Vai tavs auto apstāsies laikā? Bremžu pārbaude pirms ziemas ir izšķiroši svarīga - iAuto

Vai tavs auto apstāsies laikā? Bremžu pārbaude pirms ziemas ir izšķiroši svarīga

 

Foto: Publicitātes attēls

UP PR | 3.oktobris 2025 10:58

Slapji un apledojuši ceļi ātri atklāj katru bremžu sistēmas vājumu, un maldīga drošības sajūta var beigties ar avāriju. “Bremžu sistēma nav tā joma, kur ‘vēl der’ ir pieņemama pieeja – tās ir izšķirošs faktors, vai auto apstājas laikā vai ietriecas šķērslī”, atgādina nozares eksperts Reinis Puharts, Inter Cars produktu grupas vadītājs.

Tipiskākās problēmas un signāli, kurus nedrīkst ignorēt

Pirmās problēmas ar bremzēm parasti parādās tieši gada mitrākajos mēnešos. Slapjums un sāls paātrina detaļu rūsēšanu, un tas var novest pie bremžu ķīlēšanas. Ja kluči vai diski jau ir nodiluši, bremzēšanas ceļš kļūst garāks par vairākiem metriem – ārkārtas situācijā tie var būt izšķiroši.

Skaidri signāli, ka sistēma nav kārtībā, ir vibrācija pedālī, metāliskas skaņas vai brīdinājuma lampiņa uz paneļa. “Tie nav sīkumi, kurus var atlikt uz vēlāku laiku – šie signāli ir tieša norāde, ka serviss jāapmeklē nekavējoties. Jo ātrāk problēma tiek novērsta, jo drošāk visiem uz ceļa,” uzsver R. Puharts.

Īpaši svarīgs ir bremžu šķidrums, kam piemīt spēja absorbēt mitrumu - pat neliels ūdens daudzums sistēmā var bīstami pazemināt tā vārīšanās temperatūru, un kritiskā brīdī pedālis var “kļūt mīksts” un auto vairs neapstājas. Lai no tā izvairītos, bremžu šķidrumu ieteicams mainīt reizi divos gados neatkarīgi no nobraukuma.

Ko autovadītājs var pārbaudīt pats un kas jāuztic servisam

Pirms ziemas sezonas autovadītājs pats var vizuāli pārliecināties par bremžu stāvokli – vai diski nav sarūsējuši, vai tiem nav nevienmērīga nodiluma, vai bremžu kluči nav manāmi nodiluši. Arī pārāk karsts ritenis pēc brauciena var liecināt par bremžu ķīlēšanu, kas var atstāt nelabvēlīgu iespaidu uz automašīnās vadāmību uz apledojušiem ceļiem. Taču precīzu bremžu spēku iespējams izmērīt tikai servisā vai tehniskajā apskatē.

“Bremzes nav detaļa, ar kuru var riskēt. Tās vai nu strādā, vai arī nestrādā. Ja parādās pirmie simptomi – nepatīkamas metāliskas skaņas, vibrācijas bremzēšanas laikā vai brīdinājuma lampiņa – jābrauc uz servisu nekavējoties. Ilūzija, ka ‘vēl jau darbojas’, ir tiešs ceļš uz avārijas situāciju,” uzsver eksperts.

Kā izvēlēties drošākas daļas

“Taupīt uz bremžu daļām ir bīstami. Lētākie kluči vai diski parasti kalpo īsāku laika periodu un bremzē sliktāk, Eiropas savienības noteiktās prasības tie iztur, bet salīdzinot ar kvalitatīviem bremžu komponentiem, bremzēšas ceļa garums var atšķirties par vairākiem metriem. Drošākais risinājums ir izvēlēties to ražotāju detaļas, kas piegādā bremžu sistēmu komponentus auto ražotājam, to daļas ir plaši pieejamas pēcpārdošanas tirgū. Tas garantē gan kvalitāti, gan drošību,” atgādina  nozares speciālists.

Elektroniskās palīgsistēmas – ABS vai stabilitātes kontrole – spēj palīdzēt, taču tikai tad, ja mehāniskā sistēma ir kārtībā. “Elektronika var samazināt kļūdas sekas, bet tā nespēj kompensēt nodilušus diskus vai klučus. Ja mehāniskā daļa nav kārtībā, nepalīdzēs pat vismodernākā drošības sistēma,” viņš piebilst.

Elektroauto īpašniekiem – vēl vairāk iemeslu pārbaudīt bremzes

Elektroauto gadījumā situācija ir citāda – ikdienā bremzes tiek izmantotas mazāk, jo lielāko daļu darba paveic rekuperācija. Tas nozīmē, ka diski un kluči var nolietoties ne tik daudz no lietošanas, cik no korozijas un apkārtējās vides ietekmes.

“Daudziem elektroauto īpašniekiem šķiet – ja bremzes nelieto, tad tām nekas nenotiek. Patiesībā ir otrādi: tieši tādēļ, ka tās netiek regulāri noslogotas, rūsas ietekme var būt vēl lielāka. Un tad, kad bremzes beidzot vajag, tās nestrādā tik efektīvi, kā vajadzētu. Tāpēc elektroauto īpašniekiem regulāras pārbaudes ir pat vēl svarīgākas nekā klasiskajiem auto,” uzsver nozares speciālists.

Bremžu pārbaude ne mazāk svarīga kā ziemas riepu nomaiņa

Rudens un ziemas sezona ir īstais brīdis doties uz servisu un pārliecināties, ka bremzes nepievils. “Apkope nozīmē gan mazākus izdevumus nākotnē, gan drošību katrā braucienā. Bremzes ir sistēma, kur kompromisi nav pieļaujami – dažreiz tie maksā pārāk dārgi. Mans padoms ir vienkāršs: pirms ziemas bremzēm jāpievērš tikpat nopietna uzmanība kā riepu maiņai. Tikai tad varat būt droši, ka kritiskā brīdī auto apstāsies laikā,” rezumē R. Puharts.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jau 1 000 000 saražotu automobiļu - Ķīnas Leapmotor pārsteidz ar tempu

Stellantis sabiedrotais pārsteidz ar tempu, kā tas virzās uz priekšu, kļūstot tikai par otro Ķīnas jaunuzņēmumu, kas spējis sasniegt 1 miljonu saražotu eksemplāru. Lasīt vairāk

 

Elektromobilitātes sekas – ZF likvidēs 7600 darbavietas 14

Vācijas uzņēmums ZF, kas specializējas automobiļu transmisiju un dažādu citu komponenšu ražošanā, līdz 2030. gadam likvidēs 7600 darbavietas, veicot restrukturizāciju un pielāgojoties tirgus prasībām. Lasīt vairāk

 

Ford Focus ST noiet no skatuves 1

26. septembrī Ford rūpnīcā Vācijas Zārluī no konveijera noripoja pēdējais Focus ST eksemplārs, noslēdzot vairāk kā divu desmitgadu ilgo “karstā hečbeka” dzīves ciklu. Lasīt vairāk

 

Iedzīvotāju ieskatā smago ceļa satiksmes negadījumu izpēte un pastiprināta kontrole uzlabos ceļu satiksmes drošību 18

2025. gadā Satiksmes ministrija (SM) festivālos LAMPA, ARTIŠOKS, KOPUMS, kā arī Eiropas Mobilitātes nedēļas pasākumā “Diena bez auto” aicināja apmeklētājus piedalīties aptaujā un paust viedokli par tuvākajā laikā veicamajiem pasākumiem ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti