucamajam "ienesīgajam Projektam"?

Copy_Paste 5.septembris 2025 8:25
5 0 Atbildēt

Iespējams, kaut kāds dīvains MI murgojums - līdzīgs raksts bija pirms pāris dienām un, jā - arī ar tiem 15-gadīgajiem!

ZZZZ 5.septembris 2025 9:47
2 0 Atbildēt

Jaunākajiem ĶTR auto modeļiem ir tāda podziņa uz muļķu stūres, kas lielajā cik tur collas projekcijā uz tava stikla, var to priekšējo, kas tev nepatīk vai apbižojis, virtuāli bombardēt ar dažadiem pokemoniem uc ūdiem 😜 Tas ļaušot mazināt stressu 🙈

Jā_Protams 5.septembris 2025 14:20
0 0 Atbildēt

Ākcijas ar (ap) šiem "pētījumiem" plānveidīgi notiek augu gadu (nonstopīgi visu laiku).Ir acīmredzot kaut kādi periodi, kad būtu par sevi jāatgādina- publiski jāattaisno (jāpagarina) savu to darbību (vai bezdarbību?) un pie viena arī "jānofinalizē" tā dēvētos "ieguvumus".Ik pa laikam jāpavelk/strīpa,gluži kā tādā totalizatorā vai valūtas maiņas kantorī.Spriežot pēc augstminētā "tehnoloģiju uzņēmuma" un "aģentūras" aktīvas dalības dažādos pasākumos un "projektos", viņi šajā visā jomā nav nekādi tur iesācēji(lohi).

Kāpēc tiek (iespējams,pilsētvidesskvēros,sabtanspieturās un /vai tamlīdzīgos dīkdieņu apgrozīšanās punktos) aptaujājāti visādi šie te "no 18 līdz 74" vai nupatjau no apaļiem 5pacmit ,taču nepakam ne1reizi nava apjautājāti teiksim kkādi "autoportālu" iapmeklētāji- nu šis ir (gluži lieks, resoriski retoristisks,uzbāzīgi nepiemērots..) jautājums.Neies tak šhitā te uzreiz dalīties/panākumos ar visādiem gadījuma lohiem.

Kur piem kāds varētu aptaujāt kādu 15-gadīgo par šo te aktuālo "apdzīšanās" tēmu- nu te fantāzijām ir plaša iespēja.Iespējami pat dažādi rupji vai pat galēji neķītri piemēri un varianti.Kā vispār drīkst tādam 15gadīgajam jautāt jautājumu par 18+ tēmu (tematu).

A pokemoniem bombardēt,- nu protams, nukā nu ne.Neies tak brauciena laikā truli nodarboties tikai ar braukšanu.Kas ta te,vai kkādi lohi, vai.

Krišs 5.septembris 2025 8:25
5 0 Atbildēt

Vispār uzskatu, kamēr tev tiesības nav pilnus 6gadus, tad drīkstetu braukt ar auto līdz 85kw jaudai. Turklāt vēl būtu jālieto speciāla zīme logā(savādaka par sarkano M burtu), lai brīdinātu citus ka tā īstā pieredze nav tik liela- lai vnk nedusmojas un nervozi netaurē, ja kalniņā noslāpsti utml.

 Apdzīšanas manevram pietiek un lai parvietotos arī!

 Tā teikt lai iemācas sakumā braukt, iekļauties satiksmē pā īstam, apzināties bīstamību ka viegli ir gāzet bet grūtāk ir nobremzēt, Kā klarksons ir teicis: no ātruma neviens nav nomiris, mirst no pēkšņas apstāšanās!

 (un ja 18gv noliec tad arī piebremzēt tomēr to neapdomīgo 'karstasinību') un tikai tad vari pārsēsties uz jebko. Gluži ka močiem, vai kraviniekiem, nevari uzreiz iesēsteis un maukt!

Protams arī zupas sķīvī var noslīkt vai vari nolikt tiesības, nebraukt 6 gadus un tikai tad pirkt lētu lieljaudas mēsl behu un lidot bez smadzenēm un pieredzes.

 Bet nu kopumā, šāds ierobežojums padarītu koplietošanas ceļus drošākus.👍

ZZZZ 5.septembris 2025 9:51
1 0 Atbildēt

Krišs tas tavs now hai jau ir bijis...Te. Logā 70, rociņa kratās uz pndeļatspees, kļavas lappa, utt. 

 Un Tavai uc zināšanai pa ceļiem brauc auto, kur vadītāji jau no 14g vecuma!

Krišs 5.septembris 2025 13:17
1 0 Atbildēt

Tavai zināšanai no 14gv drīkst vadīt tikai AM kategoriju- 50cc mopēdus(t.sk. mopēdauto) kas neparsniedz 45kmh. Tadam mopēdauto ir jābūt orandžam trijstūrim aizmugurē, ta pat kā traķiem lai brīdinātu citus.

A1- kategorija ir no 16 gadiem kur var 125cc/11kw jauda un šādi mopedauto iet uz 70kmh

Abas šīs klases NEDRĪKST izmantot uz šosejām un ātrgaitas šosejam, ta kā nebūs tadam ikdienas B kategorijas lietotājam derīgs.

Tevis pieminētajiem aixamiem jaudas, ātruma attiecība pret degv. patēriņu ir gaužām drausmīga 4-5L/100km 😂 Turklāt viņi maksā 5K+ lietoti, 15k+ jauni, kur visp. kādam vecākam prāts tādu reālu sūdu pirkt savai atvasei, nekad nesapratīšu.

 Ja grib, nopērc rolleri pa štuku un lai ārdas tādi pamatskolnieki. 😉

ZZZZ 5.septembris 2025 22:41
0 0 Atbildēt

Un Krišs zināšanai ir arī EV Ami no Citroen, bet ak vai, jauni visi izpirkti 🙈 kaut gan te ņirdza kam tāds...Bet viņu jau nepērk lai ārdītos, bet pārvietotos. Piem māja-skola-nodarbības-māja utt, un LV cik tur to ātrās gaitas šošeju irA?

BMW 5.septembris 2025 8:52
2 2 Atbildēt

Salika tos vidējā ātruma  radarus, kur bailīgie brauc nevis uz 90, bet 70. Tad nu visa kolonna ir nocietusies un tajā brīdī, kad radara zona beidzas, sāk vālēt garām sēņotājiem! Savukārt sēņotāji, kā sēņoja uz šosejas ar 70, tā arī turpina braukt pilsētā uz 70.

Sergejs 5.septembris 2025 11:19
0 1 Atbildēt

Vālēju tiem garām taja pašā zonā tad kad var to darīt, tik ir viena nianse: šie papildus tam ka velkās bez iemesla vēl arī čupojās ar 5-10m distanci - vai nu būtu "agresīvi" jāvelk garām stipri pārsniedzot ātrumu vai nu sanāk "ļoti agresīvi" "stumt nost no ceļa" lai atgriestos savā joslā un nebiedētu pretīmbraucošu.

 Vēl ir tāda lieta ka daži labi uzskata ka tiem brauc purnā jau tad kad distance ir ap 200m kad savā joslā griez atpakaļ (un tad arī "ai-vai, agresīvais purnābraucējs). Tas tāpēc ka paši nejēdz apdzīt un ieskrieties sāk tikai tad kad jau izlien pretējā joslā, pirms tam labi paostot bamperi. Ja ieskrienas jau savā joslā tad pats apdzīšanas manevrs prasa krietni mazāku distanci, ko jānobrauc pa pretējo joslu, un tad nav vajadzīgi arī 300+ZS, turklāt arī labāk var redzēt kas priekšā darās (salīdzinot ar to ko redz ja karājās 5-10m no bampera, kas netic lai vismaz reizi pats pamēģina salīdzināt)

WALA 5.septembris 2025 11:54
1 0 Atbildēt

Atklāti sakot es ar tā gribētu - par stereotipu atgremošanu saņemt piķi ... pat daudz jādomā nav ...

WALA 5.septembris 2025 11:58
3 0 Atbildēt

Piemēram - kaitinošs ir nevis vienkārši lēnbraucējs, bet lēnbraucējs kurš pastāvīgi brauc tā itkā nezinātu kur atrodas ( bremzē un gāzē pēc kaut kāda pilnīgi nesaprotama un nenolasāma algoritma)  pat uz pilnīgi taisna ceļa bez iespējas nogriezties un jelkādas ierobežojumu maiņas.

Krotow 8.septembris 2025 13:25
0 0 Atbildēt

Vnk blenž uz objektiem ceļmalā un pasažieriem un runā pa telefonu.

srt 5.septembris 2025 13:31
2 0 Atbildēt

Magnija trūkums organismā! 

Dzeriet vēl reversi osmozētu ūdeni!

Sperm-nons 5.septembris 2025 14:14
0 0 Atbildēt

Koaaa - nav punkta par to, ka "priekšā esošais garantē"?!, cerams, ka mūsu vecmeistars nesasitīs datoru aiz dusmām.

W12 5.septembris 2025 14:39
2 0 Atbildēt

Ļoti sekls pētījums, kas neko īsti mums nepasaka. Vai uzvedības korekcijas grupu vadītājai vispār ir kāda nojausma par satiksmes organizāciju, ceļu satiksmes noteikumiem, ceļu infrastruktūras ietekmi uz satiksmes drošību utt. Pieļauju, ka nē. Tas, ka cilvēks ir dabūjis pāris soda punktus par ātruma pārsniegšanu, vēl nav pamats vispārēju secinājumu izdarīšanai par konkrētā pārkāpēja tēlu. Jautājums - vai cilvēku, kuru nejauši ir pieķērusi policija un sodījusi par ātruma pārkāpšanu apdzīšanas manevra laikā taisnā pārredzamā ceļa posmā ievērojot visus ceļa apzīmējumus, var pielīdzināt personāžam, kurš nepārredzamā ceļa līkumā veic apdzīšanu un izraisa avāriju…

Viencexpercs 5.septembris 2025 21:12
0 0 Atbildēt

...šie rādītāji salīdzinājumā ar pagājušajā gadā veikto aptauju ir pieauguši par vairāk nekā 10 procentpunktiem, kas nozīmē, ka šoferi kļūst arvien neiecietīgāki...

tagad daudzi bomži baidās dabūt sodus un brauc uz 80. Tāpēc tādu lēno braucēju palika vairāk.

Kapīpists 7.septembris 2025 0:49
1 0 Atbildēt

Nē,viņi nebrauc uz (ar) 80.Daļa brauc uz kkur tā ap (uz) 78..Turklāt (tur/klāt) viņi vēl (visā brauciena laikā) raustās kā puņki uz drāts.Tādējādi (divējādi) tiek provocēta tā dēvētā abdzīšana.

Tā kā katrs (lohs) nevar atļauties noalgot sev personīgo psihoLieni, attiecīgi psihopātu (un homeopātu) skaits aug (brauc) augumā.

Atvaino_jops 7.septembris 2025 0:52
0 0 Atbildēt

-sajuka jēdzieni,ne lieni/lienēt,psihopātisko Laini vaijg Algot

reāl Psihopātologs 7.septembris 2025 1:01
0 0 Atbildēt

-vai lūdzu tai Lainei (lienei?) ir kāda draudzene?

Vernons 8.septembris 2025 10:24
0 0 Atbildēt

Pie noziedzīgas politikas ceļu satiksmē vēl ļoti labi rādītāji.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Apturēts 13 gadīgs jaunietis, kurš ar vecāku automašīnu bēga no policijas (+ VIDEO) 2

Valsts policijas darbinieki šonakt pamanīja kādu automašīnu “Škoda”, kuras vadītājs nepildīja policijas prasības un nestājās brīdī, kad tika veikta transportlīdzekļu vadītāju alkohola pārbaude. Lasīt vairāk

 

No 65 000 eiro - elektriskais Cadillac Optiq tagad arī Eiropā (+ FOTO) 7

Elektriskais luksusa klases SUV jau šomēnes kļūst pieejams virknē Eiropas tirgu, ieskaitot Vāciju un Šveici. Lasīt vairāk

 

Salacgrīvas iedzīvotāji priecājas par jauno tiltu (+ VIDEO) 3

Salacgrīvas iedzīvotāji šodien piedzīvojuši ilgi gaidītu brīdi — satiksme no pagaidu tilta pārcelta uz jauno tiltu. Pagaidām kustība notiek pa vienu joslu, taču jau novembra vidū autovadītāji varēs izmantot abas. Vietējie iedzīvotāji pauž lielu gandarījumu par to, ka jau pavisam drīz tilts būs gatavs. Lasīt vairāk

 

Cupra sasniedz pirmo miljonu; jubilejas modelis ir Formentor ( FOTO)

Strauji augošais Spānijas sportisko automobiļu zīmols to paveicis astoņu gadu laikā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti